Gurthfin: to s tím stahováním duší tu objasnil Aryon. Nejde o schopnost těch fiendů, ale je to schopnost té "sféry". Respektive není to schopnost, ale zkrátka princip. Děje se to tak u každé sféry z těch Vnějších na Prstenci. Duše mrtvých vyprchávají do toho "portfolia" sféry, jejímuž charakteru ta duše odpovídá. Pak se stane třeba žadatelem, tj. tím vtělením do bytosti, která je pro danou sféru charakteristickou (tj. např baatezu). Vzhledem k tomu, že tam ta duše našla přesně to, čemu se nejvíce blížila, nelze tu hovořit o nespokojenosti, naopak dosahuje toho "nej", kam se dostat mohla. Nemluvě ovšem o tom, že ta duše je zcela odříznuta od původního materiálního života, který je v tom kontextu brán dokonce za pofidérní.
Ono sféry nelze ani moc dobře ovládnout v tom "fyzickém" smyslu - je třeba si uvědomit, že i když tam člověk fyzicky může stát a že na něj někdo může hodit fyzický balvan, tak jsou založeny na nemateriálních principech. Ovládnutí části sféry znamená, že se tato část začne transformovat podle principu, který ji ovládl, (pakliže je ten princip dostatečně intenzivní) a vytvoří se tam takový ostrůvek "špíny" (bráno v kontextu oproti zbytku sféry) - ten se pak může rozrůstat, různě tu sféru deformovat, prolínat se s jinými sférami, atp. To se dít může, zpravidla je to ale dílem evoluce, kdy například někde začíná bujit chaos v řádu, či naopak, a tvoří se taková "města ve městech". A zpravidla se to děje v Outlands - sféře, která je takovým odlehčenou kompilací všech ostatních Vnějších, a ty principy tam nejsou až tak pevné.
Zpravidla se tak teda musí dít nějak postupně, plánovaně a skrytě - naopak, kdyby prostě někdo přišel na sféru, obsadil nějaké město vojensky a řekl "tak a teď to tady ovládnu", je to ihned blikání červené kontrolky na "mapě" sfér - nejen obyvatelé té sféry by si to líbit nenechali, ale i obyvatelé všech jiných, kterým je tato sféra blízká. A podpora jejich odpůrců? Je možná, ale ne garantovaná - rychloakce jsou zpravidla odsouzené k zániku (a zpravidla implikují nepromyšlenost a nesmyslnost jejich motivace), protože jsou nápadné a neperspektivní, k nim se nikdo nepřipojí, protože do toho nemá smysl investovat čas a síly.
Sféry mají jiné než klasické zákonitosti a měřítka než normální svět. Ve sférách se člověk setkává s tím, kde vše začíná a končí, kde i božstva jsou pouze obyvatelé a jedni z mnoha. Čím více tam šťöurá do vosího hnízda, tím více vos se na něj sesype. Moc ve sférách je postavena na jiné bázi než moc v klasických světech - tam jde zpravidla o sílu, ve sférách jde spíše o poznání, možnost měnit. Nesmrtelnost je dobrá, ale takových je na sférách x. A ona ani nesmrtelnost nepomůže tehdy, je-li někdo někam uvězněn. Člověk chce být bůh, ok, řekněme, že se může tak stát (ale zpravidla za to, co se děje na klasických materiálních světech, než tím, že něco "vybojoval" ve sférách) - stane se bohem. Změní se tak sféry? Ne, pouze získá někde parcelu pro svou říši, vládne nějakému světu a to je celé. Protože by se dalo říct, že moc ve sférách nemají jedinci, ale ty myšlenky.
Věcí tu je, že setting Planescape nadnáší nepříliš klasický model, kde to funguje trochu jinak, než jak známe. Není to o mocných kouzelnících, kteří něco ovládnou, ale je to o souboji principů - skrze jejich "tvory", skrze jejich přívržence. Kdyby to bylo "klasicky", tak by ten Planescape byl jen nelogickou splácaninou několika fantazií