Stránka 55 z 66

Re: Odkazy

Napsal: 29.3.2008 22:03
od Neferit Sr.
Teoreticky není žádný důvod proč by letadlo takto nemělo získat potřebný vztlak a vznést se nad zemský povrch. Je to jen otázka rychlosti pásu. Jestliže má letadlo vzletovou rychlost 220 kilometrů za hodinu na Pitotově trubici tak pokud pás pojede tak rychle aby to na pitotce naskočilo, vzlétne.

Druhá věc je ta, že pokud nebude mít motory vytočené tak aby mohlo pokračovat tak okamžitě padne dolů.

Třetí věc je to, že pokud má motory vytočené tak aby se udrželo ve vzduchu, nepotřebuje běžící pás - a to je vše.

A Šmidra.

Re: Odkazy

Napsal: 29.3.2008 22:10
od sevencreature
drake127: No, aby letadlo vzlétlo, musí být splněna prostá rovnice rozdílu tlaků pod křídlem a nad křídlem. Bez proudění vzduchu v okolí křídla k rozdílu tlaků nedojde. A pokud se letadlo vzhledem k okolnímu prostředí nebude pohybovat, nedojde k proudění vzduchu okolo jeho křídel.

Jinak bych tuhle hloupou "hádanku" bral spíš jako matematický problém než fyzický (matematický ve smyslu "matematické" kyvadlo). Protože z fyzikálního hlediska jde samozřejmě o naprostou blbost (pokud se tedy nemluví o nějakém modelu letadélka :-) ).

Re: Odkazy

Napsal: 29.3.2008 22:12
od drake127
Tak, ale já tvrdím, že se letadlo bude vůči okolnímu vzduchu pohybovat rychlostí x, vůči zemi také a kolečka se budou na páse točit rychlostí 2x. Tím pádem potřebný vztlak získají.

Re: Odkazy

Napsal: 29.3.2008 22:42
od Vallun
drake - nebude se pohybovat, protože veškerou energii motorů bude potřebovat k tomu, aby eliminoval pohyb pásu. Tvůj model totiž vychází z představy, že kdyby letadlo s odbrzděnými koly bylo postaveno na pás, zůstalo by na místě, ale to není pravda, sunulo by se zpět, protože kola jen vykonávají kontakt, jehož intenzitu ale určuje gravitace. To co tvrdíš Ty, by platilo pro případ, že by pás byl nepoháněný - pak by se rozdíl v pohonu mezi autem a letadlem projevil. V tomto případě a tak, jak já chápu zadání, nikoliv.

Neferit Sr. - Ty to chápeš obráceně - pás nepohání letadlo vpřed - pak by nebyl žádný problém a "normálně" by vzlétlo (s výhradou motorového tahu po startu). Funguje to totiž i na opak - s letadlem s normálním startem (i.e. nemyslím vrtulníky, Hariery ani Ospray) může přistát na místě na palubě LL pokud ta pluje proti dostatečnému větru a dostatečnou rychlostí. V knize Křídla Medúzy popisuje John Nance zážitek jednoho svého kolegy, jehož byl očitým svědkem...

Re: Odkazy

Napsal: 29.3.2008 23:31
od Hamster
drake127 píše:Tak, ale já tvrdím, že se letadlo bude vůči okolnímu vzduchu pohybovat rychlostí x, vůči zemi také a kolečka se budou na páse točit rychlostí 2x. Tím pádem potřebný vztlak získají.
To x si ale přece nemůžeš násobit jak se ti zlíbí, protože vzhledem k vůči letadlu relativně neomezenému výkonu pásu a tomu, o jak hypotetický připad jde, musíš počítat s tím, že x se v podstatě rovná nekonečnu, čili by se ty kolečka musely točit rychlostí dvou nekonečen.

Re: Odkazy

Napsal: 29.3.2008 23:34
od Firkraag
Neuveritelny jak takovou kravinu muze nekdo tak moc resit :-)

Re: Odkazy

Napsal: 30.3.2008 8:17
od Neferit Sr.
Vallun - tak to je jiná - za těchto podmínek se to letadlo ani nehne dokud neuvaří motory a pak ho běžící pás vyplivne někam mimo letiště - to by ale taky mohlo být považováno za vzlet, ne?

Re: Odkazy

Napsal: 30.3.2008 9:44
od Vallun
I když ono by odstartovat šlo docela v pohodě, ale zřejmě v rozporu se zadáním. Pokud je letadlo uprostřed dráhy, tak není problém se otočit a odstartovat s pomocí běžícího pásu;)

Re: Odkazy

Napsal: 30.3.2008 10:38
od Firkraag
Neni jedno co se letadlu deje pod koli? :-) K nabrani rychlosti vyuziva vzduch a ne kolecka.. A vzduch je porad tam kde ma byt tim padem letadlo jde kupredu jen kolecka se tocej jako blazen :-)

Re: Odkazy

Napsal: 30.3.2008 10:41
od Vallun
Firkr - to už jsem vysvětloval v reakci na drakea;)

I když musím kriticky připustit, že je to možná stejný paradox jako se šípem a zajícem;) dva matematicky správné, ale vzájemně se vylučující modely...

Re: Odkazy

Napsal: 5.4.2008 13:52
od drake127

Re: Odkazy

Napsal: 5.4.2008 14:17
od Hamster
Mno, tak jsi měl zřejmě pravdu, I když mi to celé příjde dost neuspokojivé - a to jak po teoretické stránce (sami přiznávají, že varianta kdy ke vzletu nedojde je myslitelná a že to je jen otázka síly pásu, což jsem po několika zopakováních v zadání, že pás dokáže vyrovnat turbíny, bral jako tento případ) a i po té praktické (upřímně, ten pás z toho videa z MythBusters působí dojmem, že by se po něm rozjelo i to auto. To jsem skutečně trochu nepobral.).

Re: Odkazy

Napsal: 5.4.2008 14:37
od drake127
Hele, taky jsem si nebyl 100% jistý, proto jsem se taky nehádal do krve, ale člověka potěší, že měl pravdu a vy jste lamy :-P.

Re: Odkazy

Napsal: 5.4.2008 16:09
od Vallun
Ale neměl pravdu, zdůvodnění redakce je nedostatečné a ten experiment nevěrohodný - taky si totiž myslím, že práce motorů je větší, než práce pásu.

Pokud je v zadání, že pás a motory mají stejný "výkon", pak motory budou fungovat právě a jen jako lano v onom příkladu s bruslařkou, ale už nebudou mít sílu k tomu, aby vykonaly nějaký pohyb v před.

Kdyby totiž ten pás pod bruslařkou držící se lana taky konstantě zrychloval, tak dospějeme do bodu, kdy lano praskne nebo se dotyčná pustí...a samozřejmě ještě dříve by nastal bod, kdy by již nebyla schopná se přitahovat vpřed... Jinými slovy jejich model by fungoval proto, že by dopředná síla přitahující se bruslařky byla větší, než síla pásu.

Model s volně loženými kolečky donekonečna zvětšujícími svou rychlost by platil až od okamžiku překonání bodu hybnosti (možná), ale to v teoretickém případě stejně výkonného pásu s motory nehrozí.

Toto lze dokázat jednoduchým experimentem doma. Stačí vzít papír a model autíčka na kolečkách. Když budete papírem pod autíčkem posouvat, tak auto také nezůstane na místě...

Re: Odkazy

Napsal: 5.4.2008 16:22
od drake127
Uff, protože tření angličáka je svým způsobem větší než letadla. Většině mých angličáků se na koberci ani kolečka netočila, to je ale fuk.

Takže úplně jednoduše, pokud pás vyvolá na ložiscích koleček takové tření, že tím vyrovná tah motorů, letadlo nevzlétne (kolečka se shoří, konstrukce se rozpadne). Toto ovšem pás, který se dle zadání pohybuje stejnou rychlostí jako letadlo nedokáže. (tj. ne, že letadlo (ne kolečka!) jede dopředu rychlostí x a pás dozadu 12x, čímž motory spálí svoji energii na tření koleček.)