Nové poměry v polských školách

Aneb místo k posezení a příjemnému rozhovoru nad jedem dle chuti.

Moderátoři: Sadako, sevencreature

Odpovědět
Uživatelský avatar
Tokkar
Dabus
Příspěvky: 1737
Registrován: 26.9.2005 11:28
Bydliště: cerna O.....a cerna

Příspěvek od Tokkar »

Hamster píše:
Tokkar píše:rúst agresivity skolaku vúči sobje navzajem i vuci ucitelum je dnes nepopiratelnym faktem
Nechci popírat nepopiratelný fakt, ale zajímalo by mě z čeho vycházíš, či, pokud jde o tvou učitelskou praxi, s čím srovnáváš.
inu stačí trochu sledovat médya a človjek se nestačí divit co všecko tak na sebe spolužáci nevymyslí (zvlaste ty v USA)
a nejen tam, i u nas už se milá úča dočká jadrnýho oslovení a i správy o petelici od žáka se občas mihnou
jásněě sou to ty ekscesy, ale tak ňák nepamatuju, ža bych před lety slišel neřku-li zažil, aby někdo otevřeně vystoupil proti kantorovy
jo, co jsme si tehda mysleli je iný kafe :twisted:

vsak se casem zase nějakej případek vyloupne a múžem to tu štosovat ;-)

jinak k mý kantorský praksi múžu říct jen to že sem ji provozoval na střední prúmyslový škole, což už je víbjěr
nejlepší matriál vostává na učilištích
a tak až na drzosti (které bych si ovsem ja kantorovi říct netrouf) a trpné přihlížení neskrývané konzumaci drog žadný extra drsný zkušenosti nemám

Adieu: Smutné leč asi nutné :-?
The Oldest King's Knight At Realm is like a shadow on Sigil's street at moonless night.
Uživatelský avatar
Alnag
Sigilan
Příspěvky: 512
Registrován: 17.9.2006 9:33
Bydliště: dno Propasti
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Ono taky těžko může mít učitel nějaký respekt, když je to povolání celospolečensky nerespektované. Neboť být respektované je také patřičně ohodnocené. Proto dneska taky učí jen ti, kteří nemají na to, aby je vzala nějaké zahraniční společnost nebo jsou už před důchodem či přímo v něm. O tom, jak feminině promořené školství je se ani nemusím zmiňovat. To má samozřejmě taky svoje dopady...

Na druhou stranu si nemyslím, že může fungovat nějaký návrat ke starému modelu, "kdy to ještě fungovalo" - ať už si pod tím jednotlivci představují cokoliv. Je jiná doba a ta žádá i odhalení jiného řešení. Možná, že dneska už učitel jako autorita (nebo minimálně autorita morální) prostě ani fungovat nemůže...
Obrázek
Uživatelský avatar
Neferit Sr.
Sigilan
Příspěvky: 2222
Registrován: 10.6.2006 18:10
Bydliště: Vyrostl jsem v Kloboučkách, vy namyšlení velkoměšťáci! ]:>

Příspěvek od Neferit Sr. »

Alnag - máš pravdu že vymizením mužského prvku ze školství upadla jeho vážnost ve společnosti ale hlavně u žáků. Pravda je že učitel už jen tím, že je to muž má k autoritě získané vzděláním a znalostmi i autoritu přirozenou. Tu má i paní učitelka, ale žáci ji vnímají jako méně razantní než učitele.

Dluh státu vůči pedagogickému zboru je samozřejmě tristní. K druhému odstavci-máš asi pravdu, navíc je těžko stanovitelné to období kdy to ještě fungovalo. A pokud by se našla shoda v tomto bodě, není možné očekávat společenskou dohodu jak tento stav obnovit.

Adieu - to je naprosto neuvěřitelné, Je to fakt? tady snad pomůže jen tisk nebo Na vlastní oči.
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."

neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
Uživatelský avatar
Adieu
Sigilan
Příspěvky: 1409
Registrován: 30.1.2006 11:08
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Adieu »

Neferit Sr. píše:Adieu - to je naprosto neuvěřitelné, Je to fakt? tady snad pomůže jen tisk nebo Na vlastní oči.
To by asi nemělo smysl, neboť jak už jsem zmínil, je to soukromé gymnasium. :-? Snad ta petice by pomoct mohla... Uvidíme.

Tokkar: Takové řešení není nikdy nutné a obzvlášť když není ani dobře odůvodněné.
"Za život si nic nekoupíš, ty čůzo! Haahahahahahahaahahaa…"
Uživatelský avatar
durana
Sigilan
Příspěvky: 281
Registrován: 28.4.2006 20:08
Bydliště: Earth:/Europe/ Slovakia/Martin
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od durana »

Neferit Sr.: No to zalezi len od konkretnej ucitelky/ucitela aky ma respekt. Poznam kopu profesorov ktory nemaju problem si zo ziakom aj potykat, alebo takych, ktori naozaj nemaju respekt a prvych 10 minut hodiny sluzi na to, aby ziaci zacali aspon trochu vnimat. A naopak, poznam ucitelky na ktorych hodinach sa bojite niekomu povedat jednu vetu, aby vas nezdrbala.
A podla mna sa neda povedat ze by ucitelky mali vo vseobecnosti mensi respekt. Skvor by sa dalo povedat ze ucitelia aj ucitelky nizsieho veku maju mensi respekt. Najma taky ti ucitelia do 30 rokov. Aj ked poznam vynimky.
And if that Mocking Bird don’t sing and that ring don’t shine
I’ma break that birdie’s neck, I’ll go back to the Jeweler
Who sold it to ya
And make him eat every carat
Don’t fuck with dad.
Uživatelský avatar
Hamster
Dabus
Příspěvky: 1815
Registrován: 29.10.2005 1:04

Příspěvek od Hamster »

Neferit Sr. píše:Pravda je že učitel už jen tím, že je to muž má k autoritě získané vzděláním a znalostmi i autoritu přirozenou.
Můžu mluvit jen z vlastní zkušenosti, ale tohle podle mě pravda rozhodně není. Přirozená autorita muže? Tak to možná funguje u policie, nebo v armádě, ale, ve škole je to tak 50/50. Učitelé jsou hodnocení podle jejich chování k žákům a ne podle druhotných pohlavních znaků (To jsou tedy taky, ale ne ve vztahu k jejich autoritě). Pokud to tak dříve fungovalo, tak se jedná o jeden z příkladů zapomenutých tradic, jejíž zavržení považuji za společensky pozitivní.

Tokkar: Tak média bych jako pozorovatele společenských trendů rozhodně nebral (Obzváště ne ty v USA, kde je 300M lidu a hrábnou tam po každé rozdmýchatelné pakárně). Copak v telce vidíš reportáž o tom, jak Anička R. dostala jedničku z němčiny? Abych řekl pravdu, tak moje zkušenost ze školy je stejná, jako tvoje. Nikdy si nikdo vyloženě netroufl zaútočit slovně či fyzicky proti kantorovi (nepočítám některé labilní typy, kde se rozhodně nejednalo o věc nedostatku respektu, ale spíše výbuchu hysterie), ač jsme si mysleli všelicos. Vždyť i ty sám tvrdíš, že jsi na škole nějaké větší trable nezažil. Průmka je výběr? Znám slušné grázly i z intoušského gymplu. To však neznamená, že by nerespektovali učitele jako člověka, na kterého se neplive. Tohle celé je podle mě nafouknutá bublina a pokud nadhazuješ, že si máme počkat na nějaký vypečený případ jako na důkaz, tak to už jsme tam, kde ti poláci...
Uživatelský avatar
Target
Sigilan
Příspěvky: 449
Registrován: 22.3.2006 12:43
Bydliště: Nová Role
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Target »

Jenom by mě zajímalo jestli na to vůbej mají.....přece je to rozsáhlá reformace školství.
No a myslíte si že by kamery a zpřísnění toho všeho vůbec dokázali zabránit sexuálnímu obtěžování?
Já si myslím že teda vůbec ne. Možná se rychlejc zistí kdo to udělal, ale to se zistí tak i tak. A navíc když už bych to byl já ten obtěžovatel tak by mi asi celkem bylo jedno jestli se na to kouká celá třída, nebo někdo jiný navíc. Také nejhoší na tom je, že ostatní spolužáci to berou jenom jako srandu a nikoho nenapadne jít za učitelem a říct mu, že sem tam děje to a to.
ALE TI KLUCI SOU FAKT PRASATA!!!!
Uživatelský avatar
Sadako
Sigil Team
Příspěvky: 4552
Registrován: 25.9.2005 12:58
Bydliště: Sigil
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako »

Neferit Sr. píše:...vymizením mužského prvku ze školství upadla jeho vážnost ve společnosti ale hlavně u žáků. Pravda je že učitel už jen tím, že je to muž má k autoritě získané vzděláním a znalostmi i autoritu přirozenou...
Tohle myslíš vážně? A já myslela, že autorita, ač rodu ženského, je bezpohlavní a nikdo ji nezískává/neztrácí tím, co mu příroda nadělila v rozkroku...
Chtěl jsem říci, přerušil jej ředitel, čím trávíte svůj čas?
Svůj nejsvětlejší čas trávím tím, že jej dělám tmavým.
Pročpak? vyzvídal pokleslým hlasem ředitel.
Protože světlo mě dráždí.
Uživatelský avatar
Jab
Sigil Team
Příspěvky: 3603
Registrován: 24.9.2005 23:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jab »

Vampiria: pokud jsem o polovinu vyšší, mám hluboký hlas a jsem silnější, tak mám též větší autoritu u čtrnáctiletých puberťáků. Jejich společnost funguje často na trochu jiných zásadách...
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ajantis »

Hezky jste se tu rozepsali - a k docela zajímavému tématu. Jen mě mrzí, že jsem nemohl reagovat průběžně, anžto nám na koleji kvůli nějaké opravě odstříhli na týden internet. Má reakce se bude týkat spíše začátku debaty, než toho, v co se postupně změnila.

Předně začnu vymezením slova "respekt", které, zdá se mi, v diskusi chápe každý jinak. Akademický slovník jej definuje jako "vážnost, úcta; strach", což jsou pojmy, které k sobě mohou mít docela daleko, a to se zde ukazuje. Padl tu názor, že se respekt jako přirozená úcta mezi lidmi poslední dobou snižuje. Budu-li uvažovat v rámci posledních několika desetiletí, tak s tím nesouhlasím. To, co pěstoval komunistický režim, rozhodně nebyla přirozená úcta mezi lidmi. Pokud bych měl srovnávat s nějakým 18. nebo 19. stoletím, už si tak jist nejsem - je to moc vzdálená doba a svět se od ní už velmi změnil a stejně tak se změnila i společnost. Přesto nemyslím, že by ten rozdíl v přirozeném respektu mezi lidmi byl nějak moc velký.

Z mého pohledu ovšem je patrné, že (čímž se dostávám k původnímu tématu) poměry ve školách se za posledních 300 let změnily značně. Stejně jako ve společnosti se v nich více rozmáhá "svoboda" na úkor slepého dodržování pravidel. Doporučuji vaším očím nějaké materiály zabývající se poměry např. v německých školách 18/19 století - z dnešního pohledu je to nepředstavitelná, Totální, naprostá kázeň, jejíž sebemenší porušení má pro jednotlivce obrovské následky. Ostatně tento model se postupně aplikoval na celou společnost. Tento proces "liberalizace" samozřejmě vítám, ovšem - stejně jako v liberalizaci společnosti - nemůže jít ad infinitum, musí se zastavit na nějakých hranicích. Mé zkušenosti se situací na naších školách samozřejmě nejsou všeobjímající, ale z toho, co slýchávám/vidívám/čtu a už ze samotné povahy změn ve společnosti je dle mého evidentní, že se poměry na školách - obzvláště vyšším stupni základních a středních odborných školách - uvolňují a relativně často mění ve stav, který nepovažuji za dobrý. Pokud se výrazně projevuje šikana, vážně se porušují školní předpisy, v extrémním případě si žák dovolí napadnout kantora ať už verbální či fyzicky, tak je to chování, za které musí přijít sankce. Minimálně má neblahý vliv na ostatní členy kolektivu a kvalitu výuky. Nesouhlasím s tím, že se žáci mohou k učiteli chovat jakkoliv, pokud si nezíská jejich respekt tím, jaký je - tak by to fungovat nemohlo. Je to učitel a žák musí v chování k němu dodržovat jistá pravidla (neříkám, že vůči němu musí jen proto chovat přirozený respekt!). Je to podobné jako vztah občana a státu.
[Bylo by jistě fajn, kdyby žáci chovali ke kantorům přirozený respekt, ale to by muselo být vštěpováno rodiči a vycházet z celé společnosti, to stát (potažmo zákony) nezajistí.]

Tím se dostávám k tomu, proč tohoto negativního chování poslední dobou přibývá. Rozhodně to není poklesem přirozené úcty mezi lidmy ve společnosti. Nedělám si iluze a řekl bych, že žáci si před 100 lety o učiteli mysleli, že "je to strašný debil" úplně stejně jako dnes - jen se mu to neodvážili říct. A proč? Protože by si pak do školy pozvali pány rodiče a děti by pak měly doma velké problémy. Ovšem zase není důvod dělat si iluze, že by je rodiče trestali pouze z přirozené úcty k učiteli. Ne tedy úcta, ale strach - byť i to je forma respektu. Jak říkám, je do jisté míry potřebný, ale určitě bych ho nezaměňoval s přirozenou úctou.

Nu a dostávám se k tomu, jak onu kázeň zlepšit a tím i k oněm polských reformám.

- Učitel jako veřejný činitel. Tento způsob jeví se mi jako dokonalý nesmysl. Jednak proto nevidím ideový důvod - učitel jím dle mého zkrátka není - ale hlavně ani účinky praktické. Že by to v očích žáků pozvedlo jejich prestiž? To jistě ne, mimochodem, jaký přirozený respekt mají dnes policisté? Je pravdou, že za útok na veřejného činitele je vyšší trestní sazba, jenže děti na ZŠ kvůli jejich beztrestnosti stejně potrestat nemůžete a na studenty na SŠ stačí i současný trestní zákon.

- Kamery. Problémy na školách jdou řešit lépe i za současných podmínek a pokud školy problémy vidět nechtějí, nepomůžou jim v tom ani desítky jiných "očí". Obecně jsem odpůrcem kamerových systému - snesu je maximálně na nejrušnějších náměstích, a to jen pokud nemohou koukat jinam. A to ještě nerad. Jakékoliv zavádění kamerových systému je dle mého nebezpečné a obávám se, aby nesměřovalo trochu jinam než k posílení kázně na školách.

- Omezování prohlížení jistých stránek na internetu. Tohle nemá naprosto žádný smysl, ovšem je faktem, že není povinností školy umožnit žákům přístup k internetu. A jelikož ho platí sama škola (samozřejmě, že ho platíme v důsledku my, ale to bychom se pak v diskusi nikam nedostali), může určovat, co všechno na něm děti mohou dělat. Toto je tedy dle mého věcí škol.

- Školní uniformy. Tahle věc je složitější. Osobně vidím nějakou souvislost mezi uniformami a "šikanou", je ovšem třeba rozlišit její 2 druhy. Šikana úmyslná, té je jedno, jakou si najde záminku - pokud někoho šikanovat chcete, důvod si vždycky najdete. Pak ale existuje i nějaká nevědomá, která souvisí s velkou důležitostí materiální stránky života v dnešním světě. Neříkám, že je to tak všude, ale poměrně často je dítě z chudé rodiny nemající tohle a tamto vnímáno kolektivem jako něco méně a má to neblahé důsledky. V tomto by zavedení uniforem do jisté míry pomohlo, ovšem je jasné, že to není řešení příčin, ale jen následků, navíc ještě docela chatrné. Každopádně nějaký pozitivní vliv bych viděl. Na druhu stranu vidím i negativní - až přílišný důraz na kolektiv namísto individua, z čehož by psychické (a jiné) problémy mohly mít zase jiné děti. Pokud to sečtu, nezdá se mi, že by uniformy přinesly tolik dobrého, aby byl důvod je zavádět. Jsem tedy proti - nefunkční nařízení je zbytečné, a tudíž špatné nařízení.

Nu - a jak bych si tedy představoval to určité posílení kázně ve školách? Nejjednodušší (a podle mne nejúčinnější) by bylo zpřísnění interních předpisů škol a jejich dodržování, kde by se za opakující špatné chování jednoduše ze škol vylučovalo. Jenže dítě v rámci povinné školní docházky zase tak jednoduše ze školy vyhodit nemůžete, leda přeřadit do nějaké zvláštní školy, či jak se tomu dnes říká. Pokud by toto vyloučení ale vbylo spjato s kázeňskými prohřešky, navrhoval bych jednoduchý apel na rodiče - odebrání přídavků/příspěvků na ono dítě. Právě rodiče dokáží své dítě jistě umravnit nejlépe - a jelikož se svět mění, přijde mi prostředek peněz jako dnes nejefektivnější. A jistě i naši romští spoluobčané by dokázali svým dětem vysvětlit, že se děti musí ve škole chovat slušně, když jde o peníze.

--------------------------------------------------------------------------

Pak mám ještě 2 mírně off-topic připomínky k tomu, co napsal Vallun.
Vallun píše:Ad uniforma - pokud byl v Polsku přijat zákon, tak onu většinu cestou demokratického zastoupení získal...
Tímto tedy říkáš, že všechny zákony, které platí, mají podporu většiny lidí? Nepodceňuji Tě, že by sis tohle opravdu myslel. Politika je o kompromisech a podporu většiny mají především ta základní pravidla (a to ještě ne vždy), která - pokud by se lidu nelíbila - změnil by politickou garnituru. Ve věcech o relativně menším významu už se lidé natolik liší, že toto pravidlo možné zkrátka není. Žádná politická strana nesplňuje úředstavy svých voličů naprosto, to by muselo být stran stejně jako voličů.
Vallun píše:ostatní pravidla mají povahu obyčeje a kdyby byla takto špatná, tak se nestanou pravidlem
Na tomto samozřejmě je mnoho pravdy, ale ne všechno.
Říkáš, že pravidla je třeba dodržovat, protože jsou to pravidla, jenže pravidla jsou to proto, že jsou dodržována. Vytvořil se tím jakýsi uzavřený kruh, do kterého nemůžeš vstoupit. To by ale znamenalo, že bychom se nijak nevyvíjeli a pravidla by byla stále stejná. Ale tak to není - i do obyčeje je třeba občas rázně zasáhnout, byť je pravidlem už dlouho.
(Tohle je myšleno obecně, netýká se žádné konkrétní věci.)
Uživatelský avatar
Neferit Sr.
Sigilan
Příspěvky: 2222
Registrován: 10.6.2006 18:10
Bydliště: Vyrostl jsem v Kloboučkách, vy namyšlení velkoměšťáci! ]:>

Příspěvek od Neferit Sr. »

Vampirie - Obdivuhodně jsi překroutila to co jsem chtěl říct. Nakonec ze mě někdo udělá sexistu jak v Americe.. Naštěstí Jab vystihl naprosto přesně co jsem možná ne úplně přesně specifikoval já. Nikdy nedělám rozdíly mezi pohlavími a na to co kdo má v rozkroku jsem se ve škole nikdy nedíval. Tehdy jsem tak daleko nemyslel. Do školy jsem chodil jen 16 let, vždy jsem ale měl pocit, že jsme si učitelek vážili ale učitelů jsme si vážili a někdy z nich měli i vítr. A nebylo to dáno tím jestli věděli víc nebo míň - prostě tam bylo něco navíc.

Ajantis - možná ta prodleva Ti umožnila odstupu a nadhled Napsal toho tolik, že si to musím přečíst ještě několikrát abych si v tom udělal pořádek. Ale myslím si, že jsi napsal slušné zhodnocení stavu a možností. :-)
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."

neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
Uživatelský avatar
Sadako
Sigil Team
Příspěvky: 4552
Registrován: 25.9.2005 12:58
Bydliště: Sigil
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako »

Jab, Neferiťák: Takže se dostáváme k tomu, co jsem řekla na začátku diskuse autorita = strach? :-P
Nevím, na ZŠ kterou jsem ke své smůle navštěvovala, se proslavili jen dva lidé tím, že se 90% žáků třáslo, když je spatřili - sadistická češtinářka a chemik, který byl blázen na svobodě. Chemikář byl sice obtloustlý, ale malý a češtinářka měla prostřední postavu, leč oba dva byli agresivní prosazovači řádu, v případě oné učitelky se sklony fysicky se realisovat na žácích. Naproti tomu dvoumetrový zeměpisář byl všem k smíchu, protože byl sice notorik, nicméně ne anetický psychopat, k čemuž výše zmíněná dvojice neměla daleko. Pořád mi tam to pohlaví nesedí...
A ze sexismu nikoho neobviňuji, jen mi tohle přijde, vzhledem ke zkušenostem které mám, jako příliš neopodstatněný dojem.
Chtěl jsem říci, přerušil jej ředitel, čím trávíte svůj čas?
Svůj nejsvětlejší čas trávím tím, že jej dělám tmavým.
Pročpak? vyzvídal pokleslým hlasem ředitel.
Protože světlo mě dráždí.
Uživatelský avatar
Jab
Sigil Team
Příspěvky: 3603
Registrován: 24.9.2005 23:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jab »

Vampiria píše:Jab, Neferiťák: Takže se dostáváme k tomu, co jsem řekla na začátku diskuse autorita = strach? :-P
No, řekněme spíše, že aby člověk dokázal před těmi puberťáky autoritu vůbec vyjevit/vytvořit, tak se mu hodí první dojem, který dělá.
Mmj. výška nebo síla hlasu se sice autoritě nerovná, ale při jejím prosazování mohou hrát též svou důležitou roli.
Já teď ani moc nevím, jakou autoritu a v jakém smyslu by jsi chtěla používat ve vztahu k žákům základní školy. Autorita se nerovná strachu, ale je kombinací strahu a vděčnosti. Nemusí se přitom jednat o strach z fysické likvidace. Ale třebas o strach, že na tebe dotyčná osoba zanevře apod. Jinak řečeno se bojíš, že ztratíš podporu takové autority.
Uživatelský avatar
Hamster
Dabus
Příspěvky: 1815
Registrován: 29.10.2005 1:04

Příspěvek od Hamster »

Ajantis píše:Neříkám, že je to tak všude, ale poměrně často je dítě z chudé rodiny nemající tohle a tamto vnímáno kolektivem jako něco méně a má to neblahé důsledky. V tomto by zavedení uniforem do jisté míry pomohlo, ovšem je jasné, že to není řešení příčin, ale jen následků, navíc ještě docela chatrné.
Neřekl bych chatrné, ale nefunkční. Prachatá děcka si vždy najdou způsob, jak projevit svou finanční nadřazenost. Lepší mobil (to, že je nesmí používat ve škole není protiargument, jelikož je tam smí alespoň mít), lepší empétrojka, lepší boty (ty doufám do uniformy nepatří), lepší zimní oblečení (Nikdo přece nemůže komandovat v čem má dítě chodit ze školy), lepší bio-technické implantáty atd. atp. Uniforma pak možná tyto věci ještě zvýrazní, jelikož tričko Nike si člověk alespoň může koupit u vietnamců.

neferit sr.: S vampiřicí souhlasím. Abych řekl pravdu, tak já naopak měl častěji strach z některých žen, než z mužů (Jsou děsivě nevypočítatelné a když mají zrovna krámy - no jéje, masakr :-) ).
Uživatelský avatar
Alnag
Sigilan
Příspěvky: 512
Registrován: 17.9.2006 9:33
Bydliště: dno Propasti
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Shodou okolností jsem problematiku reformy školství (i školních uniforem) řešil asi dva roky dozadu jako projekt v kurzu pedagogické psychologie. A ani po nedávných událostech jsem názor na věc nezměnil, spíš se posílil. Jelikož to tu Ajantis zase otevřel, tak se sem pokusím postnout takovou kostru.

Podle mně už se tradiční podoba školství, jak ji všichni známe prostě přežila. Společnost sklonku 20. resp. začátku 21. století není společnost století 18. nebo 19. Kdyby někdo z těch dob cestoval časem byl by asi víc šokován, než kdyby narazil na kmen domorodců někde v Tichomoří. A jiné uvažování nutně žádá i jiný přístup.

Školství musí řešit řadu problémů od "příliš" talentovaných po "nepříliš" talentované, od pasivních až po agresivní děti, musí něco nabídnout i učitelům, musí vzdělání opět zatraktivnit, postavit na piedestal, tak aby to bylo něco, oč se usiluje, nikoliv něco, k čemu se nutí.

Dnes se do vás škola snaží vědomosti narvat téměř proti vaší vůli. Známky nepůsobí moc jako stimulant (to možná tak na rodiče), ale spíš jako tlumící prostředek ne-li něco horšího.

Čili můj návrh je tento. Škola je volně prostupná... kromě základního učiva (čtení, psaní, počítání a kurz osvojování znalostí - něco jako učení o tom, jak se učit). Ostatní předměty formou projektového, tvůrčího vyučování s různými úrovněmi pokročilosti, kam by se chodilo dle zájmu a možností toho kterého žáka. Škola by měla nabízet moderní přístup k informacím a materiálům, možnost zkoušet a experimentovat, podněcovat k vlastnímu zkoumání.

Škola by nebyla od do (kromě základního učiva), byl by to polootevřený prostor, něco jako třída, knihovna, laboratoř a hřiště v jedné budově. Aby to mělo smysl, asi by tam chodilo i víc žáků, byla by obecně větší (pročež třeba uniformy by se fakt šikly), kvůli přehledu, kdo tam patří.

Aktivní snaha zapojit rodiče, můžou navštěvovat a pracovat s dětmi. Možnost si regulovat poznávací činnost s relaxační (hry, odpočinek), podle chuti a možností, toho kterého jednotlivce, zároveň ale snaha vytvořit týmovou spolupráci na nějakých projektech a to projektech praktických a ze života. Měla by to být škola, kde by učitelé, chtěli pracovat, protože by je ta práce lidsky obohacovala, ne proto, že si potřebují vydělat na chleba. Měla by to být škola, ze které by se dětem nechtělo domů. Měla by to být škola, do které by rodiče s důvěrou dávali své děti. A měla by to být škola, ze které by vyšli lidí zralí a kompetentní nakládat s tím dnes nejdůležitějším - tedy pracovat s informacemi.

Ano, existuje spousta pokusů něco takového vytvořit, ale nejsou na to síly, nejsou na to finance, není na to vůle a nejsou na to lidské zdroje. Ale fantazii se meze nekladou.

Zpět k problému. Restrikce ještě nikdy ničemu nepomohly. To jen naučí žáky lepe tu šikanu maskovat, provádět ji sofistikovaněji. Ona totiž psychologická šikana není vidět na kameře. Její účinky jsou ovšem možná horší...

O uniformách obecně... uniformy mají spoustu kladů a děti (nikoliv puberťáci) je nosí docela rádi. Uniforma je dobrá jednak tím, že do jisté míry stírá sociální rozdíly, ale zároveň s tím stírá i individualitu (což právě puberťákům dost vadí). Přináší i určitý pocit sounáležitosti, příslušnosti ke škole což má veskrze pozitivní efekty. A taky když nějací gauneři po škole někde něco vyvádí, tak se podle uniformy pozná, odkud jsou :-)) Tam, kde mají tradici (Británie) fungují velmi dobře. U nás event. v Polsku je jejich zavádění ale spíš násilné a jako reakce na nějakou tragickou událost je to obzvláště pochybné. Je to značně nesystémový krok.

Zároveň si nemyslím, že zpřísnění kázně je lék na současné problémy školy. Co je to nekázeň? Může být vůbec dítě neukázněné? Ne, dítě je své. Je živé. Není apriori nastaveno k tomu škodit, jak se to z hlediska dospělého může jevit.Je potřeba jej pozitivně nasměrovat a nikoliv ho sešměrovat do lavice. To je jako uzavřit ventil papiňáku. Ano, teď nám nepíská... a pak?
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Měděná čelenka“