Odkazy
Moderátoři: Sadako, sevencreature
- Neferit Sr.
- Sigilan
- Příspěvky: 2222
- Registrován: 10.6.2006 18:10
- Bydliště: Vyrostl jsem v Kloboučkách, vy namyšlení velkoměšťáci! ]:>
Re: Odkazy
Teoreticky není žádný důvod proč by letadlo takto nemělo získat potřebný vztlak a vznést se nad zemský povrch. Je to jen otázka rychlosti pásu. Jestliže má letadlo vzletovou rychlost 220 kilometrů za hodinu na Pitotově trubici tak pokud pás pojede tak rychle aby to na pitotce naskočilo, vzlétne.
Druhá věc je ta, že pokud nebude mít motory vytočené tak aby mohlo pokračovat tak okamžitě padne dolů.
Třetí věc je to, že pokud má motory vytočené tak aby se udrželo ve vzduchu, nepotřebuje běžící pás - a to je vše.
A Šmidra.
Druhá věc je ta, že pokud nebude mít motory vytočené tak aby mohlo pokračovat tak okamžitě padne dolů.
Třetí věc je to, že pokud má motory vytočené tak aby se udrželo ve vzduchu, nepotřebuje běžící pás - a to je vše.
A Šmidra.
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
- sevencreature
- Sigil Team
- Příspěvky: 7395
- Registrován: 26.9.2005 1:24
- Bydliště: Země
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odkazy
drake127: No, aby letadlo vzlétlo, musí být splněna prostá rovnice rozdílu tlaků pod křídlem a nad křídlem. Bez proudění vzduchu v okolí křídla k rozdílu tlaků nedojde. A pokud se letadlo vzhledem k okolnímu prostředí nebude pohybovat, nedojde k proudění vzduchu okolo jeho křídel.
Jinak bych tuhle hloupou "hádanku" bral spíš jako matematický problém než fyzický (matematický ve smyslu "matematické" kyvadlo). Protože z fyzikálního hlediska jde samozřejmě o naprostou blbost (pokud se tedy nemluví o nějakém modelu letadélka
).
Jinak bych tuhle hloupou "hádanku" bral spíš jako matematický problém než fyzický (matematický ve smyslu "matematické" kyvadlo). Protože z fyzikálního hlediska jde samozřejmě o naprostou blbost (pokud se tedy nemluví o nějakém modelu letadélka

Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drugs.
- drake127
- Sigil Team
- Příspěvky: 2358
- Registrován: 24.9.2005 22:28
- Bydliště: Jihlava, Czech Republic
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odkazy
Tak, ale já tvrdím, že se letadlo bude vůči okolnímu vzduchu pohybovat rychlostí x, vůči zemi také a kolečka se budou na páse točit rychlostí 2x. Tím pádem potřebný vztlak získají.
Žralok, který štěká, nekouše.
Re: Odkazy
drake - nebude se pohybovat, protože veškerou energii motorů bude potřebovat k tomu, aby eliminoval pohyb pásu. Tvůj model totiž vychází z představy, že kdyby letadlo s odbrzděnými koly bylo postaveno na pás, zůstalo by na místě, ale to není pravda, sunulo by se zpět, protože kola jen vykonávají kontakt, jehož intenzitu ale určuje gravitace. To co tvrdíš Ty, by platilo pro případ, že by pás byl nepoháněný - pak by se rozdíl v pohonu mezi autem a letadlem projevil. V tomto případě a tak, jak já chápu zadání, nikoliv.
Neferit Sr. - Ty to chápeš obráceně - pás nepohání letadlo vpřed - pak by nebyl žádný problém a "normálně" by vzlétlo (s výhradou motorového tahu po startu). Funguje to totiž i na opak - s letadlem s normálním startem (i.e. nemyslím vrtulníky, Hariery ani Ospray) může přistát na místě na palubě LL pokud ta pluje proti dostatečnému větru a dostatečnou rychlostí. V knize Křídla Medúzy popisuje John Nance zážitek jednoho svého kolegy, jehož byl očitým svědkem...
Neferit Sr. - Ty to chápeš obráceně - pás nepohání letadlo vpřed - pak by nebyl žádný problém a "normálně" by vzlétlo (s výhradou motorového tahu po startu). Funguje to totiž i na opak - s letadlem s normálním startem (i.e. nemyslím vrtulníky, Hariery ani Ospray) může přistát na místě na palubě LL pokud ta pluje proti dostatečnému větru a dostatečnou rychlostí. V knize Křídla Medúzy popisuje John Nance zážitek jednoho svého kolegy, jehož byl očitým svědkem...
JRRT: "Jestliže chápeš, buď spokojen."
Re: Odkazy
To x si ale přece nemůžeš násobit jak se ti zlíbí, protože vzhledem k vůči letadlu relativně neomezenému výkonu pásu a tomu, o jak hypotetický připad jde, musíš počítat s tím, že x se v podstatě rovná nekonečnu, čili by se ty kolečka musely točit rychlostí dvou nekonečen.drake127 píše:Tak, ale já tvrdím, že se letadlo bude vůči okolnímu vzduchu pohybovat rychlostí x, vůči zemi také a kolečka se budou na páse točit rychlostí 2x. Tím pádem potřebný vztlak získají.
- Firkraag
- Sigilan
- Příspěvky: 1131
- Registrován: 29.9.2005 19:31
- Bydliště: Umar Hill's
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odkazy
Neuveritelny jak takovou kravinu muze nekdo tak moc resit 

Když jsem byl malý, byl jsem namyšlený…. ale teď už nemám chybu.
- Neferit Sr.
- Sigilan
- Příspěvky: 2222
- Registrován: 10.6.2006 18:10
- Bydliště: Vyrostl jsem v Kloboučkách, vy namyšlení velkoměšťáci! ]:>
Re: Odkazy
Vallun - tak to je jiná - za těchto podmínek se to letadlo ani nehne dokud neuvaří motory a pak ho běžící pás vyplivne někam mimo letiště - to by ale taky mohlo být považováno za vzlet, ne?
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
Re: Odkazy
I když ono by odstartovat šlo docela v pohodě, ale zřejmě v rozporu se zadáním. Pokud je letadlo uprostřed dráhy, tak není problém se otočit a odstartovat s pomocí běžícího pásu;)
JRRT: "Jestliže chápeš, buď spokojen."
- Firkraag
- Sigilan
- Příspěvky: 1131
- Registrován: 29.9.2005 19:31
- Bydliště: Umar Hill's
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odkazy
Neni jedno co se letadlu deje pod koli?
K nabrani rychlosti vyuziva vzduch a ne kolecka.. A vzduch je porad tam kde ma byt tim padem letadlo jde kupredu jen kolecka se tocej jako blazen 


Když jsem byl malý, byl jsem namyšlený…. ale teď už nemám chybu.
Re: Odkazy
Firkr - to už jsem vysvětloval v reakci na drakea;)
I když musím kriticky připustit, že je to možná stejný paradox jako se šípem a zajícem;) dva matematicky správné, ale vzájemně se vylučující modely...
I když musím kriticky připustit, že je to možná stejný paradox jako se šípem a zajícem;) dva matematicky správné, ale vzájemně se vylučující modely...
JRRT: "Jestliže chápeš, buď spokojen."
Re: Odkazy
Mno, tak jsi měl zřejmě pravdu, I když mi to celé příjde dost neuspokojivé - a to jak po teoretické stránce (sami přiznávají, že varianta kdy ke vzletu nedojde je myslitelná a že to je jen otázka síly pásu, což jsem po několika zopakováních v zadání, že pás dokáže vyrovnat turbíny, bral jako tento případ) a i po té praktické (upřímně, ten pás z toho videa z MythBusters působí dojmem, že by se po něm rozjelo i to auto. To jsem skutečně trochu nepobral.).
- drake127
- Sigil Team
- Příspěvky: 2358
- Registrován: 24.9.2005 22:28
- Bydliště: Jihlava, Czech Republic
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odkazy
Hele, taky jsem si nebyl 100% jistý, proto jsem se taky nehádal do krve, ale člověka potěší, že měl pravdu a vy jste lamy
.

Žralok, který štěká, nekouše.
Re: Odkazy
Ale neměl pravdu, zdůvodnění redakce je nedostatečné a ten experiment nevěrohodný - taky si totiž myslím, že práce motorů je větší, než práce pásu.
Pokud je v zadání, že pás a motory mají stejný "výkon", pak motory budou fungovat právě a jen jako lano v onom příkladu s bruslařkou, ale už nebudou mít sílu k tomu, aby vykonaly nějaký pohyb v před.
Kdyby totiž ten pás pod bruslařkou držící se lana taky konstantě zrychloval, tak dospějeme do bodu, kdy lano praskne nebo se dotyčná pustí...a samozřejmě ještě dříve by nastal bod, kdy by již nebyla schopná se přitahovat vpřed... Jinými slovy jejich model by fungoval proto, že by dopředná síla přitahující se bruslařky byla větší, než síla pásu.
Model s volně loženými kolečky donekonečna zvětšujícími svou rychlost by platil až od okamžiku překonání bodu hybnosti (možná), ale to v teoretickém případě stejně výkonného pásu s motory nehrozí.
Toto lze dokázat jednoduchým experimentem doma. Stačí vzít papír a model autíčka na kolečkách. Když budete papírem pod autíčkem posouvat, tak auto také nezůstane na místě...
Pokud je v zadání, že pás a motory mají stejný "výkon", pak motory budou fungovat právě a jen jako lano v onom příkladu s bruslařkou, ale už nebudou mít sílu k tomu, aby vykonaly nějaký pohyb v před.
Kdyby totiž ten pás pod bruslařkou držící se lana taky konstantě zrychloval, tak dospějeme do bodu, kdy lano praskne nebo se dotyčná pustí...a samozřejmě ještě dříve by nastal bod, kdy by již nebyla schopná se přitahovat vpřed... Jinými slovy jejich model by fungoval proto, že by dopředná síla přitahující se bruslařky byla větší, než síla pásu.
Model s volně loženými kolečky donekonečna zvětšujícími svou rychlost by platil až od okamžiku překonání bodu hybnosti (možná), ale to v teoretickém případě stejně výkonného pásu s motory nehrozí.
Toto lze dokázat jednoduchým experimentem doma. Stačí vzít papír a model autíčka na kolečkách. Když budete papírem pod autíčkem posouvat, tak auto také nezůstane na místě...
JRRT: "Jestliže chápeš, buď spokojen."
- drake127
- Sigil Team
- Příspěvky: 2358
- Registrován: 24.9.2005 22:28
- Bydliště: Jihlava, Czech Republic
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odkazy
Uff, protože tření angličáka je svým způsobem větší než letadla. Většině mých angličáků se na koberci ani kolečka netočila, to je ale fuk.
Takže úplně jednoduše, pokud pás vyvolá na ložiscích koleček takové tření, že tím vyrovná tah motorů, letadlo nevzlétne (kolečka se shoří, konstrukce se rozpadne). Toto ovšem pás, který se dle zadání pohybuje stejnou rychlostí jako letadlo nedokáže. (tj. ne, že letadlo (ne kolečka!) jede dopředu rychlostí x a pás dozadu 12x, čímž motory spálí svoji energii na tření koleček.)
Takže úplně jednoduše, pokud pás vyvolá na ložiscích koleček takové tření, že tím vyrovná tah motorů, letadlo nevzlétne (kolečka se shoří, konstrukce se rozpadne). Toto ovšem pás, který se dle zadání pohybuje stejnou rychlostí jako letadlo nedokáže. (tj. ne, že letadlo (ne kolečka!) jede dopředu rychlostí x a pás dozadu 12x, čímž motory spálí svoji energii na tření koleček.)
Žralok, který štěká, nekouše.