Mass Effect
Moderátor: sevencreature
- sevencreature
- Sigil Team
- Příspěvky: 7394
- Registrován: 26.9.2005 1:24
- Bydliště: Země
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mass Effect
yenn: Tak to je zlé. Takhle recenze celkem výstižně popisuje moje obavy a tak nějak už moc nedoufám, že by se třeba její autor mýlil... Alespoň ušetřím (a počkám si na Ajantisovy dojmy ). Jinak pěkné
Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.
- MickTheMage
- Sigilan
- Příspěvky: 63
- Registrován: 1.10.2005 14:05
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mass Effect
teda recenzie od tam toho cloveka byvaju obcas (casto) mierne mimo :) a malo kedy sa da s nimi suhlasit. Na druhej strane, ked tu tak sledujem reakcie sevencreature, mozno je to jeho krvna skupina a Mass Effect by vnimal dost podobne :)
"I wanted to be a Teminator but they require you have an armored hyperalloy skeleton and mine's mostly recycled truck tires."
http://mickthemage.blogspot.com
http://www.kulturakriplu.net
http://mickthemage.blogspot.com
http://www.kulturakriplu.net
- sevencreature
- Sigil Team
- Příspěvky: 7394
- Registrován: 26.9.2005 1:24
- Bydliště: Země
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mass Effect
MickTheMage: No, herní recenze a postřehy mi tam přijdou docela podobné mým dojmům, co jsem se díval, takže máš nejspíš pravdu
Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.
- j-35 draken
- Sigilan
- Příspěvky: 54
- Registrován: 8.9.2007 21:00
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mass Effect
Tak sem domu dostal Mass Effect, řeknu vám lidičky je to fakt zajímavý, parádní grafika, hratelnost docelá dobrá taky zajímávý je jak přesně si mužu vytvořit svoji postavu skoro jak v Sims, jednoduše sem stim spokojenej
Bite my shine metal ass!I don t mean it?
- Ajantis
- Sigil Team
- Příspěvky: 5040
- Registrován: 28.9.2005 22:38
- Bydliště: die beschattete Berge
- Kontaktovat uživatele:
V prvních několika hodinách na mě nejvíc zapůsobily dvě věci, obě negativně:
1) Ovládání – nejde o fatální chyby, zlomyslnost autorů se projevuje v detailech, které mají co nevíce znepříjemnit hraní.
- Klávesové zkratky pro inventář, deník atp. lze použít jen v samotné hře, ne v menu, inventáři, deníku, vlastnostech postavy... Takže jsem-li v inventáři a chci jít do deníku, nejprve musím z inventáře vyjet do menu a tam si buď kliknout na deník, nebo se z menu vrátit do hry a pak klávesoovu zkratkou konečně do deníku. Který idiot tohle proboha vymyslel? V roce 2008 beru za samozřejmé, že se mezi nabídkami přesunuji pouhým mačkáním kláves.
- V codex jsou informace rozčleněny do témat s dalšími pod- a podtématy. Zobrazují se v malém okně, které při otevření víc (asi tak 2) podtémat už nestačí. Potíž je v tom, že se jím nedá scrollovat, takže když se chci dostat k nějakému tématu dole, musím nejprve pozavírat ta nahoře.
Takových věcí je tam spousta; každá samostatně by mohla být poněkud nepříjemná, ale dohromady tvoří opruz opravdu hrubého zrna. Každopádně pro práci s inventářem nemám dostatečně sprosté slovo, zlatý KotOR.
2) Rozhovory – potíž je v tom, že hráč volí pouze z „rámcových“ (vesměs) jednoslovných možností, nevidí přesně ta slova, která pronese. Ve výsledku je to asi jedno, protože všechny cesty jako obvykle vedou do Říma, ale mně je to nepříjemné – ty možnosti totiž výsledku často příliš neodpovídají a já se pak mohu studem propadnout, co to ta má postava povídá (Bioware dialogy nikdy moc nešly).
A jako bonus trvá při alt + tab návrat do hry přes 50 vteřin. Nechápu proč, ale je to velmi nepříjemné.
Více hru zatím hodnotit nebudu, jsem teprve na začátku, ale dobrý pocit z ní opravdu nemám.
1) Ovládání – nejde o fatální chyby, zlomyslnost autorů se projevuje v detailech, které mají co nevíce znepříjemnit hraní.
- Klávesové zkratky pro inventář, deník atp. lze použít jen v samotné hře, ne v menu, inventáři, deníku, vlastnostech postavy... Takže jsem-li v inventáři a chci jít do deníku, nejprve musím z inventáře vyjet do menu a tam si buď kliknout na deník, nebo se z menu vrátit do hry a pak klávesoovu zkratkou konečně do deníku. Který idiot tohle proboha vymyslel? V roce 2008 beru za samozřejmé, že se mezi nabídkami přesunuji pouhým mačkáním kláves.
- V codex jsou informace rozčleněny do témat s dalšími pod- a podtématy. Zobrazují se v malém okně, které při otevření víc (asi tak 2) podtémat už nestačí. Potíž je v tom, že se jím nedá scrollovat, takže když se chci dostat k nějakému tématu dole, musím nejprve pozavírat ta nahoře.
Takových věcí je tam spousta; každá samostatně by mohla být poněkud nepříjemná, ale dohromady tvoří opruz opravdu hrubého zrna. Každopádně pro práci s inventářem nemám dostatečně sprosté slovo, zlatý KotOR.
2) Rozhovory – potíž je v tom, že hráč volí pouze z „rámcových“ (vesměs) jednoslovných možností, nevidí přesně ta slova, která pronese. Ve výsledku je to asi jedno, protože všechny cesty jako obvykle vedou do Říma, ale mně je to nepříjemné – ty možnosti totiž výsledku často příliš neodpovídají a já se pak mohu studem propadnout, co to ta má postava povídá (Bioware dialogy nikdy moc nešly).
A jako bonus trvá při alt + tab návrat do hry přes 50 vteřin. Nechápu proč, ale je to velmi nepříjemné.
Více hru zatím hodnotit nebudu, jsem teprve na začátku, ale dobrý pocit z ní opravdu nemám.
- Illuminating
- Sigilan
- Příspěvky: 816
- Registrován: 17.10.2006 14:48
Re: Mass Effect
Proboha Anantis ty si jen stěžuješ.
V podstatě jsi první člověk, od kterého jsem "slyšel" něco podobného.
Souhlasim s prvním bodem, který si napsal, ale ty rozhovory - podle toho, co mi napovídala spousta lidí fungují velmi dobře a jsou zábavné.
Vrcholem tvého příspěvku je toto: " .....Bioware nikdy dialogy moc nešly..."
Ale nic osobního, jen dojmy z tvýho příspěvku, tak se nevztekej. ;- )
Jediná často kritizovaná věc jsou prý nudné (nebo jen trochu nudnější) vedlejší questy, ale to se stává často, řekl bych.
Jen tak BTW: tady je Davesadeho recenze z RPGhry.czhttp://www.rpghry.cz/game.php?id=357§ion=recenze (neumim sloučit link s textem)
V podstatě jsi první člověk, od kterého jsem "slyšel" něco podobného.
Souhlasim s prvním bodem, který si napsal, ale ty rozhovory - podle toho, co mi napovídala spousta lidí fungují velmi dobře a jsou zábavné.
Vrcholem tvého příspěvku je toto: " .....Bioware nikdy dialogy moc nešly..."
Ale nic osobního, jen dojmy z tvýho příspěvku, tak se nevztekej. ;- )
Jediná často kritizovaná věc jsou prý nudné (nebo jen trochu nudnější) vedlejší questy, ale to se stává často, řekl bych.
Jen tak BTW: tady je Davesadeho recenze z RPGhry.czhttp://www.rpghry.cz/game.php?id=357§ion=recenze (neumim sloučit link s textem)
- MCZ
- Sigil Team
- Příspěvky: 3926
- Registrován: 25.9.2005 1:01
- Bydliště: prázdná plechovka od barvy (černé)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mass Effect
SlipKnoT: on je to Ajantis.
Proč by si nemohl stěžovat? Protože to nikdo jiný (myšleno žádný jiný profesionální autor) nedělá? On už interface v KOTORu byl v některých věcech opravdu dost nepřátelský, a pokud je na tom ME hůř, tak si umím představit, že to fakt není příjemné hraní.
Zkus si ME zahrát a pak tu Ajantisovu kritiku vyvrátit jinak než tím, že odkážeš na cizí recenzi (navíc evidentně v podstatě identickou s těmi dalšími stovkami jiných, co se na netu povalují).
edit: BTW - pokud si v editoru příspěvků najedeš kurzorem nad tag url, objeví se ti v tooltipu nápověda, jak jej používat .
Proč by si nemohl stěžovat? Protože to nikdo jiný (myšleno žádný jiný profesionální autor) nedělá? On už interface v KOTORu byl v některých věcech opravdu dost nepřátelský, a pokud je na tom ME hůř, tak si umím představit, že to fakt není příjemné hraní.
Zkus si ME zahrát a pak tu Ajantisovu kritiku vyvrátit jinak než tím, že odkážeš na cizí recenzi (navíc evidentně v podstatě identickou s těmi dalšími stovkami jiných, co se na netu povalují).
edit: BTW - pokud si v editoru příspěvků najedeš kurzorem nad tag url, objeví se ti v tooltipu nápověda, jak jej používat .
- j-35 draken
- Sigilan
- Příspěvky: 54
- Registrován: 8.9.2007 21:00
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mass Effect
Mass effect úspěšně dohráno, páni co dodat!
Jen že ve směs je všechno vcelku dobré, jen mě hrozně štve když přistoupím k bedně, stěně či něčemu
podobnému tak postava automaticky k bedně přilepí dřepnesi a já vidím úplný ho..... místo toho aby mi byla vidět jenom hlava a já si v klidu mohl
všechny postřílet (nebo se kochat krajinou )
a pokud chci odejít od bedny tak se asi můžu uklikat nebo načekat než se zvedne, mezi tím mi umřou členové party a to už sem fakt naštvanej.
Toť moje jediná větší kritika.
Taky jsem povšiml že mi při hře zvláštně zrní obraz nevim jestli je to úmysl nebo zbloudilá chybka.
Naopak hrozně se mi líbili videa ty sou fakt špičkový
Jen že ve směs je všechno vcelku dobré, jen mě hrozně štve když přistoupím k bedně, stěně či něčemu
podobnému tak postava automaticky k bedně přilepí dřepnesi a já vidím úplný ho..... místo toho aby mi byla vidět jenom hlava a já si v klidu mohl
všechny postřílet (nebo se kochat krajinou )
a pokud chci odejít od bedny tak se asi můžu uklikat nebo načekat než se zvedne, mezi tím mi umřou členové party a to už sem fakt naštvanej.
Toť moje jediná větší kritika.
Taky jsem povšiml že mi při hře zvláštně zrní obraz nevim jestli je to úmysl nebo zbloudilá chybka.
Naopak hrozně se mi líbili videa ty sou fakt špičkový
Bite my shine metal ass!I don t mean it?
Re: Mass Effect
Zrnění se dá v možnostech normálně vypnout, jedná se o nějaký přídavný efekt.
Ovládaní věru originálně řešeno není, ale že by to bylo tak rušivý, aby mi to nějak znepříjemňovalo hru ? Nemyslím.
S rozhovory však souhlasím, taky mě to občas sralo. Jediné s čím mohu poradit je to, že vrchní odpovědi představujou takové to klíšovité dobro, střední tzv vojenskou neutralitu (nejste tu od toho aby jste přemýšleli, ale aby jste vzorově dokázali splnit jakýkoliv příkaz) a ty poslední ( jako jediné maj občas šmrnc ) zlo - ale to už jste si asi všimli.
Co mě ale štvalo daleko více, byla uměla inteligence vašich spolubojovníků a nepřátel, kteří měli v popisu práce jedinou věc, a to naletět na vás bez sebemenši známky taktiky či půdu sebezáchovy, a to doslova jak ty kačeny v té jedné staré videohře.
Ve výsledku to ale hra špatná není, i když samozřejmě musím přimhouřím oči nad tím, že jste opět v roli neohroženého Chucka Norrise, kterej se opět vydává zachrańovat svět (vesmír), a opět - od dob Neverwinter Nigts - tak naivním způsobem.
Je to klišé jak hrom, ale dle mého názoru alespoň dobře zvládnute klišé, což znamená, že se z toho RPG legenda sice nikda nestane, leč hrát a dohrát se to dá, a to se cení.
Ovládaní věru originálně řešeno není, ale že by to bylo tak rušivý, aby mi to nějak znepříjemňovalo hru ? Nemyslím.
S rozhovory však souhlasím, taky mě to občas sralo. Jediné s čím mohu poradit je to, že vrchní odpovědi představujou takové to klíšovité dobro, střední tzv vojenskou neutralitu (nejste tu od toho aby jste přemýšleli, ale aby jste vzorově dokázali splnit jakýkoliv příkaz) a ty poslední ( jako jediné maj občas šmrnc ) zlo - ale to už jste si asi všimli.
Co mě ale štvalo daleko více, byla uměla inteligence vašich spolubojovníků a nepřátel, kteří měli v popisu práce jedinou věc, a to naletět na vás bez sebemenši známky taktiky či půdu sebezáchovy, a to doslova jak ty kačeny v té jedné staré videohře.
Ve výsledku to ale hra špatná není, i když samozřejmě musím přimhouřím oči nad tím, že jste opět v roli neohroženého Chucka Norrise, kterej se opět vydává zachrańovat svět (vesmír), a opět - od dob Neverwinter Nigts - tak naivním způsobem.
Je to klišé jak hrom, ale dle mého názoru alespoň dobře zvládnute klišé, což znamená, že se z toho RPG legenda sice nikda nestane, leč hrát a dohrát se to dá, a to se cení.
- j-35 draken
- Sigilan
- Příspěvky: 54
- Registrován: 8.9.2007 21:00
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Ajantis
- Sigil Team
- Příspěvky: 5040
- Registrován: 28.9.2005 22:38
- Bydliště: die beschattete Berge
- Kontaktovat uživatele:
Mass Effect dohrán (herní čas: něco málo přes 30 hodin, level 47).
Podobnost s KotOR se všeobecně čekala, její míra mě přesto překvapila. Zpočátku jsem měl dojem, že hraji opravdu tutéž hru – první planeta jako by Tarisu z oka vypadla a úvodní část je téměř totožná. Máme tu Radu, která má podobné postavení jako Rada Jedi a chová se jako Rada Jedi. Zatímco v K1 jsem usiloval o to stát se rytířem Jedi, zde se snažím stát Spectre, kteří opět nemálo připomínají Jedi. I základní struktura příběhu je shodná, jenže postrádá zvraty a vůbec silné momenty. Hned v úvodu je představen hlavní záporák a pak se mu jde stylem „planeta za planetou“ po krku; žádné překvapení, klasická hrdinská zápletka.
Naopak dost práce si dali autoři s vykreslením vesmíru a jeho fungování. Obývá jej mnoho ras a k většině jsou dostupné popisy jejich charakterů, politické a vojenské organizace, tradic, technologií... Příliš atraktivní ovšem není, že se samy zapisují do datapadu; rozhovory (což je forma poutavější) obsahují jen malý zlomek. Ale zase se tahle omáčka případně lépe ignoruje. Informací je skutečně úmorné množství, na Mass Effect se jistě vyřádilo několik grafomanů. Čtení je to sice vcelku zajímavé (vyhýbal jsem se jen statím o galaktické technice), ale nic objevného a hlavně to není s dějem provázáno (v rozhovorech, při řešení úkolů...) - prostě čtu spoustu textu o nějakých rasách. Fungování známého vesmíru tak trochu připomíná Evropskou unii, rasy se snaží získat vliv a prosazovat své zájmy, a herní svět má jakousi (byť nešťastně podanou) hloubku, samotný příběh ale za mnoho nestojí.
Herní styl se posunul k větší akčnosti, což má svůj pozitivní i negativní aspekt. Hodně mě překvapil soubojový systém, který je báječný. Real time elementu jsem se obával, ale je jednoznačně lepší a zábavnější než ten v KotORu, přitom je stále možno mezerníkem dění zastavit a vybrat schopnost, která (a na koho) má být užita. Přibylo dovedností pro různé typy zbraní, naopak lehce ubylo (na kvantitě, ne pestrosti) „sil“ a výsledek je velice dobře vyvážený – jsou zde 3 zcela odlišná povolání (možné jsou kombinace, takže celkově 6), i v jejich rámci je nutná specializace a jednotlivé šarvátky se – i díky rozumné míře výskytu - nestávají stereotypními. Pár hodin mi trvalo, než jsem vývoj postavy „ovládl“, ale pak mě boje až do konce hry bavily, i když jejich obtížnost znatelně klesala.
Souboje tedy hrají podstatně větší roli a považuji je za nejlepší složku hry. Na druhou stranu došlo k rapidnímu omezení nebojových schopností, resp. možností jejich uplatnění, což uvozuje onen negativní aspekt. Oné akčností odpovídá uzavřenější struktura úrovní, které tvoří především chodby. A s omezením volnosti pohybu přišla omezení herní – fakticky vymizel pazaak, závody kluzáků, souboje v arénách, ale především rozmanité questy. Ne že by na tom byl K1 v tomto směru zvlášť dobře, ale několik nápaditých úkolů obsahoval; v Mass Effect jsou přítomny pouze úkoly "zabij", "přines", "promluv" a dvě primitivní logické hádanky okopírované právě z K1. Invence nulová, za celou hru jsem nenarazil na jediný byť trochu zajímavý quest.
Co naopak zůstalo, to jsou typické Bioware-dialogy a řešení úkolů. Naivní Dobro, Krvavé Zlo, u rozhovorů případně Vycouvací Neutralita. Jako obvykle vedou různé možnosti ke stejnému cíli, takže na sebe reakce nejednou příliš nenavazují; na špatný systém, kdy volím pouze jednoslovné rámcové odpovědi namísto celých vět, už jsem si stěžoval výše. Redukci byli podrobeni i společníci; koncepce je stejná jako v K1, tedy nijak nereagují na herní události ani se vztahy s nimi alternativně nevyvíjí. Buď poví – anebo nepoví. Úrovně družníků z K1 (natož K2) ovšem nedosahují – ubylo kvality a po návratu na loď čeká pravidelně „kecací kolečko“ - naštěstí ne moc často, protože ubylo i kvantity. V soubojích je ovládá výlučně AI a zpočátku se jejich životnost počítala ve vteřinách, ale s lepší výbavou a vlastnostmi už byli vcelku užiteční, byť většinu práce pochopitelně zastane hráč. Přítomna je i jedna romance - jelikož jsem hrál za ženu, připadl na mě "mužný typ" Carth Onasi, takže jsem dělal vše proto, abych se ho zbavil: je zajímavé, že z tří tradičních dialogových možností nebyla zpravidla ani jedna negativní - takže "romance" běžela dál a nedalo se z ní vystoupit. Naštěstí se mi ji po prvním sblížení dařilo alespoň oddálit, takže nedospěla k vrcholu - děsím se, jak by to dopadlo.
Druhou novinkou je existence vozítka Maco, kterým lze prozkoumávat desítky „anonymních“ planet, řešit na nich úkoly, nacházet artefatky a získávat finanční prostředky. Zatímco nápad je to výborný, realizace už horší. Planety jsou jedna jako druhá (mění se jen barva skal) a mise na nich taktéž. Dojet k vojenské základně - pokosit pár nepřátel - něco sebrat – dojet k zřícené raketě – sebrat část artefaktu – dojet k na mapě označené hroudě – sebrat cenný kov... Bavilo mě to prvních několik planet, pak mě repetitivnost počala ubíjet a vytrval jsem jen kvůli dalším XP a částem artefaktů. Jaké však bylo mé zklamání, když se po nalezení jednoho desetidílného tento automaticky proměnil na peníze... Peníze – a jsem u dalšího zděděného nešvaru: TOTÁLNÍ INFLACE. Na každém kroku nacházím spousty předmětů s výmluvnými názvy jako Pistole XY 1, Pistole XY 2, Pistole XY 9... Nemá smysl cokoliv nakupovat, protože totéž za chvíli najdete jinde – předměty jsou zcela uniformní; i v K1 bylo několik speciálních s vlastní historii, zde nic. Takto jsem skončil s 5 000 000 na kontě a nostalgickým vzpomínáním na BG1.
Zmíním se ještě o grafice. Nejdřív jsem měl pocit, že grafici použili snad i stejné textury jako na Tarisu. Soudil-li bych podle vzhledu, odhadl bych Mass Effect na rok vzniku 2004, novější ne. Technicky je mírně nad úrovní KotORu, což je patrné vlastně jen na obličejích (mimochodem nepřirozeně „leproidních“). A jelikož se odehrává téměř výhradně v chodbách, není místo ani pro krásné přírodní scenérie či výraznou stylizaci; obzvlášť když se snaží působit „realisticky a dospěleji“. Jako u vytržení jsem proto zíral na poslední planetu, která je opravdu nádherná a přesně taková, jak jsem si představoval celou hru. Celkově ovšem musím říct, že KotOR vypadá lépe než Mass Effect!
Pominu-li trochu nudnější eskapády ve vozítku Mako, je Mass Effect velmi zábavnou hrou, ale RPG zážitek už výrazně pokročil k zážitku střílečkovému – místy jsem se ale neubránil dojmu, že by v oboru TPS patřil k nejlepšímu – a každopádně jde o hru komplexnější, s řadou RPG prvků. Oproti KotORu jsou zde tedy dvě hlavní vylepšení: jedno nesporné (bojová část) a jedno nedotažené (Mako). Naproti tomu zůstala řada nešvarů a RPG složka je o poznání horší, což se projevuje zejména na nekvalitním příběhu a žalostných questech. Ve výsledku tedy jeho úrovně rozhodně nedosahuje, přesto jde o hru – hlavně pro zajímavou syntézu TPS a RPG – kvalitní.
Podobnost s KotOR se všeobecně čekala, její míra mě přesto překvapila. Zpočátku jsem měl dojem, že hraji opravdu tutéž hru – první planeta jako by Tarisu z oka vypadla a úvodní část je téměř totožná. Máme tu Radu, která má podobné postavení jako Rada Jedi a chová se jako Rada Jedi. Zatímco v K1 jsem usiloval o to stát se rytířem Jedi, zde se snažím stát Spectre, kteří opět nemálo připomínají Jedi. I základní struktura příběhu je shodná, jenže postrádá zvraty a vůbec silné momenty. Hned v úvodu je představen hlavní záporák a pak se mu jde stylem „planeta za planetou“ po krku; žádné překvapení, klasická hrdinská zápletka.
Naopak dost práce si dali autoři s vykreslením vesmíru a jeho fungování. Obývá jej mnoho ras a k většině jsou dostupné popisy jejich charakterů, politické a vojenské organizace, tradic, technologií... Příliš atraktivní ovšem není, že se samy zapisují do datapadu; rozhovory (což je forma poutavější) obsahují jen malý zlomek. Ale zase se tahle omáčka případně lépe ignoruje. Informací je skutečně úmorné množství, na Mass Effect se jistě vyřádilo několik grafomanů. Čtení je to sice vcelku zajímavé (vyhýbal jsem se jen statím o galaktické technice), ale nic objevného a hlavně to není s dějem provázáno (v rozhovorech, při řešení úkolů...) - prostě čtu spoustu textu o nějakých rasách. Fungování známého vesmíru tak trochu připomíná Evropskou unii, rasy se snaží získat vliv a prosazovat své zájmy, a herní svět má jakousi (byť nešťastně podanou) hloubku, samotný příběh ale za mnoho nestojí.
Herní styl se posunul k větší akčnosti, což má svůj pozitivní i negativní aspekt. Hodně mě překvapil soubojový systém, který je báječný. Real time elementu jsem se obával, ale je jednoznačně lepší a zábavnější než ten v KotORu, přitom je stále možno mezerníkem dění zastavit a vybrat schopnost, která (a na koho) má být užita. Přibylo dovedností pro různé typy zbraní, naopak lehce ubylo (na kvantitě, ne pestrosti) „sil“ a výsledek je velice dobře vyvážený – jsou zde 3 zcela odlišná povolání (možné jsou kombinace, takže celkově 6), i v jejich rámci je nutná specializace a jednotlivé šarvátky se – i díky rozumné míře výskytu - nestávají stereotypními. Pár hodin mi trvalo, než jsem vývoj postavy „ovládl“, ale pak mě boje až do konce hry bavily, i když jejich obtížnost znatelně klesala.
Souboje tedy hrají podstatně větší roli a považuji je za nejlepší složku hry. Na druhou stranu došlo k rapidnímu omezení nebojových schopností, resp. možností jejich uplatnění, což uvozuje onen negativní aspekt. Oné akčností odpovídá uzavřenější struktura úrovní, které tvoří především chodby. A s omezením volnosti pohybu přišla omezení herní – fakticky vymizel pazaak, závody kluzáků, souboje v arénách, ale především rozmanité questy. Ne že by na tom byl K1 v tomto směru zvlášť dobře, ale několik nápaditých úkolů obsahoval; v Mass Effect jsou přítomny pouze úkoly "zabij", "přines", "promluv" a dvě primitivní logické hádanky okopírované právě z K1. Invence nulová, za celou hru jsem nenarazil na jediný byť trochu zajímavý quest.
Co naopak zůstalo, to jsou typické Bioware-dialogy a řešení úkolů. Naivní Dobro, Krvavé Zlo, u rozhovorů případně Vycouvací Neutralita. Jako obvykle vedou různé možnosti ke stejnému cíli, takže na sebe reakce nejednou příliš nenavazují; na špatný systém, kdy volím pouze jednoslovné rámcové odpovědi namísto celých vět, už jsem si stěžoval výše. Redukci byli podrobeni i společníci; koncepce je stejná jako v K1, tedy nijak nereagují na herní události ani se vztahy s nimi alternativně nevyvíjí. Buď poví – anebo nepoví. Úrovně družníků z K1 (natož K2) ovšem nedosahují – ubylo kvality a po návratu na loď čeká pravidelně „kecací kolečko“ - naštěstí ne moc často, protože ubylo i kvantity. V soubojích je ovládá výlučně AI a zpočátku se jejich životnost počítala ve vteřinách, ale s lepší výbavou a vlastnostmi už byli vcelku užiteční, byť většinu práce pochopitelně zastane hráč. Přítomna je i jedna romance - jelikož jsem hrál za ženu, připadl na mě "mužný typ" Carth Onasi, takže jsem dělal vše proto, abych se ho zbavil: je zajímavé, že z tří tradičních dialogových možností nebyla zpravidla ani jedna negativní - takže "romance" běžela dál a nedalo se z ní vystoupit. Naštěstí se mi ji po prvním sblížení dařilo alespoň oddálit, takže nedospěla k vrcholu - děsím se, jak by to dopadlo.
Druhou novinkou je existence vozítka Maco, kterým lze prozkoumávat desítky „anonymních“ planet, řešit na nich úkoly, nacházet artefatky a získávat finanční prostředky. Zatímco nápad je to výborný, realizace už horší. Planety jsou jedna jako druhá (mění se jen barva skal) a mise na nich taktéž. Dojet k vojenské základně - pokosit pár nepřátel - něco sebrat – dojet k zřícené raketě – sebrat část artefaktu – dojet k na mapě označené hroudě – sebrat cenný kov... Bavilo mě to prvních několik planet, pak mě repetitivnost počala ubíjet a vytrval jsem jen kvůli dalším XP a částem artefaktů. Jaké však bylo mé zklamání, když se po nalezení jednoho desetidílného tento automaticky proměnil na peníze... Peníze – a jsem u dalšího zděděného nešvaru: TOTÁLNÍ INFLACE. Na každém kroku nacházím spousty předmětů s výmluvnými názvy jako Pistole XY 1, Pistole XY 2, Pistole XY 9... Nemá smysl cokoliv nakupovat, protože totéž za chvíli najdete jinde – předměty jsou zcela uniformní; i v K1 bylo několik speciálních s vlastní historii, zde nic. Takto jsem skončil s 5 000 000 na kontě a nostalgickým vzpomínáním na BG1.
Zmíním se ještě o grafice. Nejdřív jsem měl pocit, že grafici použili snad i stejné textury jako na Tarisu. Soudil-li bych podle vzhledu, odhadl bych Mass Effect na rok vzniku 2004, novější ne. Technicky je mírně nad úrovní KotORu, což je patrné vlastně jen na obličejích (mimochodem nepřirozeně „leproidních“). A jelikož se odehrává téměř výhradně v chodbách, není místo ani pro krásné přírodní scenérie či výraznou stylizaci; obzvlášť když se snaží působit „realisticky a dospěleji“. Jako u vytržení jsem proto zíral na poslední planetu, která je opravdu nádherná a přesně taková, jak jsem si představoval celou hru. Celkově ovšem musím říct, že KotOR vypadá lépe než Mass Effect!
Pominu-li trochu nudnější eskapády ve vozítku Mako, je Mass Effect velmi zábavnou hrou, ale RPG zážitek už výrazně pokročil k zážitku střílečkovému – místy jsem se ale neubránil dojmu, že by v oboru TPS patřil k nejlepšímu – a každopádně jde o hru komplexnější, s řadou RPG prvků. Oproti KotORu jsou zde tedy dvě hlavní vylepšení: jedno nesporné (bojová část) a jedno nedotažené (Mako). Naproti tomu zůstala řada nešvarů a RPG složka je o poznání horší, což se projevuje zejména na nekvalitním příběhu a žalostných questech. Ve výsledku tedy jeho úrovně rozhodně nedosahuje, přesto jde o hru – hlavně pro zajímavou syntézu TPS a RPG – kvalitní.
Naposledy upravil(a) Ajantis dne 13.7.2008 12:33, celkem upraveno 1 x.
Re: Mass Effect
Láka ma táto hra ale neviem či by mi to išlo Stalker mi ide v pohode bez sekania sice mám všetko na low max mám nieco na stredných.Myslíte ludia,že by mi to išlo?
Hrdinovia umierajú,legendy žijú naveky. - BEOWULF
www.kocogel.info
www.kocogel.info