Gabriel Knight
Moderátor: sevencreature
- sevencreature
- Sigil Team
- Příspěvky: 7394
- Registrován: 26.9.2005 1:24
- Bydliště: Země
- Kontaktovat uživatele:
Gabriel Knight
Hehe, sice jsem ještě ani nedohrál GK3, ale narazil jsem na tuhle stránku:
http://www.vogons.zetafleet.com/gkpatches/
Takže začínám uvažovat, že si zopáknu GK2
http://www.vogons.zetafleet.com/gkpatches/
Takže začínám uvažovat, že si zopáknu GK2
Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.
- sevencreature
- Sigil Team
- Příspěvky: 7394
- Registrován: 26.9.2005 1:24
- Bydliště: Země
- Kontaktovat uživatele:
- Ajantis
- Sigil Team
- Příspěvky: 5040
- Registrován: 28.9.2005 22:38
- Bydliště: die beschattete Berge
- Kontaktovat uživatele:
Dokončení Gabriel Knight: Sins of the Father si za rámeček rozhodně nedám, hrál jsem jej víceméně přísně podle návodu. O GK1 jsem se totiž už mnohokrát doslechl, že jde o jednu z nejtemnějších her a zároveň má jeden z nejlepších příběhů, proto jsem chtěl zjistit, jak na tom ve skutečnosti je. A odpověď na to, proč podle návodu, je jasná - OVLÁDÁNÍ! Nikdy jsem žádnou "sierráckou adventuru staré školy" nehrál, takže jsem o těchto mechanismech neměl ponětí. A jsem si jistý, že adventuru s tímto ovládáním už nikdy hrát nebudu, čímž se solidně zkrátil seznam her, které si chci někdy zahrát.
GK1 je hodně obtížná adventura, byť jistě existují i obtížnější. Postup v příběhu si vyžaduje poměrně značné zkoušení různých věcí/variant a toho já jsem jednoduše nebyl schopen. Mám určité základní (možná dost vysoké?) nároky na ergonomii ovládání a pokud je hra nesplňuje, nespřátelíme se. U adventur, kde je klíčovým prvkem ono "explorování", jsou ještě mnohem důležitější. GK1 je ale daleko za nimi. Problém vidím v několika základních věcech:
1) Nezvýrazňující se předměty. Když na něco najedu kurzorem, nepoznám, zda je o předmět, s nímž mohu interagovat nebo ne.
2) Grafika je tak ošklivá a nedetailní, že pouhým pohledem nerozeznám, nač se dívám. Telefon, o kterém jsem věděl, že "někde v obchodě je", jsem hledal několik minut. Prostě proto, že je to pouze jakási šmouha, která jako telefon vůbec nevypadá. Jak dlouho bych potom hledal předmět, o němž nevím, kde se nachází...
3) S tím související problém je, že je třeba kliknout přesně na konkrétní předmět, nebo snad jeho nějakou část. Možná je chyba ve mně, ale i na předmět, o němž vím, že se na něj právě dívám, jsem musel kliknout třeba 5x, aby se aktivoval. Obrovský problém z toho vznikne opět ve chvíli, kdy nevím, co přesně (a kde) hledám.
Tyhle 3 body jsou nepříjemné každý zvlášť, ale zcela smrtící je jejich vzájemná kombinace. Hlavním hřebem programu je ale
4) existence SEDMI různých kurzorů: pro bližší pohled, prozkoumání, otevření, použití, sebrání a 2 dialogové, z nichž každý vyvolává jiné možnosti. Přepínat je mezi nimi nutné pochopitelně manuálně a přijít na to, který z nich je třeba použít na daný předmět, o němž ani nevím, že ho hledám, je nemožné. Ideální je tak propátrat se všemi sedmi kurzory celou obrazovku a na každou šmouhu, která možná znázorňuje předmět (a raději i na všechny jiné šmouhy), několikrát kliknout.
Takto fungující interface u mne rezultoval při vchodu do každé nové lokace v záchvat naprosté beznaděje. Na tohle prostě nemám. Jediný způsob, jak mohu já hrát něco takového, je, když přesně vím kam jít a co tam udělat. A o potěšení z takového hraní už se příště milerád připravím.
Celkově mě překvapila podobnost mezi GK1 a GK3 (GK2 jsem dosud nehrál, proto jej z následujících řádků vynechám). Mám na mysli hlavně dějovou stránku - skoro jako bych hrál tutéž hru, jen v trochu jiných kulisách. Naopak v uživatelské přívětivosti je GK3 o několik kroků dál. GK3 na mě zpětně působí zkrátka jako po všech stránkách vypilovanější GK1.
Příběh je docela dobrý (až na tu "cestu kolem světa" v závěru), byť ten v GK3 se mi líbil víc, asi hlavně proto, že je obsáhlejší. Více informací, hlubší zážitek. Nijak zvlášť temný mi ale nepřišel. Naopak mě nepříjemně překvapilo velké množství humoru v dialozích, obzvlášť vypravěč a jeho "věčné vtipné poznámky" mi do hry neseděly. Vůbec je zvláštní, u kolika starých adventur hraje významnou roli humor. (Pro rýpaly - o většině z nich jsem pouze slyšel.) Ale hlas vypravěče by mi byl nepříjemný ať už by říkal cokoliv, ještě že šel alespoň vypnout. Rovněž dabing Gabriela za mnoho nestojí - ten rádobysmyslný přízvuk - brrrrrrrr. Ale na to jsem byl připraven už z hraní GK3.
Samotné hádanky, rebusy a detektivní činnost jsou na velmi slušné úrovni. Jednak jsou zajímavé a druhak ne zase tak obtížné - s Le Serpent Rouge se nemůže měřit ani jediný. Tu obtížnost spatřuji spíše v nutnosti procházet lokace a prohledávat je, aby člověka napadlo řešení. A tady stojí v cestě právě to ovládání. Párkrát mi také polechtalo nervy, že aby se mi zpřístupnila nějaká herní možnost, musel jsem předtím splnit něco jiného, co s danou věcí nijak nesouviselo.
Jak už jsem psal, přijde mi Gabriel Knight 1 jako horší Gabriel Knight 3, pořád by to ale byla v jádru docela dobrá adventura. Leč použitý interface z ní dělá pro mne fakticky nehratelnou záležitost.
Nabízí se tedy ještě jedna otázka - jak je na tom Gabriel Knight 2?
GK1 je hodně obtížná adventura, byť jistě existují i obtížnější. Postup v příběhu si vyžaduje poměrně značné zkoušení různých věcí/variant a toho já jsem jednoduše nebyl schopen. Mám určité základní (možná dost vysoké?) nároky na ergonomii ovládání a pokud je hra nesplňuje, nespřátelíme se. U adventur, kde je klíčovým prvkem ono "explorování", jsou ještě mnohem důležitější. GK1 je ale daleko za nimi. Problém vidím v několika základních věcech:
1) Nezvýrazňující se předměty. Když na něco najedu kurzorem, nepoznám, zda je o předmět, s nímž mohu interagovat nebo ne.
2) Grafika je tak ošklivá a nedetailní, že pouhým pohledem nerozeznám, nač se dívám. Telefon, o kterém jsem věděl, že "někde v obchodě je", jsem hledal několik minut. Prostě proto, že je to pouze jakási šmouha, která jako telefon vůbec nevypadá. Jak dlouho bych potom hledal předmět, o němž nevím, kde se nachází...
3) S tím související problém je, že je třeba kliknout přesně na konkrétní předmět, nebo snad jeho nějakou část. Možná je chyba ve mně, ale i na předmět, o němž vím, že se na něj právě dívám, jsem musel kliknout třeba 5x, aby se aktivoval. Obrovský problém z toho vznikne opět ve chvíli, kdy nevím, co přesně (a kde) hledám.
Tyhle 3 body jsou nepříjemné každý zvlášť, ale zcela smrtící je jejich vzájemná kombinace. Hlavním hřebem programu je ale
4) existence SEDMI různých kurzorů: pro bližší pohled, prozkoumání, otevření, použití, sebrání a 2 dialogové, z nichž každý vyvolává jiné možnosti. Přepínat je mezi nimi nutné pochopitelně manuálně a přijít na to, který z nich je třeba použít na daný předmět, o němž ani nevím, že ho hledám, je nemožné. Ideální je tak propátrat se všemi sedmi kurzory celou obrazovku a na každou šmouhu, která možná znázorňuje předmět (a raději i na všechny jiné šmouhy), několikrát kliknout.
Takto fungující interface u mne rezultoval při vchodu do každé nové lokace v záchvat naprosté beznaděje. Na tohle prostě nemám. Jediný způsob, jak mohu já hrát něco takového, je, když přesně vím kam jít a co tam udělat. A o potěšení z takového hraní už se příště milerád připravím.
Celkově mě překvapila podobnost mezi GK1 a GK3 (GK2 jsem dosud nehrál, proto jej z následujících řádků vynechám). Mám na mysli hlavně dějovou stránku - skoro jako bych hrál tutéž hru, jen v trochu jiných kulisách. Naopak v uživatelské přívětivosti je GK3 o několik kroků dál. GK3 na mě zpětně působí zkrátka jako po všech stránkách vypilovanější GK1.
Příběh je docela dobrý (až na tu "cestu kolem světa" v závěru), byť ten v GK3 se mi líbil víc, asi hlavně proto, že je obsáhlejší. Více informací, hlubší zážitek. Nijak zvlášť temný mi ale nepřišel. Naopak mě nepříjemně překvapilo velké množství humoru v dialozích, obzvlášť vypravěč a jeho "věčné vtipné poznámky" mi do hry neseděly. Vůbec je zvláštní, u kolika starých adventur hraje významnou roli humor. (Pro rýpaly - o většině z nich jsem pouze slyšel.) Ale hlas vypravěče by mi byl nepříjemný ať už by říkal cokoliv, ještě že šel alespoň vypnout. Rovněž dabing Gabriela za mnoho nestojí - ten rádobysmyslný přízvuk - brrrrrrrr. Ale na to jsem byl připraven už z hraní GK3.
Samotné hádanky, rebusy a detektivní činnost jsou na velmi slušné úrovni. Jednak jsou zajímavé a druhak ne zase tak obtížné - s Le Serpent Rouge se nemůže měřit ani jediný. Tu obtížnost spatřuji spíše v nutnosti procházet lokace a prohledávat je, aby člověka napadlo řešení. A tady stojí v cestě právě to ovládání. Párkrát mi také polechtalo nervy, že aby se mi zpřístupnila nějaká herní možnost, musel jsem předtím splnit něco jiného, co s danou věcí nijak nesouviselo.
Jak už jsem psal, přijde mi Gabriel Knight 1 jako horší Gabriel Knight 3, pořád by to ale byla v jádru docela dobrá adventura. Leč použitý interface z ní dělá pro mne fakticky nehratelnou záležitost.
Nabízí se tedy ještě jedna otázka - jak je na tom Gabriel Knight 2?
- sevencreature
- Sigil Team
- Příspěvky: 7394
- Registrován: 26.9.2005 1:24
- Bydliště: Země
- Kontaktovat uživatele:
Co se grafiky týče - možná by bylo pro tebe lepší, kdybys hrál v DosBoxu - a použil scalers a různé filtry pro zlepšení kvality grafiky, přece jenom, už je to trochu starší hra (nicméně mě osobně se grafika libila strašně moc).
Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.
- Ajantis
- Sigil Team
- Příspěvky: 5040
- Registrován: 28.9.2005 22:38
- Bydliště: die beschattete Berge
- Kontaktovat uživatele:
Ono nejde ani tak o to, že by se mi grafika nelíbila, ale hlavně jsem měl problémy s viditelností jednotlivých předmětů - tedy potíž hratelnostního rázu.
Nějaké ty filtry by asi pomohly, ale co... Už je po boji a na místo činu se znova vracet nehodlám.
Jak je na tom Gabriel Knight 2 s ovládáním? Má stále několik kurzorů, mezi nimiž musím manuálně přepínat, nebo už je to ovládání ve stylu The Longest Journey?
Nějaké ty filtry by asi pomohly, ale co... Už je po boji a na místo činu se znova vracet nehodlám.
Jak je na tom Gabriel Knight 2 s ovládáním? Má stále několik kurzorů, mezi nimiž musím manuálně přepínat, nebo už je to ovládání ve stylu The Longest Journey?
- sevencreature
- Sigil Team
- Příspěvky: 7394
- Registrován: 26.9.2005 1:24
- Bydliště: Země
- Kontaktovat uživatele:
Ajantis: Mám dojem, že je to stejné jako u GK 1.
Mně zase ovládání typu Longest Journey přijde moc nerealistické - v podstatě jen projíždím obrazovku a narazím na těch pár věcí, se kterými je možné pracovat... Trochu jak Goblins. I když, je fakt, že kukačky (resp. jejich přehlédnutí) v GK 2 byl můj největší zákys ve hře
Hmm, v GK je mám takový dojem možné používat zkratkové klávesy na jednotlivé aktivity (kurzoru).
Mně zase ovládání typu Longest Journey přijde moc nerealistické - v podstatě jen projíždím obrazovku a narazím na těch pár věcí, se kterými je možné pracovat... Trochu jak Goblins. I když, je fakt, že kukačky (resp. jejich přehlédnutí) v GK 2 byl můj největší zákys ve hře
Hmm, v GK je mám takový dojem možné používat zkratkové klávesy na jednotlivé aktivity (kurzoru).
Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.
- Ajantis
- Sigil Team
- Příspěvky: 5040
- Registrován: 28.9.2005 22:38
- Bydliště: die beschattete Berge
- Kontaktovat uživatele:
No chápu, že někomu, kdo je na takové adventury zvyklý, to může připadat směšné... Já si holt na ten masochismus ale moc nepotrpím.Hamster píše:Ajantis: OMFG, tak tohle je mazec!
EDIT:
I have no mouth and I must scream je jen o 2 roky novější, ale hraje se podstatně lépe. Sice má též osm kurzorů, což mě netěší, ovšem předměty jsou od sebe snadno rozeznatelné a když nad nějakým aktivním přejedu myší, hra mi to dá vědět. Hned je to o mnoho lepší zážitek, než příšerný opruz s GK1.
- Cesare
- Lim-Lim
- Příspěvky: 1504
- Registrován: 13.1.2006 21:50
- Bydliště: Over the hills and far away... (Where Teletubbies come to play.)
- Kontaktovat uživatele:
Já u GK1 neměla problém... Ovládání mi dokonale vyhovovalo a s grafikou jsem zásadní praktický trable neměla (o estetice nemluvě - tam si už vůbec nemám nač stěžovat)...
Což teda asi bude do jistý míry daný i tím, že jsem herně "vyrostla" mj. i na Quest for Glory...
Což teda asi bude do jistý míry daný i tím, že jsem herně "vyrostla" mj. i na Quest for Glory...
These are like nostrils, like mouths, like ears, like beam-sockets, like drinking bowls, like mortars, like ditches, like sunken bogs. And the wind goes rushing through them - sniffing, snoring, singing, sighing, puffing, burbling, whistling, whirring--
- Ajantis
- Sigil Team
- Příspěvky: 5040
- Registrován: 28.9.2005 22:38
- Bydliště: die beschattete Berge
- Kontaktovat uživatele:
Dají se u Gabriel Knight 2 zapnout titulky k videím? Rozumět se tomu jakž takž dá, ale přeci jen bych jim dal přednost. Leč nemohu tam tu možnost najít.
A také se mi ji nedaří přesvědčit, aby (i přes tuhle volbu v nastavení) pod win XP běžela ve fullscreenu. To nám to pěkně začíná.
EDIT (2:18):
Tak s absencí titulků už jsem se smířil, ten poslech je v pohodě. A zatím vypadá GK2 dosti dobře. Obzvláště se mi líbí vychytávka HINT ukazující, v které lokaci musím ještě něco splnit.
A také se mi ji nedaří přesvědčit, aby (i přes tuhle volbu v nastavení) pod win XP běžela ve fullscreenu. To nám to pěkně začíná.
EDIT (2:18):
Tak s absencí titulků už jsem se smířil, ten poslech je v pohodě. A zatím vypadá GK2 dosti dobře. Obzvláště se mi líbí vychytávka HINT ukazující, v které lokaci musím ještě něco splnit.
- sevencreature
- Sigil Team
- Příspěvky: 7394
- Registrován: 26.9.2005 1:24
- Bydliště: Země
- Kontaktovat uživatele:
Myslím že ve dvojce titulky vůbec nejsou Každopádně si dej pozor na některé záludné zákysy - některé předměty jsou sice vidět, ale není na první pohled zřejmé, že jsou "klikací" - tj. občas si člověk může říci, že "na tohle ani nemá smysl najíždět myší, stejně to používat nepůjde" - a bude se šeredně mýlit
Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.