Takže, samozřejmě je předčasné to říkat, ale SC2 bude pro mě nejspíše zklamání (resp. nebude, čekám to). Nepochybuji o kvalitě, reps. chytlavosti příběhu, animaček a takových těch drobných fines, které však hru jen doplňují.
Mé obavy skvěle ilustruje třeba tento screen:
http://www.starcraft2.com/screenshot.xml?3
Vypadá to jako W3! Já vím, jednotky mají možná 2x více polygonů, ale já osobně mám namysli barevnou paletu (příliš pestré a křiklavé) a především poměr velikostí! Jedna z věcí, co mě na grafice původního SC mrzí nejvíce je právě fakt, že Battlecruiser (je to ta červená loď na pravo) tam byl ve videiích prezentován jako obrovská vesmírná loď. Ve hře pak byla o trochu větší než stíhačka a v bojišti zabírala zhruba stejné místo jako pár mariňáků. Směšné, ale s ohledem na tehdejší technické možnosti jsem samozřejmě schopen tohle prominout. Jenže dnes, po deseti letech, kdy se hry předhánějí v co nejrealističtější grafice s co největším počtem detailů, Blizzard zveřejní takovéto (odporné!) screeny, kde jsou Battlecruisery zase jen trapné malé lodičky.
Mj. v tomhle mě zklamal W3 - čekal jsem, že to bude opravdu epické a velkolepé (jako videa), ale ona to byla jen taková směšná mlátička a SC2 nevypadá o moc lépe (vlastně o nic lépe). Battlecruisery jsou opět jen prťavá letadýlka. A to nemluvím o jejich letové fyzice (otočka o 180 stupňu na místě? žádný problém, prostě voják vypadající jako vesmírná loď umístěný ve vzduchu). Také to vypadá strašně placatě. Tedy, je tam v pozadí jakási planeta a dokonce i přistávací dock, ale to bude hádám pouze ubohá neinteraktivní atrapa, prostě žádný skutečný 3d prostor, kde by střet dvou letek stíhačů znamenal napínavý souboj plný leteckých manévrů i využívání térénu. Ne, jen se srazí dvě grupy, zastaví na místě, tak aby byl protivník v dostřelu a ten, kdo bude mít větší palebnou sílu prostě vyhraje. Čert vem prostor. A tohle už tedy bylo v SC1, co nového v hratelnosti tedy druhý díl přinese? Bojím se, že odpověď znám - nic. Nic. Nic. Zrušením původního opravdu zajímavého konceptu W3 a návratem k osvědčenému stylu suroviny-základna-jednotky-boj, Blizzard jasně ukázal, že na vývoj hratelnosti a herního systému jednoduše rezignoval a nic nového vymýšlet nehodlá. A to zřejmě bude platit i v případě SC2.
Na závěr bych rád nastínil mou vizi důstojného pokračování SC. Žádná těžba surovin, méně stavění, méně budov (nejlépe pouze obrané infrastruktury a tím rozhodně nemyslím srandovní raketomenté věžičky, ale opravdové pevnosti) a hlavně mnohem více boje a taktizování. Zrovna SC setting přímo láká ke stylu Hvězdné pěchoty. Velká poušť, hráč má po kontrolou velkou armádu pěchoty plus mechanické jednotky v zadu a pomalu postupuje vpřed. Ovšem až do doby, kdy z děr v zemi začnou vylézat tisíce zergů a začne skutečná řežba. Žádná masová produkce nových posil, je třeba se rozhodnout s tím, co je k dispozici; ústup, risk, obětování, hledání teréních výhod, čekání zázraku. Třeba se zničehonic může celé bojiště ponořit do stínu, aby pak všichni dole zjistii, že celou oblohu zakrývá jeden obrovský Battlecruiser, nemilosrdně bombardující zem pod sebou a vysílající z hangárů doprovodné stíhače proti zergským vzdušným silám. Objeví se však flotila Carrierů a po chvíli Battlecruiser v plamenech padá přímo na bojiště, přičemž v blízkosti dopadu nezůstává jediná živá jednotka a stovky jich během okamžiku umírají...
Není to nic převratného či originálníhio, ale je to stylové a velkolepé. A hlavně - dokážu si to představit jako hru. Jen by se musel změnit koncept, kde by hráč nemusel za každou cenu ovládat všechny jednotky na své straně (ve zmíněném příkladu je to Battlecruiser) a už vůbec ne po jedné, ale po opravdových skupinách. Jenže takový SC2 zřejmě nebude. Nebude takový ani SC3 či Warcraft IV. Pakliže nenastanou nějaké drastické personální změny, nebude taková žádná hra od Blizzardu. Přijdou jen další klikfesty se stále přeplácanější grafikou.