Militaristický koutek Mk II
Moderátoři: Sadako, sevencreature
Neferit Sr. - díky... Škoda, že není více času:(
Jen bych si dovolil malou poznámku - Co se týče diverzních úderů proti dorpavním cílům, je třeba se rozhndout, jakou míru rizika přijmeme. Jsou tři druhy cílů a každý má jinou úroveň obrany.
Lineární cíle - ropovody, silnice, železnice - jejich délka neumožňuje neustálou ostrahu (i když v budoucnu možná elektronika dokáže zázraky), ale zisky z jednotlivé akce jsou relativně menší.
Bodové cíle - křižovatky, mosty, "tlakové stanice produktovodů" - jsou chráněny, ale je jich tolik, že není možná sosutředěná obrana kromě nejvýznaměnjších cílů.
Koncentrované cíle - letiště, přístavy, řídící centra - takové malé partyzánské jackpoty, ale obvykle jsou mimořádně silně bráněna, včetně střežení elitními jednotkami - ostatně i SAS vznikla jako nástroj útoku a ochtrany letišť;)
Pokud je to v textu zmíněno, tak se omlouvám:)
Jen bych si dovolil malou poznámku - Co se týče diverzních úderů proti dorpavním cílům, je třeba se rozhndout, jakou míru rizika přijmeme. Jsou tři druhy cílů a každý má jinou úroveň obrany.
Lineární cíle - ropovody, silnice, železnice - jejich délka neumožňuje neustálou ostrahu (i když v budoucnu možná elektronika dokáže zázraky), ale zisky z jednotlivé akce jsou relativně menší.
Bodové cíle - křižovatky, mosty, "tlakové stanice produktovodů" - jsou chráněny, ale je jich tolik, že není možná sosutředěná obrana kromě nejvýznaměnjších cílů.
Koncentrované cíle - letiště, přístavy, řídící centra - takové malé partyzánské jackpoty, ale obvykle jsou mimořádně silně bráněna, včetně střežení elitními jednotkami - ostatně i SAS vznikla jako nástroj útoku a ochtrany letišť;)
Pokud je to v textu zmíněno, tak se omlouvám:)
JRRT: "Jestliže chápeš, buď spokojen."
- Neferit Sr.
- Sigilan
- Příspěvky: 2222
- Registrován: 10.6.2006 18:10
- Bydliště: Vyrostl jsem v Kloboučkách, vy namyšlení velkoměšťáci! ]:>
Zítra má manželka Ercon, tak by se snad trochu času našloNeferit Sr. píše:Tak si ten čas udělejTo co jsi napsal zní skvěle. Trochu to rozviň a pak to tam v komponujeme.

JRRT: "Jestliže chápeš, buď spokojen."
- Neferit Sr.
- Sigilan
- Příspěvky: 2222
- Registrován: 10.6.2006 18:10
- Bydliště: Vyrostl jsem v Kloboučkách, vy namyšlení velkoměšťáci! ]:>
To mi udělá radost. Pokud mi to rozložíš podobně jako minule já tam doplním možnosti útoku. Pak to celé bude skvělý doplněk. Ono to téma je příliš široké a ne do všeho se mi chce. Takto mě to aspoň donutí.
Až to dokončím, budu dodělávat doplňky k tankům. Za poslední dobu se objevilo hodně nového a ledacos potvrzuje některé mé závěry nebo tvrzení.
Až to dokončím, budu dodělávat doplňky k tankům. Za poslední dobu se objevilo hodně nového a ledacos potvrzuje některé mé závěry nebo tvrzení.
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
úvedm se kaju - jaksi nestíhám sepsat nic kloudnějšího k výše zmíněné otázce klasifikace cílů. Příští týden mám dovolenou, tak snad bude méně práce z práce a něco stihnu...
Po nocích a v autobusu jsem přečetl jendu knihu, na kterou bych chtěl toto auditorium upozornit, avšak rozhodně jí nedoporučuji.
Harmut Schauer - Americká námořní pěchota v akci
Já už si při přečtení názvu říkal, že to bude blbost, ale nějak sjem se rozhodl, že si doplním informace v této oblasti, částečně v reakci na nějaké člányk, které jsem četl předtím. Ovšem informační bosah této knihy byhcom zde vyplodili bez použití dalších pramenů taky a mnohdy si myslím, že bychom podstatu problémů vystihli přesněji... Takže, pokud chce dát někdo na mou radu, ak nečíst a určitě za to nevyhazovat peníze...
EDIT: Abych podložil svá tvrzení konkrétními problémy:
Autorovi brání jeho bezmezný a nevysvětlený obdiv k Marines se blíže věnovat tomu, proč si takový bodiv ony jendotky zaslouží. V knize není ani jeidná úvaha o tom, čím se lyší námořní pěchota od ostatních ozbrojených složek. Více než třetia knihy se nese ve stylu: Tehdy a tehdy se rozhořel problém tam tam, Amerika vyslala 300 kožených krků (mariňáků), ty měli obrovské ztráty v počtu 3 mrtvých a dvou raněných, ale krize byla zažehnána. Pro úplnost nám toto všechno na závěr tabulkovou formou zopakuje... O trošku zajímavější jsou údálosti z doby po druhé světové válce. Ale čistě popisný přístup se jeví poněkud nedostatečným až omluvným.
Po nocích a v autobusu jsem přečetl jendu knihu, na kterou bych chtěl toto auditorium upozornit, avšak rozhodně jí nedoporučuji.
Harmut Schauer - Americká námořní pěchota v akci
Já už si při přečtení názvu říkal, že to bude blbost, ale nějak sjem se rozhodl, že si doplním informace v této oblasti, částečně v reakci na nějaké člányk, které jsem četl předtím. Ovšem informační bosah této knihy byhcom zde vyplodili bez použití dalších pramenů taky a mnohdy si myslím, že bychom podstatu problémů vystihli přesněji... Takže, pokud chce dát někdo na mou radu, ak nečíst a určitě za to nevyhazovat peníze...
EDIT: Abych podložil svá tvrzení konkrétními problémy:
Autorovi brání jeho bezmezný a nevysvětlený obdiv k Marines se blíže věnovat tomu, proč si takový bodiv ony jendotky zaslouží. V knize není ani jeidná úvaha o tom, čím se lyší námořní pěchota od ostatních ozbrojených složek. Více než třetia knihy se nese ve stylu: Tehdy a tehdy se rozhořel problém tam tam, Amerika vyslala 300 kožených krků (mariňáků), ty měli obrovské ztráty v počtu 3 mrtvých a dvou raněných, ale krize byla zažehnána. Pro úplnost nám toto všechno na závěr tabulkovou formou zopakuje... O trošku zajímavější jsou údálosti z doby po druhé světové válce. Ale čistě popisný přístup se jeví poněkud nedostatečným až omluvným.
Naposledy upravil(a) Vallun dne 22.11.2007 14:31, celkem upraveno 1 x.
JRRT: "Jestliže chápeš, buď spokojen."
- Neferit Sr.
- Sigilan
- Příspěvky: 2222
- Registrován: 10.6.2006 18:10
- Bydliště: Vyrostl jsem v Kloboučkách, vy namyšlení velkoměšťáci! ]:>
Na ten pamflet jsem taky narazil. Ale po prolistování jsem dopadlo jako ty po přečtení. Škoda peněz a škoda času. Já si ale ušetřil. Když tak ji daruj nějakému nepříteli nebo s ní podlož otoman. 

"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
Takovouhle knihu bych v životě nekoupil, je pujčená z MLP:) (městská knihovna v Pze) Takže jen škoda času...a ono to není dlouhé dílko...Neferit Sr. píše:Na ten pamflet jsem taky narazil. Ale po prolistování jsem dopadlo jako ty po přečtení. Škoda peněz a škoda času. Já si ale ušetřil. Když tak ji daruj nějakému nepříteli nebo s ní podlož otoman.
JRRT: "Jestliže chápeš, buď spokojen."
- Neferit Sr.
- Sigilan
- Příspěvky: 2222
- Registrován: 10.6.2006 18:10
- Bydliště: Vyrostl jsem v Kloboučkách, vy namyšlení velkoměšťáci! ]:>
Já ji potkal v antikváči. Takže bych to přežil. Ale je fakt, že tak blbě napsanou věc svého času nezplodil ani Bedřich Reicin když smolil svoji verzi Sokolova.
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
No, už odpočívá v pokoji městské knihovny. Možná škoda, že čtenáři nemohou přečtené knihy hodnotit:)Neferit Sr. píše:Já ji potkal v antikváči. Takže bych to přežil. Ale je fakt, že tak blbě napsanou věc svého času nezplodil ani Bedřich Reicin když smolil svoji verzi Sokolova.
Objevil jsem tam jednu knihu, která vypadá více, než mnoho slibně - John Keegan - Zpravodajské služby ve válce (od Napoleona po Afghánistán). Doufám,že se důvodná očekávání naplní:)
JRRT: "Jestliže chápeš, buď spokojen."
- Neferit Sr.
- Sigilan
- Příspěvky: 2222
- Registrován: 10.6.2006 18:10
- Bydliště: Vyrostl jsem v Kloboučkách, vy namyšlení velkoměšťáci! ]:>
Tu jsem si koupil současně s knihou Historie válečnictví od stejného autora. O té zde bylo lecos řečeno a já dokonce dělal něco jako rešerši jedné časti. Nebudu Ti nic říkat, počkám na tvé vyjádření. Snad jen - nejsou to vyhozené peníze.
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
Zde je pokus o slibované doplnění a rozšíření mého nástřelu ohledně diverze dopravních cílů:
Diverzní akce proti dopravních kapacitám nepřítele jsou pravděpodobně nejčastější formou resistence, jakou provádí civilní obyvatelstvo a tvoří i podstatnou část operací polovojenských (partyzáni ve všech podobách) a vojenských (přepadové a záškodnické armádní jednotky) sil na území okupovaném nepřítelem. Je tomu tak proto, že pod pojmem doprava, respektive cílové dopravní kapacity nepřítele si lze představit velmi širokou škálu cílů s rozdílnou úrovní obrany a tedy i mírou rizika pro útočníky.
Dopravní kapacity lze rozdělit z hlediska možností obrany na tři kategorie:
1) Lineární cíle - silnice, železnice, produktovody, metalické nebo optické infovody a pod.
2) Bodové cíle - křižovatky, mosty, přetlakové stanice produktovodů, trafostanice, retranslační stanice a pod.
3) Plošné (koncentrované) cíle - letiště, přístavy, řídí centra.
Samozřejmě toto dělení není neměnné vzhledem ke konkrétním okolnostem či určitým událostem. Například vlak vezoucí strategicky významný náklad může mít obranu (a význam) cíle o jedno nebo dvě kategorie vyššího. Nebo produktovod mezi rafinérií a nějakým strategickým podnikem může být chráněn stejně jako letiště či přístav, buď proto,že má takový význam, nebo proto, že to prostě vzhledem ke kratší délce a blízkosti policejních sil jde.
Lineární cíle - jejich délka zatím neumožňuje neustálou efektivní ostrahu, i když v budoucnu možná elektronika dokáže zázraky. Proto jsou relativně dostupným cílem pro každého od víkendového diverzanta po elitní komando. Ovšem to je vyváženo dvěma ale a/ "zisky" z jednotlivé akce jsou relativně malé a obvykle snadno nahraditelné; b/ způsobit významnější škodu vyžaduje buď hodně práce nebo zvláštní vybavení.
Obrana: žádná nebo v podobě mobilních hlídek hlídajících dlouhé úseky. Lze si představit i statickou obranu, ale ta má efekt spíš v okamžicích jakéhosi podezření či při přípravě významného přesunu. Pro útočníky zvláště z řad domorodců je spíš větší riziko v následném "policejním" vyšetřování a v celkové trestné reakci okupační moci.
Bodové cíle - tyto cíle lze alespoň částečně chránit, neboť jsou méně četnější než cíle lineární, ale to platí spíš jen o těch významnějších z nich, neboť i tak jich je obvykle více, než sil určených k jejich ostraze. V praxi se velmi rozlišuje jejich konkrétní význam a dle toho se určuje i jejich ostraha. Ovšem i zde platí přímá úměra - čím hodnotnější cíl, tím riskantnější útok. Ale pro místní obyvatelstvo na okupovaném území je zde jedna výhoda - dovede lépe posoudit význam křižovatky než okupační mocnost, takže s trochou štěstí může s relativně malým rizikem přerušit strategicky hodnotnou dopravní tepnu. Obrana: jak je poznamenáno výše, od nulové po nepřetržitou s přítomností obrněných prostředků. Záleží na významu křižovatky. Obvykle bývá ostraha posílena při očekávání významnějšího přesunu, i kvůli řízení dopravy.
Koncentrované cíle - jejich charakter nabízí širokou škálu subcílů, navíc relativně snadno poškoditelných, navíc jakýkoliv vážně míněný zásah vyvolá vážné následky. Toto je však vyváženo jejich silnou ostrahou, která nepolevuje ani v mírových dobách. Ostatně i bájeslovné SAS vznikly jako jednotka mající za úkol provádět útoky na severoafrická letiště OSY a naopak bránit vlastní. Např. řídící centrum rafinérií Paramo hlídá i nyní nepřetržitě odřad brigády rychlého nasazení. Obrana: těžko se pouštět do podrobnějšího rozboru, neboť je těžko říct něco víc, než že je obvykle masivní. Obvykle je přímo v místě přítomný oddíl připravený pohotově reagovat na jakoukoliv hrozbu.
Nějaké otázky?

Diverzní akce proti dopravních kapacitám nepřítele jsou pravděpodobně nejčastější formou resistence, jakou provádí civilní obyvatelstvo a tvoří i podstatnou část operací polovojenských (partyzáni ve všech podobách) a vojenských (přepadové a záškodnické armádní jednotky) sil na území okupovaném nepřítelem. Je tomu tak proto, že pod pojmem doprava, respektive cílové dopravní kapacity nepřítele si lze představit velmi širokou škálu cílů s rozdílnou úrovní obrany a tedy i mírou rizika pro útočníky.
Dopravní kapacity lze rozdělit z hlediska možností obrany na tři kategorie:
1) Lineární cíle - silnice, železnice, produktovody, metalické nebo optické infovody a pod.
2) Bodové cíle - křižovatky, mosty, přetlakové stanice produktovodů, trafostanice, retranslační stanice a pod.
3) Plošné (koncentrované) cíle - letiště, přístavy, řídí centra.
Samozřejmě toto dělení není neměnné vzhledem ke konkrétním okolnostem či určitým událostem. Například vlak vezoucí strategicky významný náklad může mít obranu (a význam) cíle o jedno nebo dvě kategorie vyššího. Nebo produktovod mezi rafinérií a nějakým strategickým podnikem může být chráněn stejně jako letiště či přístav, buď proto,že má takový význam, nebo proto, že to prostě vzhledem ke kratší délce a blízkosti policejních sil jde.
Lineární cíle - jejich délka zatím neumožňuje neustálou efektivní ostrahu, i když v budoucnu možná elektronika dokáže zázraky. Proto jsou relativně dostupným cílem pro každého od víkendového diverzanta po elitní komando. Ovšem to je vyváženo dvěma ale a/ "zisky" z jednotlivé akce jsou relativně malé a obvykle snadno nahraditelné; b/ způsobit významnější škodu vyžaduje buď hodně práce nebo zvláštní vybavení.
Obrana: žádná nebo v podobě mobilních hlídek hlídajících dlouhé úseky. Lze si představit i statickou obranu, ale ta má efekt spíš v okamžicích jakéhosi podezření či při přípravě významného přesunu. Pro útočníky zvláště z řad domorodců je spíš větší riziko v následném "policejním" vyšetřování a v celkové trestné reakci okupační moci.
Bodové cíle - tyto cíle lze alespoň částečně chránit, neboť jsou méně četnější než cíle lineární, ale to platí spíš jen o těch významnějších z nich, neboť i tak jich je obvykle více, než sil určených k jejich ostraze. V praxi se velmi rozlišuje jejich konkrétní význam a dle toho se určuje i jejich ostraha. Ovšem i zde platí přímá úměra - čím hodnotnější cíl, tím riskantnější útok. Ale pro místní obyvatelstvo na okupovaném území je zde jedna výhoda - dovede lépe posoudit význam křižovatky než okupační mocnost, takže s trochou štěstí může s relativně malým rizikem přerušit strategicky hodnotnou dopravní tepnu. Obrana: jak je poznamenáno výše, od nulové po nepřetržitou s přítomností obrněných prostředků. Záleží na významu křižovatky. Obvykle bývá ostraha posílena při očekávání významnějšího přesunu, i kvůli řízení dopravy.
Koncentrované cíle - jejich charakter nabízí širokou škálu subcílů, navíc relativně snadno poškoditelných, navíc jakýkoliv vážně míněný zásah vyvolá vážné následky. Toto je však vyváženo jejich silnou ostrahou, která nepolevuje ani v mírových dobách. Ostatně i bájeslovné SAS vznikly jako jednotka mající za úkol provádět útoky na severoafrická letiště OSY a naopak bránit vlastní. Např. řídící centrum rafinérií Paramo hlídá i nyní nepřetržitě odřad brigády rychlého nasazení. Obrana: těžko se pouštět do podrobnějšího rozboru, neboť je těžko říct něco víc, než že je obvykle masivní. Obvykle je přímo v místě přítomný oddíl připravený pohotově reagovat na jakoukoliv hrozbu.
Nějaké otázky?

JRRT: "Jestliže chápeš, buď spokojen."
- Neferit Sr.
- Sigilan
- Příspěvky: 2222
- Registrován: 10.6.2006 18:10
- Bydliště: Vyrostl jsem v Kloboučkách, vy namyšlení velkoměšťáci! ]:>
Vallune - nemám připomínku a skvěle to sedí. Za pár dní dávám poslední díl a celý cyklus ukončím. Třeba Tě pak napadne taky nějaký doplněk. Bude to o duši.
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
- Neferit Sr.
- Sigilan
- Příspěvky: 2222
- Registrován: 10.6.2006 18:10
- Bydliště: Vyrostl jsem v Kloboučkách, vy namyšlení velkoměšťáci! ]:>