Napsal: 18.9.2006 10:47
Podobně jako Tafif. FR, v případě možnosti něco navíc
Vlasák píše:Postava ve FATE je určena aspekty a dovednostmi.
Aspekt je cosi, co postavu charakterizuje - fyzicky, psychicky, dovednostně, společensky. Nemusí to být nutně vrozené. Příklady aspektů - ohnivá magie, antisociál, cikán, pedofil, telepat, cynik, optimista, lakomec,...
Aspekty jsou tedy pozitivní i negativní (anebo jak je to poměrné situaci ) a může jich použít i hráč, tak DM.
"Jsem cikán, zkusím na Žižkově najít nějakou pomoc." "Jsi cikán, lidi na plese na tebe divně koukají." "Jsem cikán, zkusím ukrást to a to" "Jsi cikán, skupinka pankáčů na tebe žádostivě kouká."
"Jsem cynik - nerozhodí mě tahle situace tolik" "Jsi cynik, nechal bys jí umírat."
Aspektu se lze vzepřít za jeden fate point (viz. níže). Volnost použití apektů je jakákoliv - je na hráči, jak si pro žádanou akci vymyslí využití svého aspektu ("umim dobře vařit nadívanou slepici, protože jsem cikán a cikáni dříve na vesnicích kradli slepice...").
Dovednosti jsou jakékoliv dovednosti, které si vymyslíte. Jakkoli konkrétní a jakkoli zaměřené (ovšem musí splnit supervizi DM ). Mohou být však také jakkoli obecné. Osobně bych navrhoval, abychom hráli spíše do konkrétna.
Citování replik z filmů, opravář výtahů, znalost starověkých run, rychlé tasení meče, ohnivý šíp, excitace smyslů,...
Pro soubojové postavy jsou dobré dovednosti typu zbraňových v DnD (umí bojovat s tou a tou zbraní) a také bojové manévry.
Pro kouzelnické postavy (kouzlení zpravidla pokryto aspektem) jde o kouzla, které umí velmi dobře a přirozeně. Kouzelník jinak může sesílat jakákoli ad hoc vymyšlená kouzla svého aspektu (ohnivá magie, telepatie), může to kombinovat i s dovednostmi, atp.
Postavy nespadající pod předchozí dvě a jakékoliv ostatní mohou mít tedy cokoliv, co k nim nějak pasuje. Tady trochu vysvětlení k použití.
Obecný skill anatomie by postavě dovoloval znát anatomie obecně, tj. téměř všeho - na úrovni, jaká by se prostě odhadla až by na to došlo ("umím žáby?").
Lépe je ale myslím dovednost anatomie člověka, kterou postava zvládá dobře, ale rámcově může umět i anatomii žab (a naopak umí anatomii žab, rámcově i člověka).
Skilly lze také zlepšovat do mnoha úrovní, takže anatomie žab s jedním punktem dovednosti bude skutečně taková povrchní znalost anatomie žab a nic jiného, zatímco dva punkty dají lepší anatomii žab a i rozhled do jiných tvorů...
Tedy podobně jako aspekty lze i dovednosti používat tak, jak hráč na situaci vymyslí použití skillu. ("Mám anatomii a tím pádem mám v bytě plno knížek zvláštních latinských názvů a obrázků v knihovně, což v návštěvách vyvolává respekt." "Mám anatomii, zkusím mu vykostit toho kapra" "Mám anatomii, zkusím tím nožem toho šmejda zasáhnout tam, kde to fakt pořádně bolí.")
Fate body jsou body, které postava získává za "dobré" odehrání situace. Dají se využít tak, že se jejich použitím kumulativně zlepší hod na aspekt/dovednost/souboj, popř. celkově pro vyvolání nějaké užitečné náhody (určuje DM - hráč buď sám může říct, co by chtěl, aby se stalo - čímž mu hrozí přemrštěnost požadavku a propadnutí fate bodu, anebo to nechá na DM, aby určil nějakou defaultní, základní náhodu, která třeba sama bude neužitečná).
Fate bodem lze také potlačit aspekt, jak již bylo řečeno.
Ve fate se hází čtyřmi k6. Ty by měly být speciální - dva symboly +, dva symboly - a dvě prázdné stěny (0). Klasickou kostku jde použít 1-2: +, 3-4: 0, 5-6: -.
Postava má nějakou dovednost na nějakém stupni. ŘEkněme 3. K překonání konfliktu vypravěč určí třeba 4. Hráč si tedy hodí a "sečte" hod s hodnotou dovednosti.
Takže hod:
+ + 0 -, dává s dovedností hodnoty 3 potřebnou 4.
Aspekt se používá jako dovednost tak, že si hráč opět vymyslí nějaké jeho použití.
Důležité rozdíly proti dovednostem:
- počet použití aspektu je omezený (viz. níže)
- na aspekt se nehází (funguje vždy)
- aspekt může vyvolat vypravěč ("ty se ale stydíš s tou ženou mluvit, protože jsi introvert"). Hráč se tomuto může vzepřít, anebo to přijmout (nejlíp samo, když si to hráči dělají sami, ale vypravěč tímto může některé věci okořenit a dávat různé "výzvy" hráčům).
- použitím aspektu lze zlepšit jednu kostku - na +, anebo mít možnost hodit celé znova.