Dragon Age: Origins

Kobky, města i pláně potřebují svého hrdinu (či padoucha). Aneb jeden človíček ve velkých příbězích.

Moderátor: sevencreature

Odpovědět
Uživatelský avatar
HiHi789
Sigilan
Příspěvky: 129
Registrován: 13.3.2009 23:27
Bydliště: Nepovím a nepovím.

Re:

Příspěvek od HiHi789 »

Carlos píše:
HiHi789 píše: Navíc už mám těch, co si předtavují rp jako sofistikovanou taktickou rubačku, plné zuby.
Jenomže RPG jsou primárně sofistikovaná taktická hra - vezmi si PnP počátky.

NWN mě neminulo, bohužel. Dle mého názoru je (první díl) vůbec nejhorší RPG, co kdy opustilo brány Bioware, co do singleplayerového hraní - orientace na mulťák byla až přespříliš patrná a imo nedokázali najít vhodný poměr mezi hrou jednoho a více hráčů.

Drobné odlišnosti bojového systému KOTORu tedy zřejmě udělaly dobrý výsledek (resp. ten upgrade z NWN), narozdíl od těch z DA:O. Jak jsem slíbil, tak jsem splnil a naučil se DA:O hrát a zvykl jsem si na ta pravidla a nyní souhlasím s tím, že je hra jednoduchá - 90% soupeřů vylákáš do užších prostor a zbytek kydlíš v podstatě ve stylu začátečníků v BG (aneb i já, když jsem začínal jsem vodil Firkraaga dokola a ubil ho jen zbraněmi nablízko - po mnoha loadech). Nic to však nemění na tom, že jsou ty souboje otravné, nudné a od chvíle, co jsem si je osvojil, i hloupé.
To je právě tvůj problém. Boj, boj, boj a zase boj. V některých "papírových" rpg se nebojuje vůbec.
Drobnými odlišnosti v Kotoru jsem myslel grafickou úpravu a texty, systém je úplně stejný.
Jsem rád, že už ses naučil boj v DAO bojovat, takže si můžeš v pohodě zvýšit obtížnost nebo si to dát hned od začátku za obouruč bojovníka. Úplně ale nejlepší bude, když to prodáš, vysereš se na rpg a žačneš se poohlížet po něčem jak Silent Storm. Nebudeš tam mít tolik dialogů a možností, jak pracovat s postavou, ale budou drsné taktické souboje a to je pro tebe přece alfa a omega, ne?
Uživatelský avatar
Carlos
Sigilan
Příspěvky: 1917
Registrován: 24.2.2007 16:51
Bydliště: Špína pod špínou
Kontaktovat uživatele:

Re: Dragon Age: Origins

Příspěvek od Carlos »

Není, Silent Storm jsem hrál (imo je to lepší než Jagged Alliance). Nechápu, jak jsi došel k tomu, že boje jsou pro mě podstatné nebo zásadní u RPG her - nicméně, pokud tvoří nejméně 3/4 náplně hry a 99% vlastností je bojově orientovaných, tak mě docela zajímá, u čeho trávím čas.
V Planescapu je mi jedno, jestli jsem extrémně moudrý bojovník nebo roztržitý a necharismatický mág či naopak charismatický, prudce inteligentní lapka. Hra se totiž přizpůsobí RP, které si zvolím. Nepovažuji totiž za RP prvek, že ve hře můžu volit mezi lstivostí (kterou stejně lapka MUSÍ pěstovat) nebo vyhrožováním (bojovník MUSÍ pěstovat sílu) - citelně chybí hlubší možnosti nastavení postavy; klíčové pro RP jsou imo, když ne přímo, tak alespoň ekvivalenty vlastností z P:T - moudrost, charisma inteligence, přičemž v DA:O je zastoupena, řekněme jakási 'streetsmart' (tedy lstivost) a... no... a vlastně to vyhrožování na základě síly (což hodně chválím!). Ostatní statistiky jsou však použitelné v dialogu nebo nebojové funkci, řekněme, třikrát za hru a to ještě ne všechny. To je slabé. Kombinovat nějak povolání a dosáhnout hlubšího zaměření v oblasti, kterou si vyberu, také nelze, protože pokud se pokusím ignorovat pravidla, hra se stane víceméně nehratelnou - viz moje dopování lstivosti u bojovníka, poměrně rychle jsem mohl dosáhnout na poslední úroveň ukecávání, ale k čemu? U P:T (ano, považuji to OPRAVDOVÉ RPG, ať to vezmu z kterékoli strany) jsi pěstoval moudrost do aleluja, protože jsi věděl, že se pořád zúročuje, pěstoval jsi inteligenci, která se dala neustále používat. I jemné nuance, jak postavy reagovaly na to, jak máš třebas velké charisma.

A zpět k bojům - je-li absolutně dominantní část hry nebetyčně iritující, tak neřeknu, že je hra úžasná. Vůbec nepochybuji, že by příběh DA:O (ostatně jako i ostatní příběhy od Bioware) byla dobrá knížka - dokonce i část příběhu v knihách vyšla. Ale nefunguje to dohromady. Bohužel. Nebo alespoň ne tak, abych to mohl označit za opravdu velmi dobrou hru. Tatáž výtka a komentář se váže k prvnímu dílu Neverwinter Nights. Čili máme tu hru, u které strávíš (berme v úvahu první zahrání na normální obtížnost; konkrétně se jedná o mé hraní) 90hod. čistého času, kdy tě 75hod. otravují debilní boje, 10hod. se procházíš witcher-like lokacemi (přesto se jim dá příjemně obdivovat) a nějakých pět hodin se bavíš zábavnými rozhovory s NPC (opravdu mě ty příběhy bavily), děláš něco málo rozhodnutí, která jsou mnohem zajímavější a především víc RP než v Zaklínači (kde, jak dobře někdo poznamenal, volím mezi tím, co je jasně špatné a tím, co udělat nechci).
"Hey, sugar, I'm gonna smash you with that heavy truck!"
"That's what I call rough love."
Uživatelský avatar
AlieN
Sigilan
Příspěvky: 2932
Registrován: 4.10.2005 13:31
Bydliště: Zlín, Brno, Praha a tak podobně
Kontaktovat uživatele:

Re: Dragon Age: Origins

Příspěvek od AlieN »

Jsou na DA:O nějaké zajímavé mody?
Schleitr
Sigilan
Příspěvky: 85
Registrován: 17.10.2008 21:51

Re: Dragon Age: Origins

Příspěvek od Schleitr »

Kdo jste hráli trpasličího šlechtice,neměli jste problém v úvodní kapitole?V pohodě dojdu do "pevnosti předků" kde mám vyzvednout štít.Ale když se pokouším otevřít prstenem sarkofág nic se nestanu-dostane na výběr "Nedělat nic" nebo "Přiložit prsten"-objeví se animace otřásajcího sarkofágu a "nic se nestalo".Co se vám pak stalo?V celém podzemí jsem nenarazil na nic skrz co by se dalo dostat dál...
Uživatelský avatar
Carlos
Sigilan
Příspěvky: 1917
Registrován: 24.2.2007 16:51
Bydliště: Špína pod špínou
Kontaktovat uživatele:

Re: Dragon Age: Origins

Příspěvek od Carlos »

Nuže, dokopal jsem se během zkouškového, abych to oprášil a jen tak v klídku zahrál. Je to už neaktuální, ale vzhledem k tomu, že nástupce je na cestě (už i v distribuci), dokopal jsem se k sepsání dojmů, k čemuž mě dovedla především velkohubá prohlášení, že DA2 bude pecka, která staršímu bratříčkovi (sestřičce?) ostudu neudělá. Podotýkám, že dojmy jsou z opatchované verze, vyzkoušeno na všechny obtížnosti (viz. mé staré posty) za různorodé charaktery.

Takže tedy, chceme-li hodnotit DA:O jako nástupce BG, říkám rovnou, že tvrdě pohoříme. Co se týká veskrze kvalitního příběhu a postav, mám jedinou výtku - Bioware vaří polívku ze stejné zeleniny až příliš dlouho - postavy jsou ÚPLNĚ stejné už od KOTORu či Jade Empire, nepřekvapí jejich charakterové vlastnosti. Některé jsou zábavné, mlží a překvapují, ale je to pořád naprosto stejná písnička, která je otravnější než Lady Gaga. Některé postavy jeví i kopiatost z BG2 (tak například Alistair je v romanci v podstatě Anomen - a to je, přátelé, KATASTROFA!), jiné, jak už jsem řekl, se projevují alespoň špetkou zábavnosti - tak například tajemný Sten nebo Morrigan (která je ale, a ať mi nikdo netvrdí opak, až příliš podobná Viconii).
Postavy jako prostředky k zabíjení (tedy jejich bojové statistiky\povolání) v podstatě nelze úžeji profilovat. Ani v rozhovorech tomu není jinak - můžete být kámoši, milenci (s některými) nebo se k nim chovat jako zlí šéfové - rozhovory zmiňuji záměrně, podle stupně oblíbenosti dostanou bonusy k některé statistice (např. u Morrigan je to 'magie') - což je asi jediné, co vás nutí s většinou postavy udržovat kontakt. Tedy do chvíle, než zjistíte, komu sedí jaký dáreček - potom si je můžete v klidu uplatit, aby vás měly raději a vyrostla jim statistika.
Boje jako takové si můžete v podstatě zvolit sami - v originální verzi jsou otravné a relativně obtížné kvůli nesmyslným zvýhodněním soupeřů anebo si hru patchenete a budou otravné, extrémně frustrující a nudné (zhruba na úrovni základní obtížnosti u Diabla, jen v daleko menších počtech).
Prostor inventáře, respektive věcí do něj umístitelných, je vyřešen opět nepřehledně a jakýmsi společným báglem (což naopak kvituji s povděkem). Různorodost jednotlivých věcí byla nahrazena kvalitou materiálu, z něhož je ten který předmět vyroben, přesto je tu stále dost unikátních kousků, jen jejich efekty bych si rozhodně představoval pestřejší. Zakutí run do zbraní mi přijde jako ústupek tomu, čemu jsou hráči uvyklí z jiných her a pro hru to není zábavné ani nijak podstatné a runy vám jen zabírají místo (navíc je směšné, když si Alistair nese na zádech hořící sekeru!). Totéž platí pro alchymii a výrobu pastí - co se těch týká, považuji systém BG2 za nejrozumější kompromis.
Ekonomický systém hry funguje výborně v neopatchnuté verzi celou hru, v opatchované zhruba do půlky, kdy stejně vybavujete svou nejpopulárnější trojici či čtveřici (to upravíte podle toho, jestli s vámi půjde do úkolu konkrétní parťák, jehož se úkol týká). Abych přiblížil, co tím myslím - zatímco v neopatchované verzi budete zvažovat opravdu každou investici, v patchnuté tak budete činit jen do půlky, jelikož pro favorizovanou partu si nakoupíte relativně rychle silné předměty. Vrcholem debility lootování bylo, když mi začaly prachy padat i z pavouků a vlků.
AI funguje napůl - pathfinding je extrémně špatný. Naproti tomu 'pevná' (tedy ty vzorce chování, které uplatní nepřátelé vždy) není ve své podstatě špatný - pokud mohou, útočí z boku či zezadu, aby využili bonusy, které takové útoky nabízejí. To však končí, když použijete nějakou rozumnou taktiku, kdy se vám podaří (ne nutně záměrně) obejít systém, který se zdál autorům přirozený - vylákat nepřátele postupně znamená zpravidla jejich jistou smrt, ochotně za vámi poběží malé skupinky třeba přes celou mapu, souboje s obtížnými nepřáteli pak probíhají vesměs stereotypně, kdy mágové metají stále stejná kouzla a pochlastávají a bojovník dělá terč pro nejtvrdší útoky.
Boje jako takové obstaráváte systémem alá Diablo či WoW, tedy neustálým naklikáváním rychlých schoností\kouzel a aktivací trvalých. Mágové pak zcela dle zavedených zvyklostí jsou od určitých levelů jasnými damage dealery a válečníci se stávají tanky a podpůrnými řezači. Můžete zkoušet taktizovat, ale motivační prvek k takovému chování zcela chybí - jakmile s tím začnete, nepřátelé (vzhledem k tomu, že boje probíhají přepadovou formou) vás rozdrtí, jelikož jediná rozumná taktika je soustředit uštědřování damage na jednoho nepřítele a postupně se tak prosekat všemi.
Prostředí hry je jakousi fantasy obdobou středověku - Orlais je zkrátka Francie postavená z tak trochu předsudků a namíchaná se Svatou Říší. Ferelden je naproti tomu jakási kombinace Anglie a Francie. Politickou propracovanost světa vítám, vypadá funkčně a není nahozena jen na oko. To však zároveň vznáší požadavek na herní systém - měl by reagovat na vás coby součást takového systému, to ale nedělá - je v podstatě jedno, jaký máte coby mág názor na Kruh (bere děti s kouzelnickým nadáním a zavírá je do věže, údajně chrání svět před nimi a je před světem), NPC stejně reagují jen v rámci jednoho rozhovoru a potom zapomenou, že jste jim vynadali za jejich přesvědčení. Ovlivňovat svět kolem sebe můžete také jen ve velmi omezené míře. Ano, jednorázově lze splnit úkoly jinak, ale právě díky impotenci v reakcích okolí je to v podstatě jedno. Občas pár lidí zmíní něco, co se stalo, ale je toho opravdu málo.
Rozhovory bez vašeho přičinění, tedy mezi postavami samotnými, probíhají podobně jako v Mass Effectu - ne tedy ve výtahu, ale na mostech či delších spojnicích mezi lokacemi. Jsou vtipné a je jich relativně dost. Nenudí, pobaví.
Co se questů týká - ty hlavní jsou šablonovité, až hanba. Přijdete za frakcí, s níž máte smlouvu na pomoc proti Nákaze, frakce má problém a vy ho musíte vyřešit - nehledě na to, co tomu předchází, slezete do podzemí, která jsou všechna nudně navržená, není v nich prakticky nic k vidění (mj. i proto, že většinu času v nich strávíte v iso-pohledu, jelikož ve 3rd person view se nedá orientovat v úzkých kobkách). Na konci se potom rozhodnete, co uděláte. Vždycky takhle, vždycky stejně, tato koncepce silně připomíná mnou tak nenáviděné Neverwinter Nights. Subquesty naproti tomu nabízejí dobré nápady, jsou povětšinou naplněny originalitou - škoda toho nesmyslného zadávání, které začíná i končí vždycky u osoby ve službách té které frakce. Navíc jsou nesmyslně roztahané po celém Fereldenu, což v kombinaci s dlouhým cestováním, otravnými náhodnými setkáními a dlouhým loadingem způsobí, že se na to většinou vykašlete. Moje výtka taky patří závěrům questů - zpravidla vynikající příběhové provedení je zabita odfláklým zakončením.
Graficky hra vypadá jako naprostý klon Zaklínače a Drakensangu, jen hůř. Většina míst je podobná prostředím z hitu CD Projektu. Nechá se na ně poměrně hezky dívat, ale pořád si říkáte, že jste to už viděli a pravděpodobně v hezčím provedení.
Co se ovládání týká, hra by určitě snesla hromadu vylepšení - tak především, když už stejně musím používat myš, rozhodně bych dal přednost úkrokům než debilnímu otáčení. Taky není možné si nastavit postavení skupiny jako celku, což v kombinaci s výhodami plynoucími z útoků z boku či zezadu, nenese zrovna sladké ovoce.
Na závěr jsem si nechal kydání špíny na věkové omezení - hnus, hnus, hnus a žádný cenzor to neodůvodní. Ano, ve hře je přítomna velká míra násilí (postavy zacákané krví nepřátel vypadají ale zpravidla jako panic v oboru airbrushe - zkrátka směšně) a pár děsivějších scenérií nebo postav, ale i tak mi to nezdůvodňuje omezení 18. Sprostější slovíčka, či dvojsmyslné narážky se vyskytují, ale opravdu ne nijak víc, než by znal kdejaký třeťák. Sexuální scény, které by tedy klidně mohly mít alepsoň nějaký erotičtější náboj, přitom probíhají jako v romantickém filmu - nic nevidíte a odměnou za svedení postavy vám bude asi tak třístřihová scénička.

Celkově je pro mě Dragon Age: Origins obrovským zklamáním téměř na všech frontách. Bioware by se mělo hodně zamyslet, jak hodlá vyvíjet další tituly. Posledních několik her je jen generické chrlení provařených principů (proti čemuž apriori nic nemám) a úplně stejných příběhů a postav v jiném kabátku (což mě neskutečně sere!). Hodnocení 6,5 z 10 budiž výstrahou!
"Hey, sugar, I'm gonna smash you with that heavy truck!"
"That's what I call rough love."
Labyrintka
Sigilan
Příspěvky: 1
Registrován: 3.9.2011 17:54

Re: Dragon Age: Origins

Příspěvek od Labyrintka »

Ahojky, nevíte někdo co s tím když naběhne při spouštění Dragon age origins - failed to detect a supported video card? Když jsem mrkla na požadavky tak je můj pc spl'nuje : 1,21G/RAM, 2,27GHz, GRAFICKA KARTA- VIA/S3G unichrome Pro IGP. Pls nevíte kde je problém?
Uživatelský avatar
AlieN
Sigilan
Příspěvky: 2932
Registrován: 4.10.2005 13:31
Bydliště: Zlín, Brno, Praha a tak podobně
Kontaktovat uživatele:

Re: Dragon Age: Origins

Příspěvek od AlieN »

Labyrintka: Ne nesplňuje, potřebuješ novou grafickou kartu, přesně jak ti to píše.
Odpovědět

Zpět na „Další RPG hry“