Stránka 21 z 44

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 5.4.2008 0:47
od drake127
Jú, super, takže kodex jim nakazuje chránit svobodu jednotlivce? Proč tam vidím stále tu Lawful část?

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 5.4.2008 11:12
od Geralt
To právě proto, aby mohli zůstat paladiny. Takhle došlo pouze k nahrazení jedné proměnné druhou, ale na celkovém výsledku rovnice to nic nemění. :-)

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 5.4.2008 14:01
od drake127
Geralt píše:To právě proto, aby mohli zůstat paladiny. Takhle došlo pouze k nahrazení jedné proměnné druhou, ale na celkovém výsledku rovnice to nic nemění. :-)
Hm, když paladinové můžou být zlí a chaotičtí, jejich kodex může potom být v podstatě jakýkoliv (včetně TN), slovo Paladin tudíž zastupuje jakéhokoliv pitomce s kodexem. Aneb jak snadno a rychle zabít elitní povolání, protože až příště potkám paladina, můžu od něj čekat cokoliv stejně jako od stupidního bojovníka. Jo, pardon, tenhle bude umět kouzlit.

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 5.4.2008 15:57
od Geralt
No, jak jsem psal v úvodu – s érou třetiedičních doplňků ke všemu možnému muselo jednou dojít i na paladiny. Rozhodně nejsem zastáncem různých změn, úprav, doplňků a nastavované kaše. Nicméně zase ne všechny nápady jsou rovnou špatné a občas se tam něco najde, jako třeba u toho Paladina svobody. Ale vezmu to po pořádku:

Zlí "paladinové" jsou ze své podstaty pitomost, přesto se však objevily dva pokusy – Paladin of Tyranny (Lawful Evil) a Paladin of Slaughter (Chaotic Evil) – krom přesvědčení se od sebe prakticky neliší schopnostmi. Budiž, když někdo takové povolání chtěl sestrojit, nicméně název paladin je opravdu dost mimo.
Zrovna tak snahy o vytvoření "antipaladinů" v podobě prestižek blackguardů (mj. už pro směšně nízké požadavky). Autoři jako by zapomněli, proč paladinové existují. Většina běžných herních světů operuje s faktem, že síly Zla mají početní převahu (neboť co by pak ty bandy dobrodruhů vybíjely :) ). Aby však byla zachována jakás-takás rovnováha, musí existovat málo početná skupina elitních ochránců dobra, tedy paladinů. Tím, že se proti nim nasadí temní protějšci, jde celý předchozí konstrukt do kytek.

Co se nezlých paladinů týče, osobně jsem ochotný akceptovat právě akorát Paladina svobody, byť za předpokladu, že bude ještě vzácnější a náročnější k hraní než jeho klasický LG bratr. Občas ještě uvažuju i o LN paladinovi, byť to by bylo nejspíš na dýl. ;-)

Paladin of Freedom
U běžných paladinů se uvádí, že srdcem jejich přesvědčení je víra v právní řád společnosti zajišťující spravedlnost. Na základě toho si dokážu představit situaci, kdy paladin bude vyznávat spravedlivý řád skrze (na svou dobu utopické) přesvědčení, že svoboda každého jednotlivce je jakýmsi základním právem v němž jsou si všichni lidé rovni. Dneska by byli ukázkovými liberály. Pokud je taková svoboda omezována, je paladinovou povinností hájit "řád" v nějž věří – svobodu. Byť teď to prezentuju hodně zjednodušeně, protože hodně záleží na konkrétní situaci. Někdo se může cítit, že jeho svoboda je ohrožováno jen proto, že starosta nakázal, že po soumraku se nesmí chodit do hospody…
Pojetí Paladina svobody částečně odpovídají i některé kity z ADnD příručky The Complete Paladin’s Handbook. V kapitole o ethosu se docela podrobně pojednává o různých zdrojích autorit a ediktů, které se paladin zavazuje následovat. Ne vždy musí přísahat věrnost církvi či vládě (institucím reprezentujícím klasický společenský řád), ale existují i alternativní cesty pro nezávisleji pojaté paladiny – mohou přísahat věrnost filosofii a o tu se opírat při cestě světem. Tato cesta se hodí zvlášť pro kity jako Poutník, Expatriát, Drakobijec, Pacifista.
Zrovna tak tedy lze nahlížet i na Paladina svobody – má svou filosofii, které přísahal věrnost a vedle toho dodržuje veškeré paladinské náležitosti.

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 5.4.2008 16:30
od drake127
Jasně, ale pokud má stále nějaký svůj kodex (ochraňovat svobodu jednotlivce), on sám je jím vázaný (a zamíchejme do toho třeba nějakého CG/NG boha) a podle mě se stále jedná o LG paladina. Tak jako jsou paladinové Helma taky LG, byť tento je neutrál.

Zlí paláti - no, v Dragonlance je vymysleli hezky a osobně mi pro paladina přijde stěžejní právě ta loajálnost, přesvědčení a čest, což se nutně nemusí spojovat s Good, ale jednoznačně s Lawful.

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 5.4.2008 18:07
od Vallun
Geralt - limit Tvého úsudku je v tom,že vážeš paladina na dobro. Paladin je/může být (v mé představě je) jakási obdoba mnicha bojujícího za sovu víru se zbraní v ruce v reáliích středověké Evropy - takže má plátovou zbroj a obouručák. V dálněvýchodním prostředí je to "klasický" bojový mnich z klášterů řádu Shao-lin, v jejich filmové podobě. Prostě rytíř, který se svázal s určitým církevním řádem a odměnou za to dostal ke svým bojovým dovednostem nějaké to magično. Takže si dovedu představit, že pro udržení si magických schopností musí dodržovat kodex své církve (tedy je ospravedlnitelný požadavek lawful), ale pokud církevní kápo bude zlej strejda, tak i jeho paladini budou sloužit zlu. Dobro a zlo jsou transcendentní formy a těžko je můžeš personifikovat se stranou sporu, takže ani Paladinové nemohu sloužit přímo dobru, leda své představě dobra, tedy například tomu z bohů, který jim za jejich službu dá nejvíce dovedností;)

Druidové jsou lidé lesa, pokud to bude velký temný hvozd, mohou být klidně zlí, pokud to bude veskrze přátelský Bombaldilův lesík, pak ať jsou klidně zákonně dobří (ve smyslu klasického DrD, tedy zcela dobří). Lze si dokonce představit situaci, kdy se nějaký hvozd rozhodne, že už má dost ničení přírody a vyhladí veškerou humanoidní populaci a to za pomoci svých druidů... A zrovna tak existuje svět, kde Jižní hvozd vede věčnou válku proti Severským drakům a na veškeré "lidské" kategorie dobra a zla z vysoka kašle...

O tom,že někdo se souborem dovedností zloděje může pracovat pro zákon a být ve skrze dobrým člověkem jsem již mluvil dříve... Prostě mne nevyhovuje apriorní spojování povolání s přesvědčením, neodpovídá to mé představě fantasy světa. Ideální je situace, kdy platí, že druidi jsou obvykle neutrální, ale zároveň si hráč může vybrat, že on bude dobrý druid nebo zlý paladin a tím "překvapením" pak obohatí hru;) Rovněž by stálo za pokus udělat to tak,že si hráč přesvědčení nevolí na začátku, ale získává jej postupně dle svých skutků... Když hraji jako PJ Dračák, tak to tak řeším...

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 5.4.2008 18:17
od drake127
Víte, podle mě jsme se tu spíš zamotali do rozdílu významu názvů a charakterů samotných povolání. Když se tě ve hře zeptám na povolání, jen výjimečně mi řekneš, že jsi tulák/zloděj. Je mnoho stylů, jak RP zahrát rogunu a zdá se, že s paladinem se stane to samé. Bude to prostě povolání horšího bojovníka s pár božskými kouzly a bude na hráči jak to zahraje. Na jednu stranu je to fajn, na stranu druhou, prohlášení, že někdo je Paladin se stane zcela prázdným.

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 6.4.2008 14:01
od Geralt
Vallun: To není limit úsudku, ale pohybování se v mantinelech systému DnD. Samozřejmě se můžeme bavit o paladinství obecně, protože se vyskytují i v řadě jiných her...pak ať je paladin jaký chce jej autor konkrétně mít. Leč v DnD je koncipovaný jako elitní povolání a protiváha sil zla. Z toho důvodu mi pak nevoní některé pozdější "předělávky" - temní paladinové. Aniž bych chtěl zabředávat do hlubší polemiky, tak na základě debat z jiného vlákna si dokážu představit "lovce" paladinů, což ovšem není totéž co temný paladin...

Ad druidi...zase záleží na konkrétním světě a pravidlech jaká si stanovíš. V tomhle směru byla ADnD poměrně svázaná a rozvolnila se až s 3., resp. 3.5 edicí. Ačkoliv je často kritizovaná, tak v tomhle ji považuju za lepší. Co se přesvědčení týče, to je dobrá cesta a některé hry ji také tak používají - Neverwinter Nights, Planscape: Torment.

drake127: Souhlasím a myslím, že problém paladina v PC hrách obecně je ten, že se v nich vytrácí jeho hlavní složka - kodex chování, tj. věc která je pro papírové hraní zhola nejpodstatnější. V PC hrách se zploští jen do roviny bojovníka, který je vybaven celou řadou speciálních schopností, ale chybí tam již ona protiváha v podobě tvrdě dodržovaného ethosu, která z paladina tvoří elitní a náročné povolání.

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 6.4.2008 15:34
od Vallun
Geralt - to je právě to. Každá pravidla, každý herní systém je trochu jiný...:) Třeba ve světe meliorannisu jsou paladini laciný, ale nijak zvláštní štít (tzn. jednotky, které padají po tuctech, aby sis uchránil cennější kousky) ;) Každopádně ale pojmově je paladin vázán na víru, nikoliv na dobro...

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 11.4.2008 1:19
od Lucates
ktore povolanie sa viac hodi elfovi? F/M alebo Ranger? V podstate pri oboch by som pouzival luk a dlhy mec, s ktorymi ma elf bonusy k Thaco, akurat ze pri F/M by som pouzival este aj magiu k tomu...u hraniciara mi pride elf celkom dobry, pri F/M sa neviem rozhodnut, ci sa mi k tomu viac hodi elf alebo poloelf (ako bol Ribald), ide mi viac o RP...
pripadne, ak vam nejake ine povolanie pasuje k elfovi, tak ktore? Napadlo ma, ze by som si mohol zahrat za elfa, lebo zanho som este nehral, len teraz mam rozohrateho poloelfa maga, ale cisty mag sa mi k elfovi nehodi, ja si proste elfa bez luku neviem predstavit...

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 11.4.2008 7:20
od Vallun
A jsi si jist, že F/M může používat luk?? Já se nechci hádat, ale mám pocit, že ne:/

Jinak k elfovi se hodí cokoliv, vzhledem k tomu,že elfů je mnoho čeledí;) I když náboženský fanatism (čti paladin, klerik a spol.) si u obvykle inteligentních bytostí neumým představit:)

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 11.4.2008 7:57
od sevencreature
Vallun píše:A jsi si jist, že F/M může používat luk?? Já se nechci hádat, ale mám pocit, že ne:/
[[/quote]
Ten pocit je ovšem zcela špatný :wink:

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 11.4.2008 8:50
od Vallun
7c - no, to je docela klidně možné. I když kouzleník s lukem je docela zcestný...;)

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 11.4.2008 9:30
od Lucates
Valun - lenze F/M mi nepride ako typicky kuzelnik, ktory chodi v plasti a s palicou...je to skor taky vseobecny dobrodruh, ktory sa vyzna aj do zbrani aj do magie a vzajomne to pri boji kombinuje, a zvlast ked je to elf, tak ten luk proste musi mat. Ja chcem hrat skor za takeho toho typickeho lesneho elfa, a prave pri nom sa neviem rozhodnut, ci je lepsi F/M alebo hraniciar.

Po dlhsom uvazeni mi pride pre elfa mozno lepsi hraniciar, v BG2 kit lucistnik, ma nejake tie obranne a prirodne kuzla, co v kombinacii s lukom sa mi k lesnemu elfovi celkom hodi...

inac co sa tyka hraniciara, aku nepriatelsku rasu by ste odporucili? Tu sa nikdy neviem rozhodnut, co vybrat, lebo niektorych je sice v hre vela, ale su lahke na zabitie, napr. kobolti, niektorych co su dost tazky ako drak napr., tak tych je v hre len zopar, tak mi to pride trochu zbytocne si ich davat ako nepriatelsku rasu...chcel by som si zvolit taku rasu, ktora je narocnejsia na zabitie, ale ktorej v hre zas nie je len par kusov...ak vas nieco napadne, tak poradte pls...

a este jedna otazka - ako je to so schopnostami vyskokych urovni pri pouzivani luku? Napr. pri virivom utoku, kde je pocet utokov za kolo 10, tak to plati aj pri luku alebo len pri zbraniach na blizko? Alebo silna rana, ktora omraci protivnika, vztahuje sa to aj na luk?

Re: Povolání (true class, dualclass, multiclass)

Napsal: 11.4.2008 12:02
od sevencreature
Lucates: Nevím, co je "nejlepší" z RP nebo nějakého jiného hlediska, ale dual class Archer/Mage nemá konkurenci z hlediska síly :twisted: Pokud tedy nepreferuješ boj zblízka, samozřejmě. Archer je kit Fightera, pokud se nepletu - takový střílející ekvivalent Kensaie.

Vallun: F/M rozhodně není tvůj klasický vousatý rachitik s berlí a Alzheimerem :wink: Mág s lukem je naopak ultimátní kombinace - koneckonců i v IWD je výborná volba vzít si pár levelů fightera a pak dual-classnout na mága (má víc hps a může používat luky).

Praky jsou možná dobré zbraně, ale bohužel v rukách mága jsou spíš k smíchu (malý počet útoků za kolo, nízké bonusy). Luk je pro ně nejlepší a nejbezpečnější volba.

Celou dobu mluvím pochopitelně o BG sérii.