Jak zjištuji, miniseriál se postupně rozrůstá a zdá se, že se do proklamovaných 4 dílů nevejdu - již tato samotná část vydala na více jak tři listy formátu A4. Pročež vás prosím o trpělivost, zase chvíli potrvá, než sesmolím další pokračování.
--------------------------------------------------------------------------------------
Díl II. :
CESTA Z CLERMONTU DO KONSTANTINOPOLE
Clermontský koncil a příprava tažení na Východ
V minulém díle jsme skončili příjezdem byzantského poselstva na synodu konanou v italském městě Piacenze. Navažme tedy naše malé vypravování od tohoto okamžiku a podívejme se, jakou reakci vyvolali vyslanci byzantského císaře (basilea).
Koncil v Piacenze pozorně vyslechl jejich poselství o znovudobytí Jeruzaléma nevěřícími, ale nejsou dochovány žádné bezprostřední reakce. Proto se historici domnívají, že byzantské poselství nejspíše zůstalo bez odpovědi. V listopadu 1095 se však konala další ze synod majících upevnit moc papeže Urbana II. proti římskému císaři Jindřichu IV. ve stále probíhajícím sporu o investituru. Tato synoda se konala ve francouzském Clermontu a teprve zde padlo poselství z Východu na úrodnou půdu.
Urban II. ve svém památném projevu, kterým se prolínaly výkřiky
Dieu le veult! (Bůh tomu chce!), vyzval západní křesťany k tažení do Svaté země a osvobození Boží hrobu z rukou nevěřících. Všem účastníkům tažení přislíbil prominutí pozemských trestů za spáchané hříchy a příležitost vydobýt si nehynoucí slávu v království nebeském. Všem, kdo se vydají na Východ také zaručil, že po dobu jejich nepřítomnosti jim církev ochrání majetek.
Výzva nezůstala bez odezvy. Již na synodě požádal biskup Adhémar z Le Puy papeže o povolení účastnit se křížové výpravy. Urban II. mu svolení udělil a jmenoval jej svým zástupcem na kruciátě. Rovněž vyslanci hraběte Raimonda z Toulouse nezůstali stranou a jménem svého pána se připojili k nově vznikající výpravě.
Papež rozhodně neztrácel čas. Okamžitě se vydal do kláštera v Cluny, jehož bratři měli bohatou zkušenost s organizováním poutních výprav do Svaté země. Poté zahájil jakousi okružní jízdu po Francii, kde pomocí kázání přesvědčoval především francouzské velmože, aby se i oni přidali ke křížové výpravě. Na koncilu v Toursu v březnu 1096 přislíbil účast bratr francouzského krále Filipa – Hugo z Vermandois. Pozitivní ohlas našla papežova řeč i u normanského vévody Roberta (jenž byl nejstarším synem slavného Viléma Dobyvatele) a jeho jmenovce, vévody flanderského. K připravovanému tažení se připojili i tři synové lotrinského hraběte – nejstarší Eustach, Godefroi a Balduin. Již s podstatně menší ochotou se celého podniku účastnil i hrabě Štěpán z Blois. K výpravě ho přiměla ambiciózní manželka Adéla. Toužila mít ze svého muže udatného válečníka, který by se mohl vyrovnat slávě jejího otce Viléma Dobyvatele.
Zatímco šlechta se k tažení chystala velmi pozvolna, neboť bylo potřeba důkladně sestavit vojsko a připravit ho na dalekou cestu, lidové masy, ovlivněné fanatickými různých lidovými kazateli, se daly na pochod prakticky okamžitě. Než se jim budeme věnovat, podívejme se na důvody, které přiměly jednotlivé účastníky k pouti do Svaté země a boji proti nevěřícím.
Motivace k účasti na křížové výpravě
Výprava proti muslimům na Východ znamenala krajně nejistý podnik, v němž člověk mohl snadno přijít o život a kromě toho byla i dost finančně náročná. Avšak i přesto vyvolala papežova výzva neočekávaný ohlas i mezi nemajetnou vrstvou prostého lidu, který neváhal prodat své skrovné jmění a připojit se k tažení. Nyní je na místě položit si otázku co je k tomu vedlo, proč vyměnili jakž takž jisté postavení za cestu do neznáma? Vždyť většina z nich neměla ani ponětí, kdeže leží Boží hrob, který chtěli osvobodit.
V obecné rovině můžeme motivy hledat v rostoucí atmosféře religiozity a zvýšeného náboženského cítění středověké společnosti, které bylo bezesporu produktem clunyjské reformy (viz předchozí díl). Mnozí se přidali z touhy po dobrodružství, jiní zase aby unikli před různými tresty a dluhy. Avšak asi největším faktorem byl značný příbytek populace na evropském kontinentě, který umocňovaly neúrody a relativní přelidnění venkova.
U šlechty byla motivace jiného charakteru. Svojí roli sehrála touha po slávě, ctižádostivost nebo i chuť uniknout tíživé domácí situace, podobně jako tomu bylo u obyčejných lidí. Při našich úvahách bychom neměli opomenout ani dobové chápání rytíře a jistý tlak společnosti. Mezi typické rytířské ctnosti statečnosti, věrnosti, štědrosti a zdvořilosti se postupně začala přiřazovat i zbožnost a rytíř se tak stával synonymem Božího bojovníka. Ačkoli se jedná až o fenomén konce 12. století, nelze jej zcela vyloučit. Pro skutečného rytíře tak mělo být nejen povinností, ale dokonce ctí přijmout účast na tažení proti „Kristovým nepřátelům“ a bude-li to nutné, tak i pro něj zemřít. Je pochopitelné, že ne všichni zahořeli takovým zápalem pro výpravu jako Raimond ze Saint Gilles, hrabě z Toulouse. Příkladem by mohl být již zmiňovaný Štěpán z Blois nebo i Eustach z Bouillonu. Ti chápali svojí účast jako jistou společenskou povinnost, kterou si odbudou a vydají se domů, co nejdříve to bude možné.
Naproti nim stála druhá skupina šlechty, která v křížových výpravách viděla možnost jak získat na Východě vlastní území a bohatství. V této souvislosti se často mluví o tom, že na výpravu se hlásili především druhorození synové šlechticů, kteří neměli doma zajištěné beneficium a tak jej hledali jinde. Tuto domněnku vyvrací M. Hroch s poukazem na skutečnost, že v 11. století byla stále běžná praxe, kdy se majetek dělil mezi více potomků. Doba, kdy dědil výhradně nejstarší ze synů, nastala až později. Avšak i navzdory tomuto tvrzení musíme mít na vědomí, že majetková otázka hrála velmi významnou roli. Ostatně to názorně uvidíme na příkladu jednotlivých vůdců prvního křížového tažení. Nyní se však již vraťme k osudům těch, kteří se vydali do Svaté země.
Neslavné tažení a ještě neslavnější konec
Jak již bylo výše řečeno, jako první se do Svaté země vydali obyčejní lidé, často s celou rodinou, na které zapůsobily četné projevy lidových kazatelů. Nejznámějším z nich byl mnich Petr z Amiensu, zvaný též Petr poustevník, který působil v oblasti dolního Rýna a ve Flandrech.
První houf se zformoval okolo rytíře Gautiera Sans Avoir, jenž byl pro svou nemajetnost přezdíván Bezzemek. Podařilo se mu zorganizovat výpravu asi 800 zchudlých a neurozených rytířů, ke kterým se připojili obyčejní poutníci, v řemesle válečném zcela nezběhlí. Na cestu se vydali v dubnu 1096 a postupovali s obdivuhodnou rychlostí, již za měsíc dosáhli Bělehradu a ocitli se tak na byzantských hranicích. V tomto okamžiku jim došly zásoby a tak se „křižáci“ rozhodli získat je od místních obyvatel. Bohužel proti jejich vůli. Byzantský císař Alexeios tak pro ně raději zabezpečil zásoby, aby uchránil své poddané od dalšího plenění. Již v červenci dorazil Gautier do Konstantinopole.
Ještě hůře si počínala další skupina poutníků, v jejímž čele stál Petr Poustevník. Nejenže měla na svědomí plenění a dopouštěla se násilností na místním obyvatelstvu, ale také šířila protižidovské nálady, které měly za následek vznik pogromů. To se týkalo především Německa, ale ani Praha nezůstala ušetřena příchodu těchto „křižáků“. Můžeme si tedy udělat vcelku přesný obrázek o tom, jak vypadal průchod této neorganizované chudiny Evropou. Není proto vůbec divu, že uherský král Koloman I. ztratil trpělivost a další skupinu, která prošla jeho územím po Petru Poustevníkovi, nechal rozehnat. Nicméně Poustevníkův houf ještě dorazil k byzantským hranicím a stejně jako jeho předchůdci, i on se ocitl bez zásob. Plenění byzantsko-uherského pomezí tak pokračovalo a řádění hladových poutníků dokonce padly za oběť pohraniční pevnosti Semlin a Bělehrad. Bylo tak velkou úlevou pro místní obyvatelstvo, když i tato skupina dosáhla Konstantinopole, byť se jejich cesta neobešla bez potyček s byzantskými oddíly a obyvateli. Poustevníkův i Gautierův proud se v Byzanci spojily v jeden.
Toto jistě nebyl druh vojenské pomoci, kterou Alexeios očekával od západní Evropy. Poutníkům se sice nedal vytknout náboženský zápal, avšak zcela postrádali disciplínu a většina z nich nebyla ani vyzbrojena pro nadcházející střetnutí s Turky. Výprava navíc nedisponovala jezdectvem a tak bylo zkušenému císaři jasné, že tohle „vojsko“ neznamená pro Turky žádnou hrozbu. Proto se rozhodl, že budou neprodleně přesunuti za Bospor, kde vyčkají příjezdu šlechty. Poutníci na ně do té doby počkají v opevněném táboře u Nikomedie a o jejich zásobování se raději postará byzantský císař. Nicméně některým rytířům se příliš nechtělo nečinně vyčkávat na místě a tak začali podnikat loupeživé výpravy na turecká území. Dokonce se jim podařilo proniknout k Nikáji a před hradbami se zmocnili slušné kořisti. To vyburcovalo ostatní ještě v k větší aktivitě a chystali se vytáhnout proti samotné Nikáji. Avšak k městu nikdy nedorazili. Cestou byli rozprášeni seldžuckými Turky, kteří posléze vyplenili i tábor v Nikomédii. Většina poutníků byla zabita, část byla prodána do otroctví a pouze některým šťastlivcům se podařilo vrátit se zpět do Konstantinopole, kam se již dříve prozíravě uchýlil Petr Poustevník, když se uvědomil, že nad účastníky výpravy ztrácí kontrolu.
Putování urozených a lenní slib
Taktéž vojska vedená urozenými feudály se během své cesty dopouštěla poněkud nerytířského a nekřesťanského jednání, avšak již nikoli v takové míře jako tomu bylo u první vlny poutníků.
Každý z významných pánů se do Konstantinopole vydal vlastní cestou. Hugo z Vermandois se rozhodl přeplout z italského přístavu Bari do Drače. Během plavby jeho loď ztroskotala, ale Hugo měl štěstí v neštěstí. Ke ztroskotání došlo až na samém konci cesty u Drače, takže šťastně dosáhl pobřeží, kde se jej již ujal byzantský místodržící a osobně jej doprovodil na císařův dvůr.
Naproti tomu se bratři z Bouillonu vydali z rodného Lotrinska do Svaté zemi po souši – přes Uhry. Poté co přicestovali do Konstantinopole, byli císařem vyzváni ke složení lenního slibu. Západní křižáci totiž měli bojovat proti muslimům ve službách byzantského císaře. Koneckonců, bylo to jeho území, které měli osvobodit. Alexeios si uvědomoval, že se křižáci nebudou chtít rozloučit s těžce nabytou kořistí a proto se rozhodl pro kompromis, který byl pro něj výhodný. Křižáci si budou moci ponechat dobytou zemi a vládnout v ní, avšak pouze jako leníci byzantského císaře. Tím by si Alexeios vytvořil ochranné nárazníkové pásmo proti nebezpečným seldžuckým sousedům. Na oplátku svým budoucím vazalům přislíbil vojenskou pomoc byzantských oddílů a zásobování. Křižáckým velitelům se příliš nelíbila vyhlídka na omezený charakter jejich vlády. Lenní slib složil pouze Hugo z Vermandois, ostatní odmítli, načež jim basileos omezil přísun zásob. To se zvrhlo v rabování a střety s místními oddíly. Vše se nakonec urovnalo, když křižáci ustoupili a stvrdili lenní přísahu. Na to byli přepraveni přes bosporské úžiny do tábora v Nikomediji.
Lenní přísahu se zdráhal složit i dorazivší Raimond z Toulouse, byť z jiných důvodů. Hrabě ze St. Gilles se považoval za papežova zástupce na výpravě a nutno podotknout, že ne bezdůvodně. V jehož družině cestoval i biskup Adhémar z Le Puy, který na tažení reprezentoval papežovu autoritu. Navíc byl Raimond ze všech účastníků nejurozenější (za manželku měl aragonskou princeznu). Císař Alexeios mu tak vyšel vstříc a Raimond nakonec souhlasil se zmírněnou variantou lenního slibu.
Když se v Itálii naloďovalo vojsko Huga z Vermandois, neuniklo to pozornosti Bohemunda z Tarenta. Byl synem slavného normanského válečníka Roberta Guiscarda, který ovládl Sicílii. Nyní byli jeho synové zaneprázdněni zápasem o otcovo dědictví a proto zůstali stranou papežovi výzvy. Když však Bohemund spatřil křižácké vojsko, okamžitě zatoužil připojit s k výpravě a začal shromažďovat svojí armádu, ke které se připojil i jeho synovec Tankred. Sestavené vojsko bylo méně početné než jeho západní spojenci, avšak předčilo je ve zkušenosti. Normané totiž často podnikali útočné výpravy proti Byzanci i Turkům. Nelze se tedy divit, že Alexeios pohlížel na účast ještě nedávného nepřítele velmi podezřívavě. Avšak Normané nebudili zdání, že by se z jejich jednalo o nějakou lest. Cestou vyplenili pouze jedno město a všechny obavy rozptýlil osobní rozhovor mezi císařem a Bohemundem, který mu složil lenní přísahu. Jak uvidíme dál, s jejím dodržování si rozhodně nezamýšlel přidělávat starosti.
Jako poslední dorazili k císaři v dubnu roku 1097 flanderský vévoda Robert II., normanský vévoda Robert, jehož doprovázel i jeho švagr Štěpán z Blois. Štěpán se s císařem velmi záhy spřátelil, avšak neměl příliš příležitostí, strávit více času v přítomnosti toho muže, „
vedle kterého nebyl Vilém Dobyvatel téměř ničím“, jak napsal své ženě Adéle. Hrabě z Blois se musel s oběma severofrancouzskými vévody připojit ke křižáckému vojsku, které již tou dobou obléhalo první významnou tureckou baštu – Nikáju.
--------------------------------------------------------------------------------------
Tak, přátelé, tímto končí druhý díl. V následujícím se můžete těšit na samotnou 1. křížovou výpravu - obléhání Nikáje, Antiochie, a osudy jednotlivých vůdců výpravy.