Ajantis píše:Geralt: Proč smazals ten svůj příspěvek ke svobodě?
Nuže dobrá, zde jest původní příspěvek zpátky a trochu doplněn. Včera jsem ho považoval za OT a tudíž jsem ho večer smáznul. Ale diskuze se rozvinula, takže možná nakonec má svůj smysl.
Edit:
Adieu: Smazal jsem ho, ale ty můžeš to samé činit se svými příspěvky, jsou-li v dotyčném tématu jako poslední reakce. U možnosti "upravit" v záhlaví tvého příspěvku se objeví i křížek, kterým můžeš zprávu odstranit.
Edit:
Souhlasím s tím co uvedl na začátku již Ajantis. Svoboda je vskutku jistým druhem rovnosti. V následujících konstrukcích budu především vycházet z J.-J. Rousseaua. V "přírodní" (prvotní) společnosti se narodil "přírodní" člověk, který byl absolutně svobodný (až na limity ze strany fyzikálních zákonů), měl tak neomezené možnosti prosazovat svoji vůli, ale to bylo asi tak vše. Lidé jsou si totiž nerovní fyzickými i mentálními schopnosti, proto bylo prosazení vlastní vůle pouze otázkou silnějšího/schopnějšího a to není z všeobecného hlediska přijatelné.
Tuto nerovnost "vyřešili" lidé tím, že uzavřeli něco, co Rousseau nazval
společenskou smlouvou - vstoupili do společnosti vybudované na morálních a právních základech. Zde jsou si všichni rovni postavením, které ve společnosti zaujímají. Žádný z členů nemám nad jiným ty výhody, který by neměl druhý nad ním. Člověk se tak vzdal své neomezené svobody za jistotu svého rovného postavení vůči všem ostatním lidem.
Domnívám se, že rovnost je tím nejlepším garantem svobody. Jak jsem už napsal (tedy vlastně Rousseau
), pro každého z členů společnosti platí ty samé povinnosti jakožto i stejná privilegia. Mezi všemi členy jsou uzavřeny ty samé závazky - jsou oboustranné.
Jako jednotlivec mám tedy zaručenou možnost vykonávat "svojí" vůli až tak daleko, dokud se nedotknu vůle jiného člena. Vtip je v tom, že toto platí i pro toho druhého. Kdybych se rozhodl, že budu prosazovat svoji vůli, tak daleko jak JÁ chci, poskytuji tím nárok všem ostatním, prosazovat JEJICH vůli na úkor mojí svobody. Hobbes nazval člověka bytostí sobeckou a měl pravdu. Nikomu by se jistě nelíbilo, aby si na jeho úkor mohli ostatní činit, co uznají za vhodné.
Proto jsem toho názoru, že "svoboda končící tam, kde začíná svoboda toho druhého", je dobrým řešením. Výše uvedené je pouze teoretickou úvahou, která nevždy 100% funguje, ale celá tato diskuze také není ničím jiným než teoretickou disputací. V praxi žádná myšlenka nefunguje tak jako na papíře, avšak to je vina člověka a s tím nic nenaděláme.
Ještě jedna věc na okraj. Tím že Ajantis dostal na práva, nikomu nevzal jeho svobodu, právo (ve smyslu nárok) či budoucnost. Naopak - je to přesně důkaz rovných příležitostí z pohledu zákona. Společenská smlouva neodstranila fyzickou a mentální nerovnost. To je nemožné, ale nahradila ji rovností v právech, nárocích a povinnostech - zkrátka Ajantis má stejnou "svobodu" přihlásit se na VŠ jako např. já a nebo kdokoliv jiný. Dále pak již záleží pouze na schopnestech, píli, intelektu...apod. Když se dostal, byl tedy lepší než ostatní kandidáti a proto právem "připravil" jiného o možnost studovat PF UK. Je to mnohem férovější způsob, než aby tak učinil z pozice fyzicky silnějšího, či zneužil jinou "výhodu".