Nové poměry v polských školách
Moderátoři: Sadako, sevencreature
- Ajantis
- Sigil Team
- Příspěvky: 5040
- Registrován: 28.9.2005 22:38
- Bydliště: die beschattete Berge
- Kontaktovat uživatele:
Alnag: V první polovině toho postu jsem měl pocit, jako bych četl dílo páně Moora nebo Campanelly.
Ne že by to nebylo hezké, ale momentálně rozhodně neuskutečnitelné.
Jinak souhlasím, že muži mají v našem dnešním školství přece jen, z důvodů, které zmínil Jab a Senior, více předpokladů k oné autoritě - byť předpoklady samozřejmě neznamenají, že to tak reálně vždycky je.
Ne že by to nebylo hezké, ale momentálně rozhodně neuskutečnitelné.
Jinak souhlasím, že muži mají v našem dnešním školství přece jen, z důvodů, které zmínil Jab a Senior, více předpokladů k oné autoritě - byť předpoklady samozřejmě neznamenají, že to tak reálně vždycky je.
Naposledy upravil(a) Ajantis dne 12.11.2006 12:25, celkem upraveno 1 x.
- Neferit Sr.
- Sigilan
- Příspěvky: 2222
- Registrován: 10.6.2006 18:10
- Bydliště: Vyrostl jsem v Kloboučkách, vy namyšlení velkoměšťáci! ]:>
Vampirie - to je přece blbost. Projeď si všechny mé příspěvky v tomto vláknu a najdi jedinou moji větu, kde bude něco o potřebě strachu ve vztahu učitel - žák nebo obecněji ve vztazích mezi lidmi. Já jsem nenapsal, že jsem se svých učitelu, pedagogů, odborných asistentů nebo profesorů bál. Já k nim cíltil respekt. Nikdy strach. Ale je prostě fakt, že respekt asi tak do mých 16 let byl větší vůči učiteli než učitelce. Ze strachem to nemělo co dělat.
Začne - li se žák či student ve škole bát, není to škola. A ktomu spěje polské školství pokud zákon či zákony tak jak se rýsují začnou zavádět.
Od 16 let se ten rozdíl setřel a naopak si myslím, že třeba profesorky na střední škole jsem vnímal jako silnější , bylo to i tom, že to nebyli vojáci a nebyl tam prvek povinné subordinace.
Začne - li se žák či student ve škole bát, není to škola. A ktomu spěje polské školství pokud zákon či zákony tak jak se rýsují začnou zavádět.
Od 16 let se ten rozdíl setřel a naopak si myslím, že třeba profesorky na střední škole jsem vnímal jako silnější , bylo to i tom, že to nebyli vojáci a nebyl tam prvek povinné subordinace.
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
to jste šťastný člověk, já poznal během svého zatím nedokončeného středoškolského studia učitele, kteří naopak sázeli pouze na strach a ponižování žáka větami typu: "Vy podvýběrový debilové." (moje, naštěstí už bývalá, třídní učitelka na gymnasiu v mém rodném městě), také jsem poznal učitele naprosto bezpáteřní, vesměs to do mě vrylo nenávist a nedůvěru k učitelstvu jako celku a možná i strach z toho, že nemusím úspěšně dostudovat...Neferit Sr. píše:Vampirie - to je přece blbost. Projeď si všechny mé příspěvky v tomto vláknu a najdi jedinou moji větu, kde bude něco o potřebě strachu ve vztahu učitel - žák nebo obecněji ve vztazích mezi lidmi. Já jsem nenapsal, že jsem se svých učitelu, pedagogů, odborných asistentů nebo profesorů bál. Já k nim cíltil respekt. Nikdy strach. Ale je prostě fakt, že respekt asi tak do mých 16 let byl větší vůči učiteli než učitelce. Ze strachem to nemělo co dělat.
Začne - li se žák či student ve škole bát, není to škola. A ktomu spěje polské školství pokud zákon či zákony tak jak se rýsují začnou zavádět.
Od 16 let se ten rozdíl setřel a naopak si myslím, že třeba profesorky na střední škole jsem vnímal jako silnější , bylo to i tom, že to nebyli vojáci a nebyl tam prvek povinné subordinace.
a právě učitelky se mi přijdou jako naprosto nevhodné k učení někoho nečemu, soudím tak z toho, co jsem zažil, samozřejmě někdo může mít zkušenosti zcela opačného charakteru
bohudík, můj příběh má šťastný konec, protože jsem po třech letech v Kolíně odešel do gymnázia v Kutné Hoře, kde se mi líbí, mají mě tam rádi a jednají tam se mnou jako s člověkem a ne kusem hadru, nevylévají se tam o hodinách o svém nízkém platu atd., ale co je nejdůležitější moje studium pokračuje pohodověji a úspěšněji, nicméně moje předchozí zkušenost do mě nastálo vryla nedůvěru a nemožnost nabytí respektu k nějakému učiteli
"Vycházelo se přitom ze zcela pravdivé zásady, že určitým faktorem uvěření lži je její velikost..." Adolf Hitler
Lerek - njn, dneska je problém,že do školství jde spousta lidí, kteří na to nemají:( Přiznám se, že jsem potkal na školách pár učitelů, tuším, že čtyři, kterých jsem se bál, ale respekt jsem necítil ani k jenomu z nich a přiznám bez mušení, že jsem se od nich prakticky nic nenaučil... (pravda, polovina z nich byli tělocvikáři a tam to nebyla jeijch chyba:)
Celkově nechci hodnotit, jestli zrovna respekt je vázán na pohlaví pedagoga, nicméně rovnoměrné azstoupení mužů a žen ve sboru považuji za obecně vhodné.
Celkově nechci hodnotit, jestli zrovna respekt je vázán na pohlaví pedagoga, nicméně rovnoměrné azstoupení mužů a žen ve sboru považuji za obecně vhodné.
JRRT: "Jestliže chápeš, buď spokojen."
Áno a považuješ toto rovnomerné zastúpenie za vhodné aj v iných odboroch, kde je naklonené jednoznačne v prospech mužov a je ich podstatne viac? A to nehovorím o povolaniach, ktoré jasne vyžadujú mužské zastúpenie napr. kvôli fyzickej stránke... čo taká politika? Menovať by som mohol do rána...Vallun píše:...nicméně rovnoměrné azstoupení mužů a žen ve sboru považuji za obecně vhodné.
- Ajantis
- Sigil Team
- Příspěvky: 5040
- Registrován: 28.9.2005 22:38
- Bydliště: die beschattete Berge
- Kontaktovat uživatele:
Yachiko: Tady ale nejde o nějaký rovnostářský nebo (anti)feminizující postoj, aby měli muži a ženy stejné zastoupení v tom a tom povolání, ale o to, aby děti ve školách měly jako učitele (tedy jedny ze svých vzorů) zastoupeny obě pohlaví v míře pokud možno podobné. Na VŠ je to samozřejmě už jedno, ale na ZŠ to svůj význam dle mého má. Čímž já ani Vallun neříkáme, že to chceme povinně zavést nějakými regulemi, ale měla by být snaha udělat to nějak "motivačně".
Politika je v tomhle opravdu něco jiného.
Vallun: Na pedagogickou VŠ se hlásí ten, kdo se jinam nedostane, takže není divu, že učitelé na nižších stupních systému vypadají tak, jak vypadají.
Politika je v tomhle opravdu něco jiného.
Vallun: Na pedagogickou VŠ se hlásí ten, kdo se jinam nedostane, takže není divu, že učitelé na nižších stupních systému vypadají tak, jak vypadají.
Hm ako jedny zo svojich vzorov? Hm nemyslím, žeb y boli práve učitelia pre deti vzorom. Ja myslím, že sa to rovnomerné zastúpenie spomínalo skôr kvôli rešpektu resp. sa učiteľ ako muž ako učiteľ podľa vás ukazoval ako viacej rešpektovateľný...Ajantis píše:...ale o to, aby děti ve školách měly jako učitele (tedy jedny ze svých vzorů) zastoupeny obě pohlaví v míře pokud možno podobné...
Právě proto, že by učitelé měli být pro děti vzorem, tak je lepší, aby tam bylo rovnoměrnější zastoupení. Nicméně jak správně Ajantis podotkl, nevolám po žádných pozitivnědiskriminačních opatření, jen říkám,co by imho bylo vhodné.
Ajantis - noo, co vim z Prahy, tak tady se na peďák hlásí docela dost lidí, a dobrejch:) Akorátže pak To nejlepší absolventi jdou dělat něco jiného, než učit:(
Ajantis - noo, co vim z Prahy, tak tady se na peďák hlásí docela dost lidí, a dobrejch:) Akorátže pak To nejlepší absolventi jdou dělat něco jiného, než učit:(
JRRT: "Jestliže chápeš, buď spokojen."
s dovolením si taky plácnu pár nesmyslu
parizske boure adolescentu taky asi nepopres
a to ze nedavno naky klucí vyhodili spoluzaka z okna skoly zrejme taky pamatujes
Souhlas media se v tom vyžívaj, ale vono se to celkem děje, takze maj na čem
a vono neni divu vzhledem k my rozložitý postavje
ovsem ....
tak nak múžu prispět ve sporu o autoritu mužský části populace vlastní zkušeností
viděl bych to asi takhle
Na urostlýho chlapa si ty syčáci (chápej adolescenti) na prvni dojem netroufnou
pokud ale zjistej ze je vul, udelaj z nej fusekli
Na malýho chlapa a zenskou si ty syčáci na prvni dojem troufnou
ale pokud si časem dovedou získat jejich respekt, tak z nich maj OC vítr
to byl muj pripad a rozhodně jsem si nepomoh podpasovkama typu " vy volové"
ovšem překročení některýho pravidla, jako treba tvoje posledni slova o cytaci výš, by rozhodne nebylo vívojem, ale krokem zpjet
to je poznámka spýš pro vostatní Ajantisi
reakce na Alnaga
Tvrdim, že pro jakoukoliv změnu je lepsi zvolit spise cestu prevence nez represe
cimz s "tvými" napady Alnagu souhlasim
jasne skolstvi by se mnělo vratit ke Komenskýmu
melo by nabídnout neco co děcka baví, co je nauci premyslet, odhalovat souvislosti, nalezat reseni problemu
a vynechat školometiku
nastesti znam par peknejch prikladu z praxe, kde to diky kreativnim a nadsenejm ucitelum funguje (1.stupeň)
zajimavým projektem jsou waldorfský školy, ale jak jsou na tom tyhle pokusy s kvalitou vyuky a kazni zactva nevim
rovnez si myslim, ze dulezita je motivace decek, v cemz by nam jiste mohli jít prikladem rozvojový země, ale to je dany spis okolnostma nez kvalitou skolstvi
Ovšem pozor Alnagu, myslym ze je potreba vod sebe vodělit kvalitu víuky a školství, a vzorce chování, který si školáci přitáhnou do školy z domu
jestlize je nenaučej slušnýmu chování doma, tak se škola prostě nechytá ať bude program sebezabaunější
A máme tu další začarovanej kruh, jestliže se někdo sám neumí k druhejm chovat slušně, jak to může naučit svoje děcka?? ..... etc. etc. etc.
Ovsem eksistenci kontrolních rámů na amerických skolach popirat nebudes vidHamster píše:Tak média bych jako pozorovatele společenských trendů rozhodně nebral (Obzváště ne ty v USA, kde je 300M lidu a hrábnou tam po každé rozdmýchatelné pakárně).
parizske boure adolescentu taky asi nepopres
a to ze nedavno naky klucí vyhodili spoluzaka z okna skoly zrejme taky pamatujes
Souhlas media se v tom vyžívaj, ale vono se to celkem děje, takze maj na čem
kdežto já tvrdil, že na me si slouně troufli, aspon ze začátkuHamster píše:Nikdy si nikdo vyloženě netroufl zaútočit slovně či fyzicky proti kantorovi (nepočítám některé labilní typy, kde se rozhodně nejednalo o věc nedostatku respektu, ale spíše výbuchu hysterie), ač jsme si mysleli všelicos.
a vono neni divu vzhledem k my rozložitý postavje
ovsem ....
tak nak múžu prispět ve sporu o autoritu mužský části populace vlastní zkušeností
viděl bych to asi takhle
Na urostlýho chlapa si ty syčáci (chápej adolescenti) na prvni dojem netroufnou
pokud ale zjistej ze je vul, udelaj z nej fusekli
Na malýho chlapa a zenskou si ty syčáci na prvni dojem troufnou
ale pokud si časem dovedou získat jejich respekt, tak z nich maj OC vítr
to byl muj pripad a rozhodně jsem si nepomoh podpasovkama typu " vy volové"
tohle podpissuju, pekne napsaný AjantisiAjantis píše:Tento proces "liberalizace" samozřejmě vítám, ovšem - stejně jako v liberalizaci společnosti - nemůže jít ad infinitum, musí se zastavit na nějakých hranicích. Mé zkušenosti se situací na naších školách samozřejmě nejsou všeobjímající, ale z toho, co slýchávám/vidívám/čtu a už ze samotné povahy změn ve společnosti je dle mého evidentní, že se poměry na školách - obzvláště vyšším stupni základních a středních odborných školách - uvolňují a relativně často mění ve stav, který nepovažuji za dobrý. Pokud se výrazně projevuje šikana, vážně se porušují školní předpisy, v extrémním případě si žák dovolí napadnout kantora ať už verbální či fyzicky, tak je to chování, za které musí přijít sankce. Minimálně má neblahý vliv na ostatní členy kolektivu a kvalitu výuky. Nesouhlasím s tím, že se žáci mohou k učiteli chovat jakkoliv, pokud si nezíská jejich respekt tím, jaký je - tak by to fungovat nemohlo.
jak pišeš obecně je třeba se z toho kruhu vymanovat za "účelem" vývojeAjantis píše:Říkáš, že pravidla je třeba dodržovat, protože jsou to pravidla, jenže pravidla jsou to proto, že jsou dodržována. Vytvořil se tím jakýsi uzavřený kruh, do kterého nemůžeš vstoupit. To by ale znamenalo, že bychom se nijak nevyvíjeli a pravidla by byla stále stejná. Ale tak to není - i do obyčeje je třeba občas rázně zasáhnout, byť je pravidlem už dlouho.
ovšem překročení některýho pravidla, jako treba tvoje posledni slova o cytaci výš, by rozhodne nebylo vívojem, ale krokem zpjet
to je poznámka spýš pro vostatní Ajantisi
reakce na Alnaga
Tvrdim, že pro jakoukoliv změnu je lepsi zvolit spise cestu prevence nez represe
cimz s "tvými" napady Alnagu souhlasim
jasne skolstvi by se mnělo vratit ke Komenskýmu
melo by nabídnout neco co děcka baví, co je nauci premyslet, odhalovat souvislosti, nalezat reseni problemu
a vynechat školometiku
nastesti znam par peknejch prikladu z praxe, kde to diky kreativnim a nadsenejm ucitelum funguje (1.stupeň)
zajimavým projektem jsou waldorfský školy, ale jak jsou na tom tyhle pokusy s kvalitou vyuky a kazni zactva nevim
rovnez si myslim, ze dulezita je motivace decek, v cemz by nam jiste mohli jít prikladem rozvojový země, ale to je dany spis okolnostma nez kvalitou skolstvi
Ovšem pozor Alnagu, myslym ze je potreba vod sebe vodělit kvalitu víuky a školství, a vzorce chování, který si školáci přitáhnou do školy z domu
jestlize je nenaučej slušnýmu chování doma, tak se škola prostě nechytá ať bude program sebezabaunější
A máme tu další začarovanej kruh, jestliže se někdo sám neumí k druhejm chovat slušně, jak to může naučit svoje děcka?? ..... etc. etc. etc.
The Oldest King's Knight At Realm is like a shadow on Sigil's street at moonless night.
Nevidim hnedka důvod k jedovatosti, já se nic z toho popírat nesnažim. Tyhle věci se opravdu dějí, ale jsou to jen případy. Ty jsi vyjmenoval 3 fakt hárdkór záležitosti (ty kontrolní rámy v USA si vykládám jako případy nošení zbraní do školy, protože existence rámů vyloženě vinou žáků není), ale vem si, že jeden z nich je amerika a druhý je francie. Neboli země, ze kterých se sem moc zpráv za minulýho režimu nedostalo. Copak je to tam problematika posledních pár let (Alespoň co se týče té zločinnosti chudinské mládeže v USA)? Nějací parchanti vyhodili kluka z vokna - fajn, je to zločin ve škole, ale je to trend? Je to opravdu běžné? Není, protože jde o činy velice malého procenta (promile) žactva. Měli by za to pykat všichni?Tokkar píše:Ovsem eksistenci kontrolních rámů na amerických skolach popirat nebudes vid
parizske boure adolescentu taky asi nepopres
a to ze nedavno naky klucí vyhodili spoluzaka z okna skoly zrejme taky pamatujes
Souhlas media se v tom vyžívaj, ale vono se to celkem děje, takze maj na čem
jaká jedovatost Hamstere, to bych to jinak řádsky proložil adekqátníma smajlíkama
to už se mi stalo po několikátý, že otázky vy mladý berete jako jedovatost :kroutím neuěřícně makovicí:
světový příklady tu uvádim, protože taky řešíme celosuětovej problém a to strátu respektu a úcty ke spolužákům a kantorům
a jestliže to dospjelo tak daleko tam, co dle tebe zabrání přenesení do našich malejch poměru, tak dlouho chráněnejch rigidnim soušelistic systémem
ekscesy, jasně ze to všecko sou excesy, ale pokud se frequnce vískytu ekscesů zvyšuje stává se z toho trend, takže bych řek, že na základě západních zkušenosti bych s tim začal něco dělat než to dotáhneme tak daleko jako voni
pykat? no záleží na tom jaká "nápravná" metóda se vybéře
tohle je jedovatost
to už se mi stalo po několikátý, že otázky vy mladý berete jako jedovatost :kroutím neuěřícně makovicí:
světový příklady tu uvádim, protože taky řešíme celosuětovej problém a to strátu respektu a úcty ke spolužákům a kantorům
a jestliže to dospjelo tak daleko tam, co dle tebe zabrání přenesení do našich malejch poměru, tak dlouho chráněnejch rigidnim soušelistic systémem
ekscesy, jasně ze to všecko sou excesy, ale pokud se frequnce vískytu ekscesů zvyšuje stává se z toho trend, takže bych řek, že na základě západních zkušenosti bych s tim začal něco dělat než to dotáhneme tak daleko jako voni
pykat? no záleží na tom jaká "nápravná" metóda se vybéře
tohle je jedovatost
The Oldest King's Knight At Realm is like a shadow on Sigil's street at moonless night.
Tokkar: Tak sorry, špatně jsem si to vyložil.
Já se světovým příkladům nebráním, ale právě že takováhle řídkost (která pak ale seštosovaná ve zprávách vypadá jako alarmující - to jsem právě kritizoval) není příliš pevným dokladem. Kdyby jsi vzal ČR a mohl ukázat dejme tomu na 5 vážných případů za uplynulý měsíc, tak ač je to stále relativně řídké, o něčem, jako trendu už by to vypovídalo. Tohle jsou ale jen ojedinělé případy a s timhle pohledem se za dvě stě let bude tvrdit, že ve 20. století byl každej člověk buď fašoun, nebo komanč (páč právě o tom se bude nejvíc učit). To sice není úplně košér přirovnání, ale ber to jen ilustračně.
EDIT: asi poslední větě moc nerozumím, ale vojenský režim na školách za pykání považuju.
Já se světovým příkladům nebráním, ale právě že takováhle řídkost (která pak ale seštosovaná ve zprávách vypadá jako alarmující - to jsem právě kritizoval) není příliš pevným dokladem. Kdyby jsi vzal ČR a mohl ukázat dejme tomu na 5 vážných případů za uplynulý měsíc, tak ač je to stále relativně řídké, o něčem, jako trendu už by to vypovídalo. Tohle jsou ale jen ojedinělé případy a s timhle pohledem se za dvě stě let bude tvrdit, že ve 20. století byl každej člověk buď fašoun, nebo komanč (páč právě o tom se bude nejvíc učit). To sice není úplně košér přirovnání, ale ber to jen ilustračně.
EDIT: asi poslední větě moc nerozumím, ale vojenský režim na školách za pykání považuju.
- Alnag
- Sigilan
- Příspěvky: 512
- Registrován: 17.9.2006 9:33
- Bydliště: dno Propasti
- Kontaktovat uživatele:
A nejen waldorfské... je spousta zajímavých přístupů k alternativnímu (event. i domácímu) vzdělávání. Sice všechny mají ještě rezervy, ale je tam spousta zajímavých podnětů do budoucna.Tokkar píše:zajimavým projektem jsou waldorfský školy, ale jak jsou na tom tyhle pokusy s kvalitou vyuky a kazni zactva nevim
Tak jistě, že vzorce chování z domova jsou problém, ale jde o to vytvořit takové prostředí, aby se žádné vzorce z domova ve škole neaktivizovaly. Děti samozřejmě chápou rozdíl mezi školou a domovem a dokáží se chovat podle toho. A ano, vždycky existuje nějaká skupina, které se nezavděčíš prostě nikdy. To by ale nemělo společnost strhnout k tomu, aby školství jako celek zavleklo do represivní spirály (protože to bohužel bude spirála...).Tokkar píše:Ovšem pozor Alnagu, myslym ze je potreba vod sebe vodělit kvalitu víuky a školství, a vzorce chování, který si školáci přitáhnou do školy z domu
jestlize je nenaučej slušnýmu chování doma, tak se škola prostě nechytá ať bude program sebezabaunější
Naštěstí vliv rodičů na děti není až takový. Resp. je, ale daný spíš dědičně než výchovně. Řádově větší vliv mají jejich vrstevníci a tady právě třeba škola přichází do hry.Tokkar píše:A máme tu další začarovanej kruh, jestliže se někdo sám neumí k druhejm chovat slušně, jak to může naučit svoje děcka?? ..... etc. etc. etc.
Ale v zásadě jsi to shrnul dobře. Represe je (minimálně v tomto případě) naprosto kontraproduktivní.
- Ajantis
- Sigil Team
- Příspěvky: 5040
- Registrován: 28.9.2005 22:38
- Bydliště: die beschattete Berge
- Kontaktovat uživatele:
Hamster: Pokud tomu rozumím, tak tvrdíš, že v globále nedošlo za posledních cca 80 let k uvolnění disciplíny na školách a existuje pouze pár excesů?
Vlastně tvrdíš, že na školách žádné potíže nejsou. Jen se zeptej Vampirie na poměry na její základce - a rozhodně by nebyla ani zdaleka sama s podobnou zkušeností. Určitě to tak vypadalo vždycky?
Vlastně tvrdíš, že na školách žádné potíže nejsou. Jen se zeptej Vampirie na poměry na její základce - a rozhodně by nebyla ani zdaleka sama s podobnou zkušeností. Určitě to tak vypadalo vždycky?