Tarreb píše:Hlasuji pro edici druhou, neboť tu jedinou jsem hrál papírově. Ta třetí mi už tak dobrá nepřišla, nevím proč. Se 4tou zkušenosti nemám, první je dosti ubohá - tak na úrovni té ubohosti s názvem DrD.
To není náhodná domněnka. DrD se totiž nemalou měrou "inspirovalo" (ehm) v původních edicích Dungeons&Dragons.
Za sebe jsem hlasoval pro 4e: pro začínající hráče je asi nejvíc user-friendly. Nesmírně intuitivní, velmi zjednodušená a logická. Ohromné plus je, že 4e se snaží hráče spojit v tým. Postava hrající sólo to moc daleko nedotáhne, protože sama na všechno nebude stačit. Hráči tak musí spolupracovat, aby mohli zvítězit. Všechna povolání jsou nyní vyváženější (zmizely propastné rozdíly např. mezi bojovníkem a kouzelníkem na 1. úrovni), ale každé vyniká jen v určitém ohledu. Některá povolání jsou houževnatější, jiná zase lépe podporují své druhy, další pro změnu dokáží ovlivňovat nepřátele... teprve tehdy, když všichni začnou spolupracovat, mají šanci v boji přežít. A to je skvělá věc, protože podporuje komunikaci mezi hráči u stolu, neboť se vzájemně radí a boj prožívají společně, zatímco z dřívějších edic jsem měl alespoň já takový dojem, že každý jel více méně na svojí pěst. Celkově se z hraní 4e stala víc kolektivní záležitost, což je jednoznačné plus, protože právě o tom by hry na hrdiny měly být...
Trojku mám v jádru možná ještě radši, co se propracovanosti herního systému týče, protože jsem starý hračička a 3e je taková jedna velká stavebnice vybudovaná kolem geniálně přímočarého jádra s názvem "hoď d20 a přičti číslo". Výhodou je, že pravidla se snadno upravují a lze k nim dodělávat vlastní doplňky. Na druhou stranu, pro začínajícího hráče je těch pravidel ještě trochu hodně a chvíli trvá, než se zorientuje a pochopí vnitřní zákonnitosti, jak 3e pracuje.
AD&D jako herní systém žádná sláva, ale o to asi nikdy ani nešlo. Co se počítá, je záplava skvělých herních příruček se spoustou inspirujícího materiálu pro hraní (a je jedno jaké edice D&D!). A na AD&D "vyrostla" řada nádherně propracovaných a atmosferických světů: ať už je to Dragonlance, Planescape, Forgotteny nebo Ravenloft a další. Troufnu si říct, že právě v dobách 2. edice zažívaly zmíněné světy svůj zlatý věk.