Právě jsem ukončil 85 let trvající tažení historií hollywoodské kinematografie (1920 - 2005). Strategická část, tj. bez psaní vlastních scénářů, mi zabrala nějakých 27 hodin a ani na konci jsem nepociťoval stereotyp, což o její kvalitě něco vypovídá a odlišuje ji to i od řady jiných koncepčně originálních her, které začnou brzy nudit (Sid Meier's Pirates! - i když tady je ta originalita v uvozovkách). Dokonce mám i jistou chuť začít odznova, dosáhl jsem totiž jen 5 z 9 ocenění, která hra uděluje za dosažení nějakého milníku, např. hodnocení herce na ****, určitý počet filmů s hodnocením *** atp. Dost možná za to ale může má nadprůměrná lamovitost, kdy jsem určité vychytávky a vzájemné souvislosti odhalil až hodně pozdě (i scénáristé umí psát lepší scénáře

). Jak jsem ale slyšel, nebyl jsem sám. Ovládnout určitý základ chodu studia, aby nebyl nedostatek penět a herci/režiséři se nezbláznili (a tedy aby se hráč bavil), je hodně snadné, ale udělat z nich opravdové hvězdy, které budou vyhrávat ceny, dá mnohem víc práce a vyžaduje už pochopení a ovládnutí spousty zákonitostí. Motivační systém je vůbec na dobré úrovni - kromě již zmíněných herních ocenění, která většinou otevřou nějakou novou budovu nebo sadu kulis, a řady žebříčků, se ob 5 let udělují "Oscary" za všechno možné a při získání některého z nich se zlepší jednak nálada/rating toho kterého herce/studia, ale dočasně i získám nějakou výhodu (menší stres, únava...).
Strategická část je opravdu perfektní, tvorba vlastních filmů (tj. přesná konstrukce scény) je od ní oddělena - je možno se s ní piplat, nebo ji nechat na počítači. Takové filmy jsou méně kvalitní, ale stále víceméně odpovídají úrovni filmů konkurence, takže systém hráče odmítající strávit 2 a víc hodiny nad jedním filmem nijak neznevýhodňuje. Já sám si tak natočil jen 2 filmy, způsob jejich tvorby je, jak jsem už psal, značně nepřehledný a tedy i časově náročný. Nenapadá mě lepší řešení, které by bylo snadno naprogramovatelné, ale to současné ideální rozhodně není.
Ještě poznámka ke grafice - je úžasná. Jen zírám, jak je něco takového možné rozpohybovat. Herní plocha je poměrně malá (studio je ohraničeno plotem), ale stojí na ní desítky budov, běhají desítky panáků... Plynule lze zazoomovat až na pohled "vlastníma očima" a vše je nádherně detailní. A hlavně tak lze pozorovat i samotné natáčení a všechno vidět přesně tak, jak to bude ve výsledku na filmovém plátnu, ale i z nekonečně jiných úhlů. Prostě úžasné. Zmínit musím ještě rádio, které hraje téměř pořád a hlasatel v něm komentuje všechno možné a obzvláště po 2. světové válce je neskutečně vtipný (především na účet rudých bratrů). Škoda, že jeho nástupci už byli takoví suchaři.
Kromě slabší tvorby vlastního filmu, která je však pořád něčím nevídaným, mě příliš významných záporů nenapadá, snad jen, že se u strategické části bude stěží někdo bavit stovky hodin jako u Pharaoh. Ovládání strategické části je velmi intuitivní, bez tabulek a spousty menu/tlačítek, některé potřebné funkce v něm ale chybí (nebo jsou zatraceně dobře ukryty). Každopádně hodnocení 85% na gamerankings a tomu vesměs odpovídající (nebo mírně nižší) hodnocení v českých magazínech/webech mi přijde na tak originální a zábavnou hru nízké.