Evoluce, psychologie a další relativismy

Aneb místo k posezení a příjemnému rozhovoru nad jedem dle chuti.

Moderátoři: Sadako, sevencreature

Uživatelský avatar
Jab
Sigil Team
Příspěvky: 3603
Registrován: 24.9.2005 23:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jab »

Alnag píše:Jak vidno na FHSku je pořád stejná povinná literatura... ;-)
J, tuším, že zrovna tohle zůstalo i dnešním prvákům. :-D
Alnag píše: Nejpozději v helénistickém období (ale můžeme se přít o to, zda dříve) se člověk jako individualita jasně rýsuje v řecké filosofii a ačkoliv to je možná odvážné, není to spíš tak, že helénismus zavedl tyhle kategorie do raného křesťanství?
Až na to "zavedl" bych s tím souhlasil. To je trošku silně vyjádřeno, že helénismus něco zaváděl do křesťanství. Resp. jde to brát i z jiného úhlu pohledu. Co křesťanství převzalo...
Alnag píše:Člověk stvořený k obrazu Božímu ovšem není doménou křesťanství, ale i judaismu. A že boží syn na sebe vzal lidskou podobu proto není překvapení - vždyť člověk je přece obrazem Božím. Jakou podobu by tedy měl mít? Hořící keř?
Odpust, ale o tomhle se s tebou přece nehádám. ;-)
Alnag píše:Na mýtus o temném středověku nevěřím. Nicméně zaráží mne tvoje věta o tom, že vzdělávací systém drželi ve svých rukou křesťanští kněží. Na to bych dodal - no právě! Celé roky byla věda v područí církve a jen velmi obtížně ze z tohoto smrtícího sevření vymaňovala.
No věřím, nevěřím... Z mnoha hledisek o úpadek skutečně šlo. Byť si to tak zcela představovat není dobré. Co se týče té vědy, je trošku otázkou, kdy se za křesťanství začala vůbec formovat. Tak nějak koulím očima nad tím, že začíná Aristotelem a od té doby přímo směřuje kupředu. V některých dobách, zdá se mi, nebylo vzdělání zrovna na vzestupu a nemůže za to ani tolik křesťanství.
Alnag píše:Ale jistě, že to nebylo hned... ale Francouzská revoluce měla například vliv na vývoj události v Americe. A ty měly zase vliv zpětně. Navíc ačkoliv to třeba hned po revoluci moc demokraticky nevypadlo byl to nevratně nastartovaný proces právě k demokracii moderního typu. Kde jinde a dříve jsi v Evropě tohle viděl? V Británii?
Chtělo by to, abys mi napsal, jak konkrétně VFR ovlivnila události v Americe. A kterou Ameriku že to vlastně myslíš. ;-)
Demokratizační proces vidím v mnoha zemích světa. Včetně Británie, kde má své kořeny už v Magna Charta Libertatum (přirozeně netvrdím, že přinesla demokracii).
Alnag píše:Klidně. Ale z mých zkušeností vyplývá, že lidé jsou vyloženě vysazení vůči EP v důsledku jejího nepochopení...
Přijde mi trošku úsměvné, za jaké výjimečné jedince se berou evoluční psychologové. Ten pocit, že jsem se dokázal díky svému oboru vyrovnat "s pravdou," které ostatní nerozumí a jen jí překrucují, musí být ovšem velmi svůdný. A ještě lepší je, když pak mohu ten strach z "pravdy" šířit na ostatní. :-D
Alnag píše:Ale ono to je skutečně tak... některé věci jsou v humanitních vědách přijímány jako axiomy bez toho, že by se nad nimi už třeba sto let někdo pořádně zamyslel. Je jedno, že statisticky to nevychází. Že skutečnost jasně říká, že je to jinak. Prostě se to takhle zavedlo, postavili se na tom celé hrady z písku a teď se kolem toho chodí raději po špičkách, aby nám nespadly... na to jsem zase vyloženě vysazený já.
Hehe. Na tvoji "skutečnost" mohu nasadit několik pohledů, tvé "statistiky" užít k různým interpretacím.
Pokud máš v rukou buldozer, neboj se bořit. Jenže z povahy člověka vyplývá, že si ty hrady z písku postaví zase. A ona ta evoluční psychologie zase tak moc buldozerovitá není. Spíše jen nabízí jasná vysvětlení platná v rámci vlastního pohledu, vlastního paradigmatu. A trošku se bouří, že existují i jiné pohledy, které si žádají nároku na platnost. ;-)
Uživatelský avatar
Alnag
Sigilan
Příspěvky: 512
Registrován: 17.9.2006 9:33
Bydliště: dno Propasti
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Jab píše:Co se týče té vědy, je trošku otázkou, kdy se za křesťanství začala vůbec formovat. Tak nějak koulím očima nad tím, že začíná Aristotelem a od té doby přímo směřuje kupředu. V některých dobách, zdá se mi, nebylo vzdělání zrovna na vzestupu a nemůže za to ani tolik křesťanství.
Tak to nechápu. Nejdřív říkáš, že vzdělání měli v rukou křesťanští kněží. A pak, že za to nemůže křesťanství? A kdo za to tedy podle tebe může?
Jab píše:Demokratizační proces vidím v mnoha zemích světa. Včetně Británie, kde má své kořeny už v Magna Charta Libertatum (přirozeně netvrdím, že přinesla demokracii).
No ono je to samozřejmě těžké jasně narýsovat tu čáru, kde ten demokratizační proces začíná. Můžeš samozřejmě říct, že třeba už v nějakých severských tinzích (od slova ting, snad se to tak skloňuje). Anglický parlament samozřejmě působí velmi demokraticky, nebýt toho že tam rozhodovalo jen pár procent populace... Někdo vidí první demokracii ve Spojených státech Amerických, někdo v Národním shromáždění a zejména Deklarace práv člověka a občana! Nicméně tím se odkláníme od původní tématu, tj. jakým způsobem má křesťanství podíl na vzniku demokratizačních procesů (ať už za ně tedy považuje kterýkoliv z výše uvedených nebo nějaký jiný). To by mne velmi zajímalo. Já tam žádnou významější souvislost nevidím.
Jab píše:Přijde mi trošku úsměvné, za jaké výjimečné jedince se berou evoluční psychologové. Ten pocit, že jsem se dokázal díky svému oboru vyrovnat "s pravdou," které ostatní nerozumí a jen jí překrucují, musí být ovšem velmi svůdný. A ještě lepší je, když pak mohu ten strach z "pravdy" šířit na ostatní. :-D
Nevím jak jsi na tohle zase přišel. O žádná "pravdě" ani pocitu výjimečnosti jsem vůbec nemluvil. A myslím si, že z pocitem nepochopení se střetává řada vědců v prakticky všech oborech. Jenomže to doceníš jenom v tehdy, když máš v dané problematice dostatečnou erudici. A to, že jsou vědy o životě, speciálně třeba o partnerských vztazích oblíbené u všemožných bulvárních plátků. No nad tím můžu pokrčit rameny... ale tak abych ti nekřivdil. Odkud získáváš informace o evoluční psychologii? Které konkrétní věci se ti zdají divné, špatně formulované nebo chybné? Ono takové obecné tvrzení se těžko vyvrací.
Alnag píše:Hehe. Na tvoji "skutečnost" mohu nasadit několik pohledů, tvé "statistiky" užít k různým interpretacím.
Pokud máš v rukou buldozer, neboj se bořit. Jenže z povahy člověka vyplývá, že si ty hrady z písku postaví zase. A ona ta evoluční psychologie zase tak moc buldozerovitá není. Spíše jen nabízí jasná vysvětlení platná v rámci vlastního pohledu, vlastního paradigmatu. A trošku se bouří, že existují i jiné pohledy, které si žádají nároku na platnost. ;-)
To nejsou moje statistiky ani moje skutečnost... Paradoxní na tom je, že jsou to třeba statistiky, které byly sebrané za účelem potvrzení těchto axiomů. Když vezmeš takových výzkumů víc a pomocí metaanalýzy je sesypeš do jednoho dobereš se k velmi zajímavým výsledkům.
Co se buldozeru týče... není to tak jednoduché. Na jednu stranu máš buldozer na druhou stranu musíš nutně přemýšlet i o etice. Ale jeden takový axiom i jeho buldozer můžu nabídnout. Určitě víš, jak je důležité, jak se rodiče chovají ke svým dětem. Jak na ně výchovně působí. To významně ovlivní to, co z nich vyroste, jaký budou mít charakter. Ano? Ne!
V roce 1995 vydala Judith R. Harris v časopise Psychological Review článek, který odhaluje, že tomu tak není. Samozřejmě si můžeš říkat, že to byl blábol. Tento blábol dostal v roce 1997 cenu APA (American Psychological Association - nejvlivnější sdružení psychologů) cenu za "outstanding recent article in psychology". Později byl tento článek rozšířen do knihy jménem The Nurture Assumption. Všem, kdo to četli je jasné, kde se stala chyba. Proč bylo zdání zaměněno se skutečností i proč je ten článek tak významný a proč byl takto oceněn. Ale samozřejmě hrad z písku stojí dál.
A je to dobře, že stojí dál. Protože by si to rodiče mohli vyložit tak, že je vlastně jedno, co dělají a vůbec by se o výchovu nesnažili. Zní to absurdně. Jistěže ano. Protože jsi právě slyšel novinářskou verzi teorie. "Rodiče nemají vliv na potomstvo." Jenže ono je to mnohem složitější. A proto je lepší, když se některé věci do obecného povědomí ani nedostanou, než aby se tam dostala tak zmršená verze. A co s tím?
Obrázek
Uživatelský avatar
Jab
Sigil Team
Příspěvky: 3603
Registrován: 24.9.2005 23:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jab »

Alnag píše:Tak to nechápu. Nejdřív říkáš, že vzdělání měli v rukou křesťanští kněží. A pak, že za to nemůže křesťanství? A kdo za to tedy podle tebe může?
No, zánik antiky bych nebral jako důsledek vlivu křesťanství. Spíše přispěl vnitřní rozklad římské říše (který křesťanství urychlovalo a pak spíše zase zpomalovalo) a pak samozřejmě vpády barbarů.
Alnag píše:Nicméně tím se odkláníme od původní tématu, tj. jakým způsobem má křesťanství podíl na vzniku demokratizačních procesů (ať už za ně tedy považuje kterýkoliv z výše uvedených nebo nějaký jiný). To by mne velmi zajímalo. Já tam žádnou významější souvislost nevidím.
Právě svým základním důrazem na jedince. Právě tím, že je pokračováním a v jistém smyslu vyvrcholením smlouvy s Bohem (!), do které člověk vstupuje jakožto partner, účastník schopný vlastního jednání (opět ! :-D ). Právě tím, že zdůrazňuje rovnost mezi jedinci, důrazem na spásu, jež je dostupná každému.
Alnag píše:Nevím jak jsi na tohle zase přišel. O žádná "pravdě" ani pocitu výjimečnosti jsem vůbec nemluvil.
Pak se tedy omlouvám, jen jsem měl z tvých příspěvků takový pocit. ;-)
Alnag píše:Odkud získáváš informace o evoluční psychologii? Které konkrétní věci se ti zdají divné, špatně formulované nebo chybné? Ono takové obecné tvrzení se těžko vyvrací.
Především než chybné, divné apod. se mi zdá, že některé věci umožňují i jiná vysvětlení. Pokud bych si mohl vzít v příkladu na pomoc českou wiki, pak třebas vyhýbání se incestu, postoj k altruismu, či strach z hadů, pavouků apod. Jinak pokud bereš evoluční psychologii jakožto pomoc člověku při vymanění se z vlastních "zvířecích" základů, pak nemám žádných námitek. Taková reflexe lidství je zajisté prospěšná.
Mé informace o evoluční biologii jsou jinak samozřejmě velmi omezené, pročež mi ani tak moc nemůžeš křivdit. Znal jsem jendoho učitele, který její závěry bral dogmaticky a veškeré lidské chování jakožto nevyhnutelné dílo zvířecích pudů. Pak jsem samozřejmě měl i něco psychologie na FHS (úvodní zkoušku a odhadem asi 4 semináře s doc. Břicháčkem)
Alnag píše:To nejsou moje statistiky ani moje skutečnost... Paradoxní na tom je, že jsou to třeba statistiky, které byly sebrané za účelem potvrzení těchto axiomů. Když vezmeš takových výzkumů víc a pomocí metaanalýzy je sesypeš do jednoho dobereš se k velmi zajímavým výsledkům.
Co se buldozeru týče... není to tak jednoduché. Na jednu stranu máš buldozer na druhou stranu musíš nutně přemýšlet i o etice. Ale jeden takový axiom i jeho buldozer můžu nabídnout. Určitě víš, jak je důležité, jak se rodiče chovají ke svým dětem. Jak na ně výchovně působí. To významně ovlivní to, co z nich vyroste, jaký budou mít charakter. Ano? Ne!
V roce 1995 vydala Judith R. Harris v časopise Psychological Review článek, který odhaluje, že tomu tak není. Samozřejmě si můžeš říkat, že to byl blábol. Tento blábol dostal v roce 1997 cenu APA (American Psychological Association - nejvlivnější sdružení psychologů) cenu za "outstanding recent article in psychology". Později byl tento článek rozšířen do knihy jménem The Nurture Assumption. Všem, kdo to četli je jasné, kde se stala chyba. Proč bylo zdání zaměněno se skutečností i proč je ten článek tak významný a proč byl takto oceněn. Ale samozřejmě hrad z písku stojí dál.
A je to dobře, že stojí dál. Protože by si to rodiče mohli vyložit tak, že je vlastně jedno, co dělají a vůbec by se o výchovu nesnažili. Zní to absurdně. Jistěže ano. Protože jsi právě slyšel novinářskou verzi teorie. "Rodiče nemají vliv na potomstvo." Jenže ono je to mnohem složitější. A proto je lepší, když se některé věci do obecného povědomí ani nedostanou, než aby se tam dostala tak zmršená verze. A co s tím?
Yep. Viz výše. Evoluční psychologie jakožto reflexe lidství... Proti tomu lze málo namítat...
Uživatelský avatar
Alnag
Sigilan
Příspěvky: 512
Registrován: 17.9.2006 9:33
Bydliště: dno Propasti
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Jab píše:Právě svým základním důrazem na jedince. Právě tím, že je pokračováním a v jistém smyslu vyvrcholením smlouvy s Bohem (!), do které člověk vstupuje jakožto partner, účastník schopný vlastního jednání (opět ! :-D ). Právě tím, že zdůrazňuje rovnost mezi jedinci, důrazem na spásu, jež je dostupná každému.
Potom se mi zdá tedy zarážející, že i přes tento proklamovaný důraz na svobodu jedince se demokratická společnost začala utvářet dobrých 15 století (plus/mínus... záleží na definici) po nástupu křesťanství. Čím to, že to trvalo tak dlouho...
Alnag píše:Pokud bych si mohl vzít v příkladu na pomoc českou wiki, pak třebas vyhýbání se incestu či strach z hadů, pavouků apod. Jinak pokud bereš evoluční psychologii jakožto pomoc člověku při vymanění se z vlastních "zvířecích" základů, pak nemám žádných námitek. Taková reflexe lidství je zajisté prospěšná.
No tak wiki si klidně na pomoc vezmi. To heslo jsem shodou okolností psal/překládal. Takže jaké alternativní vysvětlení vidíš pro univerzální strach z hadů, pavouků nebo vyhýbání se incestu. Upozorňuju, že podobně jako evolučně podmíněná chuť na sladká a tučná jídla jsou tohle ty "nekontroverzní" částí EP, které jsou obecně považovány za platné (na rozdíl od jiných...). Takže by mne to o to víc zajímalo...
Alnag píše:Mé informace o evoluční biologii jsou jinak samozřejmě velmi omezené, pročež mi ani tak moc nemůžeš křivdit. Znal jsem jendoho učitele, který její závěry bral dogmaticky a veškeré lidské chování jakožto nevyhnutelné dílo zvířecích pudů.
Ano. Bohužel takové tragédy znám taky. Jenže z toho si nemůžeš dělat závěry. To, že valná část lidského chování je do určité míry determinována evoluční historií lidstva je jedna věc. To jak se to aktuálně rekombinuje v závislosti na prostředí, výchově (zejména té nerodičovské), aktuální situaci je zase věc jiná.
Alnag píše:Yep. Viz výše. Evoluční psychologie jakožto reflexe lidství... Proti tomu lze málo namítat...
No jo. Jenže když se to pak v bulváru reguje na "nevyhnutelné dílo zvířecích pudů, tak je to k pláči.
Obrázek
Uživatelský avatar
Jab
Sigil Team
Příspěvky: 3603
Registrován: 24.9.2005 23:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jab »

Alnag píše:Potom se mi zdá tedy zarážející, že i přes tento proklamovaný důraz na svobodu jedince se demokratická společnost začala utvářet dobrých 15 století (plus/mínus... záleží na definici) po nástupu křesťanství. Čím to, že to trvalo tak dlouho...
To víš, pokrok... :-D Důvody proč se tak dlouho čekalo by se rozebíraly velmi dlouho. A lidská povaha by v tom hrála nemalou roli... ;-)
Alnag píše:No tak wiki si klidně na pomoc vezmi. To heslo jsem shodou okolností psal/překládal. Takže jaké alternativní vysvětlení vidíš pro univerzální strach z hadů, pavouků nebo vyhýbání se incestu. Upozorňuju, že podobně jako evolučně podmíněná chuť na sladká a tučná jídla jsou tohle ty "nekontroverzní" částí EP, které jsou obecně považovány za platné (na rozdíl od jiných...). Takže by mne to o to víc zajímalo...
A hele ho. ;-)
Incest se především nevyplatí. Výměnou manželek se zajišťovala spojenectví mezi rodinami, kmeny apod., apod. Tohle je zase považováno za všeobecně platný závěr antropologie. Tím neříkám, že by na tom evolučně psychologickém nic nebylo, jen není tak těžké najít i jiné vysvětlení. ;-)
Co se pavoučků and stuff týče, tam je argumentace složitější. Můžeš to brát ale i tak, že člověk má strach ze zvířat, které by mu mohly nějakým způsobem ublížit, dominovat nad ním v rámci přírody. Mjm. k té wikině - mám o dost větší strach z aut a střelných zbraní než z hadů a pavouků. :-)
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ajantis »

Z dramatického nedostatku času a volných mozkových buněk zareaguji pouze na tu wikipedii.
Strach z aut, zbraní (atp.) je od strachu ze zvířat (atp.) odlišný v tom, že jak auto, tak střelná zbraň je pouze předmět, který nemá jakoukoliv možnost své autonomní činnosti - je to pouze nástroj v rukou člověka, který jej užívá. Auto samotné nikoho nezabije, zabije tak pouze člověk skrze tento předmět. Strach z něj je pak neopodstatněný (jako třeba strach ze sekery, která už je přeci jen hodně stará), jediným takovým strachem by byl strach z lidí. U jedovatého pavouka je to malinko jinak.
A jde-li o pavouky, hady atp., já se jich naprosto nebojím a nevidím důvod, proč bych měl. Konkrétně pavouků se štítím a vím díky sebeanalýze přesně proč - to tady ale rozebírat nebudu.

Ještě k těm "15. stoletím" - jednak křesťanství nedominuje od roku 0 a druhak nelze vytýčit přesnou hranici mezi "demokracii" a "nedemokracii" - že by tady žádné demokratické tendence nebyly a najednou se to zlomilo a vše je jinak. Nic nevyjde z ničeho. I (například) činnost britského parlamentu lze chápat jako její počáteční fázi, bez které by to poté nastat nemuselo - prostě kontinuální vývoj (jak by tento vývoj vypadal, kdyby křesťanství neexistovalo, je čirá spekulace). A to, že se na jeho chodu podíleli jen někteří, je samozřejmě pravda, ale to na řecké i římské demokracii taky - ty opravdu s tou naší nemají mnoho společného, nějaká rovnost - byť aspoň v právu na život (o rovnosti muž/žena ani nemluvě) - tu taktéž nebyla, ostatně žila z práce otroků.

EDIT:
Ad incest - Já si nemyslím, že bylo špatné, že se spolu Julie a Marek vyspali. Jejich život, jejich rozhodnutí, A většina lidí řekne opak, protože je jim odmalička opakováno "incest je špatný, incest je špatný, incest je špatný". Takže incest přece je špatný.
Naposledy upravil(a) Ajantis dne 28.9.2006 18:37, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Alnag
Sigilan
Příspěvky: 512
Registrován: 17.9.2006 9:33
Bydliště: dno Propasti
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Jab píše:Incest se především nevyplatí. Výměnou manželek se zajišťovala spojenectví mezi rodinami, kmeny apod., apod. Tohle je zase považováno za všeobecně platný závěr antropologie. Tím neříkám, že by na tom evolučně psychologickém nic nebylo, jen není tak těžké najít i jiné vysvětlení. ;-)
No obávám se, že to není uspokojivé vysvětlení jevu o kterém tady mluvíme, nicméně se to s ním nevylučuje. Evoluční psychologie užívá jinou úroveň analýzy, ale k tomu záhy. K tomu incestu asi takhle - nejde o to, zda se vyplatí nebo nikoliv.
(Haidt, 2001) píše:Julie a Marek jsou bratr a sestra. V průběhu prázdnin spolu cestují napříč Francií. Jednu noc tráví v chatě na pláži. Rozhodnou se, že by bylo zábavné zkusit se pomilovat. Bude to pro ně nová zkušenost. Julie už bere hormonální antikoncepci a Marek pro jistotu použije kondom. Oběma se to líbí, ale rozhodnou se to již neopakovat. Uchovají tuto noc jako své tajemství, které je ještě víc sbližuje. Co si o tom myslíš? Je to v pořádku, že se pomilovali?
Většina lidí, které toto předložíš řekne, že ne. Že to bylo špatné. Zeptáš se proč, ale zdůvodnění je obtížné. Brání to nějak spojenectví mezi rodinami? Ne. Vyvolává to nebezpečí poškození genomu? Ale vždyť použili dvojí ochranu. Někdo bys řekl psychické poškození? Ale vždyť z toho příběhu je jasné, že je to nepoznamenalo. A většina lidí ti řekne "Nevím, nedokážu to vysvětlit, ale vím, že je to špatné." Kde se tahle reakce napříč kulturami bere?

A dále to nevysvětluje tzv. "Westermarckův efekt o nějž tu jde zejména. V něm jde o pozorovaný nedostatek sexuálního zájmu mezi dvěma jedinci, kteří byly spolu vychováváni jako děti. Zdá se tedy, že jde o psychologický mechanismus spouštěný žviotem ve vzájemné blízkosti v kritickém období prvních pěti let žvita. Přičemž mnoho zvířat vykazuje podobné chování. Ve většině případů budou jedinci vychovaní pospolu blízce příbuzní, tudíž jde zřejmě o adaptaci bránící incestu. Shepher (1971) odhalil, že se tento efekt objevuje i u cizích dětí vychovávaných u sebe např. v Izraelských kibucech, kde byly vychováváni hromadě nikoliv svými biologickými rodiči. A vstupovali do sňatků s lidmi mimo kibuc (oproti sňatkům v rámci kibucu, jak zamýšleli jejich rodiče). Toté zaznamenáno v bledě modrém zaznamenáno v kanadě. Nejdetailnější studie ovšem pochází z Taiwanu (Wolf a Huang 1980, Wolf 1985). Tady dávají matky svoje děti do jiných rodin, kde jsou vychovávány jako budoucí manželky jejich synů. Jelikož jsou ale budoucí nevěsta a ženich vychováváni pospolu, je budoucí manželství neúspěšné (v reproduktivním smyslu). Kde a jak se vzal Westermarckův efekt?
Jab píše:Co se pavoučků and stuff týče, tam je argumentace složitější. Můžeš to brát ale i tak, že člověk má strach ze zvířat, které by mu mohly nějakým způsobem ublížit, dominovat nad ním v rámci přírody. Mjm. k té wikině - mám o dost větší strach z aut a střelných zbraní než z hadů a pavouků. :-)
Prosím, ještě jednou si přečti tu wikipedii...
Wikipedia píše:... lidé mají přesto větší dispozice vytvořit si strach z pavouků a hadů než z aut, střelných zbraní... Proto existuje rozpor mezi vrozenou předpřipraveností ke strachu a moderním prostředím.
To není o tom, čeho se ty nebo já víc bojíme. To je o tom, čeho jsme víc připraveni se bát. Např. pocit hnusu z jídla po kterém následuje nevolnost se dostavuje po prvním kontaktu (tzv. Garciův efekt, který mimo jiné zlomil vaz klasickému behaviorismu). Panický strach z pavouků (arachnofobie) se léčí poměrně běžně a často. Kolik lidí se léčí z panického strachu z aut? Minimum. Už si někoho viděl se zhroutit na přechodu pro chodce hrůzou? Stejně tak spousta lidí se bojí sáhnout na hada. Bojíš se snad sáhnout na pistoli? Kolik lidí se bojí vzít strčit vidlici do elektrické zástrčky? Chápeš co se myslí tou předpřipraveností ke strachu ne?

Ano, můžu to brát tak, člověk má strach ze zvířat, které by mu mohly nějakým způsobem ublížit... a já to taky tak beru. To je totiž právě to vysvětlení o kterém se bavíme. Situace, které se v lidské historii vyskytovaly opakovaně a jenž měly vliv na lidské přežití a reprodukci se mohly (a často se tak stalo) zafixovat jako určité pohotovosti nebo předpřipravenost k určitému jednání v současnosti. To, že toto jednání už v současnosti nemusí být efektivní je dáno tím, že zafixování něčeho v genomu trvá cca milión let, zatímco moderní společnost existuje přinejlepším pár tisíc let a soudobá technologie je prostě soudobá. Proto člověk nereaguje ve všech situacích adekvátně. A právě tento rozpor (mezi vrozenou připraveností a soudobou skutečností) a neadekvátní chování, které to vyvolává je ústředním bodem pozornosti evoluční psychologogie. Rozumíme si?

Ještě k těm slíbeným různým úrovním analýzy. Vypůjčím si z jedné své práce, abych to nemusel psát. Proč matka kojí své dítě?

„(i) Proximální mechanistické vysvětlení: dítě pláče a/nebo matčiny prsy jsou nality mlékem.
(ii) Vývojová nebo ontogenetická příčina: matka se naučila pečovat o děti, když vyrůstala, pozorováním jiných žen kojících své děti. Navíc, může mít vrozenou (zabudovanou) tendenci vykazovat chování pozitivní péče vůči dětem, které je spouštěno přítomností malého dítěte.
(iii) Fylogenetická nebo historická příčina: lidé jsou savci a stejně jako všichni členové této skupiny produkují mléko, se kterým krmí svá mláďata. Toto vysvětlení také zahrnuje popis toho, jak se savci vyvinuli z nesavčích předků: jaká sekvence změn se odehrála při přeměně druhu kladoucího vejce (a zřejmě vychovávajícího své mladé v hnízdě) k druhu, který nechává své mladé růst uvnitř svého těla a po narození je krmí mlékem.
(iv) Funkční či ultimativní příčina: Tím, že krmí své mladé, jim matka poskytuje všechny živiny a energii, které potřebují k přežití a růstu, a tudíž zvyšuje jejich šanci na přežití do dospělosti a tak předání matčiných genů do příštích generací.“
Jedině pokud jsme s to uspokojivě vyjasnit všechny příčinné úrovně daného fenoménu, můžeme otázku považovat za vyřešenou. Jelikož však funkční či
ultimativní příčina je až příliš často záležitostí evolučních mechanismů, bez evoluční teorie se těžko obejdeme.

Jak vidíš evolučně psychologické vysvětlení nevylučuje jiné úrovně analýzy. Ono se s nimi doplňuje, pouze řeší otázky fuknčních/ultimativních příčin. BTW: A pokud tě táhne spíše antropologie, můžeš omrknout zajímavý a jistě také přínosný obor evoluční antropologie... (o existenci např. evoluční medicíny ani nemluvě).
Obrázek
Uživatelský avatar
Jab
Sigil Team
Příspěvky: 3603
Registrován: 24.9.2005 23:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jab »

Alnag: Omlouvám se, že budu reagovat trochu ve zkratce. Co se týče těch zviřátek, tak je dobré, že si uvědomuješ i jiná možná vysvětlení. Resp. já neříkám, že zde nějaký v genech zakotvený strach není.
Ovšem je otázkou, proč se člověk bojí zrovna zvířat, které ho jen těžko zabijí. Většina pavouků i hadů nemá naprosto dostatek jakýchkoliv látek, aby byli schopni zabít zdravého dospělého člověka. Nemluvě pak o myších, kterých se též bojí hodně lidí (ba dokonce mohou též omdlévat), přestože nepředstavují pro člověka žádné reálné nebezpečí (choroby přece jen přenášejí spíše až s rozvojem civilizace, která funguje jen pár tisíc let ;-) ). Proč nemáme větší strach z mědvědů, vlků, psů atd.? Proč se nebojíme přijít k jejich děravé kleci, ale k zazděnému teráriu se ani nepřiblížíme?
Co se strachu z aut (apod.) týče... Někteří lidé mají panickou hrůzu z řízení aut. Mnoha lidem se dělá v autě vyloženě špatně. Vzhledem k naprosto minimálním vybracím se to dá vysvětlit jak? Z hlediska evoluční psychologie tedy auta pravděpodobně existovala už před miliony let. Nezlob se, ale snažíš se mě opít rohlíkem.
Co se toho incestu týče. Tam vidím zákaz daný spíše kulturně (a ekonomicky - prostě se nevyplatí). Resp. o nějakém genetickém zakotvení mám stále ohromné pochybnosti. Nejen že málokdo omdlévá strachy při pohledu na sourozence opačného pohlaví (odpust mi ten sarkasmus ;-) ), ale k incestům dochází a samotná představa incestu se stala velkým byznysem (stačí ono slůvko zagooglovat). Nemluvě o tom, že kdyby o svém příbuzenském vztahu nevěděli, tak si to "rozdají" zcela bez výčitek.
Co se týče toho westermarckova efektu, pak je od tebe hezké, že mi dodáváš argumenty. Čili se shodneme, že incest je záležitostí výchovy (a nad tím zastřešující kultury), tak v čem je problém? ;-) *

* Behaviorismus pro mě též samozřejmě není vševysvětlující, jen kontruji proti tvrzení, že "to je v genech."

P.S. Omlouvám se za několikanásobnou editaci. Je samozřejmé, že je pro tebe tvůj obor jaksi důležitější, ale na mnoho věcí existují různé pohledy, které bych nutně nesměšoval s "doplňujícímy" analýzami.
Uživatelský avatar
Alnag
Sigilan
Příspěvky: 512
Registrován: 17.9.2006 9:33
Bydliště: dno Propasti
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Jab píše:Resp. já neříkám, že zde nějaký v genech zakotvený strach není.
To je právě ten klíčový problém. Já nepíšu, že je v genech zakotvený strach. Protože ten tam není! Je tam zakotvena předpřiravenost se rychle naučit strachu, vyhýbání se nebo opatrnosti vůči některým jevů snáze než vůči jiným. Podstatné je tam to slovo předpřipravenost...

Mnohé adaptivní mechanismy (s výjimkou základních reflexů a pár dalších věcí) fungují na tomto principu: vrozená připravenost + vliv prostředí (kultury) => efekt.
Jab píše:Ovšem je otázkou, proč se člověk bojí zrovna zvířat, které ho jen těžko zabijí. Většina pavouků i hadů nemá naprosto dostatek jakýchkoliv látek, aby byli schopni zabít zdravého dospělého člověka. Nemluvě pak o myších, kterých se též bojí hodně lidí (ba dokonce mohou též omdlévat), přestože nepředstavují pro člověka žádné reálné nebezpečí (choroby přece jen přenášejí spíše až s rozvojem civilizace, která funguje jen pár tisíc let ;-)). Proč nemáme větší strach z mědvědů, vlků, psů atd.? Proč se nebojíme přijít k jejich děravé kleci, ale k zazděnému teráriu se ani nepřiblížíme?
No zrovna strach ze psů je taky relativně častá záležitost. Nicméně hadi a pavouci jsou skutečně nejčastějším předmětem strachu. A to nejen u člověka. I šimpanzi narození v zajetí křičí hrůzou při prvním spatření hada a tamaríni vydávají poplašené volání i při spatření kusu zahradní hadice. To, že dnešní (evropští) hadi a pavouci nejsou až tak nebezpeční není tak důležité, neb většina těch afrických je. A Afrika je jak známo kolébka lidstva. I ti, jejichž jed není smrtelný představují nebezpečí pro zdraví (v menším)...
Co se myší týče... máš pravdu i na tyto chlupáče jsme náchylnější. Ostatně známý Watsonův pokus vytvořit u malého chlapce strach z bílé krysy za pomoci několika třísknutími kovovými tyčemi byl úspěšný. Ale obdobná akce s divadelním kukátkem prostě ne a ne vyjít. Prostě je zde ona nutná předpřiravenost vytvořit asociaci, jinak to nefunguje. Můžeme teoretizovat, že myš je prostě děsivě hbitá a těžko se jí uniká, zahlédneš ji až pozdě, vyděsí tě ten nenadálý pohyb... atd. Ale do toho bych se pouštěl nerad.
Jab píše:Co se strachu z aut (apod.) týče... Někteří lidé mají panickou hrůzu z řízení aut. Mnoha lidem se dělá v autě vyloženě špatně. Vzhledem k naprosto minimálním vybracím se to dá vysvětlit jak? Z hlediska evoluční psychologie tedy auta pravděpodobně existovala už před miliony let. Nezlob se, ale snažíš se mě opít rohlíkem.
Já se tě ale nesnažím opít rohlíkem. Nemám totiž potřebu tě přesvědčit o tvé pravdě, pouze se ti snažím objasnit pozice EP, tak jak je chápu. Protože se mi zdá, že máš nějak pokřivený náhled na to, oč se jedná.
O panickém strachu z řízení aut jsem sice nikdy neslyšel, ale je to možné. Je to ale univerzální záležitost lidského druhu (jako když vezmu řekněme nějakého eskymáka, který zřejmě hada nikdy v životě neviděl, velice rychle u něj můžu vyvolat strach z hada... ale vyvolám u něj stejně snadno strach z auta?)
A dále jde skutečně o strach z řízení auta, nebo o strach z toho, že se prokáže neschopnost daného jedince. To by totiž byl průšvih před milionem let i dneska. A strach z jízdy autem? Není to forma klaustrofobie? Obavy ze stísněného prostoru a nemožnosti úniku (za jízdy)? Já nevím. Ale jeví se mi to jako nadmíru pravděpodobné vysvětlení.
Jak si ty vysvětluješ rozpory mezi snadnou naučitelností strachu z určitých podnětů a naopak téměř nemožností naučit se strach z jiných?
Jab píše:Co se toho incestu týče. Tam vidím zákaz daný spíše kulturně (a ekonomicky - prostě se nevyplatí). Resp. o nějakém genetickém zakotvení mám stále ohromné pochybnosti. Nejen že málokdo omdlévá strachy při pohledu na sourozence opačného pohlaví (odpust mi ten sarkasmus ;-) ), ale k incestům dochází a samotná představa incestu se stala velkým byznysem (stačí ono slůvko zagooglovat).
A jak konkrétně je tento zákaz tedy kulturně předáván? Rodiče se obvykle snaží děti socializovat k vzájemně vřelejšímu chování ("Jdi a polib svou sestřičku!") nikoliv méně. A i pokud by bránili jejich sexuálním hrátkám, byl by to jediný případ v lidské historii, kdy sexuální prohibice funguje (odpusť mi ten sarkasmus 8-) )

Antropologie je incestem posedlá už snad sto let, ale stejně nedokázala vysvětlit, co drží sourozence od sebe. Vyhýbání se incestu je totiž univerzální, zatímco incestní tabu nikoliv. A většina těchto tabu zakazuje manželství (nikoliv sex) ve vzdálenějším příbuzenstvu (bratranci-sestřenice).
Bratři a sestry prostě neshledávají jeden druhého přitažlivým coby sexuální partnery. A to je ještě slabé slovo. Tahle představa je pro ně nepříjemná nebo je naplňuje hnusem. (Což lidé bez sourozenců asi nikdy nepochopí).

A odmítání sexu se sourozencem je tak silné u lidí i jiných velkých obratlovců, že je to velmi vhodný kandidát na adaptaci. Ačkoliv jsou k členům rodiny prožívány silnější pocity náklonosti než ke známým či cizinců, ba jsme schopni vnímat jejich sexuální přítažlivost není tato převáděna do touhy ke kopulaci, byť cítit to samé k nepříbuznému, mohlo by takové nutkání být neodolatelné. Ostatně i ve známém Sofoklově dramatu o králi Oidipovi je dobře vidět, jak se vášeň mění v děs při zjištění, že došlo k incestu.

A právě o tom je onen Westermarckův efekt. To, že ti dodávám argumenty je jen dojem z nepochopení. Sexuální vztah mezi dvěma nepříbuznými není incest, že? Proč jej tedy společně vychované děti odmítají? Proč zažívají stejné emoce hnusu, jaké by zažívali pokrevní sourozenci? Proč mají na Taiwanu tolik potíží ve smluvených manželstvích, kdy je nevěsta vychovávána v rodinách? Vždyť to není incest. A proč to tedy zúčastnění jako incest cítí?

Protože to sleduje klasické schéma - vrozená předpřipravenost vyhnout se incestu (na základě jednoduchého pokynu nekopuluj s tím, s kým bude vychován) a nutný vliv prostředí/výchovy => Westermarckův efekt.

Kde se proboha vzala představa, že ve chvíli, kdy je něco záležitostí kultury, tak to není evoluční nebo evolučně nějak podmíněné. Copak snad kultura samotná není produktem evoluce? Copak není dílem člověka? A copak člověk snad není výplodem evoluce? Tak kde se bere ta představa, že tady uděláme velkou tlustou čáru a za ní už evoluce nesmí...

A kde jsi zase vzal, že jsou ostatní vědy doplňkové. Nejsou. Ty prostě sledují jiné úrovně vysvětlení, viz můj předchozí výsledek. Jenomže mají bůhví proč pocit, že jejich rovina je jediná správná/zajímavá...
Samozřejmě je potřeba popsat jak to je (deskriptivní vědy), co s tím (vědy zabývající se řešením problémů) a také proč to tak je. Všechny mají své místo.
Mně to s prominutím přijde, jako kdyby fyzik křičel, cože si to ten matematik dovoluje, mu vykládat něco o aritmetice, když on přece řeší vzorec volného pádu.
Nicméně protože je EP rozkročena tak napůl mezi přírodními a společenskými vědami, tak má určitou výhodu v tom, že používá nebo čerpá částečně i z metodologii a teoretického základu přírodních věd, který je (a to si nebudeme nalhávat) o něco odolnější ke záchvěvům vědeckého paradigmatu.

PS: Edward Westermarck byl antropolog, žil v 19. století. O evoluční psychologii neměl ani tucha. Ale všiml si jistých zajímavých skutečností, které žádaly vysvětlení. Jiné, které by tento fenomén pokrývalo na funkční úrovni (proč to tak je?) jsem doposud neslyšel.

EDIT (v reakci na EDIT)
Jab píše:Nemluvě o tom, že kdyby o svém příbuzenském vztahu nevěděli, tak si to "rozdají" zcela bez výčitek.
No právě! To je to co se ti snažím vysvětlit. Zatímco, kdyby měli pod dojmem společného výchovy dojem, že jsou příbuzní (i když ví, že nejsou), tak by si to nerozdali. A to je důsledek toho, že ona předpřiravenost si nemůže dovolit složité úvahy jaké provozujeme v tomto threadu, ale pracuje s velmi jednoduchým nástrojem. Viděls tuto osobu, když ti bylo pět? Pak žádný sex. ;-) Neviděl? Vše dovoleno...

EDIT2: Opravdu to nechcete oddělit do vlastního topicu s nějakým vtipným názvem třeba Incest a jiné strachy? :roll: Protože si myslím, že už jsme hodně daleko od původního tématu, ale debata mně osobně připadá zajímavá a přínosná, takže bych rád pokračoval...
Obrázek
Uživatelský avatar
sevencreature
Sigil Team
Příspěvky: 7394
Registrován: 26.9.2005 1:24
Bydliště: Země
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sevencreature »

Alnag: No očividně by to chtělo nějaké experimenty na lidech, což je poněkud nemožné (normálně). Aneb Sigilské výzkumné centrum...

Ad evoluce a geny - předpokládám, že zatím nejsou známé odpovídající sekvence DNA? :think:

Ohledně incestu se samozřejmě přikláním (když už se mluví o evoluci) k logickému vývinu obranného mechanismu - z hlediska genetiky - ke snížení pravděpodobnosti výskytu problematických genů (navíc autoregulace). A je obecně známo, že v uzavřených společenstvech prostě k příbuzenskému křížení dochází - a výsledky jsou zajímavé... Přiznávám, že psychologická problematika okolo toho je mi vcelku volná. Eh, takže bych asi neměl používat slovo incest, pravda :think:

P.S. Příroda používá zpravidla techniky co nejjednodušší a nejúčelnější. Lokální výjimky (časově či prostorově omezené) samozřejmě existují.

Edit: Hmm, aha, evoluční psychologie... Tak nic. Jj, nová doba si žádá nové vědy... Vždycky jsem si přál mít molekulární astronomii nebo kybergenetiku 8-)
Naposledy upravil(a) sevencreature dne 28.9.2006 22:34, celkem upraveno 1 x.
Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.
Uživatelský avatar
Alnag
Sigilan
Příspěvky: 512
Registrován: 17.9.2006 9:33
Bydliště: dno Propasti
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

sevencreature píše:Ad evoluce a geny - předpokládám, že zatím nejsou známé odpovídající sekvence DNA? :think:
Jen velmi málo a žádná, která by se týkala výše zmiňovaných oblastí. V oblasti tzv. "language instinct", tedy předpřipravenosti naučit se mateřský jazyk by už nějaké výsledky podpírající evoluční vysvětlení tvrdými daty (rozumějte konkrétními geny) ale byly. Ale IMO to je jen otázka času a ještě se toho dožiju. Pokud má Jab pravdu, budu si rvát vlasy, jaké blbosti jsem zasvětil život... :-P

Experimenty by asi moc nepomohly. Nicméně behaviorální genetika je v tomhle velmi slibná. (Jak jsem tu výše zmiňoval ten minimální vliv rodičovské výchovy na charakter potomstva), tak právě tady se hodně čerpá z tohoto.

EDIT
Jinak malá reklamí vsuvka:
základní a velmi čtivá literatura v češtině je kniha Roberta Wrighta: Morální zvíře (vyšla už dvakrát, vždycky rozebraná, takže jedině v knihovně). Ilustruje EP uvažování na Darwinově životě.

Dále můžu doporučit knihy Matta Ridleyho - Genom nebo Původ Ctnosti či Červenou královnu; Susane Blackmoreovou - Teorii memů a jako už poněkud překonaný, ale přesto cenný úvod do neodarwinistické evoluční teorie Dawkinsův - Sobecký gen.

Poněkud stranou spíše směrem do antropologie směřuje potom Wrightovo - Víc než nic. Všechno jsou to spíš pop-science věci (tedy poněkud zjednodušené), ale základní představu si z nich uděláte.
Obrázek
Uživatelský avatar
Jab
Sigil Team
Příspěvky: 3603
Registrován: 24.9.2005 23:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jab »

Alnag píše:To je právě ten klíčový problém. Já nepíšu, že je v genech zakotvený strach. Protože ten tam není! Je tam zakotvena předpřiravenost se rychle naučit strachu, vyhýbání se nebo opatrnosti vůči některým jevů snáze než vůči jiným. Podstatné je tam to slovo předpřipravenost...

Mnohé adaptivní mechanismy (s výjimkou základních reflexů a pár dalších věcí) fungují na tomto principu: vrozená připravenost + vliv prostředí (kultury) => efekt.
No, nevidím důvod, proč s tímhle nesouhlasit. Zdá se, že spěji k pochopení, resp. ty jsi dospěl k dostatečnému vyjasnění. ;-)
Alnag píše:No zrovna strach ze psů je taky relativně častá záležitost. Nicméně hadi a pavouci jsou skutečně nejčastějším předmětem strachu. A to nejen u člověka. I šimpanzi narození v zajetí křičí hrůzou při prvním spatření hada a tamaríni vydávají poplašené volání i při spatření kusu zahradní hadice. To, že dnešní (evropští) hadi a pavouci nejsou až tak nebezpeční není tak důležité, neb většina těch afrických je. A Afrika je jak známo kolébka lidstva. I ti, jejichž jed není smrtelný představují nebezpečí pro zdraví (v menším)...
Co se myší týče... máš pravdu i na tyto chlupáče jsme náchylnější. Ostatně známý Watsonův pokus vytvořit u malého chlapce strach z bílé krysy za pomoci několika třísknutími kovovými tyčemi byl úspěšný. Ale obdobná akce s divadelním kukátkem prostě ne a ne vyjít. Prostě je zde ona nutná předpřiravenost vytvořit asociaci, jinak to nefunguje. Můžeme teoretizovat, že myš je prostě děsivě hbitá a těžko se jí uniká, zahlédneš ji až pozdě, vyděsí tě ten nenadálý pohyb... atd. Ale do toho bych se pouštěl nerad.
Nj, ale proč je u té myšky ta "předpřipravenost" a nadto zejména u žen? Hmm, tak mě tak napadá, že by to mohlo plynout ze žravosti těhle hladovců, kteří tak berou lidem jídlo (tím nechci říci, že to nutně musí být ten důvod).
Co se týče těch jedovatých hadů a pavouků v Africe, tak sice nejsem zoolog, ale řekl bych, že to zase tak horké nebude. No a leckde se i tihle tvorové stávají pochotkou domorodcům. Ale můžeme ten strach z nich vztáhnout třebas k dětem. Ty mohou zabít a i strach rodičů by tak byl opodstatněný.
Co se týče Watsona a té bílé myšky, tak tohle je přesně ten pokus, za který by se mělo zavírat. Jeho i tu přítelkyni (tuším), která mut o dítě tenkrát půjčila.
Alnag píše:Já se tě ale nesnažím opít rohlíkem. Nemám totiž potřebu tě přesvědčit o tvé pravdě, pouze se ti snažím objasnit pozice EP, tak jak je chápu. Protože se mi zdá, že máš nějak pokřivený náhled na to, oč se jedná.
O panickém strachu z řízení aut jsem sice nikdy neslyšel, ale je to možné. Je to ale univerzální záležitost lidského druhu (jako když vezmu řekněme nějakého eskymáka, který zřejmě hada nikdy v životě neviděl, velice rychle u něj můžu vyvolat strach z hada... ale vyvolám u něj stejně snadno strach z auta?)
A dále jde skutečně o strach z řízení auta, nebo o strach z toho, že se prokáže neschopnost daného jedince. To by totiž byl průšvih před milionem let i dneska. A strach z jízdy autem? Není to forma klaustrofobie? Obavy ze stísněného prostoru a nemožnosti úniku (za jízdy)? Já nevím. Ale jeví se mi to jako nadmíru pravděpodobné vysvětlení.
Myslím, že stran vyvolávání strachu z auta u eskymáka by si celkem snadno uspěl. Schválně ho zkus postavit na strakonickou nebo jinou rušnou silnici. ;-)
To s tou klaustrofobií moc nesedí. Resp. lidi, které znám a v autech jim je špatně jí většinou netrpí. A nadto mají stejné obtíže i v autobuse, který se svými rozměry neliší od průměrné místnosti.
Alnag píše:Jak si ty vysvětluješ rozpory mezi snadnou naučitelností strachu z určitých podnětů a naopak téměř nemožností naučit se strach z jiných?
No, rozhodně bych ty rozdíly v naučitelnosti neházel jen na genetickou předpřipravenost. ;-)
Alnag píše:A jak konkrétně je tento zákaz tedy kulturně předáván? Rodiče se obvykle snaží děti socializovat k vzájemně vřelejšímu chování ("Jdi a polib svou sestřičku!") nikoliv méně. A i pokud by bránili jejich sexuálním hrátkám, byl by to jediný případ v lidské historii, kdy sexuální prohibice funguje (odpusť mi ten sarkasmus 8-) )
Sexuální prohibice nefunguje, jinak by nebyl incest. :-) Co se týče toho odporu líbat svou sestřičku... To mluvíš z vlastní zkušenosti? :-D
A co se týče onoho kulturního předávání, tak to dětem dříve či později někdo řekne. Nadto sami vidí, že párování mezi příbuznými není zrovna in.
Mmj. též bych řekl, že incest je více rozšířený, než bys řekl (mmj. nemluvím z vlastní zkušenosti ;-) :-D ).
Alnag píše:Antropologie je incestem posedlá už snad sto let, ale stejně nedokázala vysvětlit, co drží sourozence od sebe. Vyhýbání se incestu je totiž univerzální, zatímco incestní tabu nikoliv.
Byl bys tak hodný a sdělil mi, kde to incestní tabu není. ;-)
Alnag píše:A odmítání sexu se sourozencem je tak silné u lidí i jiných velkých obratlovců, že je to velmi vhodný kandidát na adaptaci. Ačkoliv jsou k členům rodiny prožívány silnější pocity náklonosti než ke známým či cizinců, ba jsme schopni vnímat jejich sexuální přítažlivost není tato převáděna do touhy ke kopulaci, byť cítit to samé k nepříbuznému, mohlo by takové nutkání být neodolatelné. Ostatně i ve známém Sofoklově dramatu o králi Oidipovi je dobře vidět, jak se vášeň mění v děs při zjištění, že došlo k incestu.
Jak říkám, nejsem zoolog. Ale vzpomínám si na jistý dokument o přírodě, který jsem viděl jako dítě, kde nově dominantní lev neměl problémy s kopulací s vlastní sestrou.
Alnag píše:A právě o tom je onen Westermarckův efekt. To, že ti dodávám argumenty je jen dojem z nepochopení. Sexuální vztah mezi dvěma nepříbuznými není incest, že? Proč jej tedy společně vychované děti odmítají? Proč zažívají stejné emoce hnusu, jaké by zažívali pokrevní sourozenci? Proč mají na Taiwanu tolik potíží ve smluvených manželstvích, kdy je nevěsta vychovávána v rodinách? Vždyť to není incest. A proč to tedy zúčastnění jako incest cítí?
Neodvažuji se tvrdit, jak to vlastně cítí. Ale argumentů by se opět mohlo najít vícero. Někdo v nich ten hnus může vyvolat ("vždyť je to vlastně tvůj brácha...") apod.
Alnag píše:Kde se proboha vzala představa, že ve chvíli, kdy je něco záležitostí kultury, tak to není evoluční nebo evolučně nějak podmíněné. Copak snad kultura samotná není produktem evoluce? Copak není dílem člověka? A copak člověk snad není výplodem evoluce? Tak kde se bere ta představa, že tady uděláme velkou tlustou čáru a za ní už evoluce nesmí...
Eeee, tak to zase prrr. Hledat vše z kultury jen v genech by bylo trochu, hmm, zjednodušující. Přece všechno co známe, nemusí být nutně zakotveno v genech. Byť to tam asi (určitě) má vazby přes jiné věci. Do života sice vstupujeme de facto jen s tou genetickou výbavou, ale na každou zkušenost už se může navazovat jiná zkušenost, které se v genech přímo neodráží.
Alnag píše:EDIT2: Opravdu to nechcete oddělit do vlastního topicu s nějakým vtipným názvem třeba Incest a jiné strachy? :roll: Protože si myslím, že už jsme hodně daleko od původního tématu, ale debata mně osobně připadá zajímavá a přínosná, takže bych rád pokračoval...
Jo, přehodím to. ;-)

Edit: Se mi v tom vrtala ještě nějaká 7kreatura. :-)
Uživatelský avatar
Alnag
Sigilan
Příspěvky: 512
Registrován: 17.9.2006 9:33
Bydliště: dno Propasti
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Alnag píše:Mnohé adaptivní mechanismy (s výjimkou základních reflexů a pár dalších věcí) fungují na tomto principu: vrozená připravenost + vliv prostředí (kultury) => efekt.
Jab píše:No, nevidím důvod, proč s tímhle nesouhlasit. Zdá se, že spěji k pochopení, resp. ty jsi dospěl k dostatečnému vyjasnění. ;-)
Zřejmě. A abych to dál rozvedl. Evoluční psychologii jde především o to, zjistit které mechanismy lidské psychiky fungují výše uvedeným způsobem (v posledním seznamu jich bylo tuším asi 50, ale uvažuje se o tom, že by jich mohlo být několik set). A dále zjistit kde se vzala ona vrozená připravenost, přičemž ony vlivy prostředí povětšinou ponechává jiným vědám, které už jsou v tom zavedné.
Z toho zřejmě vzniká mylný dojem, že evoluční psychologie je jenom o tom, co je zakotveno v genech, což je obávám se něco, čeho se jen tak nezbaví.
Jab píše:Nj, ale proč je u té myšky ta "předpřipravenost" a nadto zejména u žen? Hmm, tak mě tak napadá, že by to mohlo plynout ze žravosti těhle hladovců, kteří tak berou lidem jídlo (tím nechci říci, že to nutně musí být ten důvod).
Možná, ale moc se mi to nezdá. Každopádně v tenhle moment nevím... možná se tím někdo zabýval, ale v tuhle chvíli mne nic nenapadá.
Jab píše:Co se týče těch jedovatých hadů a pavouků v Africe, tak sice nejsem zoolog, ale řekl bych, že to zase tak horké nebude. No a leckde se i tihle tvorové stávají pochotkou domorodcům. Ale můžeme ten strach z nich vztáhnout třebas k dětem. Ty mohou zabít a i strach rodičů by tak byl opodstatněný.
Ona většina těch fóbií vzniká z dětství. Ale jinak na ty hady a pavouky jsem se díval a v té práci, která se tím zabývá je opravdu napsáno, že afričtí hadi a pavouci jsou nebezpečnější. Ale také nejsem zoolog.
Jab píše:Co se týče Watsona a té bílé myšky, tak tohle je přesně ten pokus, za který by se mělo zavírat. Jeho i tu přítelkyni (tuším), která mut o dítě tenkrát půjčila.
No jo... ale to byla jiná doba. Pro vědu vše...
Jab píše:Myslím, že stran vyvolávání strachu z auta u eskymáka by si celkem snadno uspěl. Schválně ho zkus postavit na strakonickou nebo jinou rušnou silnici. ;-)
Abych pak neskončil jako Watson.
Jab píše:To s tou klaustrofobií moc nesedí. Resp. lidi, které znám a v autech jim je špatně jí většinou netrpí. A nadto mají stejné obtíže i v autobuse, který se svými rozměry neliší od průměrné místnosti.
No ono nemusí jít jen o ten rozměr, ale o charakter prostoru... tedy, že se z něj nedá uniknout, protože je v pohybu a nemůžeš dost dobře vyskočit. Ale jak říkám. Nevím. Třeba se tím někdo zabýval, třeba ne. (A jestli ne, potřebuju téma na ročníkovou práci... :-P )
Jab píše:No, rozhodně bych ty rozdíly v naučitelnosti neházel jen na genetickou předpřipravenost. ;-)
No vidíš. Já zase, kdybych se měl rozhodnout mezi možným a žádným vysvětlením bych si zvolil to možné. Ale to už je holt rozdíl povah s tím nic nenaděláme.
Jab píše:Sexuální prohibice nefunguje, jinak by nebyl incest. :-) Co se týče toho odporu líbat svou sestřičku... To mluvíš z vlastní zkušenosti? :-D
Vtipné, ale ne... nemluvím z vlastní zkušenosti. Já jsem zrovna v situaci, kdy bych si incenst se svou nevlastní sestřičkou mohl dovolit, protože jsem s ní nevyrůstal. Budu muset omrknout, jak vypadá... :lol: (pozn.: koho tato věta šokovala, ten zřejmě podlehl evolučně podmíněné, kulturně dotvořené morální emoci hnusu z možného incestu. Nic si z toho nedělejte. Je to normální.)
Jab píše:A co se týče onoho kulturního předávání, tak to dětem dříve či později někdo řekne. Nadto sami vidí, že párování mezi příbuznými není zrovna in. Mmj. též bych řekl, že incest je více rozšířený, než bys řekl (mmj. nemluvím z vlastní zkušenosti ;-) :-D ).
Nemyslím, že to by nadržené jedince zastavilo. A to, že je incest víc rozšířený víš odkud? Nějaká zajímavá statistika, která mi unikla?
Jab píše:Byl bys tak hodný a sdělil mi, kde to incestní tabu není. ;-)
Tím se zabývá John Tooby ve své práci The evolutionary regulation of inbreeding, 1976 a Evolutionary psychology of incest avoidance, 1976. Bohužel z nich mám pouze výcuc, takže můžu jmenovat jen těch několik málo, co tu jsou uvedeny... na prvním místě Venezuelští indiáni kmene Yanomamö, kteří mají pravidla pro vdávání se s určitými bratranci/sestřenicemi ale páchat incest jest povoleno. (Stejně ho nepáchají, ale to je zas jiná kapitola.)
Jab píše:Jak říkám, nejsem zoolog. Ale vzpomínám si na jistý dokument o přírodě, který jsem viděl jako dítě, kde nově dominantní lev neměl problémy s kopulací s vlastní sestrou.
Otázka je, jestli společně vyrůstali, aby se tam uplatnil onen Westermarckův efekt. Mám pocit, že lví samci se potulují sami, dokud nepřevezmou kontrolu nad skupinou samic. Ale taky nejsem zoolog, takže opravdu nevím...
Jab píše:Neodvažuji se tvrdit, jak to vlastně cítí. Ale argumentů by se opět mohlo najít vícero. Někdo v nich ten hnus může vyvolat ("vždyť je to vlastně tvůj brácha...") apod.
Nevím, proč by někdo v nastávajících ženuškách vyvolával pocit, že je to vlastně tvůj brácha, ale bůh suď. Nebyl jsem u toho, výzkum jsem nedělal, nemůžu sloužit.
Jab píše:Do života sice vstupujeme de facto jen s tou genetickou výbavou, ale na každou zkušenost už se může navazovat jiná zkušenost, které se v genech přímo neodráží.
To mi zní, jako když řekneš, že sluneční světlo odražené zrcadlem už není sluneční světlo, protože vychází vlastně ze zrcadla a že na zdroji světla vlastně nezáleží je to jen vlna (či částice) s nějakou tou vlnovou délko. To je sice pravda, ale někde tam hluboko vzadu, tak či onak se to stejně občas někde projeví. (Např. při zatmění slunce... ehm, konce metafory radši).

Jinak si myslím, že to, jak je to s tím incestem tu asi nerozřešíme... ono ani s tou Lévi-Straussovskou verzí to není tak slavné, taky už ji za těch třicet či kolik let několikrát kriticky přehodnotili.
Obrázek
Uživatelský avatar
Jab
Sigil Team
Příspěvky: 3603
Registrován: 24.9.2005 23:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jab »

Alnag píše:Nemyslím, že to by nadržené jedince zastavilo. A to, že je incest víc rozšířený víš odkud? Nějaká zajímavá statistika, která mi unikla?
Nevím, hádám. :-D
Alnag píše:Tím se zabývá John Tooby ve své práci The evolutionary regulation of inbreeding, 1976 a Evolutionary psychology of incest avoidance, 1976. Bohužel z nich mám pouze výcuc, takže můžu jmenovat jen těch několik málo, co tu jsou uvedeny... na prvním místě Venezuelští indiáni kmene Yanomamö, kteří mají pravidla pro vdávání se s určitými bratranci/sestřenicemi ale páchat incest jest povoleno. (Stejně ho nepáchají, ale to je zas jiná kapitola.)
No jo, příklad by to byl (na antropologii mi ho asi zatajili :-D ), ale i tak mohou incest stále brát jako neekonomický. A nadto je otázkou, jak se evoluční psycholog dozví, že se incesty nedějí...
Alnag píše:Otázka je, jestli společně vyrůstali, aby se tam uplatnil onen Westermarckův efekt. Mám pocit, že lví samci se potulují sami, dokud nepřevezmou kontrolu nad skupinou samic. Ale taky nejsem zoolog, takže opravdu nevím...
Jistěže vyrůstali. Lvíče samotné v přírodě nepřežije.
Alnag píše:Nevím, proč by někdo v nastávajících ženuškách vyvolával pocit, že je to vlastně tvůj brácha, ale bůh suď. Nebyl jsem u toho, výzkum jsem nedělal, nemůžu sloužit.
Netvrdím také že to dělají rodiče "ženicha." Ale řekněme třebas známí, kamarádi...
Alnag píše:To mi zní, jako když řekneš, že sluneční světlo odražené zrcadlem už není sluneční světlo, protože vychází vlastně ze zrcadla a že na zdroji světla vlastně nezáleží je to jen vlna (či částice) s nějakou tou vlnovou délko. To je sice pravda, ale někde tam hluboko vzadu, tak či onak se to stejně občas někde projeví. (Např. při zatmění slunce... ehm, konce metafory radši).
To je ale dost hloupý příklad, jelikož nezpochybňuji, že jedinec se rodí vybaven právě jen těmi geny. Jak to popisuješ ty, tak by ses zase dostával k tomu, že vše je zakotveno v genech. Což jsme se shodli že není. Resp. říct to takhle by bylo podobně nemístné zjednodušení, jako říci, že člověk je vytvářen jen prostředím ve kterém žije. Nakonec do genů se vždy musí nějak ty vlivy prostředí dostat. Ještě dodám, že člověk vyniká svou nespecializovaností. Resp. adaptuje se pomocí své inteligence. Nepotřebuje tak velké drápy ani zuby. A dalo by se tak říci, že je na svých genech o něco nezávislejší. To už bychom se ale zase vraceli k tomu, jak vůbec mohla vzniknout reflexe lidství typu EP a k její prospěšnosti- ;-)
Alnag píše:Jinak si myslím, že to, jak je to s tím incestem tu asi nerozřešíme...
Asi ne, nicméně je navýsost přínosné uvědomit si, že pochybnosti a jiné pohledy (pluralita přístupů) mohou přiblížit k pravdě. Nakonec největší vynálezy jsou dílem jedinců, kteří narozdíl od ostatních něco nevěděli (že je země placatá atd.).
Uživatelský avatar
Alnag
Sigilan
Příspěvky: 512
Registrován: 17.9.2006 9:33
Bydliště: dno Propasti
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Jab píše:Nevím, hádám. :-D
Tomu se odborně říká dojmologie... :-P
Jab píše:No jo, příklad by to byl (na antropologii mi ho asi zatajili :-D ), ale i tak mohou incest stále brát jako neekonomický. A nadto je otázkou, jak se evoluční psycholog dozví, že se incesty nedějí...
Existuje několik způsobů... např. si na to přizve antropologa, který není dědičně zatížen poťapaným odkazem Franze Boase a Margarety Meadové. Např. výše uvedený Tooby je původně antropolog, byť poslední dobou fušuje do EP víc, než by možná bylo zdrávo... :roll:
Každopádně i psychologie má propracovanou metodologii, jak zjišťovat citlivá data. Nakolik to adekvátně odráží skutečnost se můžeme bavit. Nicméně tím se dostáváme na poměrně křehkou lávku, která může vést k tomu, že celá metodologie společenských věd je v podstatě k ničemu...
Metodická skepse je dobrá věc, ale někdy se prostě musíš spolehnout, že něco platí...
Jab píše:Netvrdím také že to dělají rodiče "ženicha." Ale řekněme třebas známí, kamarádi...
A dělali to systematicky u celého toho vzorku... a podobně i v izraelských kibucech a v Kanadě a u některých druhů zvířat. To už asi začnu věřit na existenci konspirační skupina antropologů, kteří se snaží zmást evoluční psychology... :lol:
Jab píše:To je ale dost hloupý příklad, jelikož nezpochybňuji, že jedinec se rodí vybaven právě jen těmi geny. Jak to popisuješ ty, tak by ses zase dostával k tomu, že vše je zakotveno v genech. Což jsme se shodli že není. Resp. říct to takhle by bylo podobně nemístné zjednodušení, jako říci, že člověk je vytvářen jen prostředím ve kterém žije. Nakonec do genů se vždy musí nějak ty vlivy prostředí dostat.
No právě. Pořád se točíme kolem klasického dělení nature vs. nurture, které je ale už evidentně překonané. Jenom zůstává uchováno v běžné povědomí a proto se pořád vrací jako bumerang. Ano prostředí působí na geny, geny působí na prostředí... kde je začátek a kde konec? Kultura formuje geny. Geny formují kulturu a tak pořád dokola...
Mimochodem hodně lidí (netvrdím, že ty) trpí představou, že to, s čím se člověk narodí je genetické a všechno, co přijde poté je kulturně podmíněné. Nemusím doufám dodávat, že je to blbost. Ilustruji to na jednoduchém příkladu. Člověk se nerodí se zuby (natož druhými), dorostou mu později. Znamená to, že jsou zuby kulturně podmíněné? To si nikdy nemyslí... některé vrozené vlastnosti se prostě aktivují později. Platí to pro psychiku i pro tělesný vzhled. Proto jsou taky různá "kritická období" citlivosti na něco...
Jab píše:Ještě dodám, že člověk vyniká svou nespecializovaností. Resp. adaptuje se pomocí své inteligence. Nepotřebuje tak velké drápy ani zuby. A dalo by se tak říci, že je na svých genech o něco nezávislejší. To už bychom se ale zase vraceli k tomu, jak vůbec mohla vzniknout reflexe lidství typu EP a k její prospěšnosti- ;-)
No tak tady se asi neshodneme... onen "univerzální mechanismus učení" je další z dědictví behaviorismu, který dostává poslední dobou hodně na frak. Spousta kognitivních psychologů (Fodor, Gardner apod.) mluví o existenci specializovaných modulů pro řešení specifických úkolů... Jestli jich je deset, sto nebo tisíc je otázka zatím nerozřešená, ale jak jsem psal výše... modul osvojování jazyka (language instinct) je poměrně solidně zdokumentovaný i geneticky částečně podložený a příliš se o něm nepochybuje... (spekuluje se o tom o jakou adaptaci původně jde, ale to je zase jiná otázka).
Jab píše:Asi ne, nicméně je navýsost přínosné uvědomit si, že pochybnosti a jiné pohledy (pluralita přístupů) mohou přiblížit k pravdě.
To nepochybně. Ovšem důležité je také uvědomit si, kdo se zuby nehty drží sto i více let staré doktríny a kdo přináší tu pluralitu názorů... :twisted:
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Měděná čelenka“