Po dvoch neúspešných pokusoch v minulosti hrať/dohrať Arcanum (vždy som skončil už v prvej lokácii z dôvodu nudy

) som sa konečne pevne odhodlal a začal som skutočne naostro s cieľom pokoriť ďalšiu hru. Vyjadrím sa k jednotlivým prvkom hry.
Grafika: nejako výrazne neoslňuje, žiadne perfektné efekty, minimálna variabilita zobrazenej výzbroje postavičiek, nevýrazná paleta farieb - súhrn vyznieva nepriaznivo ale myslím, že sa dá s jedným privretým okom akceptovať. Osobne sa mi nepáčilo stvárnenie začínajúcej industriálnej spoločnosti - fraky, smokingy a šaty - vo fantasy prostredí - myslím samozrejme v súvislosti s grafickým spracovaním - postavy vypadajú skutočne hnusne.
Hudba/zvuky - hudba je otrasná - resp. jedno hudobné téma je takmer vo všetkých skladbách - našťastie existuje winamp

. Zvuky - slabota - ozvučenie hry veľmi zaostáva - obmedzuje sa iba na kroky, boj a manipuláciu s inventárom - veľmi výrazne mi ale chýbali "ambient sounds" - zvuky okolia, ktoré by dodali jednotlivým mestám/lokáciam hlbšiu atmosféru.
Story + side quests - príbeh by som z hľadiska kvality hodnotil ako jemne nad hranicou priemernosti - ničím výrazným ma neprekvapil aj keď záver našťastie nemusí byť tradične patetický (ale mám dojem, že je hnusne zabugovaný). Slabá je interakcia postáv - resp. ich súvislosť s hlavným príbehom alebo ich osobné príbehy (teda ak vôbec nejaké majú) - Virgil je esenciálny, zvyšok až na mini-výnimky iba do počtu. Vedľajšie questy - hmm, zvyčajne iba variácie na téma priniesť/zabiť - skutočne ma ale naštval quest s lebkami, Tyronom a gnómskym sprisahaním - osud kráľa Tarantu, resp. kráľovnej - hm - moja postva s maximálnou stupnicou/orientáciou na dobro (100 bodov) by chcela pokračovať - a oni to uťali práve v najlepšom - premrhaný potenciál questu, ktorý mohol byť skutočne zaujímavý.

(hodnotenie je ale silne subjektívne a mám dojem, že aj veľmi výrazne devalvované z dôvodu príliš veľkého množstva či už dohraných hier, prečítaných kníh a veľkého kvanta zhliadnutej filmovej produkcie)
Interface/ovládanie/systém - pravý dôvod mojich dvoch neúspešných pokusov - horror je myslím výstižné slovo - jediná hra, ktorá sa mi vždy vybaví pri spomienke na hrozné ovládanie je Soulbringer - Arcanum ho neprekonalo ale takmer sa mu vyrovnalo - napr. pri pohybe po lokáciach by človek skutočne využil možnosť centrovania pohybu obrazu podľa pohybu postavy - ale o niečom takom sa dá len snívať; práca s inventárom resp. hlavne výmena vecí na paperdolle prípadne s inými postavami je samotným peklom - aby sa človek dostal do inventára inej postavy musí ísť cez right-click na portrét danej postavy a zvolenie inventára alebo cez klasický dialóg, nemožnosť dostupnosti inventára iných postáv pri predávaní/nakupovaní vecí v obchodoch, rovnaký problém je ak sa chce človek pokúsiť o opravu vecí - najprv prehodiť poškodené veci od iných do vlastného inventára až potom sa dá niečo robiť - nehovoriac o jeho zatvorení po každej jednej oprave => nutnosť stále klikať na repair skill

; podobný problém je aj pri položke "character sheet" - teda zoznam vlastností, všetkých bodov a skillov - človek si môže pozrieť iba svoj vlastný - pri ostatných postavách klasicky right-click alebo dialóg

(našťastie potom sa už dá medzi nimi prepínať - okrem vlastného); systém quick save/load - klávesy F7 a F8

; pohyb po meste cez systém waypointov - dobrá myšlienka - až na dementnú AI - veľakrát sa postava proste o niečo zasekne a celá trasa sa zruší

; klávesové skratky - nenašiel som spôsob/možnosť ich zmeny - sú rozhodené neprakticky po celej klávesnici - mapa pod písmenom W

- človek/ľudia zodpovední za vývoj ovládania museli byť buď neskutoční sadisti alebo odtrhnutí od reality

.
Niečo k samotnému systému ((mágia vs. technika) vs. melee)) - najprv technika - takmer vôbec som ju nepoužíval aj keď som vytvoril takmer všetky veci, ktoré sa dali - nj dobrý je celkom charged ring a nejaké to brnenie - strelné zbrane som nepoužíval aj keď niektoré vyzerali byť dosť silné, ale.. - sú extrémne pomalé, potrebujú muníciu, zaberajú zvyčajne omnoho viac miesta v inventári ako sečné zbrane, nemožnosť používať štít => nižšie AC - celkovo nevidím dôvod z môjho PWG pohľadu hrať za postavu orientovanú na technológiu; mágia - takmer úplne zbytočná

- prekvapivé ale neskutočne pravdivé - jediné kúzlo, ktoré sa dá považovať za esenciálne je teleport (cestovanie medzi mestami) - oplatí sa ho nacheatovať alebo si proste iba pridať potrebné skillpoints a naučiť sa danú školu (inak zbytočné plýtvanie) - človek má k dispozícii zopár úbohých/slabých útočných kúziel, "až jedno" efektívnejšie plošné kúzlo a potom disintegrate a quench life, ktoré ale stoja obrovské množstvo many (resp. nevolá sa mana - ale "fatigue" únava - btw. fatigue points sa odpočítavajú aj po zásahu zbraňami - veľmi nepríjemná vec ak je hlavná postava mág - bližšie vysvetlenie v AI odstavci) - útočné kúzla sa podľa môjho názoru neoplatí používať - celkove je mágia strašne nevyrovnaná a podľa môjho názoru veľmi zle urobená, či už rozdelením až do 16-tich škôl alebo tým, že každé jedno kúzlo stojí jeden vzácny skillpoint - ale.. - existujú dve ultimátne kúzla, ktoré sú tak neuveriteľne overpowered, že väčšina bojov sa zmení na príjemnú prechádzku - obidve sú vhodné najme pre melee-postavu - zmieňovanými kúzlami sú haste a stun - nízko lvl kúzla, takže relatívne ľahko dostupné - prečo najlepšie? - haste zdvojnásobí rýchlosť postavy - ale dvojnásobná rýchlosť sa automaticky nerovná 2xpočtu útokov, kdeže dvojnásobok rýchlosti je 3-4násobkom!!! útokov; stun - funguje na všetkých!!! nepriateľov v hre - a nimi sa dostávam k ultimátnej melee-postave - áno - normálny, klasický bijec mierne zameraný na mágiu je najsilnejšou postavou, postrachom všetkého živého (ale aj neživého) - postava so silou a obratnosťou 20 (maximálna hodnota) je nezastaviteľná - zopár dôvodov prečo tomu tak je - pri dosiahnutí 20-tkových hodnôt v spomínaných štatistikách dostane extrémny bonus k damage a k rýchlosti - výhoda damage je v celku jasná, ale rýchlosť je možno ešte dôležitejšia - viaže sa k pohybu postavy a k rýchlosti samotnej zbrane - takže pri obratnosti 20 a obdržaní najlepšieho meča, ktorého "speed factor" je s bonusom 32!!! môže daný charakter s daným mečom a po aplikovaní haste seknúť neuveriteľných 49-krát !!!!!!!!!!

a to ešte nie je všetko - ak človek investuje do skillu "backstab" (klasické prebodnutie od chrbta) - tak už s expert statusom môže útočiť aj mečmi a sekerami

a vďaka tomu stačí na hocijakú príšerku v hre útočiť od chrbta a človek dostane veľké bonusy k damage - ale to ešte stále nie je všetko

- po aplikácii už zmieneného kúzla "stun" a aplikovaní backstab, hráč namiesto takého normálneho damage okolo 25 hps, dá damage v hodnote cca 100 a viac hps a to je dôvod prečo je melee postava neuveriteľne overpowered a v pohode zadupe do zeme hocijakého technika alebo mága (samozrejme damage je ovplyvňovaný cez damage resistence - ale ten má vysoký iba pár špeciálnych nepriateľov).
Na záver - hral som s nacheatovanou hlavnou postavou - všetky skilly (trénovanie u učiteľov som ale robil poctivým spôsobom), kúzla a technológie - resp. cez pridanie skillpointov + všetky staty na 15 a počas hry už normálne vytrénované na 20 po získaní bodov za postup na leveloch. Chcel som pri jednom hraní mať poruke všetky možnosti.
AI - veľmi zlá - a hlavný dôvod prečo sú kúzelníci v Arcane najslabšími nepriateľmi => čo urobí nepriateľský kúzelník keď vás uvidí? - s radosťou sa vrhne do melee boja hravo ignorujúc svoje magické schopnosti - počas hry na mňa bolo zakúzlených maximálne 10-krát

; AI vlastných spoločníkov je traumatická - príklad - likvidujem nepriateľov o polovicu obrazovky vzdialený od ostatných a oni veselo ignorujú nepriateľov, ktorí sú takmer pri nich a snažia sa zaútočiť na tých, ktorí sú v mojej blízkosti; moja strelkyňa z luku (Raven) mala nezdravý zvyk dobehnúť najprv k nepriateľovi a až následne aplikovať streľbu

- niežeby na tom záležalo - pri mojej ultimátnej melee-postave som vysekal 95% nepriateľov.

Btw. ešte zmienka, prečo ak je hlavná postava mágom tak môže mať problémy - útoky (myslím damage, nie samotnú akciu) totiž uberajú okrem hps aj fatigue points - každé začarované kúzlo taktiež uberá f.p. - ak klesnú na 0 daná postava stratí vedomie => veľké bonusy na zranenie - samotný fakt možno nepríjemný, ale..- nepriatelia útočia v 95% prípadov práve na vás - kompletne ignorujúc vašich spolubojovníkov - záver je jasný...
Celkové hodnotenie - Ar. je výplod ľudí, ktorí mali možno dobrý nápad, ale absolútne nezvládli jeho prevod do počítačovej hry - tak frustrujúce ovládanie, nevyváženosť možných smerov, ktorými sa môže postava vyvíjať, zlé ozvučenie a hromada ďalších detailov si nemôže zaslúžiť hodnotenie iné ako 7/10 (najradšej by som dal iba 6 ale za rozsiahlosť akú Arcanum má a minimum bugov pri plnení questov dávam nakoniec 7). Poznáte nejakú hru, kde je cca 50% magických zbraní prekliatych, resp. dávajú vám postihy, prípadne sú neuveriteľne zabugované? Nie? Zahrajte si Arcanum...
P.S.: prečo reakcia v tak širokom rozsahu - lebo nechápem ľudí, ktorí Arcanum považujú za vynikajúcu hru - dobrá možno ale zďaleka nie vynikajúca.
edit: 172. zárez