Když jsem se dnes trochu ponořil do příruček, tak jsem trochu s rozčarováním zjistil, že v rámci rozmanitosti DnD není neobvyklá nesmyslná konkurence.
Pustil jsem se po stopách Shadow weave (což je opozitum kouzelnické Weave garantované Mystrou) a automaticky si jí de facto ztotožnil se Shadow magic. Po delším pátrání jsem zjistil, že spolu vlastně nesouvisí, byť si přímo lezou do zelí. Shar (jakožto garantka Shadow weave) má i dosti společného se stíny samotnými (koneckonců sídlo má - stejně jako Maska - na Plane of Shadow), ba co dokonce jí "stínová povolání" (např. shadowdancer) často uctívají a nejinak na tom jsou i uživatelé shadow magic (tedy Shadowcasters - existují k němu i odpovídající prestige classes), což představuje zejména jí oddané obyvatelé Thultantharu (Shade Enclave), kteří jsou povětšinou "půlstíny" (Shades).
Stejně tak jí (přirozeně a dokonce povinně) ctí ti, kteří užívají síly Shadow Weave (což představuje zejména Prestige Class - Shadow Adept).
Obé se holt zabývá stíny, ale obé trochu jinak...
Když jsem si důkladněji přečetl popisy obou hlavních konkurentů (tedy Shadowcaster a Shadow Adept), tak nicméně mohu konstatovat, že Shadow Adept je poměrně nezajímavý. Je schopnější v sesílání kouzel určitých škol a slabší v jiných (de facto rozšířený specialist mage). Údajně však jeho kouzla neovlivňují oblasti "Divokého nárazu" (ty jsou součástí Weave a ne Shadow Weave) a tuším ani resistence na magii jej ne vždy interesují. Jinak celkem normální mág.
Shadowcaster je o mnoho zajímavější (hodil by se na něj nějaký mod
). Díky svému propojení se Shadow Plane se sám s postupujícími úrovněmi stává de facto stínem a nadto má vlastní kouzla (celkem jsem jich napočítal 69) i feats, samozřejmostí je schopnost cestovat pláněmi stínu. Bohužel jemu náležící "prestige class" už nejsou tak zajímavé, resp. často jen urychlují přístup k určitým možnostem. Výjimku by mohl představovat třebas Noctumancer, který spojuje magii běžnou a magii stínu (musí být multi-class shadowcaster/sorcerer či mage). Nadto je schopen zvládat i kouzla cizí, byť dost neefektivně (většinou se brání vlastními kouzly a plácá je tak na daleko slabší kouzla nepřítele bez nějakého užitečnějšího efektu). Ale jinak shadowcaster samotný je moc prima. Určitě bych si za něj někdy zahrál.
Co mě u pravidel 3.5 už docela dost fascinuje je ta neuvěřitelná "přeplněnost". Dokonce i v pláni stínu, kde byste neočekávali moc života (tedy vyjma stínů), existuje několi měst (stínových džinů, pak rasy Illumians - mmj. hratelné), zájmových uskupení, spousty zvířátek atp. Podobné to je i u dalších plání. Každá pak přispěje svým dílem do "hratelných" postav. A tak tady máme napůl efreety, napůl stíny, tieflingy. Ještě se ten guláš rozšíří o další dříve nepředstavitelné rasy jako half-ogre, doppleganger atp. Celkem jich pak bude přes stovku. Povolání (včetně prestige classes) je pak stovek několik.
Tedy nic proti rozmanitosti, ovšem časem to bude vypadat tak, že každý bude hrát za kdejakou pidirasu (jako "jeden z posledních svého druhu") a nadto jakožto člen kdejaké zapadlé sekty (disponující samozřejmě vlastním povoláním).
Výsledkem bude neuvěřitelný maglajz, kde o nějaké lidi ani nezakopneš.
Už teď je příruček neskutečné množství a jen dále přibývají. Dost možná by bylo lepší, kdyby se vydavatelé zaměřili spíše na tvorbu nových pravidel (tzn. nových edicí). Mohli by začít třebas zrušením prestige classes. Ty jsou beztak povětšinou totálně nezajímavé a většinou znamenají jen pár hloupých dovedností navíc (viz třebas Red Wizard nebo již zmíněný Noctumancer, Shadow Adept atp.).
Btw když si jen představím, kolik z těch pseudoras de facto vypadá stejně - napůl vodní elementálové jsou de facto nerozeznatelní od vodních elfů a krutě podobní vodnímu lidu či Novierre atp. (ještě by se určitě našli další). Tohle všechnu by se též dalo osekat.
Nechť se v DnD zavede New Speak!