Stránka 1 z 2

Gabriel Knight

Napsal: 24.3.2006 23:47
od sevencreature
Hehe, sice jsem ještě ani nedohrál GK3, ale narazil jsem na tuhle stránku:
http://www.vogons.zetafleet.com/gkpatches/
Takže začínám uvažovat, že si zopáknu GK2 :-P

Napsal: 25.3.2006 0:07
od nuke
7c : Hmmm... Nikdy som nehral GK2. Mal som ju slúbenú v originále, ale to sa nejak p*sralo, tak som si aspoň kúpil GK3 a zažil jeden z naj herných zážitkov. Odporúčam ti GK3 dohrať. Nieže ju necháš na hadre zapadnúť prachom ;-)

Napsal: 25.3.2006 0:20
od sevencreature
nuke: Jj, časem 8-) GK 2 je super - už jsem to hrál dost dávno, je sice poměrně jednoduchý, ale nakonec se mi to vážně moc líbilo - celková atmosféra byla skvělá :-P

Napsal: 25.3.2006 6:12
od Sadako
GKáčka jsou imho jedny z nejlepších adventur 8-) velmi atmosférické záležitosti.

Napsal: 25.3.2006 10:11
od Landor
Hej, ... s tím patchem funguje GK1 pod xp naprosto bez problémů!! :shock:
(Soudě dle intra a ingame sekvence). Páráda! :-D
Super odkaz sevencreature, díky moc! Doufám, že si na to někdy najdu čas.
Obrázek

Napsal: 29.9.2007 20:32
od Ajantis
Dokončení Gabriel Knight: Sins of the Father si za rámeček rozhodně nedám, hrál jsem jej víceméně přísně podle návodu. O GK1 jsem se totiž už mnohokrát doslechl, že jde o jednu z nejtemnějších her a zároveň má jeden z nejlepších příběhů, proto jsem chtěl zjistit, jak na tom ve skutečnosti je. A odpověď na to, proč podle návodu, je jasná - OVLÁDÁNÍ! Nikdy jsem žádnou "sierráckou adventuru staré školy" nehrál, takže jsem o těchto mechanismech neměl ponětí. A jsem si jistý, že adventuru s tímto ovládáním už nikdy hrát nebudu, čímž se solidně zkrátil seznam her, které si chci někdy zahrát. :-)

GK1 je hodně obtížná adventura, byť jistě existují i obtížnější. Postup v příběhu si vyžaduje poměrně značné zkoušení různých věcí/variant a toho já jsem jednoduše nebyl schopen. Mám určité základní (možná dost vysoké?) nároky na ergonomii ovládání a pokud je hra nesplňuje, nespřátelíme se. U adventur, kde je klíčovým prvkem ono "explorování", jsou ještě mnohem důležitější. GK1 je ale daleko za nimi. Problém vidím v několika základních věcech:

1) Nezvýrazňující se předměty. Když na něco najedu kurzorem, nepoznám, zda je o předmět, s nímž mohu interagovat nebo ne.
2) Grafika je tak ošklivá a nedetailní, že pouhým pohledem nerozeznám, nač se dívám. Telefon, o kterém jsem věděl, že "někde v obchodě je", jsem hledal několik minut. Prostě proto, že je to pouze jakási šmouha, která jako telefon vůbec nevypadá. Jak dlouho bych potom hledal předmět, o němž nevím, kde se nachází...
3) S tím související problém je, že je třeba kliknout přesně na konkrétní předmět, nebo snad jeho nějakou část. Možná je chyba ve mně, ale i na předmět, o němž vím, že se na něj právě dívám, jsem musel kliknout třeba 5x, aby se aktivoval. Obrovský problém z toho vznikne opět ve chvíli, kdy nevím, co přesně (a kde) hledám.

Tyhle 3 body jsou nepříjemné každý zvlášť, ale zcela smrtící je jejich vzájemná kombinace. Hlavním hřebem programu je ale
4) existence SEDMI různých kurzorů: pro bližší pohled, prozkoumání, otevření, použití, sebrání a 2 dialogové, z nichž každý vyvolává jiné možnosti. Přepínat je mezi nimi nutné pochopitelně manuálně a přijít na to, který z nich je třeba použít na daný předmět, o němž ani nevím, že ho hledám, je nemožné. Ideální je tak propátrat se všemi sedmi kurzory celou obrazovku a na každou šmouhu, která možná znázorňuje předmět (a raději i na všechny jiné šmouhy), několikrát kliknout.

Takto fungující interface u mne rezultoval při vchodu do každé nové lokace v záchvat naprosté beznaděje. Na tohle prostě nemám. Jediný způsob, jak mohu já hrát něco takového, je, když přesně vím kam jít a co tam udělat. A o potěšení z takového hraní už se příště milerád připravím.

Celkově mě překvapila podobnost mezi GK1 a GK3 (GK2 jsem dosud nehrál, proto jej z následujících řádků vynechám). Mám na mysli hlavně dějovou stránku - skoro jako bych hrál tutéž hru, jen v trochu jiných kulisách. Naopak v uživatelské přívětivosti je GK3 o několik kroků dál. GK3 na mě zpětně působí zkrátka jako po všech stránkách vypilovanější GK1. :-)

Příběh je docela dobrý (až na tu "cestu kolem světa" v závěru), byť ten v GK3 se mi líbil víc, asi hlavně proto, že je obsáhlejší. Více informací, hlubší zážitek. Nijak zvlášť temný mi ale nepřišel. Naopak mě nepříjemně překvapilo velké množství humoru v dialozích, obzvlášť vypravěč a jeho "věčné vtipné poznámky" mi do hry neseděly. Vůbec je zvláštní, u kolika starých adventur hraje významnou roli humor. :think: (Pro rýpaly - o většině z nich jsem pouze slyšel.) Ale hlas vypravěče by mi byl nepříjemný ať už by říkal cokoliv, ještě že šel alespoň vypnout. Rovněž dabing Gabriela za mnoho nestojí - ten rádobysmyslný přízvuk - brrrrrrrr. Ale na to jsem byl připraven už z hraní GK3.

Samotné hádanky, rebusy a detektivní činnost jsou na velmi slušné úrovni. Jednak jsou zajímavé a druhak ne zase tak obtížné - s Le Serpent Rouge se nemůže měřit ani jediný. Tu obtížnost spatřuji spíše v nutnosti procházet lokace a prohledávat je, aby člověka napadlo řešení. A tady stojí v cestě právě to ovládání. Párkrát mi také polechtalo nervy, že aby se mi zpřístupnila nějaká herní možnost, musel jsem předtím splnit něco jiného, co s danou věcí nijak nesouviselo.

Jak už jsem psal, přijde mi Gabriel Knight 1 jako horší Gabriel Knight 3, pořád by to ale byla v jádru docela dobrá adventura. Leč použitý interface z ní dělá pro mne fakticky nehratelnou záležitost.
Nabízí se tedy ještě jedna otázka - jak je na tom Gabriel Knight 2? :-)

Napsal: 29.9.2007 20:54
od sevencreature
Co se grafiky týče - možná by bylo pro tebe lepší, kdybys hrál v DosBoxu - a použil scalers a různé filtry pro zlepšení kvality grafiky, přece jenom, už je to trochu starší hra (nicméně mě osobně se grafika libila strašně moc).

Napsal: 29.9.2007 20:59
od Ajantis
Ono nejde ani tak o to, že by se mi grafika nelíbila, ale hlavně jsem měl problémy s viditelností jednotlivých předmětů - tedy potíž hratelnostního rázu.
Nějaké ty filtry by asi pomohly, ale co... Už je po boji a na místo činu se znova vracet nehodlám. :-)

Jak je na tom Gabriel Knight 2 s ovládáním? Má stále několik kurzorů, mezi nimiž musím manuálně přepínat, nebo už je to ovládání ve stylu The Longest Journey?

Napsal: 29.9.2007 22:00
od sevencreature
Ajantis: Mám dojem, že je to stejné jako u GK 1.

Mně zase ovládání typu Longest Journey přijde moc nerealistické - v podstatě jen projíždím obrazovku a narazím na těch pár věcí, se kterými je možné pracovat... Trochu jak Goblins. I když, je fakt, že kukačky (resp. jejich přehlédnutí) v GK 2 byl můj největší zákys ve hře :anxious:

Hmm, v GK je mám takový dojem možné používat zkratkové klávesy na jednotlivé aktivity (kurzoru).

Napsal: 2.10.2007 15:01
od Hamster
Ajantis: OMFG, tak tohle je mazec! :lol: :lol:

Ale jinak chápu, mě zase nebaví hopsačky. ;-)

Napsal: 4.10.2007 15:28
od Ajantis
Hamster píše:Ajantis: OMFG, tak tohle je mazec! :lol: :lol:
No chápu, že někomu, kdo je na takové adventury zvyklý, to může připadat směšné... Já si holt na ten masochismus ale moc nepotrpím. :-)

EDIT:
I have no mouth and I must scream je jen o 2 roky novější, ale hraje se podstatně lépe. Sice má též osm kurzorů, což mě netěší, ovšem předměty jsou od sebe snadno rozeznatelné a když nad nějakým aktivním přejedu myší, hra mi to dá vědět. Hned je to o mnoho lepší zážitek, než příšerný opruz s GK1.

Napsal: 13.10.2007 23:09
od Cesare
:shock: Já u GK1 neměla problém... :think: Ovládání mi dokonale vyhovovalo a s grafikou jsem zásadní praktický trable neměla (o estetice nemluvě - tam si už vůbec nemám nač stěžovat)...
Což teda asi bude do jistý míry daný i tím, že jsem herně "vyrostla" mj. i na Quest for Glory... 8-)

Napsal: 5.11.2007 0:12
od Ajantis
Dají se u Gabriel Knight 2 zapnout titulky k videím? Rozumět se tomu jakž takž dá, ale přeci jen bych jim dal přednost. Leč nemohu tam tu možnost najít.
A také se mi ji nedaří přesvědčit, aby (i přes tuhle volbu v nastavení) pod win XP běžela ve fullscreenu. To nám to pěkně začíná. :-)

EDIT (2:18):
Tak s absencí titulků už jsem se smířil, ten poslech je v pohodě. A zatím vypadá GK2 dosti dobře. Obzvláště se mi líbí vychytávka HINT ukazující, v které lokaci musím ještě něco splnit. :-P

Napsal: 5.11.2007 8:03
od sevencreature
Myslím že ve dvojce titulky vůbec nejsou :think: Každopádně si dej pozor na některé záludné zákysy - některé předměty jsou sice vidět, ale není na první pohled zřejmé, že jsou "klikací" - tj. občas si člověk může říci, že "na tohle ani nemá smysl najíždět myší, stejně to používat nepůjde" - a bude se šeredně mýlit :-)

Napsal: 7.11.2007 15:18
od 90210
ad.titulky - titulky v GK2 nejsou.
ad.rozliseni - to by se dalo vyresit programem nastavujicim rozliseni obrazovky.