Tak jsem na tip některých sigilanů (tímto děkuji
) vyzkoušel System Shock 2 a dnes (cca po týdnu) jej dohrál. Mé dojmy...
Hra je tuším z r99, což se na grafice dost podepsalo, lokace jsou ještě docela pěkné, s modely je to už o dost horší, nicméně na svou dobu je to pěkná hra a pořád se na to dá koukat. Po DE jsem se už bál, že nějaký rozsáhlejší rpg systém nemůže spolu s akční hrou fungovat, SS2 mě však přesvědčil o opaku. Je tu sice pár neduhů (mezi nimi i můj oblíbený; čím lepší skill tím účinější střely
), ale nebijí tak do očí jako v DE. Systém je opravdu bohatý a rozvětvený, takže je zase více možností, jak hru hrát, rozdělení různých kategorií a dovedností mi přišlo téměř bezchybné (snad bych jen sloučil repair a maintenance). Psionika byla zajímavá, ale přesto jsem se raději soustředil na konvenčnější zbraně, využil jsem z ní pouze bonus k CYB (hack, repair atd.) a "slabší" regeneraci. Přeci jen raději držím v ruce pořádnou flintu než nějakou pochybnou ocelovou kouli
.
I když ke zbraním mám taky námitky, ty první (hasák, pistole, brokovnice), byly víceméně takové klasiky a ajko takové byly opravdu super (tyhle prostě fungují snad vždycky
), ale u laserové pistole, rapíru a pušky bych už to ukončil. Granátomet byl zoufale nepoužitelný (ani nevím, k čemu tolik druhů munice, když všechny byly na to samé... na nic), emp puška a fusion cannon velké zklamání (pomalé střely, ještě méně účiné než klasické mechanické zbraně; navíc proti některým odolným nepřátelům neměli šanci), crystal shard byl odporný (jako další exotické zbraně, ještě jednu jsem zkusil a raději jsem stočil svou pozornost jinam). Ke konci už jsem si vystačil víceméně pouze s vylepšenou Assault Rifle, Psi Ampem a FCannonem (na likvidaci vajíček, nebudu přece používat pušku
). Ocenil bych taky více munice - odolnější nepřátele, takhle jaksi nebyl prostor na adrenallinovější přestřelky (automatický mód mi přišel vyloženě jako plýtvání munice); ono je taky docela divné když bitevní robot po čtyřech střelách z pušky exploduje, o tom, že se mi jej podařilo umlátit hasákem (zoufalý nedostatek munice
) nemluvě. Hrál jsem na medium, ale nepočítám, že s vyšší obtížností by přibyla i munice... Co se týče AI, ta je dementní dost, kolektivní vědomí mají nepřátelé možná v záznamech, ne však ve hře, avšak vzhledem k tomu, že SS2 není stealth ale survival, kde proti vám stojí banda mutantů, to zas tak nevadí, jinak nepřátelé až na pár vyjímek (opice ...) v pohodě. Co mě potěšilo je, že se nedostavila žádná frustrace z akce jako v DE. Jinak způsob hackování, modifikace atd. působí na první pohled trochu divně, ale nakonec byl docela fajn. Co se týče jiných itemů, některé sice naprosto postradatelné, ale třeba takový gamepig byl skvělý nápad
.
Atmosféra je pak opravdu parádní, hráč nemá obnovenou paměť, takže si skoro nic nepamatuje a všechno se dozvídá až v průběhu hry. Nikdy nezapomenu na zběsilé pobíhání s hodně poškozenou brokovnicí a pár náboji. To opravdu nemělo chybu. Hodně na tom má zásluhu ozvučení. Především zlověstný zvuk chůze kybernetické ženy je naprosto suber, běhal mi mráz po zádech. Hudba v pohodě, sice ne tak výrazné skladby jako v DE, ale zásluhu na atmosféře určitě má, vzpomínám hlavně na jednu dost nevýraznou skladbu - jen takový pravidelně se opakující zlověstný zvuk, jako vystřižený z vetřelce - spolu s ozývajícími se nepřátely a především přehrávanými záznamy již zeznulých členů posádky (nejpůsobivější byly ty poslední
) to vytváří atmosféru vskutku řádně hustou
.
Délka hry tak akorát, jen poslední levely byly docela slabé (ale naštěstí krátké), a finálový souboj jsem čekal tužší (resp. delší), ne že bych si to hackování pod palbou neužíval
. Můj verdikt je ale určtě dost kladný, i přes ty nedostatky má hra co nabídnout a její hraní je skvělý zážitek
.