Napsal: 21.12.2006 14:10
Palestina a Izrael - Izrael a Palestina
Novinářka Pavla Jazairiová vydala v roce 1999 v nakladatelství Radioservis (patří Českému rozhlasu, a většinou vydává knihy svých reportérů) knihu s výše uvedeným názvem.
Osobně jsem ji nečetl, ale mám k dispozici dva úryvky. Tento je první. V případě zájmu sem hodím i ten druhý - O Arabech na "Palestinských" územích.
Vesnice, které nejsou na mapě
Čtrnáct kilometrů od Haify, na svazích hory Karmel, ležela vesnice Ejn Hud. Byla to vesnice čistě muslimská a dosti výstavná. Pod osmanskou správou v 19. století zde dokonce vznikla chlapecká škola. Vesničané pěstovali olivy a svatojánský chléb. Roku 1948 na ni Izraelci zaútočili/ ale vesničané neutekli a své domy neopustili. Později k tomu byli donuceni, odešli tedy na jih nebo do uprchlických táborů.
Většina arabských vesnic v okolí zanikla, Ejn Hud však zůstal stát. Do opuštěných domů se nastěhovala skupina izraelských výtvarných umělců. Zrestaurovali staré kamenné stavby, v mešitě otevřeli bar a restauraci a ozdobili si zahrady svými odvážnými či méně odvážnými moderními výtvory. Místo se přejmenovalo na Ejn Hod. Ale asi kilometr od staré vesnice vyrostla nová arabská osada. Vybudovali ji lidé spříznění s jednou rodinou z původního Ejn Hudu. Když po roce 1948 museli odejít, uchýlili se na své nedaleké pozemky. V obnoveném Ejn Hudu dnes bydlí asi dvě stě padesát lidí, vesnice je chudičká – pár domů, mešita. Obyvatelé nemají právo obdělávat okolní pozemky ani chovat zvířata. V sedmdesátých letech postavili Izraelci kolem vesnice plot, aby se nemohla zvětšovat.
V podstatě je – nebo byla – Ejn Hud jednou z mnoha zakázaných vesnic. Roku 1965 Izraelci totiž vypracovali seznam arabských obcí a uznali 123 z nich. Další stovky nebyly zaregistrovány, i když v nich bydleli Arabové, kteří byli podle zákona izraelskými občany. Podle některých odhadů by takových lidí dnes mělo být až sedmdesát tisíc, tedy asi deset procent arabských obyvatel Izraele. Asi deset tisíc jich bydlí na severu, ostatní jsou beduíni a žijí na jihu země.
Když je vesnice zakázaná, existuje protiprávně a to znamená, že ji Izraelci mohou kdykoliv nechat zbořit. Demolice zaplatí obyvatelé či majitelé domů. Izraelské úřady prohlásí, že majitelé jsou nepřítomni nebo že vlastnictví nemohou dostatečně prokázat.
V padesátých letech byl v Izraeli přijat zákon, podle něhož Arabové, kteří ze svých domů a pozemků museli odejít (po rozdělení území v letech 1947-1948 a po izraelsko-arabských srážkách v letech 1948-1949), ztratili právo na návrat. Palestinci protestují a poukazují na fakt, že roku 1950 vydali Izraelci jiný zákon, podle něhož naopak má právo na návrat do Izraele každý Žid, který se k tomu rozhodne.
Obyvatelé zakázaného Ejn Hudu nemají elektřinu, telefon, kanalizaci ani vodu, kterou draze kupují v nedalekém kibucu, kam jim také chodí pošta. Nikdy nedostali povolení postavit silnici, kterou by se do půl kilometru vzdáleného kibucu dostali. Do vesnice je možné dojet jen po šest kilometrů dlouhé a velmi špatné prašné nezpevněné cestě. Po smlouvě z Osla uznala izraelská vláda existenci několika palestinských vesnic v severní Galileji – dostal se mezi ně i Ejn Hud. Ale když Strana práce prohrála volby, jednání kolem zakázaných vesnic zase usnulo a Ejn Hud zůstal stejný jako dřív, ztracený uprostřed nových silnic, které k němu nevedou, na dohled od izraelských sídlišť zářících bílou a betonovou novotou, nasvícený jejich žlutými zářivkami. Z kopců mizí olivové háje, je to jiný svět, do kterého Ejn Hud nepatří.
Beduini
Město Beršéva leží v Negevské poušti. O Negevu se mluví jednak v souvislosti se střediskem Dimonou, kde Izraelci mají své jaderné zbraně, a dále s umělými zahradami. Tam díky novým pěstitelským postupům zrají prý plody nevídané velikosti i krásy.
Beršéva – Sedm studní – je dnes moderní město, kde žijí hlavně tzv.
Jemenci (přistěhovalci z Jemenu) a Rusové. Paneláky, v kterých bydlí, vypadají stejně uboze jako ty na periferii Prahy nebo Brna. Obchodní domy v centru však svědčí o prestiži města a jeho světoznámé Ben Gurionovy univerzity.
Vyjedete-Ii z Beršévy směrem na jih, uvidíte zbytky mostu z dob osmanské říše a budete-Ii mít štěstí, narazíte na beduínský trh. Prodávají se zvířata – velbloudi, mezci, ovce a kozy, ale také barevné látky, do kterých se beduínské ženy rády oblékají, a věci denní potřeby. Trh pomalu končí a kočovní beduíni se vracejí domů do svých tábořišť. Každé se skládá z několika stanů a nahrubo postavených ohrad pro dobytek. Kolem stanů chodí kozy, písek je poset jejich bobky. Zápach, mouchy.
Ale skutečnou vesnici si beduíni postavit nemohou – většina jich spadá pod zákon tzv. nepřítomných z roku 1950. Podle něj Arabové, kteří po rozdělení země v letech 1947-1949 museli ze své půdy utéci, se na ni nemohou vrátit. Tito uprchlíci "zevnitř", vyhnanci ve vlastní zemi, zůstali, kam až došli. Dnes živoří. Protože jsou mimo zákon, nemají právo stavět domy a teoreticky ani pěstovat dobytek. Na jihu Izraele jich žije asi šedesát tisíc. Nemají trvalé bydliště, a tak – ač jsou izraelskými občany – nemohou volit.
Na Blízkém východě obecně panuje snaha donutit beduíny, aby se někde trvale usídlili. V Palestině tomu tak z velké části bylo již před rokem 1947. Ale pak přišlo rozdělení země a zmíněný zákon o "nepřítomných". Jejich půda byla z třiadevadesáti procent konfiskována. Neměli ani právo pracovat v izraelských kibucech nebo mošavech (v kibucech se lidé dělí o vše rovným dílem, v mošavech je smíšený způsob hospodářství).
Roku 1966, když v Izraeli přestalo platit stanné právo, kterému arabské obyvatelstvo podléhalo, se Arabové chtěli vrátit na svou půdu.
Tehdejší vládní strana Likud ale roku 1977 jednání přerušila a po stažení Izraele ze Sinajského poloostrova vznikly na půdě konfiskované beduínům vojenské základny. Odškodné ve výši mezi dvěma a patnácti procenty skutečné hodnoty zabrané půdy bylo stejné, jaké dostali židovští osídlenci Sinaje.
Beduíni dnes tvoří dvanáct procent arabských obyvatel Izraele.
Kromě šedesáti tisíc v Negevu jich třicet pět tisíc žije v Galileji. Příliš se liší od ostatních lidí, překážejí, a tak se izraelská vláda rozhodla je trochu zcivilizovat, zmodernizovat. Nechala pro ně postavit zvláštní města. Beduíni se přestěhovali, jejich zbylá půda byla zabavena a připadla státu. Dnes mají na vybranou. Buď opustí stáda, tradiční způsob života a nechají se zavřít do paneláků – nebo budou žít mimo zákon. Pak se vydávají napospas tzv. zeleným hlídkám, které demolují jejich domy a zabavují jim stáda. Ostatně půda, na které jsou beduíni dosud trpěni, je dál pokládána za půdu židovskou a může být pronajata pouze Židům.
Beduíni mají strach, mnozí z nich to vzdali a odcházejí hledat práci do města. Od Beršévy k moři prý kočuje jeden jediný kmen. Dvacet pět beduínských vesnic je nelegálních, pouze sedm je uznaných a o čtyřech se jedná. Mezitím Izraelci připravují plán na kolonizaci Negevu včetně průmyslových zón a letiště, to vše v oblasti hustě zalidněné beduíny. Na stavbách v Negevu ostatně vidíte pracovat právě je. Jsou rádi, že mají výdělek.
I to nejlepší z měst vystavěných speciálně pro ně – Rahat – je nevábné místo. Slunce vypaluje domy z panelů a jiného levného materiálu. Ulice nejsou vydlážděné ani vyasfaltované, kanalizace není dokončená, staví se viditelně nahodile, jak koho napadne. Beduíni města nemilují a drtivá většina obyvatel Rahatu by se prý okamžitě vrátila na svou půdu a ke svým stádům. Není to však možné.
Novinářka Pavla Jazairiová vydala v roce 1999 v nakladatelství Radioservis (patří Českému rozhlasu, a většinou vydává knihy svých reportérů) knihu s výše uvedeným názvem.
Osobně jsem ji nečetl, ale mám k dispozici dva úryvky. Tento je první. V případě zájmu sem hodím i ten druhý - O Arabech na "Palestinských" územích.
Vesnice, které nejsou na mapě
Čtrnáct kilometrů od Haify, na svazích hory Karmel, ležela vesnice Ejn Hud. Byla to vesnice čistě muslimská a dosti výstavná. Pod osmanskou správou v 19. století zde dokonce vznikla chlapecká škola. Vesničané pěstovali olivy a svatojánský chléb. Roku 1948 na ni Izraelci zaútočili/ ale vesničané neutekli a své domy neopustili. Později k tomu byli donuceni, odešli tedy na jih nebo do uprchlických táborů.
Většina arabských vesnic v okolí zanikla, Ejn Hud však zůstal stát. Do opuštěných domů se nastěhovala skupina izraelských výtvarných umělců. Zrestaurovali staré kamenné stavby, v mešitě otevřeli bar a restauraci a ozdobili si zahrady svými odvážnými či méně odvážnými moderními výtvory. Místo se přejmenovalo na Ejn Hod. Ale asi kilometr od staré vesnice vyrostla nová arabská osada. Vybudovali ji lidé spříznění s jednou rodinou z původního Ejn Hudu. Když po roce 1948 museli odejít, uchýlili se na své nedaleké pozemky. V obnoveném Ejn Hudu dnes bydlí asi dvě stě padesát lidí, vesnice je chudičká – pár domů, mešita. Obyvatelé nemají právo obdělávat okolní pozemky ani chovat zvířata. V sedmdesátých letech postavili Izraelci kolem vesnice plot, aby se nemohla zvětšovat.
V podstatě je – nebo byla – Ejn Hud jednou z mnoha zakázaných vesnic. Roku 1965 Izraelci totiž vypracovali seznam arabských obcí a uznali 123 z nich. Další stovky nebyly zaregistrovány, i když v nich bydleli Arabové, kteří byli podle zákona izraelskými občany. Podle některých odhadů by takových lidí dnes mělo být až sedmdesát tisíc, tedy asi deset procent arabských obyvatel Izraele. Asi deset tisíc jich bydlí na severu, ostatní jsou beduíni a žijí na jihu země.
Když je vesnice zakázaná, existuje protiprávně a to znamená, že ji Izraelci mohou kdykoliv nechat zbořit. Demolice zaplatí obyvatelé či majitelé domů. Izraelské úřady prohlásí, že majitelé jsou nepřítomni nebo že vlastnictví nemohou dostatečně prokázat.
V padesátých letech byl v Izraeli přijat zákon, podle něhož Arabové, kteří ze svých domů a pozemků museli odejít (po rozdělení území v letech 1947-1948 a po izraelsko-arabských srážkách v letech 1948-1949), ztratili právo na návrat. Palestinci protestují a poukazují na fakt, že roku 1950 vydali Izraelci jiný zákon, podle něhož naopak má právo na návrat do Izraele každý Žid, který se k tomu rozhodne.
Obyvatelé zakázaného Ejn Hudu nemají elektřinu, telefon, kanalizaci ani vodu, kterou draze kupují v nedalekém kibucu, kam jim také chodí pošta. Nikdy nedostali povolení postavit silnici, kterou by se do půl kilometru vzdáleného kibucu dostali. Do vesnice je možné dojet jen po šest kilometrů dlouhé a velmi špatné prašné nezpevněné cestě. Po smlouvě z Osla uznala izraelská vláda existenci několika palestinských vesnic v severní Galileji – dostal se mezi ně i Ejn Hud. Ale když Strana práce prohrála volby, jednání kolem zakázaných vesnic zase usnulo a Ejn Hud zůstal stejný jako dřív, ztracený uprostřed nových silnic, které k němu nevedou, na dohled od izraelských sídlišť zářících bílou a betonovou novotou, nasvícený jejich žlutými zářivkami. Z kopců mizí olivové háje, je to jiný svět, do kterého Ejn Hud nepatří.
Beduini
Město Beršéva leží v Negevské poušti. O Negevu se mluví jednak v souvislosti se střediskem Dimonou, kde Izraelci mají své jaderné zbraně, a dále s umělými zahradami. Tam díky novým pěstitelským postupům zrají prý plody nevídané velikosti i krásy.
Beršéva – Sedm studní – je dnes moderní město, kde žijí hlavně tzv.
Jemenci (přistěhovalci z Jemenu) a Rusové. Paneláky, v kterých bydlí, vypadají stejně uboze jako ty na periferii Prahy nebo Brna. Obchodní domy v centru však svědčí o prestiži města a jeho světoznámé Ben Gurionovy univerzity.
Vyjedete-Ii z Beršévy směrem na jih, uvidíte zbytky mostu z dob osmanské říše a budete-Ii mít štěstí, narazíte na beduínský trh. Prodávají se zvířata – velbloudi, mezci, ovce a kozy, ale také barevné látky, do kterých se beduínské ženy rády oblékají, a věci denní potřeby. Trh pomalu končí a kočovní beduíni se vracejí domů do svých tábořišť. Každé se skládá z několika stanů a nahrubo postavených ohrad pro dobytek. Kolem stanů chodí kozy, písek je poset jejich bobky. Zápach, mouchy.
Ale skutečnou vesnici si beduíni postavit nemohou – většina jich spadá pod zákon tzv. nepřítomných z roku 1950. Podle něj Arabové, kteří po rozdělení země v letech 1947-1949 museli ze své půdy utéci, se na ni nemohou vrátit. Tito uprchlíci "zevnitř", vyhnanci ve vlastní zemi, zůstali, kam až došli. Dnes živoří. Protože jsou mimo zákon, nemají právo stavět domy a teoreticky ani pěstovat dobytek. Na jihu Izraele jich žije asi šedesát tisíc. Nemají trvalé bydliště, a tak – ač jsou izraelskými občany – nemohou volit.
Na Blízkém východě obecně panuje snaha donutit beduíny, aby se někde trvale usídlili. V Palestině tomu tak z velké části bylo již před rokem 1947. Ale pak přišlo rozdělení země a zmíněný zákon o "nepřítomných". Jejich půda byla z třiadevadesáti procent konfiskována. Neměli ani právo pracovat v izraelských kibucech nebo mošavech (v kibucech se lidé dělí o vše rovným dílem, v mošavech je smíšený způsob hospodářství).
Roku 1966, když v Izraeli přestalo platit stanné právo, kterému arabské obyvatelstvo podléhalo, se Arabové chtěli vrátit na svou půdu.
Tehdejší vládní strana Likud ale roku 1977 jednání přerušila a po stažení Izraele ze Sinajského poloostrova vznikly na půdě konfiskované beduínům vojenské základny. Odškodné ve výši mezi dvěma a patnácti procenty skutečné hodnoty zabrané půdy bylo stejné, jaké dostali židovští osídlenci Sinaje.
Beduíni dnes tvoří dvanáct procent arabských obyvatel Izraele.
Kromě šedesáti tisíc v Negevu jich třicet pět tisíc žije v Galileji. Příliš se liší od ostatních lidí, překážejí, a tak se izraelská vláda rozhodla je trochu zcivilizovat, zmodernizovat. Nechala pro ně postavit zvláštní města. Beduíni se přestěhovali, jejich zbylá půda byla zabavena a připadla státu. Dnes mají na vybranou. Buď opustí stáda, tradiční způsob života a nechají se zavřít do paneláků – nebo budou žít mimo zákon. Pak se vydávají napospas tzv. zeleným hlídkám, které demolují jejich domy a zabavují jim stáda. Ostatně půda, na které jsou beduíni dosud trpěni, je dál pokládána za půdu židovskou a může být pronajata pouze Židům.
Beduíni mají strach, mnozí z nich to vzdali a odcházejí hledat práci do města. Od Beršévy k moři prý kočuje jeden jediný kmen. Dvacet pět beduínských vesnic je nelegálních, pouze sedm je uznaných a o čtyřech se jedná. Mezitím Izraelci připravují plán na kolonizaci Negevu včetně průmyslových zón a letiště, to vše v oblasti hustě zalidněné beduíny. Na stavbách v Negevu ostatně vidíte pracovat právě je. Jsou rádi, že mají výdělek.
I to nejlepší z měst vystavěných speciálně pro ně – Rahat – je nevábné místo. Slunce vypaluje domy z panelů a jiného levného materiálu. Ulice nejsou vydlážděné ani vyasfaltované, kanalizace není dokončená, staví se viditelně nahodile, jak koho napadne. Beduíni města nemilují a drtivá většina obyvatel Rahatu by se prý okamžitě vrátila na svou půdu a ke svým stádům. Není to však možné.