ICO

Akce, strategie, adventury, plošinovky, závodní, sportovní a logické hry ... prostě žádné RPG.

Moderátor: sevencreature

Odpovědět
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

ICO

Příspěvek od Ajantis »

ICO

Znáte, hráli jste? Jaké jsou vaše dojmy?


Z toho, co jsem zaregistroval na internetu/v tisku, je Ico jedna z nejuznávanějších PS2 her, byl jsem tedy opravdu zvědav, s čím na mě přijde. Ale má očekávání byla spíše skeptická, přeci jen ta "uměleckost" a "hromada emocí", při nichž poznám, že není pravda, že "chlapi nepláčou"... No. :-)

Ne že bych očekával, že právě já padnu v slzách na kolena, ale popravdě mi není vůbec jasné, jak může v někom vyvolat tak silné emoce hra, která v podstatě nemá příběh, dialogy ani žádné cut-scény.
- Na začátku v kratinké animaci přivezou nějací lidé kluka do hradu a nechají ho tam. Žádné vysvětlení. Úvod máme za sebou, zbytek hry je akční adventura/plošinovka, v níž musím toho kluka dostat ven. Mimořádně laciný úvod, v němž se nedozvíme vůbec nic, jen, že musíme projít hromadu puzzlů a rebusů, abychom se dostali ven. Ale to by se všechno ještě dalo vynahradit později, JENŽE
- Kromě závěru, který obsahuje celou jednu větu o asi 6 slovech, se v celé hře vyskytuje pouze JEDNA několikavteřinová příběhová animace, v níž padnou 2 věty, každá o 5 slovech. VÍC NIC!
- Na krk je mi pověšena nějaká naprosto neschopná holka, kterou nemohu nechat svému osudu, ale musím ji vláčet s sebou; vtipné je, že hovoří jiným jazykem, kterému nerozumím, čímž autoři trefili dvě mouchy jednou ranou:
1) Nemusí psát žádné dialogy, museli by něco vymyslet, vysvětlit, jaký je smysl toho všeho a tak... No není to zbytečná práce? Hra v roce 2002 nic jako dialogy a příběh nepotřebuje. Neprobíhá mezi námi dokocne ani žádná nonverbální komunikace, nepočítám-li její chytání, převádění za ruku a podobné, pro další pokrok ve hře nezbytné, činnosti.
2) Musím s sebou tahat zvířátko, které nedokáže přeskočit větší trhlinu, vylézt po kovovém řetězu, ani pořádně vyskočit. Cíl je pochopitelně jediný - zkomplikování cesty ven, kterou bych já - šikovný artista - sám zvládl za chvíli.
- Asi nepřekvapí, že závěr hry je naprosto nicneříkající a - opět v duchu co nejmenší námahy - se šikovně vyhne jakémukoliv pokusu o zápletku přesahující zdi hradu. Když už nic nebylo v celém průběhu hry, proč něco psát na závěr.

Takže máme tady poměrně nezvyklou situaci, hru stojící pouze na adventurně-plošinovkoidních mechanismech, bez jakékoliv omáčky. Myslím, že je taková hra o spoustu věcí ochuzena, mění se v pouhou řadu za sebou jdoucích rébusů a připravuje se o atmosféru i nějakou motivaci, proč pokračovat dál. Další detail příběhu se nedozvím (příběh tu není), zajímavý rozhovor si neposlechnu (rozhovory tu nejsou), nový cenný předmět nenajdu (žádné předměty tu nejsou - vyjma těch nutných k aktuálnímu postupu dál), o další level nepostoupím (postava se nevyvíjí)...

Zkrátka zbývají pouze ty logické hádanky, především mechanického rázu - přepínání pák, důmyslné odklízení překážek stojících v cestě, šplhání, ručkování, skákání z plošinky na plošinku a další v žánru obvyklé úkony. Musím ovšem přiznat, že v tomto ohledu je ICO hodně povedená hra a pokud se člověk zajímá především o tento herní aspekt, bude možná spokojen.

Prostředí jsou neinteraktivní, jde v nich vždy udělat pouze to, co je nutné pro další postup, žádné tajné skřínky, skrýše, chodby atd., ostatně stejně by v nich nebylo co najít nebo přečíst. Veškeré puzzly jsou logická a poměrně snadné, stačí si jen pozorně prohlédnout úroveň a za chvíli je jasné, co bude třeba kde udělat, aby se otevřela cesta dále. Ani realizace není nijak frusturující, a to jsem myslím poměrně netrpělivý hráč. Občas jsem sice někam spadnul a zahynul, ale míst pro ukládání je dost a nemůže být všechno úplně zadarmo, že. Každopádně žádné vážné záseky způsobené obtížností se nekonají. Osobně mi tenhle přístup vyhovuje a herní náplň mohu s klidem označit za zábavnou. Levely jsou navrženy a promyšleny opravdu dobře a ani ten hrad nepůsobí nijak přehnaně účelově, jako že byl postaven speciálně pro tuhle hru (= dost her je na tom hůř). I ty jednotlivé úkoly se v rámci možností obměňují, žádná nuda ani stereotyp. Tady ale Ico dost těží z toho, jak je krátký (pro mne cca 11 hodin) - být delší, to jediné hradní prostředí by začalo být úmorné jak graficky, tak svou náplní, která je opravdu "pouze plošinovkoidní".

Přesto mám i tady 3 výtky:
1) Princezna se nechová úplně tupě jako leming, má jakousi vlastní inteligenci, což místy oceňuji, ale jelikož není dotažená, často mě dokázala pořádně vytočit. Hledání naprosto nesmyslných cest namísto prostého přejítí mostu, před nímž stojí; neschopnost vylézt na obyčejný žebřík; zasekávání se za překážky... A jak je líná! Kdyby tak její tatíček slyšel, jakými přízvisky jsem ji častoval, byl bych o hlavu kratší. Jednoduše je to nesmyslná přítěž, kterou jsem nesnášel a možná bych ji i rád vyměnil za toho leminga.
2) Vyjímečně (tak 2-3x za hru) opravdu WTF řešení nějaké situace, které pro mne znamenalo zásek.
3) Souboje. Neuvěřitelně otravné, frustrující a zbytečné. S jedním typem úderu, nesmrtelností a OSMI SEKUNDAMI potřebnými k postavení se na nohy po obdržení úderu, během nichž mi démoni unášeli společnici střídavě na rúzné konce mapy, mě přiváděly k zoufalství. Naštěstí jich není zase tolik.

Ač je tohle "tombraiderování" poměrně zábavné, variabilita herních aktivit je ohromně omezena jediným, smutně prázdným prostředím (hrad) a nepřítomností inventáře, používání předmětů, vývoje postavy, dialogů... Je fajn, takhle si projít skutečně kvalitně navržené úrovně, jenže má smysl to dělat ve hře, která kromě nich nenabízí nic jiného? Příliš jednoduchá a přímočará zábava, která nezačne k smrti nudit jen proto, že je tak krátká.

5/10
Uživatelský avatar
sevencreature
Sigil Team
Příspěvky: 7394
Registrován: 26.9.2005 1:24
Bydliště: Země
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sevencreature »

Ajantis: Ještě pořád se těšíš na Okami? :mrgreen: O které zlí jazykové tvrdí, že dostala vysoké hodnocení na některých webech proto, že už se redaktoři nudili, ale ve skutečnosti je poměrně nezábavná (kromě pochybného grafického zpracování)?

Btw zkus si zahrát Resident Evil 4 :wink: Jedna z nejlepších her na PS2 v poslední době (případně můj oblíbený Resident Evil 2 s podporou Dualshocku :-P ).

Nebo Devil May Cry či RE: Code Veronica X (já chci CVX :cry: ).
Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ajantis »

sevencreature píše:Ajantis: Ještě pořád se těšíš na Okami? :mrgreen: O které zlí jazykové tvrdí, že dostala vysoké hodnocení na některých webech proto, že už se redaktoři nudili, ale ve skutečnosti je poměrně nezábavná (kromě pochybného grafického zpracování)?
Já už Okami dohrál a jsem s ní velmi spokojen.

Hlavně hratelnostně je to velký projekt - skládá se z mnoha různorodých částí, které v ní ale skvěle fungují.
- Vynikající je především to zakomponování božských sil, které vyvolávám štětcem. Podstatná část interakce s prostředím je právě díky nim - používám je pro příběhový postup, pro plnění vedlejších questů.... Je jich poměrně hodně, pro všechny je k dispozici dost rozdílných užití, při řešení úkolu se různé kombinují - funguje to opravdu dobře.
- Stejně tak je tam velká spousta různých meziher. Chytání ryb, podzemní hledání vody, hra na honěnou....
- Dosti zábavný soubojový systém se slušným počtem úderů, které se dají vylepšovat... Každý protivník má jiné slabiny, takže na každího platí použití jiné božské síly či jiného úderu...

Hrál jsem Okami 66 hodin a bavila mě moc. Nesplnil jsem rozhodně všechny questy a nenašel všechny předměty, ale proč taky. Pak už je to hodně repetitivní, jen běhat z místa na místo a sbírat určitý počet předmětů - ale tak je to ve spoustě podobných her. Pokud člověk ví, kdy přestat, nudit se nezačne.

Vizuálně je to krásná hra, i když při své rozsáhlosti nemůže být každá obrazovka nádherná jako obraz. V tomhle se s Psychonauts určitě rovnat nemůže, ale stejně patří vzhledově k nejhezčím hrám, s jakými jsem se setkal. Plusem je i to, že je to grafika značně "nezvyklá".

Co by naopak lepší být mohlo, je příběh, a očekával jsem také silnější "japonskou atmosféru". Celá hra proplouvá mezi různými japonskými bájemi, ale téměř všechny jsou spíše "nadnárodního charatkeru", aby to pochopili i "tam za mořem", což je škoda. Příběh je spíše jen kostrou pro hlavní triumf - hratelnost. V závěru mi navíc nepříjemně připomněl Metal Gear Solid, naštěstí z úst nereálně vyhlížejících stvoření, která ani nejsou nadabovaná, ty repliky nezní tak strašně.
A pak mám také několik obvyklých "konzolových výhrad": Hra strká řešení až pod nos, všechno je hodně jednoduché, přímočaré a lineární...

No a je pravda, co jsem se dočetl v nějaké recenzi na webu: Vážně skvělý pocit, když pomalu měsíční krajinu svou činností přeměním na kvetoucí zahradu. Všude se valí záplava květin, roztrhají se mraky, z nichž vyjde slunce, krmín zvířátka, která se pak se srdíčky kolem hlavy povalují okolo, stromy se obsypávají listím, přenáším malé kotě v zubech... Prostě nádhera! :-D
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ajantis »

Zahrál jsem si i druhý známý projekt firmy, jež přivedla na svět ICO, tedy Shadow of the Colossus.

Poměrně výrazně ICO vykrádá - grafika, textury, "duchové", ale i hratelnost. Colossus se mi však líbil o něco víc. Předně je zajímavější bojovat s mnoha desetimetrovými obry, než se snažit utéct z nezajímavého a nudného hradu. Ono to šplhání po kolosově srsti, přeskakování z jedné části těla na druhou a hledání svítícího bodu (slabého místa), nebo snaha udržet se na hřbětě potvory letící ve stometrové výšce nad krajinou, má něco do sebe. A když se pak ve zpomaleném záběru za zvuků nádherné orchestrální hudby kácí k zemi... :-P :angel:

Žel stejně jako ICO nemá Colossus téměř žádný příběh a omáčku, která by ty samotné souboje obalila. Rovněž je podobně krátké (cca 11 hodin) a herně strašně primitivní. Jeden meč, jeden luk, kůň, kterého jsem měl sto chutí zabít tím nejhroznějším způsobem, a pak už jen to lezení, ručkování a skákání.

Oceňuji, že to autoři nepřehnali s obtížností a souboje zůstaly hlavně zábavou a nezměnily se ve frustraci. Tedy až na ten závěrečný, u nějž jsem strávil 4 hodiny. :evil: Naopak mě vytáčelo, že v druhé polovině hra natahovala "hratelnost" tím, že bylo čím dál těžší daného nepřítele vůbec najít. Funguje tu totiž pouze navigace směrem k jeho pozici, jenže v přímé cestě se často nacházelo několik slepých cest a já tak ten kolos nezřídka déle hledal než s ním pak bojoval.

Zvláštní ocenění si pak zaslouží naprosto tragická kamera, obecně nepřátelské ovládání a neskutečně trapná závěrečná animace, která trvá asi 35 minut a nepřišel jsem (stejně jako u ICO) na to, jak ji odklepnout. To, že vývojáři nesnáší ženy, doložili už v ICO, když mi na krk pověsili tu blbou čůzu, které jsem se nemohl zbavit, ale netuším, co tak hrozného jim udělali nebozí koně. Pokud v nejbližších týdnech uvidím nějakého koně, bude se mi rozevírat kudla v kapse.

Myslím, že je Shadow of the Colossus mírně lepší než ICO, ale za dobrou hru ho skutečně označit nemohu. A těm 91% na www.gamerankings.com se směju. :lol:
Uživatelský avatar
LaughingMan
Sigilan
Příspěvky: 4
Registrován: 9.9.2008 18:35
Bydliště: Midgar sektor 7
Kontaktovat uživatele:

Re: ICO

Příspěvek od LaughingMan »

Jako velkého obdivovatele Uedových her mi to nedá abych na tento názor nezareagoval.
Ajantis píše: Ne že bych očekával, že právě já padnu v slzách na kolena, ale popravdě mi není vůbec jasné, jak může v někom vyvolat tak silné emoce hra, která v podstatě nemá příběh, dialogy ani žádné cut-scény.
Hra příběh má dokonce velice silný příběh k jeho pochopení a prožití je ovšem zapotřebí fantazie hráče.
Ajantis píše: - Na začátku v kratinké animaci přivezou nějací lidé kluka do hradu a nechají ho tam. Žádné vysvětlení. Úvod máme za sebou, zbytek hry je akční adventura/plošinovka, v níž musím toho kluka dostat ven. Mimořádně laciný úvod, v němž se nedozvíme vůbec nic, jen, že musíme projít hromadu puzzlů a rebusů, abychom se dostali ven. Ale to by se všechno ještě dalo vynahradit později, JENŽE
Kdybys příběh vnímal, po dohrání bys pochopil proč ho tam přivezli a nevzpomínám si, že by tam byl nějaký tutorial, kde by nám vysvětlovali, jak skákat, střílet, běhat, takže mi také nějak uniká, kde ses v intru dozvěděl, že se jedná o bezduchou plošinovku.
Ajantis píše: - Kromě závěru, který obsahuje celou jednu větu o asi 6 slovech, se v celé hře vyskytuje pouze JEDNA několikavteřinová příběhová animace, v níž padnou 2 věty, každá o 5 slovech. VÍC NIC!
A má být toto není RPG. Emoce se dají vyjadřovat i jiným způsobem než slovy.
Ajantis píše: - Na krk je mi pověšena nějaká naprosto neschopná holka, kterou nemohu nechat svému osudu, ale musím ji vláčet s sebou; vtipné je, že hovoří jiným jazykem, kterému nerozumím, čímž autoři trefili dvě mouchy jednou ranou:
1) Nemusí psát žádné dialogy, museli by něco vymyslet, vysvětlit, jaký je smysl toho všeho a tak... No není to zbytečná práce? Hra v roce 2002 nic jako dialogy a příběh nepotřebuje. Neprobíhá mezi námi dokocne ani žádná nonverbální komunikace, nepočítám-li její chytání, převádění za ruku a podobné, pro další pokrok ve hře nezbytné, činnosti.
To že mluví jiným jazykem je dáno tím, že nepochází ze stejného kraje jako hlavní hrdina. A pokud ti to opravdu tak vadilo při druhém hraní máš všechny její texty přeloženy.
Ajantis píše: 2) Musím s sebou tahat zvířátko, které nedokáže přeskočit větší trhlinu, vylézt po kovovém řetězu, ani pořádně vyskočit. Cíl je pochopitelně jediný - zkomplikování cesty ven, kterou bych já - šikovný artista - sám zvládl za chvíli.
- Asi nepřekvapí, že závěr hry je naprosto nicneříkající a - opět v duchu co nejmenší námahy - se šikovně vyhne jakémukoliv pokusu o zápletku přesahující zdi hradu. Když už nic nebylo v celém průběhu hry, proč něco psát na závěr.
Takže bys tam radši běhal sám. A naprosto tak zničil celou atmosféru a pointu příběhu?
Ajantis píše: Takže máme tady poměrně nezvyklou situaci, hru stojící pouze na adventurně-plošinovkoidních mechanismech, bez jakékoliv omáčky. Myslím, že je taková hra o spoustu věcí ochuzena, mění se v pouhou řadu za sebou jdoucích rébusů a připravuje se o atmosféru i nějakou motivaci, proč pokračovat dál. Další detail příběhu se nedozvím (příběh tu není), zajímavý rozhovor si neposlechnu (rozhovory tu nejsou), nový cenný předmět nenajdu (žádné předměty tu nejsou - vyjma těch nutných k aktuálnímu postupu dál), o další level nepostoupím (postava se nevyvíjí)...
Zkrátka zbývají pouze ty logické hádanky, především mechanického rázu - přepínání pák, důmyslné odklízení překážek stojících v cestě, šplhání, ručkování, skákání z plošinky na plošinku a další v žánru obvyklé úkony. Musím ovšem přiznat, že v tomto ohledu je ICO hodně povedená hra a pokud se člověk zajímá především o tento herní aspekt, bude možná spokojen.
Dobrá řekněme, že by tato hra neměla ty tebou udávané "chyby" hlavní postava by byl namachrovaný superman, který by měl nekonečně veliký inventář, aby mohl sbírat kdejakou zbytečnost, bojoval s hordami tupých příšeráků, aby sis pak mohl zabušit na hruď jaký jsi frajer, že jsi postoupil o další level. No nevím ale mě se vybaví hodně tuctové RPG.

Pro mě bylo ICO zářným příkladem toho, že hry se dají dělat i jinak.
If you need some fun some good stereo gum Radio #1
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Jiné hry“