Tak nějak mi docházela inspirace pro mod s BGslayerem (ještě ve čtvrtek odesílám podklady, pokud to čteš
), nainstaloval jsem tedy Morrowind a Oblivion.
Srovnávám:
Morrowind
Měl mnohem promakanější prostředí co do detailů jako třeba doprava (tři způsoby - lodě, stilt rideři, mages guild), knihy (nemyslím jejich počet, ale poutavost informací v nich), dokonce i monstra (třeba kwama potvůrky a jejich využívání pro těžení vajec - zaujala mě ta myšlenka), počasí; a vůbec, svět (Morrowind) měl zkrátka logiku. Rovněž příjemné mi přišlo grafické zpracování (s modem mám pocit, že grafika zestárla mnohem méně, nežli Oblivionská). Různorodější části zbroje a jejich rozdělení (i kdyby jen pro tu radost, že můj Orc Barbarian vypadá jakoby právě vylezl z bojové arény - žádný svršek, jen ocelová bagančata a kroužkové spodky). Toulání krajinou nebylo špatné a díky promakané alchymii i relativně zábavné. Obtěžovaly mě časté souboje s Cliff Racery a jinou havětí (namátkou cave rats, ti stříbrní jakoby mravenci) - prostě souboje bez radosti. Neměl jsem radost ze systému dungeonů, jaký autoři zvolili - označil bych jej přinejmenším za nešťastný a hloupý - představoval bych si otevřené jeskyně, odkud můžete oponenty vylákávat ven apod., nicméně akceptuji to jako daň tehdejší technické úrovni. Dialogový systém byl mizerný a v přehršli tématů se jeden snadno ztratil, vyptávat se na cokoli mě vůbec nebavilo. Absolutně blbý co do architektury byl Vivec - katastrofa! Naopak menší městečka a vesničky (včetně hned první lokace) měly kouzlo jakýchsi dark ages ze světa Conana (lidičkové se svými malými, nikterak obzvlášť podstatnými životy; vynikne to třeba v Hla Oad). Systém rodů (Redoran, Telvani, Hlaalu) a systém některých frakcí (Imperial Cult, Imperial Legion, Blades, Camona Tong/Morag Tong) byl promakaný, naproti tomu questy i pozadí klasických guild byl v lepším případě průměrný (Thieves Guild), ale spíš dementní (Fighters Guild, Mages Guild). Výrazně jsem postrádal možnost 'legálně' (zabít někoho a vzít si jeho chýši můžete vždy) vlastnit nemovitost(i). RPG systém ode mě neschytá výtku - geniální vyvážení praktického treninku (boj, čarování) s možností doplnění znalostí u trenérů, bezchybné. Skilly jako 'Speech' či 'Mercantile' mi přišly v podstatě zbytečné a především ve hře se hloupě projevující. Problémem byl level scalling, i když ani zdaleka ne tak velkým jako u nástupce.
87%
Oblivion
V podstatě příliš nevybočuje ze zavedené tradice Elder Scrolls, ale všechno zjednodušuje. Postrádal jsem některé skilly ('Unarmed'). Příjemné vylepšení bylo očarování luků, i když to vedlo (v kombinaci s nadhodnoceným a snadným backstabem) k těžké nerovnováze hry.
Nerovnováha je vůbec slovo, které hru dokonale charakterizuje. Morrowind byl kouzelný v možnostech i pro obyčejného bojovníka, Oblivion donutí hráče zamyslet se nadtím, zda by třeba Conan nebo jiný slavný bijec raději neskončil u rybaření - jakmile se vlivem totálně zmršeného level scallingu dostane na vyšší úrovně, musí se kurevsky ohánět a i tak si dost poloaduje (nebo začne krást kdeco, aby si mohl pořídit overpowered meč, což trvá bojovníkovi i tak značně dlouho). Naproti tomu bretonský mág si jede odzačátku do konce v pohodě a jen máloco ho zastaví, podobně to platí i třeba o wood elfím zlodějíčkovi. Hodně mi vadily 'jemné' narážky na soudobou kulturu (ale no tak, Imperial Guard vypadá jako gondorská stráž, dveře do ruin mají znak gondorského stromu), které byly prostě moc časté a okaté. Dialogový systém byl blbý i v Morrowindu, ale Oblivion naskýtá pohled do netušených dimenzí kreténismu. Jako další zápor jmenuji především gamebryo engine, který prostě nezvládá svou úlohu - mrtvoly plachtí vzduchem nebo padají jako pětitunový šutr bez jakékoli jmenovatelné příčiny. Oblivionu dveřní systém jeskyní prostě neodpustím, stejně jako grafiku koní, reálnou neexistenci vousů (stín prostě nejsou vousy, pořádného mrože s nimi nevyrobíte), jeden jediný model postavy (děděk-kulturista, babka-modelka). Díky level scallingu se propadá i systém questů - některé by mohly být opravdu dobré, ale vy máte možnost si je dát na prvních levelech (Aréna by byla přinejmenším zábavná). Lépe vychytaná oproti Morrowindu mi přišla ekonomika (tedy co do uvěřitelnosti). Výtek by bylo víc, ale myslím, že jsem toho vypsal celkem dost. Grafika je skvělá v exteriérech, naopak interiéry a všechny kameny ve hře působí voskovo-plastovým dojmem, katastrofa. Příliš moc podnebných pásem hře nijak nepomáhá v logičnosti a model chování NPC logiku válející se v bolestech ukope k smrti. Stejně jako u Morrowindu - nepochopil jsem, proč se nemohu v hospodě najíst, když je prostřeno. Systém krádeží ("Červená ruka na předmětu - tak to nekoupím, vašnosto.") mě vyloženě urážel, neřkuli sral. Nakonec zmíním dabing -
70% (ale elfí uši jsou sedřené až běda).
V porovnání vede jednoznačně Morrowind, který měl své chyby, ale Oblivion jim dal galaktickou velikost.