Homeworld a jiné vesmírné strategie

Akce, strategie, adventury, plošinovky, závodní, sportovní a logické hry ... prostě žádné RPG.

Moderátor: sevencreature

Odpovědět
Uživatelský avatar
MCZ
Sigil Team
Příspěvky: 3926
Registrován: 25.9.2005 1:01
Bydliště: prázdná plechovka od barvy (černé)
Kontaktovat uživatele:

Homeworld a jiné vesmírné strategie

Příspěvek od MCZ »

Ale co, založím nové téma; kdyžtak se to pak uklidí jinam ;-).

Takže, včera (předevčírem) dohráno, není to zas tak dlouhé, jen jsem to hrál průběžně a taky jsem zjistil, že dvě nabízené strany se liší v podstatě pouze designem, jménem a tak dvěma unikátními jednotkami. Kampaň je tedy vlastně pouze jedna (16 misí), ale to bych za zápor ani nepovažoval.

Mé dojmy jsou veskrze pozitivní, co jsem očekával se splnilo beze zbytku. Homeworld je skvěle hratelná a originální hra. Věc první - grafika. Ano, jak už jsem zmínil, zastaralost je znát, ale vypadá to stále obstojně (zvlášť při použití 32bitových barev, vyhnání nastavení do nejvyšších detailů a vnucení nepodporovaného rozlišení), vizuální efekty mi přišly pěkné i dnes a vyjma drobných grafických chyb se žádné technické obtíže neobjevily. Každopádně je na co se dívat, zvláště díky skvělému designu (mateřská loď strany, se kterou jsem hrál). Zvukově paráda - vesmír filmový (tedy bouchání, pulsování, trysky atd.), hudba přímo výtečná (mohlo by jí být ale trochu více), v credits dokonce zazní Yes (stará rocková kapela; vzpomněl jsem si, protože to poslouchali rodiče).

Ale co je nejdůležitější, samotná hratelnost. Troufám si tvrdit, že HW je hrou pro "horních 10 000". Buď vás osloví hned zezačátku a vydžíte u něj až do konce nebo vám nesedne nikdy. Většina z toho, co jste dosud pokládali v RTS za samozřejmé, vzala v HW za své, a ne každému asi herní koncept sedne. Třeba hned kamera. Ta se vždy fixuje na určitý objekt (skupinu objektů) v dohledu vašich lodí (tedy třeba rovnou na nějakou letku), kolem které můžete kamerou libovolně natáčet a zoomovat. Hra se soustředí téměř výhradně na boj, chybí stavění, těží se tu pouze minerály a to jen tak mimochodem. Skvělá myšlenka je, že do další mise se vám přesouvají všechny jednotky a credity, které jste si nasbírali v té předchozí, takže si obtížnost do jisté míry nastavujete sami (jiné nastavení hra ani nenabízí) a je tedy pravda, že někteří hráči by hlavně kvůli tomuto mohli mít problém. Ačkoli se to při pohledu z taktické mapy nezdá, herní plocha je opravdu velká (přesun velkých lodí přes celou mapu může trvat odhadem i 20 minut) a občas by bodla možnost zrychlit čas (hlavně při konci některých misí, kdy jen těžíte minerály). Velice promněnlivé je tempo hry. Řekl bych, že tak většinu času je spíše pomalé, ovšem během několika okamžiků se může vše rázem změnit. Útoky bývají velice hektické a pokud se bez tréninku pustíte hned do Skirmishe, zřejmě vás nepřátel drtivě porazí. Znalost základních klávesových zkratek je nutností (ale nejde o nich krkolomného: B - Build, M - Move apod., taky lze jednotku umístit do několika skupin současně), horší je to s využitelností pauzy. Při ní můžete volně pohybovat kamerou (tedy v rámci uzamčení pohledu), vybírat jednotky a měnit skupiny. Nelze však provádět přímé akce, jako je pohyb či útok a waypointy chybí úplně. Přitom váš úspěch v bitvě velice záleží právě na správném načasování. Řekl bych, že hru mnozí označovali za těžkou právě pro kombinace všech zmíněných specifik, sama o sobě tak těžká není, protivník je celkem hloupý (i vaše vlastní lodě), chce to jen si zvyknout na ten styl hry. Jednou z nejpodstatnějších inovací HW byl třetí rozměr, a i když má mapa základ jakési kruhové plochy, rozhodně se nedá tvrdit, že by byl třetí rozměr pouze doplňkový - pokud s ním začnete počítat, hra bude opět o něco snažší. Manévrování, obkličování z nečekaných úhlů, to všechno funguje parádně (jen občas dělají pomalým lodím potíže formace). Vzhledem k AI lze také vymyslet několik opravdu jistých taktik. Mnohem lepší, než velké lodě ničit, je prostě poslat na ně nenápadnou jednotku (resp. více jednotek), co máte k dispozici hned ze začátku hry. Ty přirazí k nepřátelské lodi a prostě ji ukradnou, převezou k vaší mateřské lodi a tam se "přebarví" na vaši stranu, a pak ji můžete třeba rozebrat a získat credity anebo ještě lépe začlenit do vlastní armády (lze tak také dosáhnout vyššího počtu jednotek než umožňují relativně nízko posazené výrobní stropy).

Asi překvapí, že příběh je vyprávěn obyčejnými animovanými (2D) kresbami (což je vzhledem k plnému využití 3D v samotné hře přesně opačný postup, než volila převážná většina tehdejších strategií); on je celkem zajímavý, ale rozhodně by se z něj dalo získat více, protože má dost potenciálu. A to ostatně celá hra. Ale jako prvotině by asi nebylo spravedlivé přísně vyčítat ty nedostatky, kterými HW trpí. Je to koneckonců opravdu originální a zábavná hra, kde naštěstí míra inovace nijak vážně nepoškozuje samotnou hratelnost a to 3D doslova nabízí další rozměr. Mé trochu rozporuplné dojmy ale zcela zahnala poslední mise. S vyjímkou dříve zmíněného úvodu mi poskytla mimořádně silný okamžik, jaký v RTS nepamatuju. Sledovat, jak v posledncíh vteřinách odrážíte drtivý nepřátelský útok za zpěvu sboru chorálů je zkrátka úžasné.

Nemůžu ale Homeworld s ničím jiným dobře porovnat, a proto se vyhnu hodnocení. Tahle hra má hodně do sebe a mohla by být ještě mnohem lepší, i tak ale nabízí slušnou porci zábavy a méně obvyklý herní zážitek.

Už se mimochodem těším na datadisk Cataclysm, kde je prý vychytána řada popsaných neduhů :-).
Uživatelský avatar
sevencreature
Sigil Team
Příspěvky: 7394
Registrován: 26.9.2005 1:24
Bydliště: Země
Kontaktovat uživatele:

Re: Homeworld a jiné originální strategie

Příspěvek od sevencreature »

Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.
Uživatelský avatar
MCZ
Sigil Team
Příspěvky: 3926
Registrován: 25.9.2005 1:01
Bydliště: prázdná plechovka od barvy (černé)
Kontaktovat uživatele:

Re: Homeworld a jiné originální strategie

Příspěvek od MCZ »

sevencreature: už jsi mi o tom jednou psal ;-). Ta hra (Sins of...) má fakt nádhernou grafiku (i když se mi zase nezdá ten design - místy mi přijde trochu přeplácaný) a taky, jak jsem četl, nemá v podstatě ani single-playerovou kampaň, což je dost škoda. Ale někdy si to možná zahraju.
Uživatelský avatar
sevencreature
Sigil Team
Příspěvky: 7394
Registrován: 26.9.2005 1:24
Bydliště: Země
Kontaktovat uživatele:

Re: Homeworld a jiné originální strategie

Příspěvek od sevencreature »

MCZ: Hlavně je tam dost zajímavá strategická a taktická část - AI nepřítele je, taková, nepříjemná... :mrgreen:
Eat all your school, stay in milk, drink your teeth, don't do sleep and get eight hours of drug.
Uživatelský avatar
MCZ
Sigil Team
Příspěvky: 3926
Registrován: 25.9.2005 1:01
Bydliště: prázdná plechovka od barvy (černé)
Kontaktovat uživatele:

Homeworld: Cataclysm

Příspěvek od MCZ »

Cataclysm mě velice potěšil. Obyčejně se od datadisků moc čekat nedá - převážná většina zaujímá koncepci hloupého přídavku dalších misí a předmětů, aniž by se snažila inovovat samotnou hratelnost. Tvůrci Cataclysmu však byli odvážnější. Pravděpodobně z důvodu tehdy již chystaného druhého dílu původními autory nakonec příběh tvoří vcelku samostatnou kapitolu. Stále je na poměry strategií vysoce nadprůměrný, ovšem do univerza Homeworldu mi vůbec nesedí; zatímco v první hře jste byli svědky strastiplného hledání zapomenutého domova, děj datadisku se točí okolo starodávné rasy (něco mezi borgy ze Star Treku a Zergy z SC), která se po letech uvěznění probudila a hodlá si nyní podmanit celou galaxii. Tedy, tato zápletka nijak neotřele nepůsobí, ale ve hře funguje dobře a v několika částech má hra dokonce až mrazivou atmosféru.

Velkou předností datadisku je samotný gameplay. Uživatelské rozhraní doznalo opravdu slušného množství změn, mezi nimiž nechybí teď už opravdu použitelná pauza, okamžitá změna rychlosti času, rychlé popup menu, různé užitečné ukazatele atd. Co se hraní týče, tak musím smeknout. Některé věci, co se mi líbily v originále, jsou sice nenávratně pryč, jejich absenci však vynahrazuje další várka novinek. Předně - souvisí to s příběhem - není zde mateřská loď a vaším hlavním plavidlem je jen taková větší těžařská bárka, kterou ovšem v průběhu kampaně vylepšujete - přidáváte štíty, různé moduly atd. Mohlo by to být o dost propracovanější (třeba nějaké větvení či specializace), ale i takhle je to super. Takže postupem času se z bárky stává pořádná vojenská stanice, radost pohledět. Zpočátku jsem se také bál o ještě nižší maximální počet jednotek. I tento systém ale byl přepracován a ve druhé polovině již vaše armáda začíná nabírat na úctyhodné velikosti (abych se však přiznal, pořád mi to bylo málo). Jsou tu i nějaké (lépe či hůře využitelné) dovednosti, pořádný upgrade a hromada dalších věcí. Obtížnost mi přišla víceméně stejná; pro některé pak může být kladem, že se dramaticky navýšilo množství suroviny a není tedy třeba šetřit kredity za každou cenu jako v Homeworldu. Samotné mise jsou opět slušně variabilní a dost zábavné; hlavním těžištěm samozřejmě zůstal boj, zdaleka ovšem nejde v každé misi jen o to, odstranit z mapy všechny červené tečky.

Vše dohromady to má za následek výrazně větší přívětivost ke hráči, která je zhruba na úrovni jiných RTS. I přesto nakonec v mém pohledu Cataclysm celkové kvality Homeworldu nedosahuje. Schází mu ta monumentální atmosféra (mimochodem i hudba je znatelně slabší), příběh nemá tu sílu a hloubku (kvalitou je tak lehce nad StarCraftem) a to byly klíčové položky, které v případě Homeworldu s jistotou daly zapomenout na všechny ty nedodělky a výtky.

Je to však rozhodně důstojný pokračovatel.
8/10
Odpovědět

Zpět na „Jiné hry“