Fallout I x Fallout II

Opusťte svůj vault a vydejte se do postapokalyptického světa plného nájezdníků, radiace a mutantů.

Moderátoři: Hamster, Saruman, Daemon

Uživatelský avatar
Jab
Sigil Team
Příspěvky: 3603
Registrován: 24.9.2005 23:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jab »

Saruman píše:V každém případě trvám na tom, že FO2 je fraška. Teoreticky se nebráním považovat ji za - pro někoho - frašku kvalitně nadsazenou až kultovní, ale rozhodně odmítám přijmout všeobecně oblíbené stanovisko, že pokračování je v podstatě zdokonalený první díl...
1) Kterýpak díl hrál Saruman jako první? :-D
2) Zatímco všeobecně oblíbené stanovisko mezi "falloutery" (třikrát jsem si odplivl ;-) ) je, že první díl jest úžasný a ve všech ohledech jedinečný a druhý díl mu nesahá ani po paty. Z obou "stran" jsme tak svědky stupidních generalizací a jednostraných pohledů.
Osobně se raději budu řadit k šedé většině (ač se mi oba fallouty líbili minimálně stejně) už jen proto, že fallouter je opravdu stupidní název pro skupinu, se kterou se nehodlám identifikovat. :-P :-D
Uživatelský avatar
Saruman
Dabus
Příspěvky: 397
Registrován: 28.9.2005 17:19
Bydliště: Orthank

Příspěvek od Saruman »

drake127: Nejstravitelnější by měl být patch 1.5, snad proto, že pro něj navíc vyšla ještě speciální úprava...
Doporučuji se podívat zde: http://nma-fallout.com/forum/dload.php? ... &cat_id=16

Jab: Začal jsem druhým... :-D
Upřímně by mě zajímalo, z čeho si své poznatky odvodil. Pojem "fallouter" stvořil Fetařina - proto byl tak oblíbený - a jeho nositelé nezastávaji ani jeden ze zmíněných základních názorů. Dokonce by se dalo říci, že nejblíže jim je právě ten tvůj, konkrétně považování obou dílu za sobě si rovné takřka až dogmatickým způsobem, případně menší zvýhodňování pokračování. Vědět bych to měl jistě, protože svého času se na mě snesla vlna jejich kritiky, v níž jsem krom zisku různých hanlivých označení mohl nabýt i podrobnou znalost o jejich přístupu k dané problematice.
Nevadí mi, když se mě někdo snaži zesměšnit, ale nemám rád, uživá-li k tomu chybných informací...
If king at noon says it's night,
Exclaim: Behold! the moon, the stars!

Persian saying
Uživatelský avatar
Jab
Sigil Team
Příspěvky: 3603
Registrován: 24.9.2005 23:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jab »

Nj. Důkazy jsou již smazány. :-)
Uživatelský avatar
Saruman
Dabus
Příspěvky: 397
Registrován: 28.9.2005 17:19
Bydliště: Orthank

Příspěvek od Saruman »

Jab: Hrozná ztráta... :-D
If king at noon says it's night,
Exclaim: Behold! the moon, the stars!

Persian saying
Uživatelský avatar
sevencreature
Sigil Team
Příspěvky: 7394
Registrován: 26.9.2005 1:24
Bydliště: Země
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sevencreature »

A tak Saruman opět unikl spravedlnosti...
Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.
Uživatelský avatar
MCZ
Sigil Team
Příspěvky: 3926
Registrován: 25.9.2005 1:01
Bydliště: prázdná plechovka od barvy (černé)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MCZ »

Tak, konečně jsem dohrál Fallout, pokusím se shrnou své dojmy...

Poprvé jsem se ke hře dostal před více než rokem, rozehrál ji a brzy odinstaloval; v jednom kuse padala, a navíc mě vůbec nechytala. Fallout tedy šel pryč. Nedávno (cca dva týdny zpět) mi však nastalo herní sucho představované otázkou "Co hrát?". Vyzkoušel jsem toho dost, ale nic se nechytalo. V zoufalé situaci jsem si uvědomil, že myšlenka na znovunainstalování F1 není až tak nereálná a i přes mé rozčarování jsm se rozhodl, že mu tedy dám ještě jednu šanci. Po následující dny až do včerejška jsem žádnou aplikaci nespouštěl tak často, jako falloutw.exe ;-) .

Hra na mě zaútočila parádním satirickým intrem, následovala tvorba postavy v systému SPECIAL. Ten mimochodem považuji za skvělý, je dosti rozáhlý (všechny ty perky, talenty, atributy, skilly či rysy, to je opravdu dobře vymyšleno a propojeno) hráč má nad vývojem postavy kontrolu po celou dobu hry, a levelování není otázka dvou kliknutí jako třeba v BG (v tomto směru dostává (A)D&D jednoznačně na frak). Snad bych si jen trochu rýpnul a chtěl bych tedy vědět, jak by mi tvůrci systému vysvětlili umístění něčeho tak neuchopitelného jako je štěstí mezi zcela konkrétní hodnoty typu odolnost, inteligence, síla atd a vymezení hodnotami 1-10 ;-).

Do hry samotné... úvodní tři města (Shady Sands, Junktown a trochu i Hub, kde jsem při první hraní skončil) jsem už znal. Zatímco Shady Sands je jen taková víska pro začátek, v Junktownu se už díky konfliktu různých zájmových skupin konečně začlo něco dít. Nejprve efektní likvidace Gizma a poté Skullz gangu. A zde se dostavily první nepříjemné pocity. Kvůli špatně vybrané posloupnosti rozhovorů - aniž bych je tedy vedl špatně (mé odpovědi byly max. neutrálního charakteru); šlo prostě jen o to, že jsem s postavou A měl promluvit později, až k ní budu mít zadaný quest - pokud to udělám dříve, bezdůvodně se mi zablokují volby v rozhovoru. Rozlobený jsem se musel vracet pořádný kus zpět (ještě před Junktown) abych quest konečně úspěšně dokončil. Celé to mělo nepříjemný důsledek - od této části jsem mrkal do návodu. A to ne proto, že bych si nevěděl rady, ale proto, abych se ujistil, že vše dělám správně a scripty na mě neušijou nějakou boudu. Příchod do Hubu se tedy rovnal peklu, kdy každá druhá postava měla jméno a nějaký dialog a já je zprvu pro jistotu jen obcházel maje strach s nějakou z nich započít rozhovor, abych náhodou nespletl "pořadí". Byl to celkem nepříjemný pocit a byl jsem slušně frustrován z toho, že něco udělám špatně a když se nevědomky pokusím o vlastní řešení, se kterým scripty nepočítají, budu za to potrestán loadováním starší pozice (anebo hůře - vzhledem k omezenému počtu savů žádné loadování nebude).

Nevím, kolik podobných chyb tam je a třeba jsem jen já měl tu smůlu a pak si každého podobného detailu všímal o to více. A je pravda, F je už 10 let stará hra, takže bych nevinil pouze tvůrce hry, jako spíše tvůrce patchů. Je mi s podivem, že ani 10 let po vydání a po aplikaci nejnovějšího (neoficiálního) patche z r 2007 (!) je hra plná scriptových bugů. Ať už se jendá o dialogy či drobnosti, že se mnoho úkolů ani nenamáhá zapsat do dení- pardon, Pip boye očekával bych, že už tam těchto chyb bude minimum, já jich ale objevil celkem dost. Také čeština by snesla mnoho oprav - pominu-li tu a tam se vyskytují zvláštně navázanou větev (na vaši odpověď se dostavuje reakce, která je zcela mimo téma), celkem mě zaráží, že si na překlad troufl někdo, kdo reakci na "Díky", tedy "You're welcome" ("Není zač") přeložil jako "Jsi vítán" :roll: a že to tam pořád ještě je.

Zpět k dění. Hub měl - co se týče návrhu - ještě lepší questy než Junktown a hra mě tedy i přes rozčarování neustále držela, byť jsem začínal mít obavy, zda-li se po věčném střílení nedostaví nějaký stereotyp. Ale to nejlepší bylo naštěstí přede mnou. Nejprve strašidelný Necropolis, následovaný výzkumnou laboratoří v Kráteru vrcholící mou infiltrací do Vaultu pod klášterem v troskách LA (kterýžto jsem se vydal prve pouze opatrně prozkoumat; žádné střílení). Byl jsem opravdu nadšen a bylo fakticky těžké přestat hrát. Atmosféra zde dosahovala svého naprostého vrcholu a zcela mě ohromila. Při procházení prázdné stanice pod Kráterem, hackování hrstky funkčních počítačů, ohledávání zbytků lidských těl, hledání holodisků se záznamy, se mi potvrdil můj dojem z Falloutu. I přes jistou dávku nadsázky má jeho svět reálný základ a svou uvěřitelnost, která se při procházení životaprázdných lokací postavených před Válkou umocňuje. Ať už se jedná o ruiny měst, Vaultů či obyčejnou poušť. Volná mapa je parádní, stejně jako možnost navštívit četné nepopsané trosky již zapomenutého města a projít se v nich. Jen škoda, že tvůrci toho potenciálu nevyužili ještě více a neumístili nikde třeba nějaký tajný vchod do sklepení, neznámou postavu atd. (alespoň já jsem tedy nic takového nenašel).

Poslední části hry mi už tak zázračné nepřišly (tedy základna mutantů a druhá návštěva Masterova sídla), s energo brněním a turbo-plasmovou puškou v ruce se není čeho bát a tak se závěr změnil v mutantí jatka (byť samotného Mastera jsem nakonec přemluvil). Souhlasím, že hra je tedy poměrně krátká, nicméně nijak mi to nevadilo, a konec hry byl vcelku vhodně načasován.

Audiovizuální stránka hry se mi velmi líbila; na starou grafiku se velmi dobře kouká, ještě lepší byla sice nijak výrazná, ale nepostradatelná a často chmurná hudba. A neposlední řadě také perfektní dabing a dostalo mě angažování některých dabérů samotných; R. Perlman coby vypravěč, R. D. Anderson "O'Neil" jako Killian Darkwater anebo třeba ihned povědomý D. Warner "Irenicus" dabující velekněze Morphea.

Ztrestat by ale zasloužili ti, kteří se podíleli na programové stránce hry. Tentokrát jsem hru hrál ve Win2k, kde kupovidu běžela lépe (rychleji a také méně padala) než ve W98. Přesto mě padání neminulo a jedna lokace speciálně (LA - Centrum) padala neuvěřitelně tak často, že chtěl-li jsem v ní pobýt déle než minutu, musel jsem počítač restartovat do právě do W98 (a přepnout barvy a rozlišení), kde už běžela celkem rozumně. Podobné šachy mě rozhodně moc netěšily a tímto díky za četné materiály a postupy na brahmíně, občas to vážně pomohlo. Škoda jen, že jsem si já blbec četl časovou osu moc daleko a nechal si vyspoilovat, kým původně byl Master...

Výsledné dojmy jsou tak torchu rozporuplné. Fallout je jednoznačně jedno z nejlepších izometrických RPG, které jsem hrál. Těžko jej lépe srovnávat s jinými BIS/BW hrami, jelikož mi každá přišla herně o něčem jiném: BG1/2 hlavně spíše o soubojích v D&D provedení, PST o dialozích a F1 i přes propracovaný bojový systém nejvíce o tom poznávání a zkoumání nového světa. Na druhou stranu, hra je opravdu zkažena naprosto špatným zvládnutím technologické stránky, ať už se tedy jedná o "prkotiny" jako jsou scripty a dialogy anebo o fatální programové bugy. Tohle nelze přehlédnout a ten kdo snad tvrdí opak, nemá pravdu, jelikož atmosféra je pak nezastavitelná jen do té doby, než se program nerozhodne, že je na čase opět ukázat nějakou chybovou hláškou a hru shodit. Díky tomu jsem si ani nemohl nechat puštěné titulky po finálním outru hry a mohl je prohlížet pouze zvlášť. Bleh.

Jinak mě ale setkání s Falloutem velmi potěšilo a po dlouhé době mě opět dokázala nějaká hra skutečně uchvátit, skvělé. Jsem docela zvědav na druhý díl, jelikož mnozí tvrdí, že je skvělý, mnozí jiné ale pravý opak, tak uvidím, teď ale určitě přijde herní pauza.
Naposledy upravil(a) MCZ dne 14.4.2007 19:21, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
MCZ
Sigil Team
Příspěvky: 3926
Registrován: 25.9.2005 1:01
Bydliště: prázdná plechovka od barvy (černé)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MCZ »

Tak jsem dohrál Fallout 2. I když slovo "dohrál" může být trochu zavádějící...

Úvodní intro je nečekaně slabé, v podstatě okopírované z jedničky s novými obrázky. I hlavní obrazovka je hnusná. Ok, tohle ještě není tak podstatné, ale vzbudilo to ve mně obavy, jaká bude samotná hra.

Počáteční dungeon mi doslova vyrazil dech. Tedy, takovou degradaci bych si nedokázal představit ani v těch nejnegativnějších snech. Kdyby byl skutečně výukový, ještě bych to snesl, ale byla to jen změť chodeb se spoustou mravenců a škorpiónů. Se šancí na zásah cca 30% to byly opravdu napívané boje...

Zápletka. Ok, takže F1 trochu jinak. NELÍBÍ se mi, že má na sobě hrdina uniformu Vaultu 13. Je možná vyvolený, ale čekal bych něco nového. První "skutečné" město. Hned u vchodu je cedule, přečtu si ji a hle! Mám seznam subquestů! Další město, další cedule, no ne! BTW quest "Zběsile běhej po obrazovkách města a hledej knížku v některém z rohů" je jedním slovem geniální! Nebo že bych si spletl slovo?

Líbí se mi, že se bojuje na každém kroku, a munice je zoufalý nedostatek... vlastně se mi to nelíbí. Když se zaseknu v poušti bez pořádné flinty (resp. munice) a nejsem schopen dojít do nejbližšího města dokoupit munici aniž by mě nepřepadla skupinka ozbrojenců, tleskám nadšením!

Atmosféra... asi uletěla oknem spolu s duchovními tvrůci jedničky. Hra nemá duši. Fallout 1 považuji za vcelku vážné dílo (okořeněné vkusnou satirou na lidské počínání), které se téměř blíží dokonalosti. Z toho, co jsem ve hře viděl, mi F2 přišel jako parodie. Dlužno ovšem podotknout, že jsem se nezasmál ani jednou. Nebo že by? Ne, fakt ani jednou...

Ano, zanechal jsem hraní F2 poměrně na začátku, ale času jsem s ním strávil dost (mám tedy namysli ty úžasné souboje "nůž vs 5 kvérů"), a za tu dobu mě vším, co jsem ve hře viděl, naprosto znechutil. Jednička měla taky pomalejší rozjezd, ovšem byl aspoň zábavný, rozjezd F2 je asi tak zábavný jako moje noha. Když jsem zjistil, že v podobném duchu se má nést celá hra, zapomněl jsem na to, že někdy chci F2 dohrát. Tak jsem mu dal ještě (párkrát) šanci... a hratelnost se naprosto zasekla.

Není to mé největší RPG zklamání (IWD asi jen tak něco nepředběhne), ale to jen proto, že jsem byl obeznámen s názory některých F1 fans na F2. Bral jsem je jako varování, ale doufal jsem, že to nebude tak zlé, a že mě snad nakonec F2 překvapí. Bylo to ale ještě horší; udělat tak špatné pokračování tak skvělé hry, to chce potlesk. Chci říct pohřeb.

Budu se těšit na Fallout: Resurrection autorů Daemon a spol. doufaje, že se bude nést v duchu jedničky. A také se začínám stále více těšit na Fallout 3. Myslím, že překonat F2 nebude pro Bethesdu nejmenší problém...
Uživatelský avatar
sevencreature
Sigil Team
Příspěvky: 7394
Registrován: 26.9.2005 1:24
Bydliště: Země
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sevencreature »

MCZ píše:A také se začínám stále více těšit na Fallout 3. Myslím, že překonat F2 nebude pro Bethesdu nejmenší problém...
:lol: :lol: :lol:

Jediná věc, která mě zaujala - tvoje stížnost na nedostatek munice a obtížnost bojů - bohužel to dlouho nevyrží. Tyhle začátky jsou pro mě na Falloutech to nejlepší.

Jinak zajímavý dojem ze hry. Můj je sice úplně opačný, ale to není důležité.
Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.
Uživatelský avatar
MCZ
Sigil Team
Příspěvky: 3926
Registrován: 25.9.2005 1:01
Bydliště: prázdná plechovka od barvy (černé)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MCZ »

sevencreature píše:Jediná věc, která mě zaujala - tvoje stížnost na nedostatek munice a obtížnost bojů - bohužel to dlouho nevyrží. Tyhle začátky jsou pro mě na Falloutech to nejlepší.
Mě se toto v F1 taky celkem líbilo, a v jiných hrách mi to taky nevadí, ale to, co předvedl F2, byl pro mě poněkud nehratelný extrém.
sevencreature píše:Jinak zajímavý dojem ze hry. Můj je sice úplně opačný, ale to není důležité.
No, bývá obvyklé, že každý má na věc svůj názor, nicméně to určitě sám moc dobře víš ;-).
Uživatelský avatar
drake127
Sigil Team
Příspěvky: 2358
Registrován: 24.9.2005 22:28
Bydliště: Jihlava, Czech Republic
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od drake127 »

MCZ píše:Líbí se mi, že se bojuje na každém kroku, a munice je zoufalý nedostatek... vlastně se mi to nelíbí. Když se zaseknu v poušti bez pořádné flinty (resp. munice) a nejsem schopen dojít do nejbližšího města dokoupit munici aniž by mě nepřepadla skupinka ozbrojenců, tleskám nadšením!
Hrál jsi System Shock 2? Na desítky hybridů jsem našel asi dvě desítky nábojů a v posledním souboji jsem vystřílel úplně všechny (pistolové) náboje, co jsem syslil celou hru.
Žralok, který štěká, nekouše.
Uživatelský avatar
sevencreature
Sigil Team
Příspěvky: 7394
Registrován: 26.9.2005 1:24
Bydliště: Země
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sevencreature »

drake127: Heh, v SS2 jsem měl na konci stovky nábojů do Assault Rifle :-) Nemluvě o granátometu. Náboje do brokovnice ani nepočítám - na konci jsem se jí zbavil - do ní byl nábojů přebytek neustále. Obecně mi SS 2 přijde co se týká výbavy jako hodně štědrá hra.

MCZ: Nj, to je jasné :-)

Ve F2 je tahle fáze (kdy máš nedotatek vybavení) o dost delší než v F1 a to se mi na něm hodně líbí. V F1 jsi v podstatě hned po vybití Raiderů a návštěvě Hubu za vodou (co se týče převahy v bojích)...
Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ajantis »

Mám rád RPG, která nejsou štědrá (škoda, že se mi žádné nevybavuje) a poměrně dlouhý začátek Falloutu 2 v tom není vyjímkou. Souhlasím, že je to určitě nejlepší část hry - potloukat se těmi zdevastovanými zaostalými městy jako Klamath a Den jen v kožené zbroji, šetřit každý peníz a kůži z geckona... áááách, paráda! :angel:
Ale rozhodně nemám pocit, že by v tom byl F2 i na začátku jakkoliv extrémní, osobně jsem nepociťoval akutní nedostatek ničeho.
Uživatelský avatar
Saruman
Dabus
Příspěvky: 397
Registrován: 28.9.2005 17:19
Bydliště: Orthank

Příspěvek od Saruman »

Problém není ani tak v obtížnosti bojů a nedostatku nábojů obecně jako spíše v naprostém nevyvážení nepřátelských setkání v pustině. Ty hráče postřetávají skoro na každém druhém poli a rozhodně je nelze považovat za jednoduché. Sám si vzpomínám, jak jsem na třetím levelu utíkal před bandou lupičů, aby mě ty svině nakonec odpráskli hex před krajem...
Pokud hrdina zvítězí, zbytečně ho to zvýhodní, pokud zemře, tak ještě zbytečněji loaduje. Navíc celá poušť kvůli tomu působí až nepříjemně živým dojmem. Doopravdy by mě zajímalo, jak ty hordy banditů přežívají, když zrovna nejdu okolo...
If king at noon says it's night,
Exclaim: Behold! the moon, the stars!

Persian saying
Uživatelský avatar
Vlasák
Sigilan
Příspěvky: 3017
Registrován: 26.9.2005 7:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vlasák »

Saruman píše:Doopravdy by mě zajímalo, jak ty hordy banditů přežívají, když zrovna nejdu okolo...
Já myslím, že je to je přece úplně jasné - pouští si to denně drandí taková koncentrace vyvolených, aby to uspokojilo poptávku všech tamních banditských buněk a klanů ;-)
Infinity forever! - Baldur's Gate II add-on CZ
Fórum plné RPG - RPG fórum


Obrázek
Uživatelský avatar
Cesare
Lim-Lim
Příspěvky: 1504
Registrován: 13.1.2006 21:50
Bydliště: Over the hills and far away... (Where Teletubbies come to play.)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Cesare »

MCZ píše:
sevencreature píše:Jediná věc, která mě zaujala - tvoje stížnost na nedostatek munice a obtížnost bojů - bohužel to dlouho nevyrží. Tyhle začátky jsou pro mě na Falloutech to nejlepší.
Mě se toto v F1 taky celkem líbilo, a v jiných hrách mi to taky nevadí, ale to, co předvedl F2, byl pro mě poněkud nehratelný extrém.
Nehratelný extrém? Systém "utíkej o život a když neutečeš, loadni", se mi osvědčil znamenitě.
Navíc mi to do začátku přijde dost trefný. Greenhorn oblečenej akorát do modrý teplákovky (OK, to jsem možná nenazvala správně), v lepším případě do nějaký tý kůže, kterej se až doteď zdržoval v komunitě oštěpama vyzbrojenejch zemědělců/lovců/sběračů, a jehož obeznámenost s nomádským korzováním po nevadský poušti (nebo která je to vlastně poušť, jako by na tom záleželo) rovná se skoro nule... Ten prostě bude zezačátku utíkat a bude se za ním prášit a když ne, tak umře.
Je fakt (jak píšou jiní), že ve F2 tahle fáze trvá poněkud dýl, a že zpočátku člověk docela běžně naráží na protivníky, proti kterejm nemá v boji šanci...
Mně se to ovšem docela zamlouvalo. Bylo by divný, kdyby se vám banditi a podobná svoloč zdvořile vyhejbali jen proto, že máte nízkej level a blbou výzbroj...;-)
A s trochou štěstí se dá většině protivníků utéct, pokud člověk začne utíkat okamžitě.
These are like nostrils, like mouths, like ears, like beam-sockets, like drinking bowls, like mortars, like ditches, like sunken bogs. And the wind goes rushing through them - sniffing, snoring, singing, sighing, puffing, burbling, whistling, whirring--
Odpovědět

Zpět na „Fallout“