Matematika
Moderátoři: Sadako, sevencreature
Vlasak: Ja tu prece nijak nepopiram dulezitost Cj a M. Ostatne matematika byla a je mym oblibenym predmetem, ktery jsem vzdycky chranil, sec mi sily stacily :). A z Cj bych maturoval stejne, hlavne kvuli te literarni casti. I v podstate souhlasim s tim prirovnanim, matematika neni o vysledku, ale o postupu. A myslim (doufam), ze komu se neurony sepnou pri reseni mat. problemu, sepnou se i jinde :).
Jenze si (trochu naivne, mozna) myslim, ze k tomu dobremu, co M a Cj prinasi, bohate staci ty leta vyuky predtim. Kdyz porovnam par dni sroceni jmen a del na Cj spolu s jednou slohovkou a zakoncene 15ti minutovym povidanim (maturita) s lety cteni knih, psani slohu, debatovani s vyucujicimi a spoluzaky (vyuka), tak nevidim nic, co by mi maturita prinesla navic. To same s matematikou. Pokud nekdo pri hodinach sedel jako pecka, je to jeho vec a matura mu tezko pomuze. A naopak, kdo se aspon trochu snazil si lamat hlavu, by nemel mit problem.
Jeden nesporny klad ale matura ma - to, ze si clovek znalosti daneho predmetu bezvadne utridi a spoji dohromady. Ale v takovych podrobnostech, ktere snad clovek vyuzije akorat vzapeti u prijimacek na VS a pak pulku zapomene.
Abych to srhnul... Nemyslim si, ze maturita z Cj nebo M by mela byt povinna pro vsechny v dnesnim rozsahu. Zavedl bych nejakou statni - obecnou a povinnou pro vsechny, kterou bych otestoval vseobecne pozadavky na nekoho, kdo si chce rikat stredoskolsky vzdelany clovek. Problem by byl, co tam vlastne dat :). No, a pak at si ty 4 nebo 5 predmetu k "hard-maturite" vybere kazdy sam, podle toho, co chce dal delat.
Jenze si (trochu naivne, mozna) myslim, ze k tomu dobremu, co M a Cj prinasi, bohate staci ty leta vyuky predtim. Kdyz porovnam par dni sroceni jmen a del na Cj spolu s jednou slohovkou a zakoncene 15ti minutovym povidanim (maturita) s lety cteni knih, psani slohu, debatovani s vyucujicimi a spoluzaky (vyuka), tak nevidim nic, co by mi maturita prinesla navic. To same s matematikou. Pokud nekdo pri hodinach sedel jako pecka, je to jeho vec a matura mu tezko pomuze. A naopak, kdo se aspon trochu snazil si lamat hlavu, by nemel mit problem.
Jeden nesporny klad ale matura ma - to, ze si clovek znalosti daneho predmetu bezvadne utridi a spoji dohromady. Ale v takovych podrobnostech, ktere snad clovek vyuzije akorat vzapeti u prijimacek na VS a pak pulku zapomene.
Abych to srhnul... Nemyslim si, ze maturita z Cj nebo M by mela byt povinna pro vsechny v dnesnim rozsahu. Zavedl bych nejakou statni - obecnou a povinnou pro vsechny, kterou bych otestoval vseobecne pozadavky na nekoho, kdo si chce rikat stredoskolsky vzdelany clovek. Problem by byl, co tam vlastne dat :). No, a pak at si ty 4 nebo 5 predmetu k "hard-maturite" vybere kazdy sam, podle toho, co chce dal delat.
And now for something completely different!
- Dalcor
- Sigilan
- Příspěvky: 982
- Registrován: 30.9.2005 8:53
- Bydliště: Černá skála, Nightlund, Solamnie, Krynn, Mnohavesmír
- Kontaktovat uživatele:
Osobně mi tohle příjde divné - zrovna matikami k tomu abych si říkal středoškolsky vzdělaný vůbec nenapomáhá. Ano vím že existují logaritmi a integrály, to je super, ale k čemu mi to jako "normálnímu" občanovi který si potřebuje maximálně spočítat nákup v bille je?Lothar píše:Zavedl bych nejakou statni - obecnou a povinnou pro vsechny, kterou bych otestoval vseobecne pozadavky na nekoho, kdo si chce rikat stredoskolsky vzdelany clovek. Problem by byl, co tam vlastne dat
Podle mě prioritním měřítkem určování vzdělanosti je všeobecný rozhled a přestože jsem jen díky profesorce z matiky na střední nepropad (a to jsem si hlavu lámal,ale prostě mě to vůbec nezajímá a nebaví), rozhodně vím kdy začala a skončila druhá světová válka, což 70% dotázanýých středoškoláků nemá šanci opovědět (viz různé průzkumy), natož abych si vzpoměly jakej je rozdíl mezi bitvou u Lipan a na Moravském poly, což jsou okamžiky poměrně hodně určující naší národní politiku (to už je fakt detail). Také nebudou schopni s jistotou říct jestli je Buenos Aires v Argentině, nebo Brazílii ((A nedej bože Uruguay).
Tím zbytečně dlouhým mailem jsem chtěl říct že Matematiky uznávám, ačkoliv je nechápu, ale rozhodně bych podle úrovně znalosti matematiky nerad chtěl určovat úroveň středoškolské vzdělanosti, pro 80% populace je matika další než počítání rovnic, nerovnic a zlomků nanic.
- drake127
- Sigil Team
- Příspěvky: 2358
- Registrován: 24.9.2005 22:28
- Bydliště: Jihlava, Czech Republic
- Kontaktovat uživatele:
∀n,n∈N,n≠1,n≠prvočíslo: n∤prvočíslo - Snad je to dobře a na něco jsem nezapomnělVampiria píše:Vlasák: Co je to prvočíslo? Já jsem matematický analfabet...

V překladu to prostě nevydělíš v podstatě žádným číslem beze zbytku.
d127Edit: Nešlo by to ještě stručněji?
Naposledy upravil(a) drake127 dne 14.10.2005 20:24, celkem upraveno 3 x.
Žralok, který štěká, nekouše.
Jo Vlasáku, řekni nám něco málo o prvočíslech. Myslím, že několika stránkový traktát vyšší matematiky a konkrétně teorie čísel, by tuto diskuzi povznesla do nových výšin. Zvlášť propracované algoritmy pro hledání Mersennových prvočísel, pomocí zanedbávání nevyhovujících řešení, na bázi neuronové sítě a Gauss-Eulerových odhadech, by bylo hodno další diskuze... teda pokud si potrpíš na monolog. Pro ucelenost by myslím bylo vhodné, začít od základních axiomů, ať si každý přijde na své. Za samozřejmost předpokládám, že jako dílčí mezi výsledky ověříš platnost e^(pi*i) + 1 = 0, E=m*c*c a vyvrátíš pár zkostnatělých axiomů.
Vampiria: Ještě než Vlasák uhasí tvou touhu po vědění, tak podle mých nedostatečných znalostí, je prvočíslo takové přirozené číslo (1, 2, 3, 4, 5...), které jde dělit beze zbytku pouze jedničkou a samo sebou. První prvočísla tedy jsou 2, 3, 5, 7, 11, 13, atd... Postupně jsou stále "řidší", ale je jich nekonečně mnoho.
Vampiria: Ještě než Vlasák uhasí tvou touhu po vědění, tak podle mých nedostatečných znalostí, je prvočíslo takové přirozené číslo (1, 2, 3, 4, 5...), které jde dělit beze zbytku pouze jedničkou a samo sebou. První prvočísla tedy jsou 2, 3, 5, 7, 11, 13, atd... Postupně jsou stále "řidší", ale je jich nekonečně mnoho.
- Black
- Sigilan
- Příspěvky: 336
- Registrován: 28.9.2005 17:04
- Bydliště: Pragl... I kdyz uz by to chtelo mozna zmenu...
- Kontaktovat uživatele:
2Jab: ad "neucene vedy": jak bychom k tomu ale pak prisli my matematicky zalozeni? - vzdyt filosofii ci psychologii nemuze delat uplne kazdy... to je jako s tim cpat vsem stejnou matematiku... to si myslim ze neni spravny pce matiku bud chapes nebo ne. a ti co ji nechapou tak s tim nic nenadelaji. to je jasny. ale tenhle pristup mi chybi i u ved humanitnich - rekl bych ze cim vice se budeme snazit udelat "plnohodnotnejsiho" cloveka tim vic plytky bude...
Ticha kocka brehy mele...
- drake127
- Sigil Team
- Příspěvky: 2358
- Registrován: 24.9.2005 22:28
- Bydliště: Jihlava, Czech Republic
- Kontaktovat uživatele:
No a nevysvětlil jsem to docela jednoduše?CeBrk píše:Myslím, že několika stránkový traktát vyšší matematiky a konkrétně teorie čísel, by tuto diskuzi povznesla do nových výšin. Zvlášť propracované algoritmy pro hledání Mersennových prvočísel, pomocí zanedbávání nevyhovujících řešení, na bázi neuronové sítě a Gauss-Eulerových odhadech, by bylo hodno další diskuze... teda pokud si potrpíš na monolog. Pro ucelenost by myslím bylo vhodné, začít od základních axiomů, ať si každý přijde na své. Za samozřejmost předpokládám, že jako dílčí mezi výsledky ověříš platnost e^(pi*i) + 1 = 0, E=m*c*c a vyvrátíš pár zkostnatělých axiomů.
CeBrk: What the hell are you talking about?
Žralok, který štěká, nekouše.
Nedávno jsme se s kámošem bavili o prvočíslech a jelikož jsem si všiml,že i v Odkazech toto téma mírně nakousli,napíšu něco zde.
Samotný význam prvočísla je pro mě naprosto jasný a není ani pro mě problém zjistit,které číslo je prvočíslem(jednou jsem si z nudy udělal Erathostenovo síto do 1000). Problém je v tom,že optravdu nemůžu pochopit,jak může být prvočísel nekonečně mnoho. Vždyť půlku čísel můžu vyloučit,jelikož jsou sudá,třetinu lichých čisel taky,jelikož jsou dělitelná třemi, a tak dále,a ták dále...vždyť to přece jednou musí zkončit
Samotný význam prvočísla je pro mě naprosto jasný a není ani pro mě problém zjistit,které číslo je prvočíslem(jednou jsem si z nudy udělal Erathostenovo síto do 1000). Problém je v tom,že optravdu nemůžu pochopit,jak může být prvočísel nekonečně mnoho. Vždyť půlku čísel můžu vyloučit,jelikož jsou sudá,třetinu lichých čisel taky,jelikož jsou dělitelná třemi, a tak dále,a ták dále...vždyť to přece jednou musí zkončit
Vidíš-li na konci černého tunelu světlo, pak je to obvykle na tebe letící fotonové torpédo