Eleshar_Vermillion píše: Podle ostrovanských pohádek jsou to jacísi duchové, kteří kvílením oznamují, že v nejbližší době v dané rodině někdo zemře.
+
Eleshar_Vermillion píše:A vzhledem k tomu, že nemáme v pohádkách nic moc podobného, proč ne Lítice?
Tohle bych chtěl trochu upřesnit a uvádím to spíše pro zajímavost, než jako zásadní příspěvek ke jménu "bánší". Podle tvé definice máme v pohádkách stvoření, které kvílí a zvěstuje (obv. 3 dny předem) něčí smrt. Je to meluzína. Dnes má většina lidí spojenou meluzínu s kvílením vítru, ale ve středověku to znamenalo něco trochu jiného. Problematikou meluzíny se v Čechách zabývá Dr. Martin Nejedlý z FF UK a napsal o tom výbornou knihu
Fortuny kolo vrtkavé. Je tam podrobný popis celé pověsti, do kterého zde nechci zacházet, neboť to není příliš k tématu.
Ve zkratce je meluzína prokletá žena, která se proměnila v okřídleného plaza a zjevuje se v jeho podobě, kvílí a ochraňuje rod (a jeho majetek), který založila. Její potomci jsou nadáni zvláštními magickými schopnostmi. Vždy když má některý člen rodu zemřít, meluzína se zjeví a kvílením oznamuje jeho smrt. Je to zajímavý příběh, který stojí za přečtění.
Někoho teď možná napadá, proč nenazvat "banshee" meluzínou. Zásadní problém je v tom, že meluzína je dobré stvoření, které nikomu neškodí. Tudíž není dost dobře možné, aby ve hře vystupovalo nepřátelsky a dobrodruzi by jej měli zabít.