Takže se mi to pánové právě povedlo dohrát...
No a moje subjektivní skromné dojmy po dohrání jsou asi takovéto:
Rpg Bond/Bourne/Bauer se opravdu velmi povedl, ovšem ...
Musím řít, že Obsidian se teda *dost* vytáhl (v pozitivním i negativním smyslu).
Celkově je to o tom, že hra je dost nekompromisní umělecké dílo, které každý neocení.
Pro klasické hráče rpg vyznávající hardcore modly typu BG,PST,apod. rozhodně ano,
ostatní to asi tak nevezme. Souhlasím s 9ti bodovým hodnocením Levelu,
ovšem hře se dá vytknout dost věcí, což je místy až zarážející...,
rozhodně jedna z nejrozpoluplnějších her co sem hrál...
Já občas někdy přeháním a vychvaluju, ale jde dost možná o RPG roku
(i když pozitivní marketingová masáž a hype hry se asi očekávat nedá).
Pro mě ale zatím je to 1 s * rozhodně.
Na začátku mi hra moc nesedla a byl sem z ní dost rozčarovaný,
pak sem ale postupně pochopil principy hraní, překonal všechna ALE
(většinu z nich sem popsal výše, ale v podstatě co může vadit komu na této hře se
dá shrnout do "grafika, optimalizace, nesmyslná obtížnost meziher/některých soubojů, občas nějaký bug/
nestíhám vždy číst všechny texty - asi opravdu největší vada na kráse.")
a do hry jsem se zažral tak, že mě nepustila.
Hra mě učarovala svou hratelnosti, variabilitou a komplexností, jak přistupovat k jednotlivým misím i problémům.
Tolik volnosti a možností v rozhodování a různých (někdy překvapivých, jindy i drtivých) následných dopadů na to vě hře sem dlouho neviděl..
Hra to navíc stěžuje tím, že nelze ukládat na každém kroku + omýlaný omezený čas v dialozích,
takže pokud uděláte "špatné" rozhodnutí, nedá se to tak snadno prostě vrátit zpět,
jako přes klasický quick save (museli byste načíst nejbližší checkpoint, nebo manual save před ním,
což by mělo za následek obvykle opakovat část mise, nebo větší část soubojů, případně hry)
- je tu jakási snaha dát hráči zodpovědnost za svá rozhodnutí a hru přiblížit více realitě - což se nemusí každému líbit,
a takových věcí je tu víc, např.: při hackovaní do PC a čtení emailů normálně ve hře běží čas -
žádné zapauzování hry jak sme zvyklí při obdobných akcích, normálně vás může přitom někdo sprostě odprásknout!
Rozhodně se nedá řict, že by vás hra popravovala za vaše "špatná" rozhodnutí
(dějově určitě ne OVŠEM s vývojem postavy by to teoreticky mohlo být místama krapet horší),
děj běží a větví se dál a různých alternativ dění je bezpočet, záleží čistě jak se
rozhodnutími pak identifikujete vy... a otom to je.
Může být výhodné ušetřit padoucha a získat ho na svou stranu
(ať už zbožím, cennými informacemi případně bojovou podporou během mise),
či u některých podezřelých NPC si zvednout reputaci v dialozích, nebo vydírat
někoho kvůli spoustě peňezům zveřejněním citlivých emailů, či prozradit domnělému spojenci v naivitě své plány,
nikdo vám ovšem neřekne, jestli je to globálně správné,
z jakého neviňátka se co vyklube a jaké to pak může mít (a *bude mít*) následky.
Rozhodně mi to přišlo celkově víc originální a roleplay, než na co si většina dnešních her hraje.
Hra je vyloženě dějem a nachytáním hráče stavěná na vícero dohrání, ovšem kvůli té komplexnosti
a přílišné časové náročnosti se do toho asi hnedtak znovu neponořím...
Hra je místy dost tuhá - možná nevyvážená, ale chce to hlavně víc přemýšlet..
Souboje s bossy jsou na první pohled nefér a dost obtížné
(někdo je někde přirovnával trochu k MGS ale ten sem nehrál, tak nemůžu posoudit),
ovšem po chvíli to člověka osvítí jak na to.
Dlouho mě žádná hra tak nefrustrovala a nebavila zároveň.
Mohla by být přece jenom o trochu delší, nicméně to co, se autorům podařilo vměstnat
do 3 světových měst zaslouží vskutku zarámovat.
Obávám se, ale že většina hráčů tuto hru moc neocení, většina moderních hráčů odsoudí
,
klasický hráč v tom bude chtít hledat 3rdPS, Splinter Cell s rpg prvky,
nebo bude zvyklý spíš na easy rpg s velkými exteriéry, případně jednodušším herním systémem.
Hra se opravdu snadno dá odsoudit na základě průměrné grafiky a opravdu *frustrujících* meziher-jejichž obtížnost se ještě k tomu stupňuje
(asi největší kámen úrazu celé hry), nebo obtížných soubojů, případně různých "nesmyslností"
gameplay nebo AI (- ano na pozadí opravdu běží RPG systém, kterému je *VŠE* přizpůsobeno
i když to v kabátě vypadá herně jak klasická 3rdPS, nebo stealth hra).
Já osobně to ale navzdory spoustě chyb to zatím řadím mezi ty nejlepší RPG co sem zatím hrál
(jsou pro vás v rpg hlavní statistiky, boostování, itemy či spíše děj, rozhodování se a vžítí se do hry - a obojího je tu poměrně dost...
),
ta atmosféra a děj je prostě úžasný.
Je škoda že spousta věcí hru sráží, nicméně za tu dobu vývoje se nedá stihnout udělat vše
a IMHO je dějově je hra od A-Z kompletní (ne jak např.: KOTOR2),
jen by ji chtělo více odladit a dát do lepšího kabátu.
Také škoda, že v závěrečných Credits, kde běží epilog o událostech po dohrání,
nejsou v něm české titulky ale jen eng zvuk. :(
Pokud by si nějaká hra zasloužila koupit originálku a ne warez,
tak je to i přes všechny její chyby, v záplavě všemožných titulů tato.