No, že se vám Hra o tebe zrovna zamlouvat nebude, to jsem docela čekal

Pokud si pamatuju, oba jste Domeček pro panenky označovali za to slabší, co ze Sandmana u nás máme - právě pro ten "jednolitější" koncept, v němž jde Hra o tebe do ještě většího extrému...
Mé dojmy tu možná jdou ještě odscrollovat (moc toho tady za ten půlrok nepřibylo

) - tehdy jsem psal, že to je výborné, ovšem, že pro zhodnocení čekám na odstup. Tohle by mohla být příležitost - jsou dvě věci, které si trochu sedly a které v mých původních dojmech nefigurovaly.
Tím prvním je fakt, že Gaimanovi se tentokrát příliš nevedlo na poli "reálného" světa. Místy mi to připadá křečovité. Není tam těch momentů křečovitosti moc, ale jsou docela očividné.
Druhou věcí je svým způsobem možná nevyužitý potenciál postavy Barbie; možná to je tím, že bych i původně čekal něco trochu jiného. Každopádně je to spíš taková věc z kategorie "pintlich" - autor si vybral trochu jinou cestu; ani ta ale není ve výsledku špatná.
Již zmiňovaná před půlrokem je skutečnost, že scény v pohádkovém světě mohly dostat více prostoru.
Jinak ale hodnotím kladně.
K samotnému - často slýchávám a čtu, že jistá střízlivost Hry o tebe, tj. absence explicitně filozofického a mytologického podtextu (ony v jiných dílech frekventované citáty a variace na vše možné mytologické), je úmyslná - aby to vyjadřovalo fakt jisté civilnosti a všednosti. Že jde zkrátka o jednu z epizod Morfeova světa, která nemá nějakou velkou důležitost, a pakliže se tam Morfeus dostane na scénu, pak se jedná o činnost natolik všední jako je zvednutí telefonu při jeho zazvonění.
Tohle může být bráno jako argument, který se hodí do krámu fanatickým fanům Sandman, rozumějme výmluva - že to Gaiman takto prostě myslel

No, můžeme spekulovat, jak to bylo - každý si v tom stejně najde ten svůj zážitek. Ovšem fakt, že se to Gaimanovi nepovedlo a neduhy úmyslné nebyly, je poměrně podezřelý - aby autor na jeden díl takřka zcela vypnul a mezi 4. a 6. knihou zele prázdná díra. Ukazuje to spíš vážně na úmyslnější odklon pro koncept dané knížky...
...jestli to nemá jít pro dobro naivitě a jisté bezelstnosti pohádkového světa, který je oním těžištěm pětky. Pohádkového světa, který má zvláštní trhlinky a který je v některých pasážích stavěn na hlavu, ovšem je plný mnoha klasických archetypů, klišé a scének, které tu jsou na pozadí, tu jsou naopak exponované a onehde dostanou smrtelnou ránu ze zálohy. Nechci tu spoilovat, takže tu nenahodím konkrétní příklady do detailu, ale situací typických pro pohádku a fantasy je tam mnoho (od temných rytířů, tajemných hvozdů, šplhání po římsách, kouzelných amuletů a důležitých hlášek "Hierogram nebyl rozbit"

) - a vidím je tam jako povedené. Jsou tam a je s nimi nějak pracováno, minimálně však tvoří ten pohádkový svět - a to tak, jak by člověk čekal, a jindy naopak, jak by zase nečekal.
Celým příběhem lze pozorovat i pár linek do strany lidského rozměru - Barbie a její úsudky, její (ne)vývoj a fakt, že tam představuje svod několika rozměrů klasického hledání identity a místa na světě (jak té identity své, tak i té její "kamarádky")... Nevím, bez myšlenky mi to nepřišlo - je to tedy zase dost jiné než ostatní Sandmani, jiná svéráznost, je to takové línější, ale najít se tam toho dá dost.
Skrze barvu - ona ta naše černobílá znouzecnost nakonec stala se i výhrou. Přiznám se, že černobílá vydání se mi dost líbí. Na druhou stranu - ono jde asi hodně o zvyk. Když jsem porovnával první tři knihy barevné a černobílé, tak je to v barvě dost změna, ale nedá se říct, že by to bylo nějak "horší" - je to zkrátka jiné. Nehledě na to, že černobílá má konotace jisté větší uměleckosti a barva naopak nějakých omalovánek

Ale neviděl bych ty barvy tak černě (:-P) - třeba v pětce shledávám dost pasáží, které by bez barvy nebyly takové (tím teď nemám na mysli ty proklamované vynucené důvody pro barvu). A vůbec k té pětkové pohádkovosti ta barva i patří.
Každopádně dnešní objev vydání dvou výše zmiňovaných komiksů mi zase vlil "sandmanovské" krve do žil
