[Sigil] Recenze: Baldur's Gate

Zde můžete diskutovat o článcích uveřejněných na Sigilu a na příbuzných stránkách.
Uživatelský avatar
drake127
Sigil Team
Příspěvky: 2358
Registrován: 24.9.2005 22:28
Bydliště: Jihlava, Czech Republic
Kontaktovat uživatele:

[Sigil] Recenze: Baldur's Gate

Příspěvek od drake127 »

Baldur's Gate
autor: Ajantis
Mečové pobřeží se pomalu noří do mlhy. Je stále hustší a hustší, ale není to obvyklá mlha přivanuvší z blízkého Moře mečů. Je to mlha strachu a nejistoty...
celý článek
Žralok, který štěká, nekouše.
Uživatelský avatar
Jab
Sigil Team
Příspěvky: 3603
Registrován: 24.9.2005 23:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jab »

Mistrovská recenze. :applause:
KOFi-chan
Sigilan
Příspěvky: 1417
Registrován: 2.10.2005 9:47
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od KOFi-chan »

Ajantis: Za něco takového by se nemusel stydět leckterý herní časopis :!: Obrázek
Uživatelský avatar
nuke
Sigilan
Příspěvky: 1783
Registrován: 2.10.2005 14:24
Bydliště: Arulco
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od nuke »

Tak už sa to narodilo :-) a je to veľmi vydarené ;-)
Uživatelský avatar
MCZ
Sigil Team
Příspěvky: 3926
Registrován: 25.9.2005 1:01
Bydliště: prázdná plechovka od barvy (černé)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MCZ »

Předem upozorňuji, že se nejedná ani tak o reakci na článek (přesto jí začnu), jako spíše reakci na Baldur's Gate (+ TotSC), kterou jsem před pár dny dohrál (tzn. včera ;-) ). Samozřejmě můžete reagovat, pokud snad případná diskuse překorčí rámec tématu, kdykoli se může přesunout na vhodnější místo.

Tak k recenzím, které jsem před chvílí dočetl: :applause: .
Myslím, že jeden smajlík řekne více než 1000 slov ;-) .

A teď už ke hře, jak jsem jí procházel (může obsahovat spoilery).

Intro se sice nezdá ničím extra, ale je to skvělý úvod do hry, z krve obtékající logo hry až mrazí v zádech. Mimo oficiálních patchů a češtiny jsem do hry neinstaloval žádné mody (už vůbec ne tutu), abych si mohl vychutnat původní hru se vším, co to obnáší. Do hry. Určil jsem si typ postavy (muž, F/T, CG), naházel solidní (nikterak vysoké ani nízké) staty a poté se konečně ocitl v prologu ve Svítící tvrzi (Svícmarku, Candlekeepu...), ne že bych tutorial nějak potřeboval, ale stejně jsem si jím prošel, zpracován je docela pěkně.

Svět se konečně otevřel, tato část hry (tzv. rozkoukávání) je vždycky nejdelší. Zarazilo mě velké množství poloprázdných lokací a docela nudné procházení jimi. Tvůrci sice chtěl navodit pocit rozsáhlého světa a dlužno podotknout, že se podařilo, ne nadarmo se však říká že "méně je někdy více", preferuji spíše linearitu, styl BG2 (jen lokace, kde je skutečně něco důležitého) se mi rozhodně zamlouval více. Lokace sice nejsou vyloženě identické, ale přesto mi většina z nich splývá a třeba lesy jsou vyloženě šablonovité (celek několika stromů pohromadě naklonovaný do jedné lokace i vícekrát). Mimochodem, systém vypočítávání cestovních hodin mezi lokacemi je pro mě záhadou.

Příběh, i přesto, že jde v podstatě o klasické fantasy klišé, je přesně tím hnacím motorem, který mě žene dál i skrze nudné a zdlouhavé pasáže. Je tu pár meněích či větších zvratů i dalšího koření, díky kterému byl potenciál plně využit. Co se týče družiníků, postupem hrou jsem vyzkoušel většinu z nich (hru jsem nakonec zakončil v obsazení já, Khalid, Jaheira, Imoen (hned na začátku přeučena na mága) a Yeslick. Ačkoli mají nějaké ty nástiny osobností - přesvědčení, "zvláštnostosti" (retardovaný Minsc, koktavý Khalid) - jsou hodně odbytí. A až na pár (i vícekrát zahru se opakujících) minirozhovorů je to téměř případ té žoldácké party bezejmenných bouchačů. Kdyby Khalid nebyl Jaheiřiným společníkem, Jaheira by šla hned ven, protože poslouchat její stokrát opakované pochybnosti o mém velení (v podstatě jen proto, že jsem G a ona N) bylo k zbláznění.

Boje mě navzdory očekávání docela bavily a to dokonce i ty "obyčenější". Na počátku byly i ty řadové dost tuhé (hrál jsem střední obtížnost), později však byli tasloiové, skuruti a další, jen otravným hmyzem (ale přesto otravným. Souboje s osamnělými mágy pak považuji za až nehorázně jednoduché, člověk se pak až diví, za co že vlastně těch 1000xp dostal. Za výzvy jsem pak byl i přes počáteční vztek nakonec rád, mj. jsem se konečně naučil používat lektvary a jiné posilující (vyčerpatelné) itemy ;-). I přestože některé lokace (Nashkelské doly) byly dosti zdlouhavé, souboje hru nikdy zcela nezabrzdily. Příjemně jsem pak byl překvapen, když oproti mému zoufalému očekávání tvůrci neproměnili návrat do Svítící tvrze v krvavou lázeň (tímto zdravím autory Icewind Dale).

Interface, grafika, engine jsou na svou dobu určitě více než slušné, snad jen škoda toho jediného rozlišení a solidního počtu bugů (především v deníku, je radost rozehrát starší savy BG "po čase"). Interface je klasického přehledného trojdílného střihu a ovládání se dá pohodlně namapovat, jedna věc mi tu však nedala spát. Celou dobu dávají tvůrci hráči správně najevo, že BG není akční hra, že hráč má na vše dost času, dokonce i na minimapě je hra napevno pozastavená. Který debil (vhodnější slovo skutečně nenacházím) ale vymyslel, že v inventáři bude hra běžet dále? Tam se totiž hra stává skutečnou akční klikačkou, kde jsem si skutečně zažil horké chvilky. Čeho tímto chtěli BioWare dosáhnout, je mi velkou neznámou, ale evidentně to podle nich nebyl tak špatný nápad, když jej ani s datadiskem či posledním patchem neodstranili.

Baldurova Brána, v podstatě cíl cesty, pro mě byla velkým zklamáním. Athkatla sice nebyla také ničím extra, ale aspoň nebyla tak šedá jako Brána. Ano, jsou zde různé čtvrti a nápadité stavby, ale ta výplň je téměř bez chuti. Jsem rád, že tvůrci zavrhli možnost vytvořit pro každou lokaci města vlastní kanalizaci, ale stávající způsob je naprosto imbecilní a věrohodnost dokonale sráží. Nemusíte být matematik, aby vám došlo že ty tři lokace s kanalizací prostě nemohou pokrýt všech 9 lokací města. V kanálu máte poblíž sebe 3 žebříky. Vylezete jedním, a objevíte se někde na ulici, vylezete druhým a objevíte se na vzdálené druhé straně ulice. Pak už ani nepřekvapí, že třetí žebřík vede do úplně jiné lokace a to třeba klidně na druhou stranu města. Vzpomenu-li na přesný a věrohodný systém kanalizací s jakým jsem měl tu "čest" ve Stínech nad Rivou, neubráním se pocitu, že tohle bylo šité hodně horkou jehlou. Nechápu, proč se tvůrci na kanály jednoduše nevykašlali; pokud by je už potřebovali, zařadili by jen ty důležité, tak by aspoň věrohodnost neutrpěla.

Ještě musím zmínit "genialitu" některých side questů. Zatímco některé jsou docela originální, jiné postrádají jakoukoli logiku a realičnost. Skutečná situace ze hry; jednou takhle v noci po řezničině vylezu z kanálu a protože jsem Ch, odemknu zámek dveří poblíž stojícího domku, v podstatě jen ze srandy, co kdyby tam byl nějaký démon, třeba. Ještě lépe. Vejdu dovnitř a hned před mnou stojí obyvatelká domu (nějaká gnómka). V rozhovoru mě nikterak vystrašená s klidem požádá abych donesl svěřený náhrdelník jejímu synovi, který se poflakuje v nějaké hospodě ( :!: ). Naivita je potrestána a místo abych hodinu hledal po hospodách nějakého gnóma a za odměnu pak obdržel pitomých 500xp, bez nejmenších výčitek svědomí náhrdelník jednoduše někde střelím. Ale tak hloupý quest se skutečně jen tak nevidí.

Všimněte si, že ona BG1 skutečně není moc o úkolech, příjem zkušeností z nich je oproti bojům minimální. Zde u mě opět vede BG2, kde bylo sidequestů více a vyplatilo se s nimi "ztrácet" čas.

Tales of the Sword Coast jsem rozehrál po útěku z Tvrze, v podstatě před finálem, když už odbočovat moc nechcete, jenže to je asi jediná doba v hře, kdy máte šanci v datadisku přežít, takže trochu zbrzdí hru. Naštěstí je docela povedený, ale má také dosti nedostatků. Prvně se tu objevuje neduh zbraní "na jedno použití". Jdete na vlkodlaky, získáte zbraň proti vlkodlakům, pak už ji ale klidně můžete odhodit, v původní hře se mi líbilo, že hodně itemů jsem už prostě po jejich získání nevyměnil. Skutečně mě zaskočila obtížnost některých soubojů, ale vzhledem ke koncepci datadisku coby výzvy je to pochopitelné a souboje se nakonec dají. Oceňuji slušnou nápaditost některých z nich (šachovnice, finální s démony), škoda jen, že pak vedle nich finální souboj celé hry vypadá jako hospodská rvačka ;-) . Zamrzelo mě, že už v půlce datadisku jsem dosáhl limitu zkušeností (nejsem sice nějaký powergamer, ale sbírání xp považuji za příjemnou motivaci), takže nedůležitým bojům jsem se pak už spíše jen vyhýbal.

Finále jsem čekal trochu jiné, a určitě lepší, ale zklamání to rozhodně nebylo. Poslední část hry po vraždě Scara a onemocnění Eltana má velmi solidní spád a atmosféru. Boj se Sarevokem nebyl nikterak obtížný, ale spoň nedošlo k nějakému zákysu. Outro oproti intru ale nebylo nic moc. Ale pocit z dohrané hry je příjemný.

Shrnu-li to, chtěl jsem v podstatě říci, že BG je dobrou hrou, ale rozhodně ne nikterak dokonalou, na to má prostě mnoho nedostatků a chyb. Umím si představit, co představovala ve své době a jejím velkým kladem je, že se dobře hraje i po letech. Mám-li pak porovnat děje jednotlivých částí trilogie BG, přijde mi v mnoha ohledech ten z prvního dílu nejlepší, už jen pro svou "nebožskou atmosféru".

Špatně investovaný čas to ani náhodou nebyl ;-) .
Naposledy upravil(a) MCZ dne 27.6.2006 10:14, celkem upraveno 4 x.
Mattheus
Sigilan
Příspěvky: 18
Registrován: 22.5.2006 23:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mattheus »

Ad recenze:

souhlas s KOFi-m

Ad MCZ:

Poprve kdyz jsem s BG setkal (nekdy v letech 1998/9, edice Game4U) byl jsem naprosto uchvacen nadhernymi lokacemi - hlavne prave tebou zatracovanych wildlife stylu - v mem pripade dokonale simulovaly opravdove potulky lesem. Navic kazdy z lokaci obsahoval male prekvapeni - jeskyne sirenu s pokladem, bazilisky (s pokladem), pavouci kralovna (ehm...s pokladem, samozrejme :) ) etc.

Boje - zajimave ze o dungeonu v Gullykinu nepadla ani zminka, zajimal by me tvuj nazor

Inteface - absence pauzy v invertari ma podle me smysl - dela hru vice realnym i kdyz mozna neni to ten spravny pristup jak zvysit miru realitu. Mozna chteli zabranit trikum kdy treba bard nebo F/M rychle sundali zbroj pro kouzleni pak vesele bojovalo dal s jiz nasazenym nadobickem.

Co mi opravdu chyby v BG1&2+IWD1 interface je nemoznost v inventari priradit vice "konfiguraci" pro zbrane. Manualne prezbrojovat lucistnika na stit+mec podevadesate a zpatky neni sranda... ale mozna je to taky kvuli zvyseni realizmu jak jsem psal vyse...cert to vi
Uživatelský avatar
MCZ
Sigil Team
Příspěvky: 3926
Registrován: 25.9.2005 1:01
Bydliště: prázdná plechovka od barvy (černé)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MCZ »

Mattheus: lokace - ne že bych je vyloženě zatracoval, některé byly docela povedené (třeba ty s nějakými poklady) ale prostě jich bylo moc. Pokud se někdy v budoucnu budu rozhodovat, jeslti si znovu zahraji BG1 nebo BG2, vzpomínky na zdlouhavé procházení vedlejších lokací zřejmě nakloní misky vah pro BG1 nepříznivím směrem.

dungeon v Gullykinu - samozřejmě jsem mnoho věcí opomenul (např. pitomé dialogy, další případy tvůrčí impotence atd. ;-) ), momentálně si však ani nevzpomínám, který dungeon to přesně je...

pauza - ohledně té změny zbroje během boje - to už je poměrně elegantně vyřešeno v bg2 (a asi i v iwd1) - prostě zbroj se během souboje měnit nedá, jak jednoduché. Proč na to ale nepřišli už dříve?
Uživatelský avatar
AlieN
Sigilan
Příspěvky: 2932
Registrován: 4.10.2005 13:31
Bydliště: Zlín, Brno, Praha a tak podobně
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od AlieN »

MCZ: souhlasím s tebou prakticky ve všem, prostě - BG1 je realističtější a BG2 je hratelnější :-)
ke tvým výtkám (pauzování v invu, brnění, grafika, bugy, deník) - všechno tohle řeší Tutu, takže já už bez něj vůbec nehraju (a hlavně vylepšuje AI - chodit s plnou partou v úzkých dungeonech bez Tutu je porod :-x)

btw: ano, kanalizace ve Stínech nad Rivou je boží :-D , já používal staré kanály i k rychlešímu pohybu po městě :-D 8-)
Valgard
Sigilan
Příspěvky: 238
Registrován: 14.10.2005 14:58
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Valgard »

MCZ : V podstate s tebou súhlasím, ale ...

BG 1 je už nejaký rok stará hra. Pozerať sa na to dnešnými očami je pomerne neobjektívne, a to hlavne ak si najprv hral BG 2. Vtedy to jednoducho bolo o niečom inom. Si pametám, ako som stále dookola hral na tú dobu gigantické demo (veľkosťou v MB, nie hernou rozlohou) zo score cd a čakal na plnú hru. Prvé skúsenosti s plnou hrou sú fakt neopísateľné. Aj preto je pre mňa BG 1 ešte stále najlepšia hra a asi to tak aj zostane. Nádherne to ešte doplnil datadisk. BG 2 je určite technicky premakanejšia, je tam viac a lepších questov a kto vie čo ešte, ale tú atmosféru, keď som sa prvykrát dostal do sveta BG, mi to dať nemože.

Asi keby som hral BG 1 teraz, alebo hral najprv BG 2, mal by som iný názor. Som ale rád, že to tak nieje. Podľa mňa ak chce niekto hrať BG ságu, mal by začať od BG 1 cez ToTSC a BG až po ToB.

BTW : Dungeon v Gullykinu je pravdepodobne to bludisko pod mostom Firewine. Celkom hnusná lokácia, pretože je tam kopa pastí, veľmi úzke chodby a hlavne kobold komando spawnujúce sa za chrbtom vo vyčistených častiach :-x . Nie kedy to prechádzam a niekedy nie a len urobím ten súboj na začiatku. Záleží od toho akú mám náladu. Nikdy sa ale nedá povedať, že by som to robil s radosťou :).
Uživatelský avatar
MCZ
Sigil Team
Příspěvky: 3926
Registrován: 25.9.2005 1:01
Bydliště: prázdná plechovka od barvy (černé)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MCZ »

AlieN: tutu, možná ho někdy vyzkouším, ale jak jsem psal v úvodu, chtěl jsem původní hru. S družiníky to občas skutečně bylo o nervy, ne že by mi tohle vadilo nejvíce ;-). BTW, v kanálech v RoA jsem se bál (hlavně díky jistému incidentu a hudbě), takže o oblíbenosti nemůže být z mé strany řeč ;-).

Valgard: ano, určitě jde o subjektivní hodnocení, ale všimni si, že ji nevytýkám v podstatě nic technického, mnohým chybám šlo předejít už tehdy. Možná máš ale na mysli zkušenosti vývojářů. Pokud vím, tohle byla RPG prvotina BW, tady je pravda, že prostě coby nováčci ty zkušenosti neměli. Ale myslím, že i nováček by se questu s náhrdelníkem měl dokázat vyhnout ;-) .

Pořadí, v jakém jsem to hrál... no úplně mou první IE hrou byl PST, ten ve mě probudil zájem o izom. RPG, tak jsem si koupil legendární BG, ale jediným dostupný v té době byl právě druhý díl (platinovka), tak jsem chtě nechtě začal odprostřed, uplynulé události mi naštěstí hra připomněla. Jaká asi je BG1 jsem mohl jen hádat, věděl jsem že bude mít mnoho neduhů a chyb, i přesto jsem byl nakonec mile překvapen, jak je stále i přes ty chyby hratelná.

Dungeon - tak tohle - děs a hrůza, nejdříve jsem to zkusel prozkoumat se svou postavou ve stínech a podřezával osamnělé koboldy, naštěstí mi pak bylo řečeno, že to je questový dungeon, tak jsem se na to vykašlal, a po čase na něj šel z druhé strany. A byl skutečně jednudušší (koboldů bylo méně a neobnovovali se).
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ajantis »

MCZ:

Ad pauza v inventáři - Myslím, že jde o ten větší "realismus", aby si postava během boje nemohla vytahovat věci z batohu atp. I tak máš možnost vybavit se několika "rychlými zbraněmi" a připravit si několik "rychlých lektvarů" (což jsou v podstatě věci, jež máš u pasu) - pokud by šlo pauzovat v inventáři, tohle by ztratilo smysl.
Já byl naopak zklamán, jak to vyřešila BG2. U BG1 mi zase trochu vadí, že se hra pauzuje na mapě.

Ad questy -
Ano, v BG1 je spousta pitomých questů - zkrátka v duchu žánru - leč BG2 na tom nejni imho o moc lépe. V Athkatle, byť je více (potenciálních) nápaditých úkolů, tak mi vůbec nesedí jejich zpracování - všechno je hráči strkáno úplně až pod nos, k čemuž pomáhá i nešťastný deník. A tak jsem i z VELMI slibného questu o masovém vrahovi rozčarován, protože k jeho vyřešení de facto nepotřebuješ opustit danou lokaci - questy jsou vonavější, lákavější, ale nechutnají mi, anžto jsou určené k rychlé a nenáročné konzumaci, jen aby byly. V BG1 bylo těch "napříč lokacemi" více.

Jinak chválím to rozhodnutí zahrát si BG1 v "původním zpracování", prostě ta hra je jaká je. Já ji s TuTu zkoušel jednou a přestalo mě to bavit velice rychle.

Nu a charakter hry je u obou dílů trochu odlišný a vždycky se vytvoří 2 tábory příznivců podle toho, co je pro ně důležitější - zda ta ,"dobrodružnost a vidlákovost" prvního dílu nebo "hutnost a linearita" dílu druhého. Já rozhodně patřím k té první skupině.
Uživatelský avatar
Saruman
Dabus
Příspěvky: 397
Registrován: 28.9.2005 17:19
Bydliště: Orthank

Příspěvek od Saruman »

Ajantis: Určovat kvalitu úkolu podle počtu lokací, kterými je nutno pro jeho splnění projít, se mi jeví jako dosti hloupé...
Sám jednoznačně preferuji úkoly v pokračování. Ať už se jedná o rozsáhlé questy v Athkatle či naopak pouze drobné hádanky v Čarotvrzi, pečování o vlastní "příbytek" nebo řešení problémů společníků, nemluvě o mnoha dalších, považuji je za daleko rozmanitější, poutavější, promyšlenější a podstatně více ovlivňující okolí. Jednoduše řečeno daleko lepší.

Ne že by u mě jinak nevítězil díl první, ale toto bych BGII přece jen neupíral... :-D
If king at noon says it's night,
Exclaim: Behold! the moon, the stars!

Persian saying
Uživatelský avatar
MCZ
Sigil Team
Příspěvky: 3926
Registrován: 25.9.2005 1:01
Bydliště: prázdná plechovka od barvy (černé)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MCZ »

Ajantis: no osobně nevidím důvod, proč hru tak moc přibližovat realitě, už jen proto, že je tu spousta jiných nerálných věcí (moje oblíbená plná plátová 24 hodin denně například ;-) ). Quicksloty jsou podle mě dostatečně zvýhodněny i bez pauzy, protože jsou prostě "quick" ;-) a máš je hned na ovládacím panelu.

Ohledně úkolů pak souhlasím se Sarumanem.

A co se týče charakteru hry, osobně přeci jen preferuji spíše BGII (ale ne že by byla bez chyb ;-) ).
Uživatelský avatar
Dead Boss
Sigilan
Příspěvky: 64
Registrován: 3.8.2007 16:16
Bydliště: Košice

Re: [Sigil] Recenze: Baldur's Gate

Příspěvek od Dead Boss »

Neviem kde to mám napísať tak asi sem: Odkaz na recenziu nefunguje!.
Díky. :-D
The punishment is death for all who live

Torment v LEGU - http://www.mocpages.com/moc.php/4312
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ajantis »

Jj, nefungují odkazy ani na řadu dalších recenzí, asi se na ně při posledních úpravách webu ( :-D ) zapomnělo.
Zamčeno

Zpět na „Diskuse ke článkům“