True Role-playing v Infinity hrách

Putování jednoho hrdiny po Mečovém pobřeží, které navždy poznamená tvář Faerunu.
Stránky: Baldur's Gate, Baldur's Gate II

Moderátoři: Ajantis, yenn

Odpovědět
Uživatelský avatar
Carlos
Sigilan
Příspěvky: 1917
Registrován: 24.2.2007 16:51
Bydliště: Špína pod špínou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Carlos »

Myslím, že by bohatě stačila úprava doby, po níž charaktery odpočívají - ne 8+ hodin, ale třeba hoďku, pokud se jedná o rest uvnitř nějakého dungu či na nepřátelské bytosti bohatou lokaci. Za schopnostmi a omezeními plynoucími z rasy či vlastností si stojím pevně, protože jen tak se bude jednat o ryzí RP - právě třeba high level kouzla mágů a jejich velkou rozšířenost považuju za zabijáka atmosféry. S prodejem über předmětů si nejsem jist, jestli je to dobrý nápad, ale daleko spokojenější bych byl, pokud by zisk nějakého předmětu (a jeho užívání) bylo podmíněno třeba levelem a reputace uživatele, jiný by mohl střežit skutečně veeeelmi mocný drak (kterého byste ale museli zabít, abyste předmět získali), který by ale mohl pomoci s přístupem do Čarotvrze za splnění nějakého questu, další by se třeba dal poskládat z předmětů, které se ale skutečně těžce hledají (Crom Fayer IMO nebylo zas až tak jednoduché sestavit, byť k tak mocnému předmětu by mi sedl ještě složitější postup), jiný by byl v trezoru obchodníka - běžné lidské stráže a neodemknutelný sejf, k němuž má klíč pouze neokradnutelný majitel (kill = zničená reputace) třeba jeden by mohl nabízet nějaký džin, k němuž je dlouhá a těžká cesta, výměnou za hromadu drahého kamení nebo velkou spoustu peněz atd. To by vedlo k zodpovědnému hraní a skutečnému váhání jestli se to vyplatí nebo ne.
"Hey, sugar, I'm gonna smash you with that heavy truck!"
"That's what I call rough love."
Uživatelský avatar
Field Mouse
Sigilan
Příspěvky: 656
Registrován: 18.5.2009 14:50
Bydliště: U Lomu 38, Sigil, 585 03

Re: Vlastnosti

Příspěvek od Field Mouse »

[Přesunuto z tématu Vlastnosti. //- yenn]
PostTrauma píše:Wlewet: Co je trapné na nízkých statech, když je postava nepotřebuje? Dá se brát, že 18/18/18/3/3/3 není zrovna roleplaying, ale BG ho stejně moc nepodporuje, takže je to jedno. Někdo holt má lepší genetický materiál, a tak má vyšší staty, a někdo je syn dvou sourozenců, tak má nižší staty : )
Role playing je náhodou v BG dobrý. Jen zároveň ta hra dává možnost si jej dokonale zkazit power gamingem. Je pak na každém, jakou cestu si pro svého současného charnameho zvolí ;-)
Elminster sem, Elminster támhle. Dejte mi tisíc let a špičatý klobout a nakopu mu.. zadek :op
Uživatelský avatar
PostTrauma
Sigilan
Příspěvky: 1256
Registrován: 6.8.2009 16:02
Bydliště: Asteroid B-612

Re: Vlastnosti

Příspěvek od PostTrauma »

FieldMouse: Ve Falloutu je dobrý roleplaying, v BG je jenom prostředí a udělej si sám : )
Marně se snažím přijít věcem na kloub, neboť většina věcí klouby vůbec nemá.
Welwet
Sigilan
Příspěvky: 283
Registrován: 11.8.2009 16:39

Re: Vlastnosti

Příspěvek od Welwet »

sak jasne o tom RP je udelej si sam :)) aspon podle me
Obrázek
Tarreb
Sigilan
Příspěvky: 752
Registrován: 17.9.2008 16:14

Re: Vlastnosti

Příspěvek od Tarreb »

Achjo, musím si už konečně sehnat ten Fallout :-(
Jinak v BG je opravdu jen prostředí, to má PST pravdu; nicméně RP se dá praktikovat i třeba v takovém WoW, kde na to(bez urážky) nejsou ani podmíky, ani k tomu není hráč nijak motivován.
Uživatelský avatar
Carlos
Sigilan
Příspěvky: 1917
Registrován: 24.2.2007 16:51
Bydliště: Špína pod špínou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Carlos »

Tarreb: No, motivaci určuje konkrétní server. Nevím jak u WoW, ale třeba u Ultimy existovaly servery, které se přímo na RP specializovaly, dokonce jej vyžadovaly - napadá mě třeba Moria. Jsem si jist, že i WoW bude nějaký podobný (zcela jistě neoficiální). Dobré podmínky pro RP má třeba Icewind Dale, podle mého názoru, protože má jen minimální zpětnou vazbu k vašim činům, čili si je můžeš sám domýšlet, jestli jsi orientován tímto způsobem. BG je v tomhle takové polovičaté a s RP je to složitější. Nejlíp z toho vychází asi Fallout a Planscape: Torment, který má zase zpětnou vazbu obrovskou. Podle mého názoru je tedy lepší, když na tvé činy reagují postavy jen minimálně a nad vývojem jakýchsi subpříběhů máš kontrolu (protože si je vymyslíš sám), nebo pokud postavy reagují často a silněji.
"Hey, sugar, I'm gonna smash you with that heavy truck!"
"That's what I call rough love."
Uživatelský avatar
PostTrauma
Sigilan
Příspěvky: 1256
Registrován: 6.8.2009 16:02
Bydliště: Asteroid B-612

Re: Vlastnosti

Příspěvek od PostTrauma »

Pokud jste někdo hrál NWN mod Witch's Wake, tak tam je podle mě skoro dokonalé RP (když vezmu v potaz, že je to hra). Člověk dostává XP podle toho, jestli hraje svoji postavu nebo ne. Pak samozřejmě Fallout a PS:T, kde je RP hodně motivováno a podporováno (už jsem tu zmiňoval, jak je zábavné hrát Fallout za idiota). V BG máš jen pár dialogových možností, ze kterých si musíš vybrat, ale vlastně to stejně nic neovlivní. Podle mě je RP vymezování se vůči ostatním, kteří podle toho na tebe reagují. Nicméně zhruba tak jediné proměnné v BG jsou, jestli je charname muž nebo žena, jakou má reputaci a jestli už splnil nějaký quest nebo ne (a těch pár rozhovorů ovlivněných staty, o kterých mluvil FieldMouse, ale já jsem si jich nevšiml).
Marně se snažím přijít věcem na kloub, neboť většina věcí klouby vůbec nemá.
Uživatelský avatar
Field Mouse
Sigilan
Příspěvky: 656
Registrován: 18.5.2009 14:50
Bydliště: U Lomu 38, Sigil, 585 03

Re: Vlastnosti

Příspěvek od Field Mouse »

Role playing nemusí znamenat, že na tebe okolí výrazně reaguje, nebo role play oceňuje (to stejně poznáš až poté, co hru zahraješ vícekrát). Role playing je to, když se můžeš chovat určitým způsobem - a v BG můžeš. Samozřejmě to nejde sronávat třeba s Falloutem, kde činy hrdiny opravdu ovlivní osudy těch kterých míst, ale je nepopiratelné, že v BG můžeš bít sviňa i svatoušek - a pro každý takovýhle typ postavy jsou tam questy i možnosti. Samozřejmě, že když hráč chce, tak udělá questy všechny místo třeba jen těch pro hodnou či zlou postavu, ale to je hloupost hráče a ne hry :p Neříkám, že BG je super uber roleplay hra, ale rozhodně nesouhlasím s tím, že ji nejde hrát roleplayově.
Elminster sem, Elminster támhle. Dejte mi tisíc let a špičatý klobout a nakopu mu.. zadek :op
Uživatelský avatar
PostTrauma
Sigilan
Příspěvky: 1256
Registrován: 6.8.2009 16:02
Bydliště: Asteroid B-612

Re: Vlastnosti

Příspěvek od PostTrauma »

FieldMouse: Já neříkám, že to nejde, jen podotýkám, že mi to nic nedává. Že bych si řekl "Jo, jsem dobrej, teď jsem odpověděl, jak by odpověděla moje postava", to se mi fakt nestává : ) Ať už příčinou nebo následkem je asi to, že hraju pokaždé stejně.
Marně se snažím přijít věcem na kloub, neboť většina věcí klouby vůbec nemá.
Tarreb
Sigilan
Příspěvky: 752
Registrován: 17.9.2008 16:14

Re: Vlastnosti

Příspěvek od Tarreb »

PostTrauma píše:FieldMouse: Já neříkám, že to nejde, jen podotýkám, že mi to nic nedává. Že bych si řekl "Jo, jsem dobrej, teď jsem odpověděl, jak by odpověděla moje postava", to se mi fakt nestává : ) Ať už příčinou nebo následkem je asi to, že hraju pokaždé stejně.
Proti gustu žádný dišputát, jak se říká... :-D
Já, odchovanec DrD mám názor, že RPG bez RP není RPG-koneckonců, je to ROLE PLAYING game.
Uživatelský avatar
Field Mouse
Sigilan
Příspěvky: 656
Registrován: 18.5.2009 14:50
Bydliště: U Lomu 38, Sigil, 585 03

No load BG

Příspěvek od Field Mouse »

Po hodně dlouhé pauze jsem rozjel znovu BG2 a přemýšlel, jakým způsobem si to po xté zahrát tak, aby to bylo zase zajímavé - a přišel jsem na následující myšlenku:

BG je vlastně hrozně zásadním způsobem nefér, sice si všichni, kdo jej už párkrát hráli, stěžují, jak je lehké, ale to je hodně dáno tím, že hráč má se svojí postavou prakticky neomezený počet životů díky funkci save/load, zatímco potvory si musí vystačit s životem jedním - jakmile o něj přijdou, už jsou poraženy a hráč pokračuje vesele dál. To, že má člověk nekonečno pokusů ke hře má podle mě dva zásadní aspekty:
1) neexistuje strach o svoji postavu, když se něco pokazí, není nejmenší problém, navíc jakýkoli souboj lze nekonečným opakováním nakonec vyhrát (jednou prostě záchranu na tři prsty smrti v řadě hodíš), takže ani není příliš velký tlak na to přemýšlet trochu víc o svém postupu hrou.
2) to, že postava dokáže zabít s dostatkem pokusů cokoli, vyúsťuje v to, že si chodí pro nejlepší předměty typu Gaxxxx ring, Zuřivost Nebes atp. okolo desátého levelu, což vede k jejímu příliš velkému posílení a zjednodušení hry. Navíc hráč pak takové předměty nebere vůbec jako vzácné, ale prostě jen jako věci, pro které si může kdykoli přijít a po pár loadech je dostane. Taky to vůbec nemotivuje k tomu nějak extra se magicky chránit - je pohodlnější mít za hru o dvě smrti víc než kouzlit na sebe před každým soubojem s lichem odraz smrt, zmatené příkazy a další věci, muset dávat tyhle kouzla do paměti atd.

Tyhle dva aspekty jsem vyhodnotil jako ty, které mi nejvíc kazí dojem z pomilionté hrané hry.
Řešení, pro které jsem se rozhodl, je pak jednoduché - hrát postavu jen na jeden život. Když umře, tak konec, prohrála a je mrtvá stejně jako kdokoli jiný. Irenicus následně vyhraje, pokud už si stihl půjčit božskou esenci, rozvrátí elfské město a nakonec ho třeba zapíchne Drizzt a jeho kámoši. Pokud si Irenicus duši ještě nepřivlastnil, tak ji odejde hledat na jih, kde si jej všimne a spojí se s ním Melissan. A charname zůstane mrtvý, protože Bhaalovu esenci nelze oživit. Stejně tak pokud se rozprskne nějaká postava v družině, tak má smůlu a zůstane neoživitelně rozprsklá.

Aby bylo vše ještě trochu akčnější, tak jsem navíc tuhle hru rozjel na plně nainstalovaných tacticsech - tedy superdrsní bossové, lepší Irenicův dungeon, spawnování nejtěžších monster, extra krutí lichové atd. Obtížnost normální.
A musím říct, že mě to zatím fakt baví. Opravdový strach o život postavy mě nutí postupovat v těžkém prostředí tacticsů hodně opatrně, před každým questem i bojem důkladně zvažuju, jestli na něj už mám. Pro Gaxxxxův ring si snad ani raději nepůjdu, nebo až na nějaké hodně vysoké úrovni, o Zuřivost se pokusím, až budu mít HLA. Taky byl mnohem náročnější výběr party, jelikož tenhle typ hry volá po absolutním powergame - po důkladně provedené volbě jedu na FTM + Aerie + Jaheira a řekl bych, že je to mnohem silnější složení než osamocený FTM. Zatím se mi beze smrti hlavní postavy povedlo dostat se na nějakých 1,5Mxp, ale ještě to nic neznamená, závěrečné titulky jsou daleko a stačí jedna chybička... ale jsem fakt zvědavý, kam až se dostanu :)
Elminster sem, Elminster támhle. Dejte mi tisíc let a špičatý klobout a nakopu mu.. zadek :op
Borg
Sigilan
Příspěvky: 107
Registrován: 26.2.2009 15:28

Re: No load BG

Příspěvek od Borg »

Mám pocit, že nejsi první člověk u kterého to čtu, ale zatím se to nikdo nepokusil realizovat, což mě jen udivuje v tvojí odvaze. Já osobně se taky snažím neumírat a nehrát metodou save/load, ale stane se a neumím si představit kam bych to takhle dohrál.
Ale i tak mám pár otázek:
Co tě vedlo zrovna na takovouhle partu?
Do čeho dáváš svému FTM dovednosti?
Tactics máš úplně komplet?
Nějaké jiné módy?
Kolik naspaných hodin už máš?
Uživatelský avatar
Field Mouse
Sigilan
Příspěvky: 656
Registrován: 18.5.2009 14:50
Bydliště: U Lomu 38, Sigil, 585 03

Re: No load BG

Příspěvek od Field Mouse »

Parta - volba TFM u charnameho byla jasná, je to nejsilnější povolání, kouzelné ochrany jsou potřeba a probodnutí a plížení je taky skvělé.
Samotný TFM je ale hrozně náchylný na různé ovládnutí, i držení rovná se obvykle smrt, na nižších úrovních se těmto efektům nejde občas vyhnout. Proto Aerie - odraz smrt, odstraň ochromení, zpomal jed, ochrana před negativní sférou, zmatené příkazy - tyhle všechny kouzla obrovsky sníží šanci, že se hlavní postavě stane nějaká náhodná pakárna. Na vysoké úrovni instant kill těch blbých tactics lichů.
Jaheira je tam pak hlavně jako summoner, dva ohniví elementálové jsou super, navíc hmyzáci také ujdou, plus je zálohou s ochrannými kouzly jako zpomalení jedu (důležité se ukázalo uzdravení nemoci, tactics nemrtví kouzlí slepotu). Plus bojové dovednosti, s železnou kůží solidní survivabilita. Na vysoké úrovni elementální princové.
Další postavy jsem nebral jednak z důvodu rychlejšího levelování - zejména TFM potřebuje hodně xp - jednak proto, protože tři postavy mi pokryjí všechny činnosti a další by jen zavazely a bez ochran pořád umíraly.

Dovednosti - zlodějské zejména ukrytí, aktuálně začínám zvyšovat pasti, ale zatím jsem je nepoužil. Specializace - stimicar, katana, sekera, dvě zbraně, aktuálně bojuje s Belmem + Kundane, 5 útoků, v batohu sekera proti nemrtvým. Specializace do katany byla blbost, měl být krátký meč, na katanu bude čas, až bude hodně xp a datelný souboj o Zuřivost.

Tactics mám komplet vše, navíc jen Item upgrade, který jsem ale zatím nepoužil (kromě prstenů ochrany a regenerace se mi stejně na nic nikdy nechtějí shánět komponenty a peníze).

Naspáno - 44 dní, 1,5Mxp. Z toho asi 15 dní naspáno v kouli při čekání, než učedníci udělají prsten čarování. Se spaním se neomezuju, ale ani to nehrotím. Povedlo se mi ukrást prsten regenerace (na 1. pokus, po vypití lektvarů a posílení, což je super, jinak bych nikdy nemohl do Dobrodruhova krámku), takže kvůli healu spát nepotřebuju.
Elminster sem, Elminster támhle. Dejte mi tisíc let a špičatý klobout a nakopu mu.. zadek :op
Uživatelský avatar
valcik
Sigilan
Příspěvky: 311
Registrován: 5.1.2010 16:13
Bydliště: Záhorská nížina

Re: No load BG

Příspěvek od valcik »

Skvelý plán hry, Field Mouse.
Už som niečo podobné skúšal, síce bez Tactics, ale na druhej strane, nie som žiaden expert a v powergamingu sa vôbec nevyznám. Hm, pri takomto štýle hry sa však o powergamerstve ani hovoriť nedá, pretože neustále obavy o postavu, ktorá môže nenávratne zahynúť, sú snáď najsilnejším RPG prvkom, aký sa dá do hry vôbec vložiť. Držím teda palce, čaká ťa určite kopa perných chvíľ. Dungeony illithidov napríklad, tie sú pekne hnusné aj pri "obyčajnej" hre. :-P
Hm, Jaheiru považujem za jednu z najsilnejších NPC, ale Aerie? Nebola by vhodnejšia Viconia, s jej drowskými odolnosťami? :think:

..ehm, keď už spomínaš prsteň čarovania od učedníkov z planárnej gule, aký je presný postup na jeho získanie? Skúšal som to iba v dvoch hrách, ale zadal som asi nesprávne pokyny a moji učedníci to vždy pokašlali, sakra. :-?

(a ešte krátko offtopic: rovnaký štýl hry je skvelý aj pri Falloutoch, tam už dlhší čas používam len jednu ukladaciu pozíciu; počas súbojov zásadne nesejvujem a hra je potom naozaj napínavá)
Uživatelský avatar
Field Mouse
Sigilan
Příspěvky: 656
Registrován: 18.5.2009 14:50
Bydliště: U Lomu 38, Sigil, 585 03

Re: No load BG

Příspěvek od Field Mouse »

Viconia je dobrá klerička, ale vzhledem k tomu, že je poloviční parta a postavy budou mít hodně xp, mi přijde univerzálnější multi Aerie - s klerikem dosáhne úrovně jako Viki v plné partě a jako bonus budou ještě kouzla. Její schopnost přežít je pak myslím vyšší než u Viki, díky magickým ochranám. Navíc se v magii leveluje rychleji než charname a dřív tak dodá skvělá kouzla jako zdokonalený spěch nebo mordekainery, plus hezky využije róbu Vecny, zatímco charname róbu arcimága.
Co se týče illithidích dungeonů, tak tam raději vůbec nepůjdu, příliš nebezpečný :) Ale pro těch pár jiných setkání s mozkožrouty by měly stačit zmatené příkazy, podle popisku chrání před psionickým úderem, takže taktika nakouzlit zmatené příkazy na elementály a ty na ně poslat by snad měla být efektivní. A stejně tak nepůjdu ani k Sahuaginům, ti tacticsoví jsou příliš šílení.
Prsten čarování nevím, jestli je nějaký speciální postup, na začátku si vždycky objednám dýku, pak Vadnutí a nakonec prsten.. u prstenu nakonec umřou dva učedníci, ale třetí mi ho dá (je potřeba počkat, až ti dva umřou a teprve potom mluvit s tím posledním, jinak se prsten nevytvoří).
Elminster sem, Elminster támhle. Dejte mi tisíc let a špičatý klobout a nakopu mu.. zadek :op
Odpovědět

Zpět na „Baldur's Gate I & II“