Stránka 4 z 18
Napsal: 14.10.2005 15:15
od Lothar
Vlasak: Ja tu prece nijak nepopiram dulezitost Cj a M. Ostatne matematika byla a je mym oblibenym predmetem, ktery jsem vzdycky chranil, sec mi sily stacily :). A z Cj bych maturoval stejne, hlavne kvuli te literarni casti. I v podstate souhlasim s tim prirovnanim, matematika neni o vysledku, ale o postupu. A myslim (doufam), ze komu se neurony sepnou pri reseni mat. problemu, sepnou se i jinde :).
Jenze si (trochu naivne, mozna) myslim, ze k tomu dobremu, co M a Cj prinasi, bohate staci ty leta vyuky predtim. Kdyz porovnam par dni sroceni jmen a del na Cj spolu s jednou slohovkou a zakoncene 15ti minutovym povidanim (maturita) s lety cteni knih, psani slohu, debatovani s vyucujicimi a spoluzaky (vyuka), tak nevidim nic, co by mi maturita prinesla navic. To same s matematikou. Pokud nekdo pri hodinach sedel jako pecka, je to jeho vec a matura mu tezko pomuze. A naopak, kdo se aspon trochu snazil si lamat hlavu, by nemel mit problem.
Jeden nesporny klad ale matura ma - to, ze si clovek znalosti daneho predmetu bezvadne utridi a spoji dohromady. Ale v takovych podrobnostech, ktere snad clovek vyuzije akorat vzapeti u prijimacek na VS a pak pulku zapomene.
Abych to srhnul... Nemyslim si, ze maturita z Cj nebo M by mela byt povinna pro vsechny v dnesnim rozsahu. Zavedl bych nejakou statni - obecnou a povinnou pro vsechny, kterou bych otestoval vseobecne pozadavky na nekoho, kdo si chce rikat stredoskolsky vzdelany clovek. Problem by byl, co tam vlastne dat :). No, a pak at si ty 4 nebo 5 predmetu k "hard-maturite" vybere kazdy sam, podle toho, co chce dal delat.
Napsal: 14.10.2005 15:22
od Jab
Lumtr píše:Máme vědy humanitní, přírodovědné, sociální.
No, zrovna společenské (sociální) vědy jsou zároveň i vědy humanitní.

Napsal: 14.10.2005 15:32
od Lumtr
Máš pravdu. Měl jsem dojem že jsem někde viděl rozdělení kde byly vedle sebe.
Napsal: 14.10.2005 15:52
od Dalcor
Lothar píše:Zavedl bych nejakou statni - obecnou a povinnou pro vsechny, kterou bych otestoval vseobecne pozadavky na nekoho, kdo si chce rikat stredoskolsky vzdelany clovek. Problem by byl, co tam vlastne dat
Osobně mi tohle příjde divné - zrovna matikami k tomu abych si říkal středoškolsky vzdělaný vůbec nenapomáhá. Ano vím že existují logaritmi a integrály, to je super, ale k čemu mi to jako "normálnímu" občanovi který si potřebuje maximálně spočítat nákup v bille je?
Podle mě prioritním měřítkem určování vzdělanosti je všeobecný rozhled a přestože jsem jen díky profesorce z matiky na střední nepropad (a to jsem si hlavu lámal,ale prostě mě to vůbec nezajímá a nebaví), rozhodně vím kdy začala a skončila druhá světová válka, což 70% dotázanýých středoškoláků nemá šanci opovědět (viz různé průzkumy), natož abych si vzpoměly jakej je rozdíl mezi bitvou u Lipan a na Moravském poly, což jsou okamžiky poměrně hodně určující naší národní politiku (to už je fakt detail). Také nebudou schopni s jistotou říct jestli je Buenos Aires v Argentině, nebo Brazílii ((A nedej bože Uruguay).
Tím zbytečně dlouhým mailem jsem chtěl říct že Matematiky uznávám, ačkoliv je nechápu, ale rozhodně bych podle úrovně znalosti matematiky nerad chtěl určovat úroveň středoškolské vzdělanosti, pro 80% populace je matika další než počítání rovnic, nerovnic a zlomků nanic.
Napsal: 14.10.2005 16:06
od Ajantis
Elessar píše:Matika je jediny predmet, v ktorom funguje logika

... coz je druhe nejvetsi zlo tohoto sveta

Napsal: 14.10.2005 16:07
od CrowX
A čo je na prvom mieste

Napsal: 14.10.2005 16:13
od Ajantis
CrowX píše:A čo je na prvom mieste

no ta matika, ale z tohohle zpusobu citaci uz se ta souvislost vytratila...
Napsal: 14.10.2005 20:10
od Sadako
Vlasák: Co je to prvočíslo

? Já jsem matematický analfabet...

Napsal: 14.10.2005 20:17
od drake127
Vampiria píše:Vlasák: Co je to prvočíslo

? Já jsem matematický analfabet...

∀n,n∈N,n≠1,n≠prvočíslo: n∤prvočíslo - Snad je to dobře a na něco jsem nezapomněl

V překladu to prostě nevydělíš v podstatě žádným číslem beze zbytku.
d127Edit: Nešlo by to ještě stručněji?
Napsal: 14.10.2005 20:20
od Landor
vždyť ti k tomu napsal překlad..
Napsal: 14.10.2005 20:34
od CeBrk
Jo Vlasáku, řekni nám něco málo o prvočíslech. Myslím, že několika stránkový traktát vyšší matematiky a konkrétně teorie čísel, by tuto diskuzi povznesla do nových výšin. Zvlášť propracované algoritmy pro hledání Mersennových prvočísel, pomocí zanedbávání nevyhovujících řešení, na bázi neuronové sítě a Gauss-Eulerových odhadech, by bylo hodno další diskuze... teda pokud si potrpíš na monolog. Pro ucelenost by myslím bylo vhodné, začít od základních axiomů, ať si každý přijde na své. Za samozřejmost předpokládám, že jako dílčí mezi výsledky ověříš platnost e^(pi*i) + 1 = 0, E=m*c*c a vyvrátíš pár zkostnatělých axiomů.
Vampiria: Ještě než Vlasák uhasí tvou touhu po vědění, tak podle mých nedostatečných znalostí, je prvočíslo takové přirozené číslo (1, 2, 3, 4, 5...), které jde dělit beze zbytku pouze jedničkou a samo sebou. První prvočísla tedy jsou 2, 3, 5, 7, 11, 13, atd... Postupně jsou stále "řidší", ale je jich nekonečně mnoho.
Napsal: 14.10.2005 20:37
od Sadako
CeBrk: DĚKUJI

!!!
Napsal: 14.10.2005 21:05
od Black
2Jab: ad "neucene vedy": jak bychom k tomu ale pak prisli my matematicky zalozeni? - vzdyt filosofii ci psychologii nemuze delat uplne kazdy... to je jako s tim cpat vsem stejnou matematiku... to si myslim ze neni spravny pce matiku bud chapes nebo ne. a ti co ji nechapou tak s tim nic nenadelaji. to je jasny. ale tenhle pristup mi chybi i u ved humanitnich - rekl bych ze cim vice se budeme snazit udelat "plnohodnotnejsiho" cloveka tim vic plytky bude...
Napsal: 14.10.2005 22:33
od drake127
CeBrk píše:Myslím, že několika stránkový traktát vyšší matematiky a konkrétně teorie čísel, by tuto diskuzi povznesla do nových výšin. Zvlášť propracované algoritmy pro hledání Mersennových prvočísel, pomocí zanedbávání nevyhovujících řešení, na bázi neuronové sítě a Gauss-Eulerových odhadech, by bylo hodno další diskuze... teda pokud si potrpíš na monolog. Pro ucelenost by myslím bylo vhodné, začít od základních axiomů, ať si každý přijde na své. Za samozřejmost předpokládám, že jako dílčí mezi výsledky ověříš platnost e^(pi*i) + 1 = 0, E=m*c*c a vyvrátíš pár zkostnatělých axiomů.
No a nevysvětlil jsem to docela jednoduše?
CeBrk: What the hell are you talking about?
Napsal: 14.10.2005 22:43
od Arian
Nedávno jsme se s kámošem bavili o prvočíslech a jelikož jsem si všiml,že i v Odkazech toto téma mírně nakousli,napíšu něco zde.
Samotný význam prvočísla je pro mě naprosto jasný a není ani pro mě problém zjistit,které číslo je prvočíslem(jednou jsem si z nudy udělal Erathostenovo síto do 1000). Problém je v tom,že optravdu nemůžu pochopit,jak může být prvočísel nekonečně mnoho. Vždyť půlku čísel můžu vyloučit,jelikož jsou sudá,třetinu lichých čisel taky,jelikož jsou dělitelná třemi, a tak dále,a ták dále...vždyť to přece jednou musí zkončit