Epizodické hraní
Moderátor: sevencreature
- Javor
- Sigilan
- Příspěvky: 420
- Registrován: 29.9.2005 20:43
- Bydliště: Ve skleněné vitríně
- Kontaktovat uživatele:
Epizodické hraní
Kdo by se aspoň trochu nezajímal o nové hry a neslyšel o tomto fenoménu, který má oživit upadající herní svět. Spousta takových her je ve vývoji, některé už vyšly (SIN Epizodes, teda myslím ) a jedna má už i takovýto dvouhodinový přídavek (ano, HL2:E1).
Je to správná cesta? Bude to ta pravá injekce pro herní vývojáře, kteří nyní budou mít více prostředků na tvorbu obsahu a nebudou se muset soustředit na HW záležitosti?
Či je to vše jen nový způsob tahání peněz, produkt na pomezí datadisku a pokračování? Copak si už dnes nestěžujeme, kolik je všude n-tých dílů, co teprv až se do epizodického systému vývojáři pořádně obujou?
Musím říct, že já osobně se přikláním k tomu druhému, pesimisičtějšímu názoru.
Je to správná cesta? Bude to ta pravá injekce pro herní vývojáře, kteří nyní budou mít více prostředků na tvorbu obsahu a nebudou se muset soustředit na HW záležitosti?
Či je to vše jen nový způsob tahání peněz, produkt na pomezí datadisku a pokračování? Copak si už dnes nestěžujeme, kolik je všude n-tých dílů, co teprv až se do epizodického systému vývojáři pořádně obujou?
Musím říct, že já osobně se přikláním k tomu druhému, pesimisičtějšímu názoru.
Feed your head
(Neznám správné označení, takže původnímu hernímu jádru u epizodních her říkám "engine".)
Asi takhle: partička dělá 3 roky na hře. Vydá jí a začne pracovat na další. Když za další 3 roky vydá další, původní hra se zlevní na minimum a nová vyjde za plnou cenu.
Jiná situace: Partička dělá 2 roky na enginu. Vydá ho a začne pracovat na epizodách. 3 roky pak vydává epizody, což jí (Při dobrém prodeji enginu) vydělá dost místo druhé hry + po celou dobu se engine nezlevní, protože hra bude stále aktuální.
Proto si myslím, že následek bude oboustranný - nejen, že hráči budou spokojeni, protože si budou moci užívat herního seriálu a vyhnou se klasickému závěru "To je konec?", ale zároveň firmy vydělají větší peníze s menším rizikem (místo aby vydali komplet, vydají engine a po prvních epizodách uvidí, jak jsou na tom - případná úspora při vývoji). Myslím, že tím hrozí ještě větší monopolizace vydavatelských firem a tvrdší měřítka pro vydání originálních her, protože to posílí už dnes dost silné ustálení prodávaných sérií. Pokud se tento trend rozjede, viděl bych to spíše na přechodnou záležitost, než bude odsunut na vedlejší kolej ztrátou "novosti".
Asi takhle: partička dělá 3 roky na hře. Vydá jí a začne pracovat na další. Když za další 3 roky vydá další, původní hra se zlevní na minimum a nová vyjde za plnou cenu.
Jiná situace: Partička dělá 2 roky na enginu. Vydá ho a začne pracovat na epizodách. 3 roky pak vydává epizody, což jí (Při dobrém prodeji enginu) vydělá dost místo druhé hry + po celou dobu se engine nezlevní, protože hra bude stále aktuální.
Proto si myslím, že následek bude oboustranný - nejen, že hráči budou spokojeni, protože si budou moci užívat herního seriálu a vyhnou se klasickému závěru "To je konec?", ale zároveň firmy vydělají větší peníze s menším rizikem (místo aby vydali komplet, vydají engine a po prvních epizodách uvidí, jak jsou na tom - případná úspora při vývoji). Myslím, že tím hrozí ještě větší monopolizace vydavatelských firem a tvrdší měřítka pro vydání originálních her, protože to posílí už dnes dost silné ustálení prodávaných sérií. Pokud se tento trend rozjede, viděl bych to spíše na přechodnou záležitost, než bude odsunut na vedlejší kolej ztrátou "novosti".
- Ajantis
- Sigil Team
- Příspěvky: 5040
- Registrován: 28.9.2005 22:38
- Bydliště: die beschattete Berge
- Kontaktovat uživatele:
Osobně tomu velké šance nedávám. Má samozřejmě jisté výhody (ne tak vysoké náklady na jednotlivé díly, průběžný zisk po vydání každé části), ale dle mého i zásadní nevýhodu. Myslím, že spousta lidí si koupí hru s tím, že je to hotový příběh, do kterého se ponoří a dohrají ho - mají kompletní zážitek - zápletku, která začíná a končí, už se s hrou nesetkají. K čemu by mi byla jen část? Abych čekal na její pokračování, které možná vyjde, ale třeba taky ne, protože si na sebe hra nevydělá? A i kdyby ano, čekat na ně rok či více? Za tu dobu už na tu hru zapomenou. Udělal bych to leda tak, že bych si koupil celou hru, až by byly venku všechny epizody. Pak bych měl jistotu. Jenže tím by se eliminovala ta potenciální výhoda s průběžnými výdělky vývojářů.
Ajantis: Většina TV seriálů má taky uzavřený epizody. Části přece nemusí fungovat tak, že uprostřed věty se ti najednou rozskočí nápis tů bí contiňůd. Interval "rok, či více" je taky nesmysl. Většímu týmu by s příslušnými nástroji a editory nemělo dělat problém vytvářet plnohodnotný několikahodinový epizody v otázce týdnů.
- AlieN
- Sigilan
- Příspěvky: 2932
- Registrován: 4.10.2005 13:31
- Bydliště: Zlín, Brno, Praha a tak podobně
- Kontaktovat uživatele:
Než k seriálům bych to přirovnával k rozděleným filmům jako byl Kill Bill, nebo aktuálně Piráti z Karibiku, protože pokračování epizodických her budou následovat po čtvrt až třičtvrtě roce a ne po týdnu jako seriály. Udělat plnohodnotný díl během několika týdnů je sci-fi, nejde jen o to vytvořit v editoru pár nových úrovní a možná novou zbraň, musíš vymyslet dost dobrý příběh a nové prostředí aby vůbec někdo měl chuť si hru koupit, natočit a nadabovat spoustu nových animací a neustále vylepšovat engine, protože jinak by i hra s dechberoucí grafikou jako HL2 po pár dílech vypadala ve srovnání s konkurencí jako kanál.
Ostatně tvorba normálních her trvá několik let i při použití existujícího enginu, na nové epizodě je práce jen o málo míň.
Epizodický systémmi přijde dost rozporuplný, na jednu stranu nemůže nabídnout takový zážitek jako normální hra a graficky se na špici taky neudrží, ale na druhou stranu nutí vývojáře dělat kvaltní všechny díly, protože když bude jeden špatný tak už si hráči další nekoupí (jako u Matrixu, kdy po vyhypovaném, ale nepříliš dobrém druhém díle trojka v návštěvnosti docela propadla).
Ostatně tvorba normálních her trvá několik let i při použití existujícího enginu, na nové epizodě je práce jen o málo míň.
Epizodický systémmi přijde dost rozporuplný, na jednu stranu nemůže nabídnout takový zážitek jako normální hra a graficky se na špici taky neudrží, ale na druhou stranu nutí vývojáře dělat kvaltní všechny díly, protože když bude jeden špatný tak už si hráči další nekoupí (jako u Matrixu, kdy po vyhypovaném, ale nepříliš dobrém druhém díle trojka v návštěvnosti docela propadla).
Alien: Vzhledem k tomu, že epizodický hry dneska ještě moc nefrčí, neni nic zvláštního na tom, že výroky tady můžou být scifi. Scifi v oblasti her a počítačů obecně znamená i 3-4 roky...
Když se řeklo epizody, tak jsem si tedy spíš než akční hry představil adventury, ale na tom v podstatě tolik nezáleží. Pokud máš velký tým, který zaštiťuje velká firma (=subjekt, který si v mainstreamu může dovolit něco takového rozjet), tak na čase nezáleží. Epizody můžeš vypouštět kliďánko po měsíci a udržíš si hráčstvo, které je po dohrání natěšené, ale při vydání ještě není otrávené.
Když se řeklo epizody, tak jsem si tedy spíš než akční hry představil adventury, ale na tom v podstatě tolik nezáleží. Pokud máš velký tým, který zaštiťuje velká firma (=subjekt, který si v mainstreamu může dovolit něco takového rozjet), tak na čase nezáleží. Epizody můžeš vypouštět kliďánko po měsíci a udržíš si hráčstvo, které je po dohrání natěšené, ale při vydání ještě není otrávené.
- AlieN
- Sigilan
- Příspěvky: 2932
- Registrován: 4.10.2005 13:31
- Bydliště: Zlín, Brno, Praha a tak podobně
- Kontaktovat uživatele:
Hamster: Ano, s 200 členým týmem a větší přípravou předem bys teoreticky mohl vydávyt jednotlivé díly po měsíci, jenže počítačové hry se prodávají mnohem pomaleji než třeba filmy a u adventur to platí dvojnásob, při takhle brzkém vydání by si zákonitě jednotlivé díly navzájem konkurovaly.
Epizodicky se už vydávají například adventury Bone (teď má tuším 2 díly) a "seriálový" CSI (to sice není přímo epizodické vydávání, ale jednotlivé díly vycházejí pravidelně po roce a mají tak vycházet i v budoucnu)
Epizodicky se už vydávají například adventury Bone (teď má tuším 2 díly) a "seriálový" CSI (to sice není přímo epizodické vydávání, ale jednotlivé díly vycházejí pravidelně po roce a mají tak vycházet i v budoucnu)
Teď nechápu... Poukazuješ tim na to, že to, že dneska ještě příliš neletí, není pravda?AlieN píše:Epizodicky se už vydávají například adventury Bone (teď má tuším 2 díly) a "seriálový" CSI (to sice není přímo epizodické vydávání, ale jednotlivé díly vycházejí pravidelně po roce a mají tak vycházet i v budoucnu)
Myslím, že každý mluvíme o něčem jiném. Epizody přece nebudeš kupovat v obchodě v krabici. Je nesmysl se je tak i snažit prodávat. Ty prostě tu hru máš a když vyjde další část, tak cálneš 5-10 babek a stáhneš si jí. Proč by si ty díly měly konkurovat? Když to člověka baví (a série je úspěšná), tak si je přece koupí všechny...
(Trochu se mi přestává líbit, do jaký pozice jsem se v téhle diskuzi vmanipuloval... )
- sevencreature
- Sigil Team
- Příspěvky: 7394
- Registrován: 26.9.2005 1:24
- Bydliště: Země
- Kontaktovat uživatele:
- AlieN
- Sigilan
- Příspěvky: 2932
- Registrován: 4.10.2005 13:31
- Bydliště: Zlín, Brno, Praha a tak podobně
- Kontaktovat uživatele:
To byla jen taková poznámka navíc, jako že se tu nebavíme jen o akčních hrách , s tím že neletí souhlasím, tenhle trend je teprve v začátcíchHamster píše:Teď nechápu... Poukazuješ tim na to, že to, že dneska ještě příliš neletí, není pravda?
Konkurovali by si protože díly jsou si velmi podobné a přitom na sebe moc nenavazují, že se nebudou prodávat v krabici je možné jen u menších a levnějších adventur,ale ne u akčních her jako SIN, na to si budeme muset ještě pár let počkat. Takhle brzkým vydáváním bys taky dost devalvoval význam epizodického vydávání her - s takovou kadencí bys vydržel tak půl, maximálně jeden rok a epizodické vydávání her přímo počítá s tím že je to dlouhodobý projekt, který zaměstná studio na několik let (a zajistí mu tak pravidelný přísun financí)Hamster píše:Myslím, že každý mluvíme o něčem jiném. Epizody přece nebudeš kupovat v obchodě v krabici. Je nesmysl se je tak i snažit prodávat. Ty prostě tu hru máš a když vyjde další část, tak cálneš 5-10 babek a stáhneš si jí. Proč by si ty díly měly konkurovat? Když to člověka baví (a série je úspěšná), tak si je přece koupí všechny...
To moc nechápu. Význam epizodickýho hrání vidim jen v tom, že hra vychází v epizodách. Neni mi jasný, jak kadence dílů může mít vliv na "kvalitu významu". Zkus to vysvětlit.AlieN píše:Takhle brzkým vydáváním bys taky dost devalvoval význam epizodického vydávání her - s takovou kadencí bys vydržel tak půl, maximálně jeden rok...
Jinak si to představuju tak, že v krabici si koupíš jen ten zdroj (Třeba s první epizodou). Proč by sis těch 200-300 MB, co by měl díl, nemohl stáhnout? (Samozřejmě, že by mohly mít i několikrát víc, ale stále tu mluvíme o scifi, že?)
- AlieN
- Sigilan
- Příspěvky: 2932
- Registrován: 4.10.2005 13:31
- Bydliště: Zlín, Brno, Praha a tak podobně
- Kontaktovat uživatele:
Hmm, asi jsem tě moc nepochopil, to myslíš jako že vyjde první díl a k němu hromada pokračování/přídavků které používají jeho engine a samostatně nefungují? To je pak stejné jako když vydáš hru a k ní pak děláš jeden datadisk za druhým.Hamster píše:Jinak si to představuju tak, že v krabici si koupíš jen ten zdroj (Třeba s první epizodou). Proč by sis těch 200-300 MB, co by měl díl, nemohl stáhnout? (Samozřejmě, že by mohly mít i několikrát víc, ale stále tu mluvíme o scifi, že?)
- Sadako
- Sigil Team
- Příspěvky: 4552
- Registrován: 25.9.2005 12:58
- Bydliště: Sigil
- Kontaktovat uživatele:
Tento typ vydávání her zdá se mi velice nešťastným (pokud by to nebylo v tom stylu, který popisuje Hamster, tj. stahování z netu etc. a v to já osobně příliš nevěřím).
Jinak těmto hrám by dle mého škodila ona nesevřenost příběhu - i kdyby další díl vyšel třeba za půl roku, tak by byl hráč např. nucen si hru pro osvěžení zahrát znovu = pro některé ztráta času, určitě by spoustě lidí také vadilo, že tři hodiny řešili poslední quest a pak se stejně nedozví, jak to dopadne a v neposlední řadě se tvůrcům v konečném důsledku nevyplatí - sice ušetří při výrobě, ale vzhledem k tomu, že hry si budou konkurovat, zase méně vydělá a mohlo by dojít k situaci "nula od nuly pojde."
Jinak těmto hrám by dle mého škodila ona nesevřenost příběhu - i kdyby další díl vyšel třeba za půl roku, tak by byl hráč např. nucen si hru pro osvěžení zahrát znovu = pro některé ztráta času, určitě by spoustě lidí také vadilo, že tři hodiny řešili poslední quest a pak se stejně nedozví, jak to dopadne a v neposlední řadě se tvůrcům v konečném důsledku nevyplatí - sice ušetří při výrobě, ale vzhledem k tomu, že hry si budou konkurovat, zase méně vydělá a mohlo by dojít k situaci "nula od nuly pojde."
Chtěl jsem říci, přerušil jej ředitel, čím trávíte svůj čas?
Svůj nejsvětlejší čas trávím tím, že jej dělám tmavým.
Pročpak? vyzvídal pokleslým hlasem ředitel.
Protože světlo mě dráždí.
Svůj nejsvětlejší čas trávím tím, že jej dělám tmavým.
Pročpak? vyzvídal pokleslým hlasem ředitel.
Protože světlo mě dráždí.