Upadající herní svět

Akce, strategie, adventury, plošinovky, závodní, sportovní a logické hry ... prostě žádné RPG.

Moderátor: sevencreature

Odpovědět
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ajantis »

Hamster píše:Snad kromě těch Sims 1 mi teď moc není jasné na co narážíš. SimLife?
Co třeba SimCity? Další revoluční hra.

Navíc umí své výtvory parádně rozšiřovat a propojovat - Sims už nejsou jedna hra, ale několik, které simulují všechno možné a dohromady to funguje. Nebo SimCopter a jeho propojení se SimCity - další významná věc, byť tady nemohu soudit z osobní herní zkušenosti.
Uživatelský avatar
Hamster
Dabus
Příspěvky: 1815
Registrován: 29.10.2005 1:04

Příspěvek od Hamster »

SimCity samozřejmě revoluční a oceňovaná hra byla, ale nikdy jsem neslyšel o tom, že by byla před vydáním pokládána za nerealistickou, nebo divnou. O to mi šlo. Že Wright umí je bez debat...
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ajantis »

Hamster:
Michal Rybka v LEVELu píše:Will Wright už měl základ SimCity... V tehdejší době (1984) byl absolutně prosazován názor, že hra je podobná filmu, a měla by tedy mít začátek a epochální konec, ale SimCity byla nekonečná hra. Vydavatelé se neustále vyptávali, jak chce Wright "tohle předělat na hru", ale Wright vytrval a odmítl hru předělat do podoby vyžadované pány vydavateli...
Mně to tedy zní jako docela divný a nerealistický nápad.
Ale jsou to informace zprostředkované, tehdy jsem se o hry ještě nezajímal, tudíž jak jsem nakoupil, tak prodávám.
Uživatelský avatar
Hamster
Dabus
Příspěvky: 1815
Registrován: 29.10.2005 1:04

Příspěvek od Hamster »

Ajantis: Heh, njn ti vydavatelé imo měli pravdu, sc1 skutečně neni moc hrou. :-) Alespoň já tu jedničku nikdy neměl rád. Tahle citace z underdogů mi mluví z duše:
The fun in this version of SC is akin to the fun one gets with a paint program, not necessarily a game program. Future SC entries improve on this, and are worthy as game *and* social experiment... but this one is just a very well-done curio.
Jinak, pokud je ta citace levelu pravdivá (proč by neměla být), tak máš pravdu. Jen se snažim říct, že v tomhle případě se mu to asi zrovna moc nepovedlo. SimCity 1 je imo něco jako Black and White. Revoluční a nezábavná hra.

EDIT:Moment, 1984?? :-?
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ajantis »

Hamster:
Já hrál až SC 2000 a SC 3000. :oops:

Vypomůžu si ještě jedním citátem z téhož článku - mimochodem LEVEL 117, str. 64, na obálce panáčci ze Sims 2.
První prodeje byly slabé, ale pak se stalo něco zvláštního - hra se dále prodávala, protože se její pověst šířila mezi hráči. V okamžiku, kdy Newsweek o této hře publikoval celostránkový článek (v tehdejší době to bylo velmi neobvyklé), ze SimCity se náhle stal hit.
A nejen to - Sid Meier přiznal, že SimCity se pro něj stalo inspirací pro Railroad Tycoon a později pro Civilization. Maxis najednou začal zajímat každého - byl zaplaven žádostmi o simulace pro takové instituce, jako CIA nebo armáda ....... a stal se jedním z nejvýznamnějších vývojových studií.
Myslím, že se tohle dá nazvat velkým úspěchem. S tou zábavností může být problém i v tom, že my se na ni díváme už ovlivněni těmi dokonalejšími hrami, které z toho konceptu vzešly. V době vydání to asi nebylo tak nezábavné, když se z ní stal takový hit.

Ať tak či onak, u SC 2000 už svou vizi dotáhl i k hratelnostní bezchybnosti, byť možná ne na první pokus.
Kéž by to u Spore bylo taky aspoň na ten druhý pokus. :-)


EDIT:
Ten rok jsem tam pro lepší představu doeditoval a neoznámil, jelikož jsem to nepovažoval za důležitou informaci. Omlouvám se za zmatení.

(Nadále čerpám z článku:)
- 1984 - pochybnosti vydavatelů
- 1985 - hra vychází pro Commodore
- 1987 - založena společnost Maxis
- 1989 - PC verze

Ta citace "První prodeje byly slabé..." se vztahuje k té PC verzi.
Naposledy upravil(a) Ajantis dne 1.2.2007 0:52, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Hamster
Dabus
Příspěvky: 1815
Registrován: 29.10.2005 1:04

Příspěvek od Hamster »

Ajantis píše:S tou zábavností může být problém i v tom, že my se na ni díváme už ovlivněni těmi dokonalejšími hrami, které z toho konceptu vzešly.
Těžko říct. Na základce jsem se k ní dostal asi jako k mé 5. hře vůbec a přestože jsem u ní tehdy trpělivě tak 2-3 týdny strávil (nechápu jak jsem to dělal), tak mě moc nebrala. Když jsem se mi ale tak po půl roce dostala do ruky dvojka, tak mě okamžitě chytla (Ta je skvělá).
Uživatelský avatar
Jab
Sigil Team
Příspěvky: 3603
Registrován: 24.9.2005 23:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jab »

Mě zase bavila jen jednička. Další díly mi přišli jako stále to samé. Mňo a pak už jsem po budovatelských (apod.) hrách moc netoužil. I když dlouhodobě mám zálusk na Pharaoh. :-)
Civilizace je výjimkou, ta je skvělá a bude mě bavit vždy.
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ajantis »

Na Pharaoh mám taky velkou chuť, zrovna včera jsem po něm pátral, jenže sehnat se to tu nedá. Na pár obchodech ho sice ještě mají v seznamu, ale k dostání již není.
Co taky čekat od víc než 7 let staré hry... I když třeba Age of Empires II se pořád prodává za za 800. :shock:
Uživatelský avatar
sevencreature
Sigil Team
Příspěvky: 7394
Registrován: 26.9.2005 1:24
Bydliště: Země
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sevencreature »

Reakce na: http://forum.sigil.cz/viewtopic.php?p=124792#124792

Hmm, na hrej.cz je 9 zdá se taky docela populární známka :think: Hodnocení směřuje IMO do pekel - spousta her dostane 9, takže když se další recenzenti ohlednou o měsíc zpět a vidí, které hry obdržely 9, tak si nejpíš řeknou - "Tahle hra sice není úplná perla, ale když vidím, co všechno tu 9 v poslední době dostalo, nemůžu jinak."

A 10 se přece nedává (protože nikdo nemá odvahu 10 dávat :roll: - takový zbabělý alibismus...), nebo se stále čeká na tu "dokonalou hru" :roll: Jako "je" třeba Ocarina of Time (:roll:). Na tomhle bych chtěl poukázat klasické úsloví žij, jako kdybys měl zítra zemřít (nebo možná Tygra a Draka, i když tam to dopadlo vlastně dobře :think:) - když je nějaká hra skvělá, tak jí 10 dát (ovšem až s nějakým odstupem). Tj. hned tu máme další problém - nadšené co nejrychlejší hodnocení a co nejrychlejší recenze hry.

Když bych vytáhl z minulosti některé hry, které dostaly 9 či 8 a porovnal je se současnými, tak bych jim nejspíš musel dát tak minimálně 11, 12 :roll:

Je fakt, že pořád vznikají herní perly, ale rozhodně jich není tolik (jak si zřejmě myslí takový počet současných recenzentů), že bychom se v nich brodili po pás :roll:
Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.
Adolfik
Sigilan
Příspěvky: 166
Registrován: 12.4.2008 13:36

Re: Upadající herní svět

Příspěvek od Adolfik »

Někam to své blití sem musel postnout :D
Předem bych chtěl upozornit, že nepatřím mezi typy "herních kritiků", kteří se potulují dnešními fóry. Tito lidé často trpí nemocí mou pojmenovanou "První hra"...tedy při setkání s PC hrami hráli svoji první hru a další gamesy jsou automaticky horší :roll: . Dále upozorňuju, že mluvím o hrách, které nejsou hrány z důvodu technologie (viz Quake, Doom 3, Crysis...).

Proč upadající?
Často navštěvuju herní magazíny jako je bonusweb a games.tiscali a přijde mi pokud je recenzent podplacený či pod výhružkou jeho živitele, tak automaticky v recenzi vyzdvyhne hru do nebes a neustále omílá fráze, kde používá slova jako "propracovaný příběh, nepřekonaná atmosféra, emotivně působící postavy, znovuhratelnost" atd. Většina z vás neuvěří jak to dokáže působit a zmanipulovat a strhnout davy, které pak při hraní nevidí negativa a ani si neuvědomuje, že ta hra je béčko až propadák :( (viz praktiky EA, Betsheda Softworks (ale dělá dobré hry), GSC).
Pak tu jsou hry, kterým pak dájí 75 % či označní za béčkovinu, že už to tu bylo a je to taková jednohubka a je to po čase stereotypní (přiznejme si, který hry nejsou ;)) a blabla. Dokonale popíše negativa, které pak případný hráč čte a je znechucen při hraní, protože si TY NEGATIVA uvědomuje! Vím, nelze vytvořit dokonalou hru (dokonalost neexistuje), ale hra je hratelná, oblíbená, stává se kultem, protože má nějaké prvky, které baví a přebijou to špatné, které holt k tomu patří.
Zkrátka se setkávám s hrami s vysokým hodnocením v magazínech a po osobní hraní mám z toho rozporuplné pocity, protože jsem si odnesl jakési vizuální znásilnění, připadá mi to sterilní apod. Neřekl bych rovnou ODPAD, ale rozhodně bych to nevyhazoval do výšin.
Pak tu jsou gamesy s nízkým hodnocením, ale při hraní mě zaujmou. Vůbec tam nevidím tu často zmiňovanou stereotypnost, protože autoři vždycky přišli s něčím novým. Osobně bych jim dal vysoké hodnocení a automaticky je doporučuju všem (hlavne lidem co často nehrají).

Uvedu pár příkladů
RPG je můj velmi oblíbený žánr. Když pohlednu zpět, tak v období 1998-2003 toho vzniklo docela hodně. Hlavně hry od Black Isle jako je serie Fallout, Icewind Dale a Planescape. Od Bioware Baldur´s Gate, neverwintery atd. Od Troiky pak Arcanum a jejich poslední počin Vampire Bloodlines (takovej vampiří Deus Ex :) ). Betsheda vydala Morrowinda...no dalo bys pokračovat do nekonečna.
Pak nastane dost přeceňovaný období, kde toho moc nezvniklo a co vzniklo, tak stálo za prd. Piranha Bytes (pravda pod nátlakem Joowoodu) vydá Gothic 3, který získává nadprůměrné hodnocení, ale ve skutečnoti? Nešlo o to, že pokračovaní by byly vždycky špatné, ale trojka byla naprostej propad ve všem (něco jako Deus Ex 2, ps47 ví...). Co dělá RPG hrou? Tak je to hlavně příběh, questy, dialogy s NPC, vývoj postavy a svět. Příběh je ve trojce oproti předchozím dílům naprostej úpadek a i k průměrným RPGéčkám se nedá srovnávat. Questy jsou šablonovité a debilní (kdo hrál, ví o co jde-získávaní reputace, aby se hráč dostal ke správci v každém městě). Vývoj postavy je jednoduchý a jednotlivé skilly na sebe nenavazují. Jediným čím trojka oplývá je vizuální stránka a to je právě vše. Gothic 3 podle mě nemá ani na průměrnou gamesu, protože opravdu jediné je ta snaha se vyrovnat Oblivionu svou volností, rozhlehlostí a přírodou ( a stou volností na něj nemá).
Pak tu mám třeba Mass Effect od Bioware, kde se potvrdilo, že Bioware nedokáže přijít s ničím novým. Pravda že ta jejich šablonovitost táhnoucí se od KOTOru zas tak nevadí, ale opět se prvky propadají dolů než je vhodné.
V poslední době je taky trend označovat hry za RPG, i když s tímto žánrem nemají nic společného. Příkladem budiž S.T.A.L.K.E.R, který je sice velmi zábavná gamesa, ale to že tam jsou dialogy (příběh má snad každá nová hra ne?) ještě neznamená RPG žánr. Maximálně prvky to jo.
Můj očekáváný Fallout 3 jsem bohužel ještě nezkoušel (zatracenej Pixel Shader 3.0), takže neposuzuju a rozhodně ho nehodlám srovnávat s předchozímy díly, když vím, že na ně nenavazuje a bere si jenom jejich svět a vývoj postavy. Navíc jsem se konečně po 3 rocích naučil hrát hry od Betshedy :)
Uvidí se jak dopadne Risen a Arcania.
Zkrátka mi přijde, že tohle herní odvětví jde pěkně do kytek, protože tvůrci se snaží přízbusobit konzolistům (zjednodušování všeho co jde).

U stříleček bude posuzovaní horší, protože tenhle žánr většinou sloužil k ukázkám novější technologie, ale v poslední době je taky nějakej trend chybějící variability a znovuhratelnosti. Položte si otázku, kdo z vás by hrálo znovu novodobější Crysis nebo F.E.A.R (pravda čtyry roky je pro někoho historie :roll:) a kdo by z vás hrál znovu nějakého Hitmana, System SHocka2 či Operation Flashpoint, které disponují nelinearitou řešení problému?
Vezmu si například F.E.A.R, což je příklad jakési začínající "filmovosti" novějších FPS. Znovuhratelnost pro mě byla nulová, když všechny lekačky znám, ale i v prvním hrání se neubráním nudy, protože prostředí je skoro neměnné. Vždycky vejdete do nějaké větší místnosti, továrního komplexu, kanceláří a buďto z druhé strany se do místnosti navalí jednotka stejných vojáků nebo tam už na vás čekají schovaní. Následuje vizuální kastrace lítajících kulek, vybuchujících zařízení a stříkající krve. Ano je to opravdu fun, ale když vás tohle čeká stále dokola až do konce hry, tak vám to moc jako vysoce hodnocená střílečka nepřijde.

No radši s tím už skončím. Tuším, že nebudete s většinou věcí tohodle postu souhlasit, ale myslím, že jak jsem se snažil naznačit problém hodnocení v magazínech a trend tvorby novějších her (2004-09), tak mám většinou pravdu.
:)
Uživatelský avatar
Carlos
Sigilan
Příspěvky: 1917
Registrován: 24.2.2007 16:51
Bydliště: Špína pod špínou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Carlos »

Tak zrovna FEAR je nevhodné srovnávat s peckami typu System Shock. Naopak srovnej ho třeba s Doomem 3 (mám až zvrhlou radost, že Carmack s ním dostal na prdel :twisted: ) nebo s Quakem 4 (tady je to podle mě hodně vyrovnané). Vůbec nejlepší srovnání skýtá třeba Aliens vs. Predator. Fear z toho všeho vychází velice dobře a pro mě je to taková hvězda Severka, která by mohla ukazovat tvůrcům FPS cestu. Celkově se mi zdá, že žánr nejen FPS ale třeba i akčních adventur je na tom stále lépe. Dlouhodobě nejhorší období zažívají asi TBS, v poslední době i RTS a v neposlední řadě i RPG. Zajímavé je, že klasické adventury (i když u ž třeba ne point'n'click) se rodí docela hojně a v rozhodně ne nezajímavé kvalitě (viz. ohlášený remake Monkey Island!).
Příčinou propadu RPG je podle mého názoru snaha brát ohled na casual hráče (do pekla s nimi, s námi se taky nikdo nemazal!) a současně s tím marketing, který žádnému žánru co do inovací nebo nápaditosti nikdy nic dobrého nepřinesl. On RPG je žánr, který má obrovský potenciál a snáze poskytne filmový zážitek, tedy je tu pravděpodobnost, že lidé přestanou sledovat filmy a budou do příběhů raději zasahovat. Propojení s konzolemi je pak poslední hřebíček do rakve. I když ne nutně - třeba takové Jade Empire jsem si neskutečně oblíbil, bylo arkádové, oddechové, vtipné a absolutně mě nezajímaly černobílé volby, protože jsem se bavil; ale tvůrcům jsem byl především vděčný, že neudělali další sandboxové RPG, kde svět funguje tak napůl a hráč (potažmo já) se i díky realistické grafice cítí jak na exkurzi v retard hausu. Další špatnost co se mohla RPG žánru stát jsou tzv. ,Akční RPG' a zejména Diablo, nechci se s nikým přít jestli to byla hra dobrá či špatná, ale budu se do krve s vervou hysterické tchýně hádat - tohle prostě není RPG, protože tu není ROLE PLAYING! Tvůrci podle mého už uvažují, že když vyšlo Diablo, tak je RPG úplně všechno a vycházejí z toho prapodivné slátaniny, buď dobré (Deus Ex, System Shock nebo třeba Spellforce či Warcraft 3) nebo špatné s tvrdou početní převahou (Knightshift, atd., etc,...).
Mass Effect miluju a je mi jedno, že kopíruje koncept KOTORu, protože jsem žádný nehrál (nemám rád Star Wars), ale jestli dvojka nepřijde s něčím novým, tak společně s případným neúspěchem Dragon Age: Origins a těch několika mála zajímavých RPG projektů, můžeme vypravit (nebo alespoň já určitě) pohřeb kvalitních RPG her na mainstreamu. A to bude možná dobře, protože tvůrci snad budou mít snahu zlepšit se a třeba nakopou marketing do koulí, vagín popř. jiného neurčitého pohlaví.
"Hey, sugar, I'm gonna smash you with that heavy truck!"
"That's what I call rough love."
Uživatelský avatar
MCZ
Sigil Team
Příspěvky: 3926
Registrován: 25.9.2005 1:01
Bydliště: prázdná plechovka od barvy (černé)
Kontaktovat uživatele:

Re:

Příspěvek od MCZ »

Carlos píše:Mass Effect miluju a je mi jedno, že kopíruje koncept KOTORu, protože jsem žádný nehrál (nemám rád Star Wars) (...)
Jen k tomuto - vzhledem k tomu, že dle ohlasů ME kopíruje KOTOR opravdu dost (a to včetně světa, kde je prý skoro to samé jen jinak pojmenované), je to trochu dle mého zvláštní přístup. (Navíc se K líbil i lidem, co SW nemají rádi.)
Uživatelský avatar
Carlos
Sigilan
Příspěvky: 1917
Registrován: 24.2.2007 16:51
Bydliště: Špína pod špínou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Carlos »

MCZ: Měl jsem doma jedničku, ale byla to asi první hra, od níž mě odpuzovala grafická stránka (hrál jsem to tak do první chodby, čili prakticky vůbec) a od dvojky mě zase odrazovali kamarádi. Nevím, možná přeci jen nechuť ke grafice jedničky překonám.
"Hey, sugar, I'm gonna smash you with that heavy truck!"
"That's what I call rough love."
Uživatelský avatar
MCZ
Sigil Team
Příspěvky: 3926
Registrován: 25.9.2005 1:01
Bydliště: prázdná plechovka od barvy (černé)
Kontaktovat uživatele:

Re: Upadající herní svět

Příspěvek od MCZ »

Carlos: ehm, tedy nemáš rád ten svět anebo tě odpuzovala grafika? Tak či onak, KOTOR1 je i dnes pěkná hra s mnoha nádhernými scenériemi (které btw může dle Ajantisovy recenze ME jen závidět :-) ).
Uživatelský avatar
Carlos
Sigilan
Příspěvky: 1917
Registrován: 24.2.2007 16:51
Bydliště: Špína pod špínou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Carlos »

MCZ: Hvězdné války jsou mi obecně cizí, viděl jsem epizody IV-VI a nijak mě to nebavilo. Přesto jsem chtěl zkusit KOTOR, protože mj. i vývojáři jiných studií ho moc chválili, ale prostě mi vadila grafika - animace a zobrazení postav. Implementace AD&D mě hodně nadchla, ale to nepřebilo tu grafiku. Ono jde o vkus - podle mého zase neexistuje v RPG lokace, která by přebila příchod do Citadely v ME.
"Hey, sugar, I'm gonna smash you with that heavy truck!"
"That's what I call rough love."
Odpovědět

Zpět na „Jiné hry“