Napsal: 15.5.2006 11:02
Hmm, já se setkal s tím "tak podvacáté to snad tu originálku už načte"Wiskas píše:Jen taková poznámka k pirátění na konzolích - z vlastní zkušenostimůžu říct že je to dokonce jednodušší, stačí si nechat nainstalovat čip a už se nemusím starat o cracky, které mi zavirují PC, různé ochrany a Starforce.

OBSAH:


I.) Torment a jeho (ne)významnost mezi hrami
II.) Hratelnost
III.) Hra a hraní
I.
Torment ukázal hráčům některé možnosti. Jak bylo zmíněno výše, nemyslím, že by šlo o možnosti nějak geniální a osvícené - nicméně tam byly, bylo jich docela dost a náramně to hrálo. Torment asi nějak moc herní svět neovlivnil - neovlivnil tolik hráčů.7c píše:Popravdě jsem to s tím oslavováním P:T bral trochu jako vtip - IMO to není hra, která by herní svět nějak moc ovlivnila (když to přeženu, tak pokud by Torment nevyšel, nic by se nezměnilo). Takže pořád se ohánět P:T je řekl bych trochu zbytečné.
Za vše mluví asi to, když se člověk v nejrůznějších rodokmenech signifikantních her historie Tormentu dohledá alespoň někde v rohu pro formu nacpaného, ač by měl mít prostor jistě o mnoho větší. Anebo to, že v recenzích na novinky se často pochvalují questovo-dialogové přednosti hry, ovšem na skutečnost, že "měřák" Torment měl takových featur deset a na řádcích recenze novinky se téměř bezmezně radujeme ze dvou, se už nedostane

A právě část hráčstva Torment ovlivnil a ta ho staví do pozice jistého vzoru, popř. ty možnosti, které Torment představil, bere za takové, které by měly/mohly být v každé pořádné rpg. Sem patřím třeba já... třeba to, že družiníka z nějakého důvodu prostě nemůžu nabrat do party, totálně si ho odstřihnu ze hry, na místě ho třeba zabiju a paradoxně mu tím i pomůžu (tj. ne BG styl, kdy ho stejně nakonec do party dostanu a on hází zlostně naštvané hlášky), je jakýs takýs v Tormentu. Potřebu po téhle featuře bych měl i bez Tormentu, tj. není to nějaký geniální produkt Tormentu - ovšem Torment tu featuru skutečně použil a vše je tím pádem o to hmatatelnější a dosažitelnější - když už to v jedné hře vážně bylo.
II.
Jenže takhle braná hratelnost mi přijde jako dost nehmatatelný ukazatel. To bych spíš nazval dojmem ze hry. Hratelností bych spíš nazval to, co představuje bg2 - ať už je příběh zpětně jakkoli jednoduchý, ať jsou dialogy a questy zpětně jakkoli jednoduché, když to člověk hraje, je zcela pohlcen - hratelnost ho přikovává na židli a on hraje a je pohlcen. Závodní hra, která je zcela nereálná, auta mají turba, nevybuchují, za efektní srážky mám navíc ještě body k dobru - relativní nesmysl, snad možná pro děti, které se budou vyžívat v demolici nedemolizovatelných aut. Chyba lávky, s hratelností mě taková hra dokázala přikovat na několik hodin. Hratelnost vidím jako nějaké stimuly k bezprostřednímu hraní a motivace v něm pokračovat, ale to je jedno.7c píše:A ještě detail - pro mě je ta NEJHLAVNĚJŠÍ věc na každé hře hratelnost. Na ničem jiném nezáleží, protože hratelnost je podstata i shrnutí jakékoliv hry a může v ní být obsaženo prakticky všechno.
Pakliže myslíš tuhle hratelnost, tak je to imho zase opět jeden z ukazatelů - třeba důležitý a nejvýznamější, ovšem, když mají hry hratelnost relativně podobnou, musí rozhodnout něco dál. Ultrahratelný Burnout (zmíněná arkdádová autíčka) byl nakonec vždy jen předkrmem pro Silent Hill, který třeba ani nebyl až tak ultrahratelný, ale rozhodně dost hratelný byl - ne však víc, spíše míň. A přesto SH řadím řádově o x kategorií výše, protože má v sobě něco víc.
To je třeba už lepší to měřítko dojmu ze hry, ale osobně mi nepřijde, že by pouze hratelnost byla určující pro posuzování vývoje her - hratelnost může být pořád, ale to, že ti ty hry už nic víc nenabízejí, to je věc druhá...
III.
A to se dostávám k tvé post scriptum myšlence a vlastně i té předchozí

O pár řádek výše jsem napsal:
Hratelnost může být pořád, ale to, že ti ty hry už nic víc nenabízejí...
Jak vidno, základ slova, tj. hra, jaksi lícuje. Takže by se nabízelo říct, že to, co má hra nabízet, je hratelnost a tím konec, šlus.
Jenže otázka je, jestli ty věci, které praktikujeme na počítačích, jsou vlastně hry. Není to jen nějaký názvoslovný pohrobek prvních tetrisů a tenisů?
Mnoho lidí je kupříkladu háklivých, když člověk scény neznalý (rodič, partner, laická veřejnost) postaví třeba Doom a Torment na jednu lajnu ve smyslu "je to oboje hraní her". Už tady je vidět, že není hraní jako hraní a hra jako hra. Že je to v podstatě jen označení pro dvě různé, popř. rozdílné věci/činnosti. Ano, označení, protože tak nějak intuitivně pasuje, ovšem zdaleka nevystihuje podstatu té věci.
Přesněji by se dalo říct "jedno je hraní akční hry z vlastního pohledu, druhé hraní hry za roli". Když pořád vezmu, že obé je stále hra, minimálně mi to první musí nabídnout pořádnou akci a to druhé pořádnou roli (role). Už je vidět, že tam do toho vstupuje něco víc - akce a role, něco, co musí mít své specifické kvality, vstupy a také výstupy.
A ono do toho samozřejmě něco víc vstupuje - na poli RPG rozhodně nějaké postavy a jejich zpracování, vyjadřování, nějaké prostředí, nějaké situace, nějaký příběh - spousta koření do té trochy jalové omáčky. I kdybych po pc hře chtěl pouze kvality herní, stále půjdou ruku v ruce s ostatním. Příběh hru třeba nezachrání, ovšem dokáže ji vybičovat mezi nezapomenutelné - je k dobru úvah uvažovat v obou extrémech konzistentně - nejen to, co příběh nedokáže, ale i to, co dokáže.
A nakonec... označení hra tak nějak k tomuhle typu činností, které na pc provozujeme, přišlo. A ano, jsou to věci s prvky her. Ale jsou tam jen a pouze tyhle prvky explicitní? Proč třeba nezkusit vnímat některé hry bez toho citového zabarvení, které klade slovo hra (nemluvě třeba o tom, že u spojení divadelní hra to jde
