Paladinové a jejich protějšky

Netušíte, co je to THAC0, AC, 1k6, tah, iniciativa, rychlost zbraně nebo sesílání kouzla, ...? Tady určitě naleznete odpověď.
Uživatelský avatar
Dalcor
Sigilan
Příspěvky: 982
Registrován: 30.9.2005 8:53
Bydliště: Černá skála, Nightlund, Solamnie, Krynn, Mnohavesmír
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor »

k té češtině - Polib mi.... svatý symbol ;) na tohle jsem alergickej. Jak píšu vám všem totiž může bejt zcela ukradenej a jestli chcete buzerovat tak si táhněte třeba na AV ČR. nemám čas po sobě něco kontrolovat nebo upravovat. já také nikoho nebuzeruju za jeho chyby, :roll:

Já nevím proč,a le 80% fantasy popilace o paladinech uvažuje zcela zcestně, a tohle téma mě v tom opět potvrdilo (a nebo těch 20 % populace - tj z 0 lidí já a Vlasák)
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ajantis »

Dalcor: Že by na tom srovnání paladinů a fašistů opravdu něco bylo? :think:

Já napsal svůj názor, který byl bez jakýchkoliv argumentů označen za "zcestný" a ten Tvůj za jediný správný. Je vidět, že jsi z RPG fora. ;-)
(A to bývala církev nositelkou vzdělání. :pray: )

EDIT: (13:56)
Promiň, ale studuju práva, takže dřívější významy slov jako palatinus atp. znám, tímhle nade mnou drtivě triumfovat nebudeš.
Nehledě na to, žes nepochopil smysl té poznámky s fašismem.
Naposledy upravil(a) Ajantis dne 4.9.2006 13:55, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Dalcor
Sigilan
Příspěvky: 982
Registrován: 30.9.2005 8:53
Bydliště: Černá skála, Nightlund, Solamnie, Krynn, Mnohavesmír
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor »

No nevím. Ale co myslíš tím paladinové srovnatelní s fašisty? Myslíš anglické krajské hejtmany, nebo uherského či fanrckého králova zástupce? Nebo snad palácové szprávce z říma?
Uživatelský avatar
Ajantis
Sigil Team
Příspěvky: 5040
Registrován: 28.9.2005 22:38
Bydliště: die beschattete Berge
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ajantis »

Pominu-li argumenty ohledně odlišností tohoto světa ve vztahu k magii psané výše (kdy v D&D magie objektivně existuje, všichni jsou s tím srozuměni a je relativně běžnou součástí jejich životů), rozdílnosti ve věcech ohledně boha/bohů a jeho/jejich podstaty, a nemalé rozdíly v soudním řízení s osobou obžalovanou z čarodějnictví* ve středověku a D&D, může inkvizice za čarodějnictví (v kontextu D&D afaik nelze chápat inkvizici jako nástroj boje proti herezi, byť do ní od 14. století č. též patří) jakožto delikt výhradně proticírkevní dle soudobého práva u nás odsoudit pouze osobu do ní patřící, tedy křesťana. Pročež by Paladin Inquisitor nemohl z tohoto důvodu likvidovat například uctívače Bhaala, byť by to byl nekromant sebevětší, jelikož tento není členem jeho náboženského hnutí. V tom vidím další opravdu zásadní rozdíl.

Vzhledem k tomu, co je považováno za magii** a ježto můžeme tady vzhledem k * akceptovat (pomineme-li dělení magie na bílou a černou, jež je z pohledu inkvizice v tomto kontextu zcela nedůležité), by musel s největší pravděpodobností také trestat např. kleriky pracující třeba v chrámech a za úplatu kouzly léčící či jinak sloužící zákazníkům, kteří tím de facto kupčí se zázraky - navíc je více než sporné, pocházejícími-li od Boha. Ovšem pouze v rámci jeho církve. Tady (i v tom, co je církev) vidím další rozdíly mezi světem naším a tím D&D.

To jsou některé mé argumenty pro odlišnosti našeho a D&D světa ve věcech náboženství, magie, práva a inkvizice, podle nichž soudím, že středověký Inkvizitor tady a v D&D světě nemůže být stejný.

* :
1) "Nedovolené provozování magie ve spojení s nadpřirozenými silami, které odporují působení Boha a jeho andělů."
(Slovník 3 světových náboženství)
2) Jednání "... když kdo s ďáblem zacházení a společnost míti, s ním ve vejslovný aneb tajný závazek vejíti a s takovou sjednanou pomocí ďábla rozličné nad lidskou moc a sílu se vztahující věci, bez, aneb s cizím škozením tropiti, a tak značně nešlechetnosti projevovati sobě osobuje."
(Constitutio Criminalis Theresiana)

**:
"V náboženském kontextu činnost, která ovlivňuje dění a události v přírodě nebo životě lidí pomocí souboru ritualizovaných praktik, jejichž zdroj přesazuje běžnou jejich zkušenost. Obecně není magie s náboženstvím v protikladu, křesťanství však v návaznosti na židovské pojetí odmítalo magii v těch oblastech, které se dotýkaly suverenity Boha. Důsledně tedy rozlišovalo mezi magií jako lidskou manipulací, ke které svádí ďábel, a zázrakem, který pochází od Boha. V tomto smyslu ztotožnilo magii s čarodějnictvím jako projevem personifikovaného zla."
(Slovník 3 světových náboženství)
[Všimněme si nápadné podobnosti s definicí čarodějnictví v Theresianě.]
Schleitr
Sigilan
Příspěvky: 85
Registrován: 17.10.2008 21:51

Re: Paladinové a jejich protějšky

Příspěvek od Schleitr »

Jaké máte kdo zkušensoti s temnými paladiny?Jak v "papírových RPG" tak v jejich počítačových mutacích....
Osobně si temného paladina představuji jako osobu,která bojuje za "zlou stranu"(Saurona,Hitlera,Nilfgaard,Bushe...),ale drží se přitom jakéhosi morálního kodexu.
Geralt
Šifrovač
Příspěvky: 810
Registrován: 9.2.2006 20:55
Kontaktovat uživatele:

Re: Paladinové a jejich protějšky

Příspěvek od Geralt »

K temným paladinům je podnětné seznámit se s Rytíři Takhisis z Dragonlance. Ti stojí na myšlence, jak by to vypadalo, kdyby zlo dokázalo spolupracovat a nepohlcovalo by se vzájemnými rozepřemi a sváry. Jde o rytířský řád s přísnou organizací vyžadující naprostou poslušnost pod hrozbou nemilosrdných trestů. Zároveň však je takový Temný rytíř ochotný riskovat svůj život, aby dodržel slovo nebo se obětovat ve prospěch Řádu. Ve výsledku pak vyvstal strašlivý nepřítel – silný, disciplinovaný, nemilosrdný - který se stal více než vyrovnaným sokem klasickým paladinům (Solamnijským rytířům).

Hrát temného paladina je dle mého jedna z variant zlých postav, které se dají docela dobře uchopit, což je právě díky zákonné složce přesvědčení. Zlo je definované. Nejen že se neskrývá někde pokradmu ve stínu, ono si neohroženě vykračuje s plnou hrdostí, ať všichni vidí a třesou se. Zároveň uznává určitá pravidla, podle nichž hraje. Např. to může být, že temný paladin nikdy nezabije protivníka ze zálohy: vždy učiní formální výzvu a poskytne soupeři příležitost se bránit. Jiné vítězství by bylo nehodné temného paladina – z toho pramení jak vysoká sebedůvěra (ne neoprávněná), tak určité elitářství a povýšenost ve vztahu k ostatním, „nižším“ služebníkům zla. Temný paladin je zkrátka elita se vším všudy.
Zrovna tak temný paladin nezapře svojí příslušnost a nebude se skrývat převlekem za rytíře dobra, aby se zachránil. Čest stojí na prvním místě, i kdyby to mělo znamenat ztratit život.

Obecně řečeno: je docela snadné si načrtnout svůj kodex, což platí pro všechny lawful evil postavy. Hráčská postava se tím stává sice náročnou na odehrání, ale zajímavou: vypravěč může zákonně zlou postavu ponoukat, stavit jí výzvám. Zároveň se i logičtěji hledá důvod, proč může lawful evil charakter být v družině s postavami nezlého přesvědčení: do jisté míry je totiž konstruktivním elementem a dá se na něj spolehnout. Naroubovat chaotickou zlou postavu představuje větší oříšek a neutrálně zlá je zase nevypočitatelný pragmatik.

Na druhou stranu, je to náročné na hráče: musí mít jasnou představu o cíli a přesném kodexu své postavy, aby posoudil jaké zlé skutky konat - a tu představu mít stále na paměti. Ačkoliv lawful evil bojovník klidně prolije cizí krev a zabití mu se mu nijak nepříčí, nedělá to bezdůvodně. Všechna svá rozhodnutí má pečlivě podepřená, aby se shodovala s kodexem a cílem jeho víry. Totéž platí pro skutky, které se dají vykládat jako dobré – zpravidla jde o to, když temný paladin dodržuje zákonnou složku svého přesvědčení: třeba vrátí váček, který zloděj ukradl šlechtičně. Nedělá to z dobroty, ale z povinnosti a vůle udržet pořádek, vládu pevné ruky, jíž slouží. Ale sám od sebe nepomůže kupcům v divočině opravit rozbitý vůz – jejich problémy ho nezajímají, ani co by se za nehet vešlo.
Bez dobrého propracování a jasné představy temného paladina moc hrát nelze, jinak hrozí že sklouzne k jednomu ze dvou extrémů: buď bude až příliš čestný/dobrý, nebo bude páchat nepřiměřeně zlé skutky a stane se z něj obyčejný zlosyn.
Odpovědět

Zpět na „Dungeons & Dragons a pravidla“