Přesvědčení

Putování jednoho hrdiny po Mečovém pobřeží, které navždy poznamená tvář Faerunu.
Stránky: Baldur's Gate, Baldur's Gate II

Moderátoři: Ajantis, yenn

Odpovědět
Geralt
Šifrovač
Příspěvky: 810
Registrován: 9.2.2006 20:55
Kontaktovat uživatele:

Re: Přesvědčení

Příspěvek od Geralt »

Tarreb píše:Pokud vám ten první nestačil, tady je druhý test, už né tak předvídatelný.
as always True Neutral
(11.1% Good, 2.6% Lawful)
Uživatelský avatar
Sevrokk
Sigilan
Příspěvky: 1
Registrován: 25.5.2010 14:02

Re: Přesvědčení

Příspěvek od Sevrokk »

Chaotic neutral (Zmateně neutrální)
Vnímam toto přesvědčení jako cestu srdce, mimo zajetí pojmů "dobro" a "zlo", které jsou relativní a chápu je jako pojmy vytvořené společností (a tím pádem spjaté s určitou kulturou, dobou, obtížně však s člověkem), ne jako dané, všeobecně použitelné hodnoty. Neutralita (Zmatená) mi nepřipadá jako šeď, jak tu kdosi dříve zmiňoval, ale naopak jako velmi pestrá cesta, jelikož může být tou nejzajímavější cestou poznání. Je to cesta zčásti instinktivní, nezištná (což je podle mne rozdíl oproti dobru a zlu), prosazující určitou vnitří rovnováhu, od které se následně odvíjejí vnější činy. Rozdíl konkretně mezi "Neutrálním" a "Zmateně neutrálním" vidím v tom, že první zmiňované vyzařuje jako vědomá snaha učinit život kolem sebe rovnovážným (slabší odvar zákonné neutrality), kdežto "Zmateně neutrální" cítím více jako vnitřní cestu s již zmíněným odprostěním sebe sama a svého pohledu na svět očima zavedených pojmů "dobro" a "zlo".
Uživatelský avatar
Edvin
Sigilan
Příspěvky: 188
Registrován: 2.11.2006 8:18
Bydliště: Stín

Re: Přesvědčení

Příspěvek od Edvin »

Taky přispěju svou troškou do mlýna:

Lawful Good- Osoba která se striktně řídí veřejným ( nebo svým vlastním ) zákonem. Vše je černobílé, neexistují žádné polehčující okolnosti. Její povinností je chránit ty, kteří tento zákon dodržují a naopak trestat ty, kteří ho nedodržují. Toto přesvědčení vyžaduje účast na událostech, protože taková osoba prostě nesmí stát stranou když vidí že někdo nedodržuje zákony ( nemůže jen tak odejít, když vidí zloděje krást na trhu, je povinen chytit to zloděje ). Zároveň toto přesvědčení vyžaduje aktivní zájem o dění, takže bude vyhledávat veškeré porušení zákona a trestat jej. Když jej někdo požádá o pomoc a je v právu, tak nesmí odmítnout a pravděpodobně ani nebude chtít odměnu, protože už jen to že mohl činit dobro a prosazovat zákon je pro něj odměnou samo o sobě. Postavu nezajímá vlastní blaho, ale jen dobro, které může svými činy dokázat ( bez váhání by za se přesvědčení položil život ). Nemají téměř žádný pud sebezáchovy. Není náhodou, že v BG mají toto přesvědčení pouze paladinové, proto nikdo "normální" by tak jednat prostě nedokázal.

Neutral Good- Osoba která se o dění okolo sebe sice zajímá, ale její potřeba reagovat není povinná. Pokud NG stala svědkem přepadení karavany bandity, tak by si dvakrát rozmyslela jestli by se z 4 násobnou přesilou banditů dala do křížku ( na rozdíl od LG který by do nich bez rozmyslu naběhl, aby chránil nevinné ). Jistě, sice by věděl že by měl pomoci, protože bandité jsou zlí, protože ty nevinné lidi vraždí a okrádají, ale zároveň by mu došlo ( na rozdíl od LG ) že sám proti nim nemá šanci, takže by raději utekl do města, kde by to nahlásil strážím a pokud by se mu to hodilo, tak by se třeba i přidal k výpravě za zbavení kraje banditů. Zároveň tento druh postavy uznává, " poctivě odvedená práce, zasluhuje poctivou odměnu ". V této roli si může představit i dobrosrdečného hostinského, který by nikdy ve své hospodě neubytoval vrahy a zloděje, který se stará o své hosty, má poctivé ceny a neředí pivo. NG má prostě určité zásady, ale není nikým a ničím nucen k jejich dodržování.

Chaotic Good - Velmi těžká charakteristika, protože chaotic postavy jsou většinou " trochu " ( častěji i více ) šílené, nebo při nejmenším nežijí v " reálném světě ". Tyto postavy jsou buď to bez jakýchkoliv zásad, nebo naopak zásady mají, ale jsou různě pokřivené. CG postavy neplánují, jednají impulzivně a intuitivně. Většinou si stanoví něco jako konečný cíl, třeba " stát se tím největším hrdinou " ačkoliv jim není přesně jasné, co to obnáší, nebo jak by toho měli dosáhnout. Takováto postava nevidí hlubší souvislosti a i kdyby je viděla, tak jim pravděpodobně nebude rozumět. Tyto postavy věří, že všechny jejich činy ( ať jsou sebe menší nebo úplně zbytečně ) mají opravdový vliv ( třeba i na celý svět ) a protože už zbavil 5 domů přerostlých krys, tak opět zachránily celé město před zlým krysím králem, který se jej už léta snaží ovládnout ze svého království ve stokách. CG je ale velký hrdina který mu v tom už mnohokrát zabránil a dokud tady bude, krysy nikdy neovládnou svět ! Pro CG postavy většinou není typická vysoká inteligence, právě díky tomuto aspektu šílenství. ( Aspekt šílenství je obsažen i v hlouposti, takže tato postava nemusí být „ šílená „ v pravém slova smyslu, ale může to být jen obyčejný idiot )

True Neutral– Navzdory různým předsudkům je velmi jednoduchý na charakteristiku. Tyto postavy se naopak vyznačují vyšší inteligencí, protože vidí i hlubší souvislosti a jejich činy jsou reakcí na ně. Tito lidé vědí, že NIC není černobílé a aby byl zachován světový řád, musí být dobro i zlo v rovnováze. S TN bývá často spojováno, že se chová podle nálady a že je někdy dobrý a někdy zlý. To není pravda. TN je povznesen nad dobro i zlo, právě díky vidění hlubších souvislostí. Ku příkladu: Do hostince vtrhne zloděj s nabitou kuší a požaduje po majiteli denní tržbu. Dobrý by jej zastavil a zlý by se k němu třeba i přidal. TN vidí hlubší souvislosti a ví, že hostinský je pěkný mizera, který okrádá své zákazníky, ředí pivo a protože má jediný hostinec široko daleko, tak má směšně vysoké ceny. Naproti tomu zloděj je zarostlý, vyhublý a v očích má pohled člověka, který už nemá co ztratit. TN se proto rozhodně nereagovat, protože hostinský si zaslouží být okraden, v rámci zachování rovnováhy.

Lawful Neutral– V ideálním případě by takový měli být všichni soudci a všechny stráže. Bohužel tomu tak není. LN je naprosto oddán zákonu ( ať se tam píšou sebe větší hovadiny ). Takový člověk je klidně schopen poslat na smrt nevinného chudáka a nechat jít zlovolného šlechtice, dokud je to v mezích zákona. Spravedlnost je slepá a nezná slitování. LN nezajímají strany, nezajímají přesvědčení nebo následky. Zákon je neměnný a nebude se sklánět před nikým a před ničím. Není důležité kdo má pravdu, je důležité kdo je v právu. LN by nikdy nepřijal úplatek a klidně by se postavil i na stranu absolutního zla ( nebo dobra ) dokud by bylo v právu. LN je aktivní přesvědčení a je pro něj nutné vyhledávat a trestat všechny přestupky a za své činy většinou nepožaduje odměnu, jeho jedinou odměnou bývá pravidelný plat, který bere za výkon svého povolání ( soudce, úředník, strážný ). Nepatří mezi příliš rozšířené přesvědčení, ačkoliv v ideálním království by měla být LN většina vládnoucí třídy.

Chaotic Neutral– Velmi těžká charakteristika protože tyto postavy jsou už ze svého základu prostě neodhadnutelné. Nemívají žádné plány, nemívají žádné cíle, nezajímá je nějaké dobro nebo zlo. Zajímají se jen o sebe ( někdy se nestarají ani o sebe ) a jednají naprosto nepředvídatelně. Ve většině případů neuznávají žádné společenské řády nebo stanovy, stejně tak zákony, nezajímají ho následky. Aspekt šílenství je zde přítomen více než kdekoliv jinde, ale nemusí to nutně znamenat že jsou to naprostí idioti ( i když je hodně CN co jsou naprostí idioti ) protože někdy můžeme narazit i na šíleného génia. Přesvědčení CN může nastat z ničeho nic ( postava se prostě zblázní ) a může to postihnout i paladina. Nezapomínejme, že slintající, stihomamem trpící, choromyslný šílenec s kudlou co napadá všechno co vidí ( třeba i neživé předměty ) je také CN. Toto přesvědčení lze často snadno poznat už z rozhovoru protože CN mluví většinou „ trochu zvláštně “.

Chaotic Evil– Dosti rozšířené přesvědčení, hlavně mezi monstry a většinovým množství démonů řádu tanar'ri. CE vás klidně zapíchne kvůli pár drobným, nebo protože má od rána blbou náladu, nebo jen tak pro radost. Opět je zde přítomen aspekt šílenství. CE postavy jsou nepředvídatelné a hlavně VELMI nebezpečné, protože si nikdy nemůže být jistí, kdy se jim přestanete líbit, protože velmi rychle mohou změnit názor a obrátí se proti vám. Mohou to být idioti, šílenci, nebo se jen nechají naprosto ovládat svými emocemi a pudy ( zabiji vás jen pro to, že se jim nelíbí váš účes ). V některých případech se CE shromažďují ve skupinách, kde se pak bez větších pravidel klidně zabíjejí navzájem, když nemají nic lepšího na práci ( orkové, goblini, koboldi ). Na rozdíl od NE vyhledává CE aktivně konflikty, i když z toho nic nemusí mít. Neuznávají zákony, pravidla, morálku. Naprostým modelovým příkladem tohoto přesvědčení byl Tiax z BG.

Neutral Evil– Zřejmě nejrozšířenější přesvědčení vůbec. Tyto postavy málokdy zajímá dění ve větším měřítku, ale to neznamená, že by se jednalo o nějaké ignoranty, nebo hlupáky. Jde jim pouze o osobní prospěch, ale nejsou to nějací chechtající se nekromanti v černém rouchu, nebo krvelační vrazi. Pokud by se NE měl charakterizovat jedním slovem, bylo by to slovo „ pragmatik „. NE nevyhledává konflikty, pokud by z toho nic neměl. NE se klidně chová dobře, když je to pro něj výhodné a jejich přesvědčení se za celý život nemusí aktivně projevit. Pokud by se NE měl rozhodnout mezi dobrem, nebo zlem, tak vybere to, kde mu lépe zaplatí, nebo to které pro něj bude výhodnější z dlouhodobějšího hlediska. NE staví na první místo sebe, prostě se chtějí mít dobře a žádné zákony nebo pravidla mu v tom nebudou bránit. Umí se chopit příležitosti a nenechají se omezovat morálkou. Mezi tradiční větu NE patří „ A kolik mi za to dáš ? „. Tradiční dobrodruh může být NE, ale stejně tak to může být nepoctivý kupec, nájemný vrah, sedlák či král. Možností je neomezeně.

Lawful Evil– Člověk by řekl že se jedná o naprostý opak LG, ale to není tak úplně pravda ( i když sem, tam jde narazit na anti-paladina ). Toto přesvědčení je také velmi rozšířené mezi démony řádu glabrezu. Uznávají a respektují sílu a inteligenci, pohrdají slabochy a hlupáky. LE bývají často obdařeni velkou inteligencí, protože vědí jak správně ohýbat a vykládat zákony, aby se slučoval s jejich cíly. Jejich činy sice směřující k osobnímu prospěchu, ale svým vlastním zvráceným způsobem jsou čestní. Uznávají a respektují sílu a inteligenci, pohrdají slabochy a hlupáky. Nějaký zloděj který vás na ulici zapíchne pro pár drobných rozhodně není LE. Zlovolný šlechtic který nutí své poddaný pracovat do úmoru aby měl na výzbroj nové armády s kterou by mohl ( pod naprosto neprůstřelným a zákonem obhájitelným důvodem ) napadnout a porazit druhého šlechtice který je, hloupý dobrák a slaboch, který si nezaslouží své postavení, je dobrým příkladem LE. Tyto postavy jsou nevznesené nad nějaké hloupé a zbytečné násilí a vidí vše ve větším měřítku. Plánují do budoucna a dodržují svůj vlastní řád ( či řád státu, skupiny, buňky ).
Uživatelský avatar
Edvin
Sigilan
Příspěvky: 188
Registrován: 2.11.2006 8:18
Bydliště: Stín

Re: Přesvědčení

Příspěvek od Edvin »

Jo a rozhodl jsem se zkusit trochu roztřídit vyjímečná rozhodnutí a předměty.
Více méně jsou to věci které jsou ovlivněny vaší přesvědčením ( ty co můžete jako dobří i zlí vynechávám )

Zlo
+ Můžete používat Koženou zbroj z lidské kůže +5
+ Můžete použivat úžasný meč Soul Reaver +4
+ Můžete démonu nabídnout vejce stříbrné dračice ( dostanete třeba halapartu Blackmist +4 )
+ Můžete užívat drahokam slidskou duší ( " přilba " )
+ Můžete ukrást listiny k větrným vyrškům pro Firkraaga
+ Když potkáte Drizzta a jste zlí tak ho to nasere
+ Můžete si jít vyzvednout stříbrné kalhoty ( Q s unášením lidí, dobrák tuším nemá možnost chtít výkupné )
+ ( Tady není přímo nutné zlo, ale nízka reputace k tomu tak nějak patří )
Budou vas napadat zkupiny strážných a pladinů za které je opravdu hodně zkušenosti a jejiž výbava je velmi dobře prodejná.

Dobro
+ Můžete používat Drizztuv Scimitar Obránce + 5 ( který je ale stejně jen + 3 )
+ Když potkáte Drizzta a jste dobří tak k tomu přihlédne
+ Kněžka v ToB vám snadno věnuje klíč od kanálů
+ Bezproblémové romance ( při přechodu na zlo [Peklo] se se mnou Jaheira rozešla, netestováno u Aeire )
+ Vysoká reputace = nižší ceny

Určitě jsem na něco zapoměl, tak mi to prosim pomozte doplnit.
Mirorich
Sigilan
Příspěvky: 92
Registrován: 7.8.2011 11:58

Re: Přesvědčení

Příspěvek od Mirorich »

to Edvin: já mám pocit, že celé to zmateně dobré přesvědčení posuzuješ podle Minsca. :-) Samozřejmě s tím nesouhlasím a mám na toto přesvědčení jiný názor. Slovíčko zmatené v tomto případě dle mě neznamená šílenost, bláznivost a nevyrovnanost, ale spíš vlastní žebříček hodnot. Tyto postavy se podle mě pouze nechovají podle společenských šablon. To že má někdo svůj vlastní žebříček dobrých hodnot, kodex cti, či posuzuje věci trochu odlišně než většina "normální" společnosti z tohoto člověka nedělá hlupáka, nebo zmateně tápajícího moulu a už vůbec to nesouvisí s inteligencí.
Ne že bych se v tom tedy chtěl nějak více rýpat, protože internetové filosofování je opravdová "pain in the ass".


Jinak co mě tak v rychlosti napadlo u těch možností zlých postav ve hře, tak ještě jde splnit za zlo quest ohledně útoků zvířat na Trhov.
Tak či tak, questy za zlo mi přišly nic moc a mám pocit, že se většinou moc nevyplatí.


Také jsem si udělal ten test co tu někdo linkoval a vyšlo mi neutrálně dobrý. To jsou mi věci. :-)
Uživatelský avatar
Edvin
Sigilan
Příspěvky: 188
Registrován: 2.11.2006 8:18
Bydliště: Stín

Re: Přesvědčení

Příspěvek od Edvin »

Mirorich: O těch zvířatech vím, ale to šlo splnit za Zlo i když jsi byl dobrý. Já jsem tu chtěl vypsat jen to co je přístupné podle přesvědčení.

Jinak co se těch chaotických přesvědčení týče, tak ty jsou opravdu těžké na nějaký přesnější popis, protože pokud by člověk byl schopen specifikovat chaos, dal by mu tím řád a už by to chaos nebyl. Proto o něj uvádím spíše konkrétní příklady než abych mluvil obecně, protože není možné popsat ho obecně.

Stále ale trvám na tom že v chaotických přesvědčeních je jiskra šílenství, které v každém hoří různou intezitou. " Chaotíci " můžou blázni, idioti ale taky to můžou být lidé kteří prostě ztratili spojení se světem ( obrazně řečeno ) či lidé kteří mají pokřivené názory. Navíc to že je někdo z části blázen nemusí být nutně něco špatného ( i když to jsou spíše vyjímky ;-) ) Třeba takový Jan byl taky pěkně střelený, ale takovým tím dobrý způsobem, stejně tak Minsc.
Mirorich
Sigilan
Příspěvky: 92
Registrován: 7.8.2011 11:58

Re: Přesvědčení

Příspěvek od Mirorich »

No hele takový Valygar Corthala a třeba Drizzt jsou taky zmateně dobří a nepřijde mi, že by splňovali tvou charakteristiku. Podle mě je problém v tom, že ty to slovíčko chaos bereš moc doslovně. Já se držím toho, že v pravém významu to má spíše vyjádřit jinakost a vlastní žebříček hodnot, než stupeň inteligence a duševního zdraví. Např. hraničáři a průzkumníci kteří ponejvíce mají toto přesvědčení mi nikterak šílení nepřijdou. Naopak jsou to racionálně uvažující lidé s velkými znalostmi a schopností své poznatky správně využít k ochraně lidí i přírody.

Ale to je jedno, neberu ti tvůj názor, jen mám prostě jiný pohled na věc. :-)

Co se týče toho Trhova, tak za zlo mi to šlo splnit pouze pokud jsem měl zlou postavu. Za dobrou se mi zlé splnění nikdy nenabídlo (respektive neobjevil se ten trpaslík, co vám ten úkol nabídne). Vím to naprosto jistě, protože za dobro jsou to dohrál mnohokrát. Mám teda českou verzi s tím bonusovým obsahem, nevím jestli to má nějaký vliv.
Uživatelský avatar
Edvin
Sigilan
Příspěvky: 188
Registrován: 2.11.2006 8:18
Bydliště: Stín

Re: Přesvědčení

Příspěvek od Edvin »

Naprosto s tebou souhlasím, ale trochu jinak než si myslíš :-D

BG má některé přesvědčení opravdu hodně špatně trefené.

Jaheira = Měla by být neutrálně dobrá
Valygar = Taky by měl být neutrálně dobrý
Sarevok = Ten teda určitě není zmatené zlo
Yoshimo = Ten že je neutrál ?!
Nalia = Taky mi moc to její zmatené dobro nesedí, vzhledem k tomu jaká je to lidumilka
Drizzta = Tohoto nesobeckého a velmi inteligentního pána, které zasvětil život bojem proti zlu a ochranou slabých raději ani nebudu komentovat...
Mirorich
Sigilan
Příspěvky: 92
Registrován: 7.8.2011 11:58

Re: Přesvědčení

Příspěvek od Mirorich »

Tak jsem se spletl. Valygar je neutrálně dobrý podle hry. Je taky pravda, že některé postavy nejsou úplně dobře zařazené, některé zase ano. No co už.
Odpovědět

Zpět na „Baldur's Gate I & II“