Melegant:
Sice si ne zcela jasně uvědomuji, kdy jsme od debaty o praktikovaném právu přešli k ideálnímu právu, ale to je docela jedno. Já už mám představu o tom, co Ty myslíš právy, a Ty zase víš, o jakých právech jsem psal já.
Že se mluví o právech ve skutečně obecném významu jsem si vyvodil z toho, že toto upřesnění nepadlo už když bylo v předešlé diskuzi zmíněno právo na život, jelikož obecnější a ideálnější právo, než právo de facto na existenci, bys vymyslel možná tak jedině na tripu.
pokud mluvíš o státních zákonech, napiš "státní zákony".
Ale proč do toho rvát nějaká práva? A kdo bude jejich garancí? Jiný světový fízl, který bude dohlížet na jejich dodržování? Jiný satrapa, který je bude - jako jediný znalec s mandátem práva - interpretovat po svém a pro všechny?
Existence práva a jeho garance, či prosazení, jsou přeci rozdílné a nezbytně nesouvisející pojmy. Krom toho nerozumím, proč nejdřív uznáš, že oba mluvíme o neinstitucionalizovaných právech a teď ode mě obratem čekáš nějaké institucionální exekutivní řešení, navíc absurdně vyhnané na nějakou globální úroveň. Právo máš klidně i pokud je ti odepřeno, nebo je porušeno, jinak se nejedná o odepření, či porušení práva.
Jenže lidstvo je slabé a hloupé, lidé jsou neschopni přijmout sebe sama jako jedince a pokouší se budovat světový model hromadného soužití, které se - pravda - někdy drolí do menších kuliček (komunit). Proto jsou lidé semknutí do formací normalizace a zprůměrování, namísto tancování v proměnlivosti rozdílů. Lidé jsou tak zoufale hladoví po svých právech na život a suverenitu, že se rádi podvolí (společnému) diktátu a nechají své mozky zakrnět v pohodlí právního prostředí. Lidská touha po právu na život a suverenitu vedla k vybudování nejhoršího a největšího vězení ze všech - moderní demokracii.
Co je tobě po tom, jací lidé jsou a jak chtějí žít? Problém státu osobně fakt nevidím v tom, že někomu vyhovuje v něm žít, ať už z racionálního vyhodnocení, či z důvodů, které nadhazuješ ty. Problém státu bez ohledu na to, zda jde o demokracii, či ne, je v tom, že jeho moc nad územím je absolutní a samozvaná. Jestli chceš být v jeho soukolí se tě neptá. Pokud je ale 100% lidí začleněných do systému, či komunity, začleněno dobrovolně, je to dle mne v pořádku bez ohledu na to, zda jde o "stát", pracovní spolupráci, sexuální svazek, či klub příznivců kalendářů se zvířátky. Tobě není nic po tom, pokud někomu vyhovuje žít v područí zvolených zastupitelů a řídit se jejich rozhodnutími i v situaci, kdy s nimi nesouhlasí. Pro mě za mě ať si fašounci lížou botky nějakému diktátorovi (v prostředí "politického volného trhu" by stejně skončili rychle - buď dobrovolně, pro nezájem členů, či olovem, pokud by se hlava rozhodla, že těch patolízalů chce víc, než kolik je na to ochotných přistoupit z vlastní vůle).
Co se potenciálně týká tebe je pouze tvoje svoboda, svoboda lidí, kterým je v ní bráněno proti jejich vůli a lidé, kteří v té svobodě brání. Co se týče těch ostatních poslušně vychovaných dobrovolných koleček, tak oni by imo o svobodě v určitých aspektech života, které nyní nekontrolují, začali přemýšlet rychle, pokud by k tomu dostali možnost. Tak to je s každým myšlenkovým osvobozením.
"A desire not to butt into other people's business is at least eighty percent of all human 'wisdom' . . . and the other twenty percent isn't very important." - Jubal Harshaw, Stranger in a Strange Land
Potíž s právy je v tom, že ve chvíli, kdy někdo/něco dostane svá práva, hned mu z toho vyplynou i povinnosti, závazky a zákazy. Čili se z práv - toho, co Ti mělo pomoci cítit se svobodněji a klidněji - stane jenom řetěz. Řetěz, jehož jediným obsahem jsou Tvé ruce.
Že společnost respektuje tvou suverenitu není řetěz kolem tvých rukou, ale řetěz, který v nich pěvně držíš a proti kterému i přes jeho nebezpečný potenciál nikdo nic nenamítá, pokud ním nikoho nepřetáhneš po zádech - řetěz, kterým se můžeš začít ohánět, pokud se ti ho snaží někdo vzít.
Krom toho, právo NIKDY neznamená povinnosti, či pozitivní závazky. Přiřazovat k nějakému právu pozitivní závazky, jakožto nezbytnost, je obvykle jen demagogie. Právo implikuje pouze zodpovědnost za vlastní činy, které ti to právo umožňuje a na tom osobně nic špatného nevidím. Vzhledem k tomu, že z tvých dalších tvrzení lze vyvodit, že osobně považuješ lidi zodpovědné a hodné trestu i za jejich případnou nízkou inteligenci, tak mám skutečně problém vidět v tomto tvém přístupu nějakou koherenci.
Práva jsou mechanismus, podle kterého se máš točit jako figurka na orloji. Já mám svoje zásady, svoje vlastní pravidla, svoje vlastní zákony - které mám jen pro sebe a nikdy bych se neopovážil je někomu nutit.
Dle mne máš na tohle jako suveréní jedinec právo.
Jenže má nezávislost je okleštěna jen na jeden cár papíru (volební lístek), kterým prý mám vyjadřit svůj nesouhlas se zákony (= upsat se poslušností k jiným).
To je ale pouze důsledek toho, kolik suverenity je ti systém, jehož jsi členem, ochotný přiznat a od jaké míry by ti v ní bránil. Žádnou manifestaci samotného práva na suverenitu, či nezávislost v tom ale nevidím. Stále dle mne vidíš právo institucionálně a omezené na státní výnos. Aby člověk respektoval něčí právo, tak o tom nepotřebuje být instruován. Že je právo na suverenitu jedince v lidech zakořeněno, jsem se už prokázat pokoušel.
Pokud vrazím šroubovák do krku extrémně odpornému a hloupému člověku, nebudu to brát jako agresi. Bude to má sebeobrana, obrana proti hnusu takového nechutného zvířete.
Pokud bys tak učinil, tak to jak to bereš je tvoje věc, jelikož i dle tvých zásad bude naprosto v pořádku, pokud budeš v reakci na to zlikvidován sám - lidmi, kteří tě budou vidět v podstatě stejně, jak tys viděl svou oběť a já mám vcelku jasno v tom, na čí straně bych v takovém případě stál.
Opět jsme u toho, že jediným adekvátním soudcem lidských činů je člověk sám, není možné (= vhodné) objektivně nastavit vnímání agrese a sebeobrany (přestože se o to svět snaží).
Být svým jediným a svrchovaným soudcem má ale nějaký efekt pouze v situaci, kdy akce má dopad pouze na tebe. O žádnou objektivitu tu nejde. Jakmile jsi v konfliktu, tudíž je přítomno více lidí, než pouze ty, tak dle tvého přístupu "má právo" na to být absolutním soudcem vlastních činů každý zůčastněný. Pokud tedy napadneš člověka, tak tvá oběť může jako svůj soudce vyhodnotit, že je v pořádku se ti nějakým způsobem bránit a s nejvyšší pravděpodobností tak také učiní. Pokud vedle něj bude stát třeba jeho přítel, tak stejně tak může zhodnotit, že je v pořádku bránit napadeného tím, že napadne tebe. Celá situace a fungování vztahu agrese X obrana/sebeobrana tak ve výsledku i při aplikování tvé logiky dopadne úplně stejně, jako tvrdím já. Skoro by se dalo říct, že tím ti dva dodržují i tvé vlastní zákony, jelikož napadením jsi prokázal, že napadení považuješ za korektní jednání. Připadá mi, že po proškrtání obou stran rovnice tvého tvrzení o samosoudnictví se hodnotu žádné neznáme nedozvídáme.
***************************
Nevím, nevím, celkově mi připadá, že při honbě za prázdnotou práv jsi v první řadě vyprázdnil pojem svobody, kterou hlásáš. Pokud je totiž v pořádku zabít člověka na základě toho, že ti není z nějakého důvodu sympatický, jelikož ty sám jsi o sobě rozhodl, že je to akceptovatelné, tak stejně tak přece může být projevem svobody se silou ustanovit tím výše zmíněným světovým fízlem. Nevidím v takovém pojetí svobody skutečný obsah a tápu při hledání nějaké koherence.