The Bard's Tale (2005)
Moderátor: sevencreature
- Ajantis
- Sigil Team
- Příspěvky: 5040
- Registrován: 28.9.2005 22:38
- Bydliště: die beschattete Berge
- Kontaktovat uživatele:
The Bard's Tale (2005)
The Bard's Tale (2005)
Po dohrání jej mohu směle označit za – společně s oběma KotORy – jedno z nejvýznamnějších RPG posledních let. Nadchlo mě o dost víc než třeba tES3 či Gothic2 a poskytlo víc než 20 (odhaduji na 23) hodin skvělé zábavy, tedy 2 dny ostřejšího hraní. Jelikož tady ani nemá svůj topic, předpokládám, že ho mnoho lidí nehrálo, pročež jej trochu popíšu.
Jde o akční RPG, kde většinu hrací doby strávíte bojem, na rozdíl od většiny konkurence se ale opírá o perfektní příběh, skvěle napsané dialogy a hlavně opravdu vtipný humor. O příběhu se nebudu rozepisovat, ale obsahuje dostatečné množství tradičních klišé, z nichž si různým způsobem rozkošně utahuje, ale rovněž i originálních překvapení, jeho vyvrcholení je taktéž náležitě noblesní.. Autoři měli spoustu dobrých nápadů, což jde poznat téměř na každém rohu, a třeba i uprostřed temného dungeonu se najednou stane něco, co vás smíchy shodí ze židle. Nejednou to má pak fatální následky. Veškeré dění komentuje jízlivý vypravěč i prostořeký sarkastický bard Bard (tedy vy), často se dohadují spolu navzájem… Jejich poznámek nezůstane ušetřen ani pohyb v menu či prohlížení vašich statistik. Hra má pak pravděpodobně nejlepší úvodní půlhodinu, jakou jsem kdy viděl, a okamžitě jsem se do Bardova příběhu zamiloval. Samostatnou kapitolou jsou pak písničky, které se objevují znenadání a několikrát jsem u nich jen v němém úžasu tleskal. Nebudu tu nic konkrétního citovat, nechci kazit potenciálním hráčům zážitek. Za to, jak si autoři poradili s nebojovou složkou hry, jim patří metál a v tomhle ohledu jde o jednu z absolutně nejlepších her, které jsem hrál.
Hra má typicky oddechovou povahu – povětšinou lineárně (byť minout lze někdy i celou kapitolu) postupujete dopředu, likvidujete desítky nepřátel a královsky se bavíte bardovým humorem a absurdními situacemi, které vám autoři kladou do cesty. Vedlejších questů není zase tak moc, ovšem když už jsou, tak opravdu kvalitní a často ovlivňují hru v předem netušených souvislostech a s následkem svého rozhodnutí se setkáte třeba až za několik hodin. Interface je velmi jednoduchý, všechno je snadné – tady se pozitivně projevuje (kvalitní!) import z konsole - hlavní postava se nevyvíjí nijak široce, nemá ani inventář, nová lepší zbraň se automaticky vymění za starou horší, nalezené předměty se ihned promění na peníze… Nic, co by zbytečně zdržovalo. Taky jsem si při čtení recenze v LEVELu kdysi říkal, že „tohle by mi chybělo“, přeci jen to syslení předmětů mě vždycky baví jako jedno z nejvíc, ovšem – nechybí.
Teď k těm bojům, se kterými skutečně strávíte největší porci hrací doby. Jsou opět zpracovány poměrně jednoduše, jako bard můžete pomocí svého hudebního instrumentu vyvolat na pomoc až 4 (ze 16ti možných) společníky, jejichž sílu lze rovněž zvyšovat, máte k dispozici též několik zbraní a magických kejklí, rozhodně tu ale není taková různorodost bojových vlastností jako třeba v Diablu. Přesto jsou souboje ukrutně zábavné, k čemuž dle mého kromě známého rčení „v jednoduchosti je síla“ dopomáhá několik faktorů:
- Nádherná grafika. Jeden by řekl, že nejde o až tak důležitou věc, ale tomuhle typu hry opravdu prospívá. Je vpravdě překrásná – textury i efekty - a hlavně sedí ke stylu hry. Je 3D, můžete rotovat kamerou dokola, ovšem její výška je neměnná a na dění na monitoru tak nahlížíte z v podstatě izometrického pohledu.
- Nepřítomnost neomezené možnosti save/load. Na každé mapě je několik save pointů – počet se liší podle obtížnosti, ale na tu střední je naprosto dostatečný a namísto častého loadování naopak vhodně a hodně zvyšuje atmosféru.
- Relativní snadnost. Nejsou frustrující, ovšem ani úplně jednoduché - tak akorát na poklidný, ale zábavný postup hrou.
S boji ale souvisí i hlavní nedostatek hry. Ne že by nebyly zábavné, ale je jich hrozně, hrozně moc. Ač nikdy přímo nenudí, nemohl jsem se chvílemi zbavit pocitu, že jsou tu hlavně proto, aby natáhly ne právě nejdelší hrací dobu. Většina lokací je excelentní, velmi často se střídá prostředí, mnohdy obsahují nějaký opravdu dobrý nápad, ovšem někdy autoři sáhnou k metodám, kvůli kterým jsem je měl chuť pověsit za koule do průvanu. Hlavně když vás nechají kvůli poslíčkování projít jednu lokací několikrát a pokaždé vám v ní obnoví všechny nepřátele, popř. jen nahradí jinými. Což se tu opakuje s železnou pravidelností a byť chápu, že bez toho by hra byla ještě o několik hodin kratší, byl bych raději. Tohle mi opravdu dost vadilo.
Svým způsobem hra nevyužila svůj potenciál, který rozmělňuje množstvím bojů, přesto jsme ji ale s přestávkou na spaní hrál nonstop a neskutečně mě bavila. Kvůli jejímu smyslu pro humor a svého druhu originálnosti ji maximálně doporučuji.
Po dohrání jej mohu směle označit za – společně s oběma KotORy – jedno z nejvýznamnějších RPG posledních let. Nadchlo mě o dost víc než třeba tES3 či Gothic2 a poskytlo víc než 20 (odhaduji na 23) hodin skvělé zábavy, tedy 2 dny ostřejšího hraní. Jelikož tady ani nemá svůj topic, předpokládám, že ho mnoho lidí nehrálo, pročež jej trochu popíšu.
Jde o akční RPG, kde většinu hrací doby strávíte bojem, na rozdíl od většiny konkurence se ale opírá o perfektní příběh, skvěle napsané dialogy a hlavně opravdu vtipný humor. O příběhu se nebudu rozepisovat, ale obsahuje dostatečné množství tradičních klišé, z nichž si různým způsobem rozkošně utahuje, ale rovněž i originálních překvapení, jeho vyvrcholení je taktéž náležitě noblesní.. Autoři měli spoustu dobrých nápadů, což jde poznat téměř na každém rohu, a třeba i uprostřed temného dungeonu se najednou stane něco, co vás smíchy shodí ze židle. Nejednou to má pak fatální následky. Veškeré dění komentuje jízlivý vypravěč i prostořeký sarkastický bard Bard (tedy vy), často se dohadují spolu navzájem… Jejich poznámek nezůstane ušetřen ani pohyb v menu či prohlížení vašich statistik. Hra má pak pravděpodobně nejlepší úvodní půlhodinu, jakou jsem kdy viděl, a okamžitě jsem se do Bardova příběhu zamiloval. Samostatnou kapitolou jsou pak písničky, které se objevují znenadání a několikrát jsem u nich jen v němém úžasu tleskal. Nebudu tu nic konkrétního citovat, nechci kazit potenciálním hráčům zážitek. Za to, jak si autoři poradili s nebojovou složkou hry, jim patří metál a v tomhle ohledu jde o jednu z absolutně nejlepších her, které jsem hrál.
Hra má typicky oddechovou povahu – povětšinou lineárně (byť minout lze někdy i celou kapitolu) postupujete dopředu, likvidujete desítky nepřátel a královsky se bavíte bardovým humorem a absurdními situacemi, které vám autoři kladou do cesty. Vedlejších questů není zase tak moc, ovšem když už jsou, tak opravdu kvalitní a často ovlivňují hru v předem netušených souvislostech a s následkem svého rozhodnutí se setkáte třeba až za několik hodin. Interface je velmi jednoduchý, všechno je snadné – tady se pozitivně projevuje (kvalitní!) import z konsole - hlavní postava se nevyvíjí nijak široce, nemá ani inventář, nová lepší zbraň se automaticky vymění za starou horší, nalezené předměty se ihned promění na peníze… Nic, co by zbytečně zdržovalo. Taky jsem si při čtení recenze v LEVELu kdysi říkal, že „tohle by mi chybělo“, přeci jen to syslení předmětů mě vždycky baví jako jedno z nejvíc, ovšem – nechybí.
Teď k těm bojům, se kterými skutečně strávíte největší porci hrací doby. Jsou opět zpracovány poměrně jednoduše, jako bard můžete pomocí svého hudebního instrumentu vyvolat na pomoc až 4 (ze 16ti možných) společníky, jejichž sílu lze rovněž zvyšovat, máte k dispozici též několik zbraní a magických kejklí, rozhodně tu ale není taková různorodost bojových vlastností jako třeba v Diablu. Přesto jsou souboje ukrutně zábavné, k čemuž dle mého kromě známého rčení „v jednoduchosti je síla“ dopomáhá několik faktorů:
- Nádherná grafika. Jeden by řekl, že nejde o až tak důležitou věc, ale tomuhle typu hry opravdu prospívá. Je vpravdě překrásná – textury i efekty - a hlavně sedí ke stylu hry. Je 3D, můžete rotovat kamerou dokola, ovšem její výška je neměnná a na dění na monitoru tak nahlížíte z v podstatě izometrického pohledu.
- Nepřítomnost neomezené možnosti save/load. Na každé mapě je několik save pointů – počet se liší podle obtížnosti, ale na tu střední je naprosto dostatečný a namísto častého loadování naopak vhodně a hodně zvyšuje atmosféru.
- Relativní snadnost. Nejsou frustrující, ovšem ani úplně jednoduché - tak akorát na poklidný, ale zábavný postup hrou.
S boji ale souvisí i hlavní nedostatek hry. Ne že by nebyly zábavné, ale je jich hrozně, hrozně moc. Ač nikdy přímo nenudí, nemohl jsem se chvílemi zbavit pocitu, že jsou tu hlavně proto, aby natáhly ne právě nejdelší hrací dobu. Většina lokací je excelentní, velmi často se střídá prostředí, mnohdy obsahují nějaký opravdu dobrý nápad, ovšem někdy autoři sáhnou k metodám, kvůli kterým jsem je měl chuť pověsit za koule do průvanu. Hlavně když vás nechají kvůli poslíčkování projít jednu lokací několikrát a pokaždé vám v ní obnoví všechny nepřátele, popř. jen nahradí jinými. Což se tu opakuje s železnou pravidelností a byť chápu, že bez toho by hra byla ještě o několik hodin kratší, byl bych raději. Tohle mi opravdu dost vadilo.
Svým způsobem hra nevyužila svůj potenciál, který rozmělňuje množstvím bojů, přesto jsme ji ale s přestávkou na spaní hrál nonstop a neskutečně mě bavila. Kvůli jejímu smyslu pro humor a svého druhu originálnosti ji maximálně doporučuji.
V pátek jsem si ji nainstaloval, a po té co jsem zjistil, že je neskonale zábavná, vtipná a kvalitní po všech stránkách jsem ji odinstaloval... Ve škole pomalu začíná přituhovat a poslední co potřebuji, je bezvadná hra, u které budu tvrdnout po odpolednech(večerech a nocích)... Každopádně už se těším na chvilku volna...
BTW - Zapamatoval jsem si jednu z mnoha skvělých hlášek...
Vypravěč po té co Bard zabil vlka a vypadlo z něj několik předmětů: "Nejenže vlk pozřel celou pokladničku, ale ještě k tomu snědl i několik věcí dení potřeby. Není to přehnané?"
Bard: "Není, buď ticho. Tohle je hlavní zdoj mých financí!"
Vypravěč: "Dobrá, ale od teď to budu raději přeskakovat."
BTW - Zapamatoval jsem si jednu z mnoha skvělých hlášek...
Vypravěč po té co Bard zabil vlka a vypadlo z něj několik předmětů: "Nejenže vlk pozřel celou pokladničku, ale ještě k tomu snědl i několik věcí dení potřeby. Není to přehnané?"
Bard: "Není, buď ticho. Tohle je hlavní zdoj mých financí!"
Vypravěč: "Dobrá, ale od teď to budu raději přeskakovat."
SKOČTE ŠIPKOU DO MUŠLE, JEZTE KAŠI S MRKVÍ.
JENOM JÁ JSEM NAŽIVU; VY JSTE VŠICHNI MRTVÍ.
JENOM JÁ JSEM NAŽIVU; VY JSTE VŠICHNI MRTVÍ.
Tohle auditko mi udělalo radost, objednávala jsem bráchovi knížku přes net, ale přišlo mi blbé, aby šla sama poštou, tak jsem proklikala, co tam ještě mají a nakonec objednala právě tuhle hru za nějakýck 270?Kč.
Akorát...ten inventář mi asi fakt bude chybět...přece jen jsem zvyklá se rozhodovat sama, co prodám a co ne. Obvykle tedy nosím věci, které nikdy nepoužiju, ale co kdyby...
Akorát...ten inventář mi asi fakt bude chybět...přece jen jsem zvyklá se rozhodovat sama, co prodám a co ne. Obvykle tedy nosím věci, které nikdy nepoužiju, ale co kdyby...
My ochotní, vedeni nevědomými, děláme nemožné pro nevděčné.
(anonym?)
(anonym?)
Dá sa povedať, že Ajantis už všetko napísal za mňa - BT je dobrá hra, so skvelým humorom ale to je asi tak všetko - zvyšok je nudný hack&slack, ktorý by mohol byť zábavný ak by buď lepšie zapracovali na bojových schopnostiach Barda, o dosť vylepšili chabú AI summonov a taktiež trochu vylepšili nepriateľov - hlavne by som chcel viacej nezvyčajných bossov. Človek sa viac teší na dialógy s nehernými postavami - tie sú plné vtipov, narážok, sarkazmu a pod, v súvislosti s tým ma napadlo ako by mohol znieť podtitul: "Words you always wanted to say" Škoda, že tak veľa času z hry človek stratí pobehovaním a zabíjaním príšeriek, ktoré sa po každom opustení lokácie respawnujú - keď nejakú lokalitu prebieham už 3 krát a znovu "musím" (nj PWG ) vybiť väčšinu nepriateľov tak začnem byť dosť nahnevaný na takýto spôsob predlžovania herného času (bez neustálych bojov by sa herný čas skrátil min. o 30%). Moje hodnotenie 8/10 - a btw. 170. dokončená hra.